2026-08-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grg77
Snyfthistoria i Helsingborgsdagblad nu om den skottskadade 12åringen.

Var lite skeptisk till polisens ingripande först. Men efter att ha läst pojkens berättelse så lutar jag åt att det var helt berättigat.

Stannar inte på signal… försöker fly, gör en u-sväng på Drottninggatan efter detta och kör sedan på en polis och en kvinna.. sticker där efter av igen och fortsätter fly.

Han hade flertalet chanser att stanna bilen, även om han börjat resan med några dåliga beslut. Men han valde att fortsätta utsätta allmänheten och sina passagerare för stor fara.

Då blir man tyvärr beskjuten. Hans beteende uppvisar ett stort våldskapital och beslutsamhet. Polisen kunde omöjligt veta intention eller ”det var ju barn i bilen”. Förarens beslut får konsekvenser.

Hatten av Polisen.

Skicka gärna ut vederbörande när vi ändå är igång.
Jag saknade dock frågan till ”Younes” varför han satt i en bil med en drygt 10 år äldre person från Malmö som körde som en dåre. Välkänt modus numera att äldre kör runt 12-14-åringar som ska skjutsas till en plats för att utföra ett morduppdrag. Har föräldrarna ställt sig den frågan med? Dags att gräva i ”Younes” och de andras telefoner (signal, telegram, swishhistorik etc)
Citera
2026-08-10, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Jag saknade dock frågan till ”Younes” varför han satt i en bil med en drygt 10 år äldre person från Malmö som körde som en dåre. Välkänt modus numera att äldre kör runt 12-14-åringar som ska skjutsas till en plats för att utföra ett morduppdrag. Har föräldrarna ställt sig den frågan med? Dags att gräva i ”Younes” och de andras telefoner (signal, telegram, swishhistorik etc)

Var fick du malmö ifrån vet du vem som bilen tillhörde osv ???
Citera
2026-08-10, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Ännu bättre kulfång
Och om man missar bilen? Vart tog den andra kulan vägen? En 9*19 kan färdas drygt 2 km och fortfarande ha dödlig anslagsenergi.
Citat:
Ursprungligen postat av Jesper85
Ska en polis i en sådan situation utgå från att ”han bromsar nog” och hoppas på det bästa? Och om polisen inte ska få dra sitt vapen när ett fordon potentiellt används som ett vapen mot honom eller någon bredvid honom – exakt vid vilken punkt tycker du då att han ska få försvara sig?

Det går absolut att diskutera om skotten efteråt var proportionerliga. Men för att kritiken ska bli trovärdig behöver man också beskriva ett realistiskt handlingsalternativ i den situation polismannen faktiskt stod inför, inte bara bedöma den i efterhand när man redan vet att bilen bromsade.
Polisen sköt först efter att bilen hade passerat. Man kan inte gärna försvara sig mot någon som är på väg bort (och har ryggen vänd mot dig).

Det är inte proportionerligt att skjuta mot någon som buskör. Inte ens i närheten av att vara proportionerligt. Inte ens om området hade varit folktomt och föraren vore ensam i bilen hade det varit proportionerligt.
Citera
2026-08-10, 22:31
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Familjeföretag och kriminella bekanta som får skjutsa barnen till träningen.
Polisen borde definitivt kolla upp lille "Younes" familj, troligen är även de kriminella.
Citera
2026-08-10, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Det här måste vara något av det mest korkade jag någonsin läst på Flashback. Tror du på fullt allvar att en transport till ett morduppdrag tilldrar sig uppmärksamhet genom att busköra? Inte ens förortsbuset är så korkade. Varför tror du att föraren kommer från Malmö?
Citera
2026-08-10, 22:57
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Och om man missar bilen? Vart tog den andra kulan vägen? En 9*19 kan färdas drygt 2 km och fortfarande ha dödlig anslagsenergi.

Polisen sköt först efter att bilen hade passerat. Man kan inte gärna försvara sig mot någon som är på väg bort (och har ryggen vänd mot dig).

