2026-08-10, 23:37
Medlem
andan0s avatar
Jag har haft min ena honkatt, en huskatt på sex år som dessutom är kastrerad sedan hon var kattunge, alltså sex år. men nu, för lite mindre än två veckor sedan skaffade jag en till hona på ett år, också kastrerad huskatt.

den nya katten har fått hålla sig i ett sovrum medans den gamla katten har fått röra sig fritt i huset och även utomhus. det sitter ett kompostgaller i dörren till rummet, så katterna kan se varandra och jag brukar även mata dem godis vid var sin sida av gallret minst en gång om dagen.

mycket fräs från den gamla katten har förekommit, även lite morr och viftning av tassar. den nya katten är däremot obrydd, hon visar inga tecken på rädsla och sitter nära gallret medan hon ser på.

har läst en tretton år gammal tråd kring en liknande situation, där ts lät katterna vara i samma rum, men då handlade det om en kattunge.

min fråga är om jag bör låta dem vara i samma rum, eller om det än är för tidigt. katthemmet jag adopterade den nya katten ifrån sa att de skulle vara separerade i minst tre veckor, men detta känns alldeles för långt.

någon som har tips/råd?
Citera
2026-08-10, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andan0
Jag har haft min ena honkatt, en huskatt på sex år som dessutom är kastrerad sedan hon var kattunge, alltså sex år. men nu, för lite mindre än två veckor sedan skaffade jag en till hona på ett år, också kastrerad huskatt.

den nya katten har fått hålla sig i ett sovrum medans den gamla katten har fått röra sig fritt i huset och även utomhus. det sitter ett kompostgaller i dörren till rummet, så katterna kan se varandra och jag brukar även mata dem godis vid var sin sida av gallret minst en gång om dagen.

mycket fräs från den gamla katten har förekommit, även lite morr och viftning av tassar. den nya katten är däremot obrydd, hon visar inga tecken på rädsla och sitter nära gallret medan hon ser på.

har läst en tretton år gammal tråd kring en liknande situation, där ts lät katterna vara i samma rum, men då handlade det om en kattunge.

min fråga är om jag bör låta dem vara i samma rum, eller om det än är för tidigt. katthemmet jag adopterade den nya katten ifrån sa att de skulle vara separerade i minst tre veckor, men detta känns alldeles för långt.

någon som har tips/råd?

slåss de?
om inte... se till att de har någonstans att "gömma" sig.. dvs vara ifred.
De har luktat på varandra osv, de borde lunna samexistera utan att interagera.
Citera
2026-08-10, 23:56
Medlem
andan0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
slåss de?
om inte... se till att de har någonstans att "gömma" sig.. dvs vara ifred.
De har luktat på varandra osv, de borde lunna samexistera utan att interagera.
de slåss inte, min sexåriga katt är allmänt sur och hotfull men hon har aldrig ens slagit en annan katt (vad jag vet).
Citera
2026-08-10, 23:57
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Har du ett större vardagsrum kan du ju låta båda katterna var där under uppsikt och se till att båda har någonstans att gömma sig om de blir rädda och kolla hur det går!
Citera
2026-08-11, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andan0
de slåss inte, min sexåriga katt är allmänt sur och hotfull men hon har aldrig ens slagit en annan katt (vad jag vet).

testa att låta dem träffas en stund, ha en handduk/badlakan redo, slåss de så släng handuken över dem... alternativt en blöt handduk för effektivitet.. men kanske börja utan vatten.

jag tror den yngre lär sig fort att antingen hålla sig undan, eller så ser du att det inte fungerar.
men alltså slåss menar jag det gör illa varandra, inte bara fräser. precis om tonåriga pojkar visar de upp en sida, inte alltid de backar upp det
Citera
2026-08-11, 00:13
Medlem
andan0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Har du ett större vardagsrum kan du ju låta båda katterna var där under uppsikt och se till att båda har någonstans att gömma sig om de blir rädda och kolla hur det går!
det har jag, matrummet och vardagsrummet sitter ihop.

däremot går inte soffan att gömma sig under, jag får väl fundera ut någon lösning.
Citera
2026-08-11, 00:14
Medlem
andan0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
testa att låta dem träffas en stund, ha en handduk/badlakan redo, slåss de så släng handuken över dem... alternativt en blöt handduk för effektivitet.. men kanske börja utan vatten.

jag tror den yngre lär sig fort att antingen hålla sig undan, eller så ser du att det inte fungerar.
men alltså slåss menar jag det gör illa varandra, inte bara fräser. precis om tonåriga pojkar visar de upp en sida, inte alltid de backar upp det
smart det där med handduken, det får bli att testa. tack!
Citera
2026-08-11, 00:41
Medlem
Låt dem själv närma sig om de vill och i sin egen takt. Håll inte i dem. De måste både kunna fly och försvara sig. Rangordningen måste bestämmas och det krävs kanske en kamp, men inte alls säkert. Låt dem ha mat åtskilt och även var sin bajslåda. Lite svårare blir det med att den äldre går ut. Den nya borde vänja sig mer vid att detta är hemmet nu innan du släpper ut den, men samtidigt ska den äldre ju inte straffas med att vara inne jämt för det. Varför en ettårskatt, hur har den levt innan? Det kan ha stor betydelse hur det går i fortsättningen. Den nya kanske springer till sitt gamla hem så fort den kommer ut. Du kan inte tvinga dem att bli kompisar men de kan ändå lära sig att acceptera varandra.
Senast redigerad av KamratBlue 2026-08-11 kl. 00:45.
Citera
2026-08-11, 02:07
Medlem
andan0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Låt dem själv närma sig om de vill och i sin egen takt. Håll inte i dem. De måste både kunna fly och försvara sig. Rangordningen måste bestämmas och det krävs kanske en kamp, men inte alls säkert. Låt dem ha mat åtskilt och även var sin bajslåda. Lite svårare blir det med att den äldre går ut. Den nya borde vänja sig mer vid att detta är hemmet nu innan du släpper ut den, men samtidigt ska den äldre ju inte straffas med att vara inne jämt för det. Varför en ettårskatt, hur har den levt innan? Det kan ha stor betydelse hur det går i fortsättningen. Den nya kanske springer till sitt gamla hem så fort den kommer ut. Du kan inte tvinga dem att bli kompisar men de kan ändå lära sig att acceptera varandra.
Ettåringen kommer från ett katthem på Ekerö och har tidigare varit hemlös i en kattkoloni någonstans i Småland. Jag har mycket riktigt tänkt vänta tills våren innan jag släpper ut henne, men tänker nog fortfarande släppa ut sexåringen då det är bland det bästa hon vet. Hon håller sig ändå mest på tomten.

Tror inte att hon springer till sitt förra hem (eller försöker), hon verkar ej flyktbenägen men jag väntar tills våren för säkerhets skull.
Citera
2026-08-11, 05:13
Medlem
zombie-nations avatar
Sätt inte ihop dem än om det känns för tidigt. Att katter gör upp själva är en myt. Ta det långsamt.
Citera
2026-08-11, 06:54
Medlem
ReijoHervonens avatar
Har du en katt instängd i ett litet sovrum hela tiden? Släpp ut den omgående, herregud vilket djurplågeri.
Citera
2026-08-11, 08:10
Medlem
VoktorDodkas avatar
Hade det inte varit bättre att låta den nya katten vara instängd i sovrummet? Nu tror den gamla att den nya har förtur till hela hemmet och den gamla blir bestraffad.

Morr, fräs och viftande med tassar är en helt normal initieringsrit mot en ny katt, aggressiva attacker är en annan sak, då lär dom fortsätta vara åtskilda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in