2026-08-10, 18:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mrs.greddelin
Så t.ex bostad är inte ett hus?

Jo. Och VART någonstans (snälla lilla idiot) har jag skrivit dom ska forcera dörren och gå IN.

Att plinga på dörren är inte att gå in i ett slutet utrymme. Det kanske även du fattar?

Citat:
Ett kontorsrum är inte ett rum? Vad menar du egentligen?

En arbetsplats går på sin höjd under " undersökning å annat ställe" enligt Rättegångsbalken 28 kap 10§. Och även här går det utmärkt att vänta utanför och ta kontakt med personen INNAN denne gått in, eller när denne går UT. Är det verkligen svårt att fatta?

Citat:
Nej men tydligen några du känner tillräckligt väl, och dessutom flera av dem.

Ehhh, nej, inte mer än att vi hade samma jobb på den tiden....

Citat:
Jag glömde en till sak med er boomers, ni kan aldrig ha fel. Inte ens när ni har fel så har ni fel. Boomers alltså, ni kommer inte saknas av världen

Åhjo, vi klarar ju iaf av att förstå skillnaden på att plinga på någons dörr jämfört med att forcera densamma och gå in, mer än man kan säga om somliga andra....
Senast redigerad av Palfagel 2026-08-10 kl. 18:53.
Citera
2026-08-10, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palfagel
Jo. Och VART någonstans (snälla lilla idiot) har jag skrivit dom ska forcera dörren och gå IN.

Att plinga på dörren är inte att gå in i ett slutet utrymme. Det kanske även du fattar?

En arbetsplats går ofta under " undersökning å annat ställe" enligt Rättegångsbalken 28 kap 10§. Och även här går det utmärkt att vänta utanför och ta kontakt med personen INNAN denne gått in, eller när denne går UT. Är det verkligen svårt att fatta?

Ehhh, nej, inte mer än att vi hade samma jobb på den tiden....

Åhjo, vi klarar ju iaf av att förstå skillnaden på att plinga på någons dörr jämfört med att forcera densamma och gå in, mer än man kan säga om somliga andra....

Lilla boomerpucko, en husrannsakan innebär inte nödvändigtvis att någon dörr måste forceras. Majoriteten av all husrannsakan som görs, görs utan forcering. Men det har en liten inskränkt boomeridiot som du ingen aning om, för du lever i en fantasivärld. Jag lägger inte mer tid på en svagbegåvad särskoleelev vars bäst-före-datum var på 70-talet. Iväg och jaga moppepojkar med dig nu!
Citera
2026-08-10, 18:58
Avslutad
Citat:
Lilla boomerpucko, en husrannsakan innebär inte nödvändigtvis att någon dörr måste forceras.

Nej men det innebär att man går in i ett slutet utrymme.

Citat:
Majoriteten av all husrannsakan som görs, görs utan forcering.

Ja, men alla husrannsakningar görs genom att gå in i slutna utrymmen. Annars är det inte en husrannsakan.

Citat:
Men det har en liten inskränkt boomeridiot som du ingen aning om,

Du menar vi som förstår skillnaden mellan att gå in genom en dörr och INTE gå in genom en dörr. En bostad och en arbetsplats, ställen dit allmänheten har tillträde eller ställen där dom inte har det? Det du nyss visat att du misslyckats med? Grattis!

Citat:
för du lever i en fantasivärld. Jag lägger inte mer tid på en svagbegåvad särskoleelev vars bäst-före-datum var på 70-talet. Iväg och jaga moppepojkar med dig nu!

HAHAHAHAHAHA
Senast redigerad av Palfagel 2026-08-10 kl. 19:00.
Citera
2026-08-10, 19:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Vet en som körde utan framskylt och visade "fuck-you-fingret" varje gång han blev fotad av en plåt-polis.

Då han osmart nog hade en rätt ovanlig bil ansträngde sig myndigheten lite extra och kollade upp ägarna på trakten som ägde ett sådant fordon.
Bilderna på föraren var bra, de kunde bara inte identifiera honom då regskylten saknades

Då hittade de honom så han kunde lagföras.

Rejält!

