2026-08-10, 19:41
Medlem
Snyfthistoria i Helsingborgsdagblad nu om den skottskadade 12åringen.

Var lite skeptisk till polisens ingripande först. Men efter att ha läst pojkens berättelse så lutar jag åt att det var helt berättigat.

Stannar inte på signal… försöker fly, gör en u-sväng på Drottninggatan efter detta och kör sedan på en polis och en kvinna.. sticker där efter av igen och fortsätter fly.

Han hade flertalet chanser att stanna bilen, även om han börjat resan med några dåliga beslut. Men han valde att fortsätta utsätta allmänheten och sina passagerare för stor fara.

Då blir man tyvärr beskjuten. Hans beteende uppvisar ett stort våldskapital och beslutsamhet. Polisen kunde omöjligt veta intention eller ”det var ju barn i bilen”. Förarens beslut får konsekvenser.

Hatten av Polisen.

Skicka gärna ut vederbörande när vi ändå är igång.
Citera
2026-08-10, 19:41
Medlem
100% tjänstefel av polismannen som hämnades efter att ha fått egot sårat. Han försöker spela Allan genom att ställa sig framför en buskörare (jättevanligt på den sträckan). Föraren tvärnitar och visar tydligt att han inte vill köra på polismannen och kvinnan, ändå blir polismannen kränkt och drar sitt vapen och skjuter mot den flyende bilen som inte längre utgör någon fara. Istället är det cowboyen som utsätter oskyldiga för livsfara genom att skjuta mot bilen. Om föraren träffas och svimmar eller dör, fortsätter bilen att rulla okontrollerat i hög fart.

Han kommer tyvärr inte att dömmas för de kommer medvetet vinkla situationen till hans fördel. Men han kommer garanterat att bli uppläxad i smyg av sina chefer. Jag är en normalt sett en polisvurmare men just denna polisman är farlig och bör straffas för sitt agerande.
Senast redigerad av crackproof 2026-08-10 kl. 19:44.
Citera
2026-08-10, 19:50
Medlem
https://www.hd.se/helsingborg/12-arige-younes-skots-i-foten-berattar-om-skrackfarden-i-bilen/
Citera
2026-08-10, 20:02
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Ner i en bil? Polisen sköt i liggande ställning. Han sköt upp mot en bil.

"Polismannen sköt två skott mot den försvinnande bilen när han låg ned, enligt flera vittnesuppgifter."
https://www.hd.se/helsingborg/misstankt-skottlossning-i-helsingborg-biljakt-i-centrum/

"Sedan hörde hon två skott. Det var polisen som liggande sköt mot bilen, vilken i full fart fortsatte rakt fram på Drottninggatan."
https://www.hd.se/bilen-kom-i-full-fart-mot-nettan-jag-tankte-att-nu-dor-jag/
Ännu bättre kulfång
Citera
2026-08-10, 20:04
Medlem
Poliser skjuter för lite, bra att sätta stopp för dessa idioter till bilförare.
Citera
2026-08-10, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmerboy
Idiotisk kommentar.
Citera
2026-08-10, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crackproof
100% tjänstefel av polismannen som hämnades efter att ha fått egot sårat. Han försöker spela Allan genom att ställa sig framför en buskörare (jättevanligt på den sträckan). Föraren tvärnitar och visar tydligt att han inte vill köra på polismannen och kvinnan, ändå blir polismannen kränkt och drar sitt vapen och skjuter mot den flyende bilen som inte längre utgör någon fara. Istället är det cowboyen som utsätter oskyldiga för livsfara genom att skjuta mot bilen. Om föraren träffas och svimmar eller dör, fortsätter bilen att rulla okontrollerat i hög fart.

Han kommer tyvärr inte att dömmas för de kommer medvetet vinkla situationen till hans fördel. Men han kommer garanterat att bli uppläxad i smyg av sina chefer. Jag är en normalt sett en polisvurmare men just denna polisman är farlig och bör straffas för sitt agerande.

Jag förstår kritiken mot att skjuta mot en flyende bil, men jag tycker att du hoppar över den svåraste delen av situationen.

Du skriver att polismannen ”spelar Allan” genom att ställa sig framför bilen och att föraren visade att han inte ville köra på honom eftersom han bromsade. Men det vet polismannen först efter att föraren har bromsat.

Så min fråga är: Vad tycker du konkret att polismannen skulle ha gjort om föraren i stället hade tryckt på gasen och medvetet försökt köra över honom?

Ska en polis i en sådan situation utgå från att ”han bromsar nog” och hoppas på det bästa? Och om polisen inte ska få dra sitt vapen när ett fordon potentiellt används som ett vapen mot honom eller någon bredvid honom – exakt vid vilken punkt tycker du då att han ska få försvara sig?

Det går absolut att diskutera om skotten efteråt var proportionerliga. Men för att kritiken ska bli trovärdig behöver man också beskriva ett realistiskt handlingsalternativ i den situation polismannen faktiskt stod inför, inte bara bedöma den i efterhand när man redan vet att bilen bromsade.
Citera
2026-08-10, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Commandernic
https://www.hd.se/helsingborg/12-arige-younes-skots-i-foten-berattar-om-skrackfarden-i-bilen/
12 år med så mycket hår? tveksamt
Citera
2026-08-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TornstromMy
12 år med så mycket hår? tveksamt

Så va tror du efter att polis åklagare mamma och pappa sagt att han är 12 år ... Killen har uppenbarligen otur att hans föräldrar är chimpanser !!!!
Citera
2026-08-10, 21:23
Medlem
Oj 12åringen hade ludna ben som en 40årig arab. Youni ,sluta åka till fotollsträning
med krimminella. Om du tagit bussen hade du klarat foten!
Citera
2026-08-10, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmerboy

Men nu sköt man ju inte föraren utan ett barn i bilen.
Bilen stannade dessutom inte så hela tilltaget var efterblivet.

Det fanns inget hot längre så varför sköt polisen? Bilen var på väg bort.
Citera
2026-08-10, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Commandernic
Så nu har vi en haltande 12åring som kommer att bli populär i skolan i höst bland sina kill kompisar som en bad boy.. Och jag kan ge mej fan på att förädrarna kommer att begära skadestånd och lär få det och det blir ingen skit summa återigen.. Fan när ska JO sätta ner foten för alla dessa sjuka utbetalningar har man gett sig in i leken och fått polisens ögon på sig så ska man inte kunna få skadestånd bara för att man inte blev fälld i tingsrätten. Samma sak med denna 12 åring han valde att vara i bilen bilen framfördes på ett olagligt sätt och belv beskjuten av en polis bara där faller skadestånds yrkandet grabben valde själv att utsätta sig för risker.

Ett skadestånd som sedan hans föräldrar/förälder/vårdnadshavare roar sig med. Just snyggt. Inte en krona till pojkslyngen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in