Det är inte proportionerligt att skjuta mot någon som buskör. Inte ens i närheten av att vara proportionerligt. Inte ens om området hade varit folktomt och föraren vore ensam i bilen hade det varit proportionerligt.
det är omöjligt att skilja åt en terrorist och buskörning på en halv sekund
enligt din metod var drottninggatan en buskörning och offrena publik
men men du har väl kul med ditt trollande
Citera
2026-08-10, 23:00
Medlem
Citat:
– Han körde fort och jag tyckte om det först. Jag satt fram och filmade, säger Younes.

Younes berättar att föraren först körde norrut utmed Drottninggatan, på väg mot Berga. Redan där uppmärksammades bilen av en mc-polis, säger Younes.

Men föraren stannade inte utan gjorde en kraftig u-sväng och började köra söderut på Drottninggatan.

Där utspelade sig dramat som många vittnen berättat om.

Younes märkte inte av någon kollision, varken att polismannen eller någon annan skulle ha blivit påkörd, men han minns att polismannen krossade en ruta.

Snart var han omringad av poliser och uppmanades att visa sina händer.

– En polis frågade efter mitt personnummer. Jag sa att jag inte visste. Och då skrek polisen: ”Hur fan kan du inte veta ditt personnummer?!”. Jag blev bara stressad.

Det känns som en dåligt påhittat historia, men han har i alla fall sagt att han har filmat allt så borde finnas bra bevis.

Om de såg polisen på drottninggatan, varför göra en U-sväng och köra tillbaka mot polisen istället för att fortsätta mot destinationen han säger att de var påväg till? Sen när de körde på polisen och kvinnan så såg han inte dem, men han märkte att polisen slog sönder rutan och sen avlossade sitt vapen.

När sen polisen kommer fram så har han garanterat varit uppkäftig och spelat cool istället för att bara uppge personnummer. Detta är inte en vanlig 12 åring. Känns som en adidaskrigare
Citera
2026-08-10, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesper85
Så min fråga är: Vad tycker du konkret att polismannen skulle ha gjort om föraren i stället hade tryckt på gasen och medvetet försökt köra över honom?

Ska en polis i en sådan situation utgå från att ”han bromsar nog” och hoppas på det bästa? Och om polisen inte ska få dra sitt vapen när ett fordon potentiellt används som ett vapen mot honom eller någon bredvid honom – exakt vid vilken punkt tycker du då att han ska få försvara sig?
I scenariot du målar upp har polismannen rätt att skjuta för att stoppa ett hot. Här har vi dock svart på vitt att föraren försökte undvika en kollision genom att tvärnita och fly. En polis har inte rätt att skjuta mot en flyende bil som vägrade stanna.
Citera
2026-08-10, 23:10
Medlem
Citat:
Det är väldigt mycket buskörning där. Varför skulle polisen tro att det var en terrorattack? (Bilen var inte uppe på trottoaren och plöjde fotgängare.) Nej, det där var en ren hämndskjutning, vilket gör att polisen hamnar i samma kategori som lättkränkta gangsters.

Har vi riktig tur så filmade pojken "Younes" förloppet.
Citera
2026-08-10, 23:24
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det är väldigt mycket buskörning där. Varför skulle polisen tro att det var en terrorattack? (Bilen var inte uppe på trottoaren och plöjde fotgängare.) Nej, det där var en ren hämndskjutning, vilket gör att polisen hamnar i samma kategori som lättkränkta gangsters.

Har vi riktig tur så filmade pojken "Younes" förloppet.
orelevant, juridiskt är det grov vårdslöshet kunde lika blivit dråp/mord för fotgängarna
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-08-10 kl. 23:29.
Citera
2026-08-10, 23:54
Medlem
Citat:
orelevant, juridiskt är det grov vårdslöshet kunde lika blivit dråp/mord för fotgängarna
Föraren, som saknar körkort, ville bara undkomma polisen som ställt sig mitt på vägen. Polismannen borde satt sig i sin bil och tagit upp jakten istället för att springa ut på vägen och leka superhjälte.
Citera
2026-08-10, 23:58
Medlem
Citat:
Buskörning sker överallt och hela tiden. Genom att tvärnita visar föraren ganska tydligt att han bara vill fly. Då bör polismannen ta upp jakten med sin bil istället för att skjuta på en flyende bil för att egot blev kränkt. Får polisen skjuta mot förare som kör mot rött? Knappast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in