(20 år sedan. Pre-AI och ansiktsigenkänning och sånt)

Där jag bor hade vi en karl som ständigt var iförd mask då han ständigt körde förbi en fartkamera flera ggr alldeles för fort och polisen kunde inte identifiera honom.Något han inte var sen att skryta med. Men se en dag vart polisen dom less, och ställde upp en kontroll just utanför vägen han kör på väg till jobbet där han gasade på förvissad om att inte åka dit, men nu stod dom där med laser istället så han åkte på en överträdelsen, och blev av med lappen. Rätt åt honom.
Senast redigerad av Palfagel 2026-08-10 kl. 19:13.
Citera
2026-08-10, 19:16
Medlem
Citat:
Nej men det innebär att man går in i ett slutet utrymme.

Ja, men alla husrannsakningar görs genom att gå in i slutna utrymmen. Annars är det inte en husrannsakan.

Du menar vi som förstår skillnaden mellan att gå in genom en dörr och INTE gå in genom en dörr. En bostad och en arbetsplats, ställen dit allmänheten har tillträde eller ställen där dom inte har det? Det du nyss visat att du misslyckats med? Grattis!

HAHAHAHAHAHA

Hahahahahah nej, återigen har du fel, lilla boomeridiot. 28 kap. 3 § RB:

"I en lokal som är tillgänglig för allmänheten får för ändamål som avses i 1 eller 2 § husrannsakan ske också i annat fall än som avses där."

Varför fortsätter du ens?! När du så uppenbart har noll koll

Du gör din generation en riktig björntjänst genom ditt beteende ska du veta. Varenda en som du, med ditt beteende, som jag stöter på i verkliga livet kommer få lära sig en läxa så det heter duga. Är så förbannat trött på er gubbjävlar som går runt i era fantasivärldar och spelar viktiga.
Senast redigerad av mrs.greddelin 2026-08-10 kl. 19:22.
Citera
2026-08-10, 19:43
Avslutad
Citat:
Hahahahahah nej, återigen har du fel, lilla boomeridiot. 28 kap. 3 § RB:

"I en lokal som är tillgänglig för allmänheten får för ändamål som avses i 1 eller 2 § husrannsakan ske också i annat fall än som avses där."

AHA, så därför kan inte polisen vänta utanför en arbetsplats eller en bostad? Eller plinga på en dörr? eller varför inte om personens arbetsgivare frivilligt släpper in dom på arbetsplatsen( du vet då behövs inget lagstöd)?

Och du. Tillgänlig är inte samma sak som icke sluten...

Men som sagt, intressant iakttagelse verkligen...

Citat:
Varför fortsätter du ens?! När du så uppenbart har noll koll

Ja? Det var ju DU som började svamla om husrannsakan. Ingen hade ens nämt ordet dessförinnan.

Citat:
Du gör din generation en riktig björntjänst genom ditt beteende ska du veta.

Hur då? Genom att visa förståelse för skillanden mellan att gå in och inte gå in i ett slutet utrymme?

Citat:
Varenda en som du, med ditt beteende, som jag stöter på i verkliga livet kommer få lära sig en läxa så det heter duga.

Citat:
Är så förbannat trött på er gubbjävlar som går runt i era fantasivärldar och spelar viktiga.

Jag tror nog du ska jobba lite med din ordförståelse om du inte vill få ordentliga problem här i livet grabben. Men du har säkert någon talang, på nått, sopa golvet eller så. Kanske kan du tom lära dig avancerade begrepp, såsom tex " slutet utrymme"...
Senast redigerad av Palfagel 2026-08-10 kl. 19:52.
Citera
2026-08-10, 19:52
Medlem
Citat:
1) AHA, så därför kan inte polisen vänta utanför en arbetsplats eller en bostad? Eller plinga på en dörr? eller varför inte om personens arbetsgivare frivilligt släpper in dom på arbetsplatsen( du vet då behövs inget lagstöd)?

Intressant iakttagelse verkligen...

2) Ja? Det var ju DU som började svamla om husrannsakan. Igen hade ens nämt ordet dessförinnan.

3) Hur då? Genom att vi påpekar skillanden på att gå in och inte gå in i ett slutet utrymme?

4) Nja, gå på riktiga minor kan man dock börja göra när man gapar om saker som man inte ens tar sig tid att läsa på innantill om( känns det möjligen igen )

5) Jag tror nog du ska jobba lite med din ordförståelse om du inte vill få ordentliga problem här i livet grabben. Men du har säkert någon talang, på nått, sopa golvet eller så. Kanske kan du tom lära dig avancerade begrepp, såsom tex " slutet utrymme"...

