2026-08-11, 08:32
Medlem
Kan man inte binda katterna i varsitt snöre, i samma rum, men inte så långt att de kan komma åt att slåss med varandra?
Citera
2026-08-11, 08:49
Medlem
Inga problem.
Bråkar dom, så doppa tassarna i smör.
Citera
2026-08-11, 08:58
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andan0
Jag har haft min ena honkatt, en huskatt på sex år som dessutom är kastrerad sedan hon var kattunge, alltså sex år. men nu, för lite mindre än två veckor sedan skaffade jag en till hona på ett år, också kastrerad huskatt.

den nya katten har fått hålla sig i ett sovrum medans den gamla katten har fått röra sig fritt i huset och även utomhus. det sitter ett kompostgaller i dörren till rummet, så katterna kan se varandra och jag brukar även mata dem godis vid var sin sida av gallret minst en gång om dagen.

mycket fräs från den gamla katten har förekommit, även lite morr och viftning av tassar. den nya katten är däremot obrydd, hon visar inga tecken på rädsla och sitter nära gallret medan hon ser på.

har läst en tretton år gammal tråd kring en liknande situation, där ts lät katterna vara i samma rum, men då handlade det om en kattunge.

min fråga är om jag bör låta dem vara i samma rum, eller om det än är för tidigt. katthemmet jag adopterade den nya katten ifrån sa att de skulle vara separerade i minst tre veckor, men detta känns alldeles för långt.

någon som har tips/råd?

Har katter och hundar.

Det går inte att forcera utan kräver fingertoppskänsla. Vissa katter behöver längre tid på sig och för andra går det snabbare. Låt den gamla katten ha sitt revir och möjlighet till lugn och ro och se hur det går. Det brukar i slutändan gå bra, eller har i allafall alltid gjort det för mig.
Citera
2026-08-11, 10:56
Medlem
andan0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Har du en katt instängd i ett litet sovrum hela tiden? Släpp ut den omgående, herregud vilket djurplågeri.
Såklart jag släpper ut den…

När den gamla katten är ute så får den nya nosa runt lite i olika rum, brukar även ta in henne till mitt rum om nätterna.

Knappast djurplågeri då katthemmet så åt mig att göra på det viset.
Citera
2026-08-11, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Kan man inte binda katterna i varsitt snöre, i samma rum, men inte så långt att de kan komma åt att slåss med varandra?
Är nog det sämsta möjliga.
En katt bör få tid på sig att vänja sig med sin omgivning och "familjemedlemmar".
Vi har haft fler katter vissa har varit aggressiva eller rädda från början.
Andra har hittat varandra direkt.
Citera
2026-08-11, 11:30
Medlem
andan0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Detta känns på gränsen till djurplågeri, de måste ha någonstans att gömma sig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in