1. Såklart att de kan, har jag påstått att de inte kan det? Totalt intetsägande svar från dig.
2. Jag förklarade för dig vad personell husrannsakan är, eftersom du inte hade tillräckliga kunskaper i ämnet.
3. Husrannsakan behöver inte ske i "slutet utrymme", återigen, läs 28 kap. 3 § RB. Och så har du mage att svamla om MIN läsförståelse, vad i 28 kap. 3 § RB är det du inte kan ta till dig?
4. Du menar som när man pratar om att husrannsakan måste ske i slutet utrymme (känns det igen kanske?)
5. Återigen lilla boomer, du har fastnat på "slutet utrymme" trots att husrannsakan kan ske i "en lokal som är tillgänglig för allmänheten". Så vem har problem med läsförståelsen? Förstår att du är bitter över din låga pension efter en karriär på Samhall, lilla boomergubbe, men fel har du likt förbannat.

Men fortsätt du gå runt med din boomerattityd så får vi se vem som får problem i livet, gubbe lilla
Citera
2026-08-10, 20:05
Avslutad
Citat:
Såklart att de kan, har jag påstått att de inte kan det? Totalt intetsägande svar från dig.

Ja eftersom du uppenbarligen var tvungen att ta upp det

Citat:
2. Jag förklarade för dig vad personell husrannsakan är, eftersom du inte hade tillräckliga kunskaper i ämnet.

Ja och lyckades verkligen övertyga oss alla att polisen måste göra/ha beslut på en sådan för att plinga på någons dörr eller vänta utanför dennes bostad.

Citat:
5. Återigen lilla boomer, du har fastnat på "slutet utrymme" trots att husrannsakan kan ske i "en lokal som är tillgänglig för allmänheten".

Oj, hittat ett vattentätt argument för att polisen måste göra husrannsakningar för att leta efter fortkörare här ser jag

Citat:
Men fortsätt du gå runt med din boomerattityd så får vi se vem som får problem i livet, gubbe lilla

Uppenbarligen redan mindre än vad du har fått, grattis!
Senast redigerad av Palfagel 2026-08-10 kl. 20:08.
Citera
2026-08-10, 20:07
Medlem
avulsions avatar
En riktigt korkad frågeställning. Om man inte vill identifiera sig ska man inte heller få framföra bil, utan få gratis transport till närmaste psykiatriska sjukhus.
Citera
2026-08-10, 20:08
Medlem
Citat:
Ja eftersom du uppenbarligen var tvungen att ta upp det

Ja och lyckades verkligen övertyga oss alla att polisen måste göra/ha beslut på en sådan för att plinga på någons dörr eller vänta utanför dennes bostad.

AHA, så menar du det är en husrannsakan polisen gör när dom plingar på hos någon? Oj nu har du verkligen täppt till käften på mig här

Uppenbarligen redan mindre än vad du har fått, grattis!

Jag märker att du har så dålig koll på saker och ting att det inte lönar sig att fortsätta debatten med dig. Nog för att den genomsnittliga flashbackanvändaren är lågutbildad och förhållandevis svagsint, men du tar verkligen priset. Hej då boomer, lycka till i resten av ditt miserabla liv.
Citera
2026-08-10, 20:10
Avslutad
Citat:
Jag märker att du har så dålig koll på saker och ting att det inte lönar sig att fortsätta debatten med dig. Nog för att den genomsnittliga flashbackanvändaren är lågutbildad och förhållandevis svagsint, men du tar verkligen priset. Hej då boomer, lycka till i resten av ditt miserabla liv.

Yes, vi ska alla ta med oss dina visdomsord. Polisen måste ha en husrannsakan för att plinga på någons dörr och för att vänta utanför dennes bostad. Klart som korvspad
Citera
2026-08-10, 20:14
Medlem
Citat:
Yes, vi ska alla ta med oss dina visdomsord. Polisen måste ha en husrannsakan för att plinga på någons dörr och för att vänta utanför dennes bostad. Klart som korvspad

Lägg inte ord i min mun tack, jag har aldrig sagt att polisen måste "ha" husrannsakan. Husrannsakan är ett verb, det är en handling, inte ett föremål.

Att du inte kan juridik däremot - eller svenska för den delen, det tar vi alla med oss. Klart som korvspad.

Adjö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in