2026-08-10, 17:13
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Förlåt, jag ska inte säga att du ljuger. Du tror säkert på det du säger. Du far däremot med osanning - och nej, jag inte förklara för dig för jag tror att du inte kommer att 'köpa' förklaringarna heller. ¨

Du gnäller om 'mobbing' men samtidigt gör du dig själv till driftkucku. Det är lite som brudar med urringning till naveln och push-up till hakan som gnäller på att folk tittar på deras pattar.

Ursäkt accepterad. Men lite ödmjukhet från din sida skulle vara klädsamt framledes.

Låt mig bara peka ut att du nu har hånat mig över mitt huvud och kallat mig för lögnare i tråden, samtidigt som du inte har tillför ett piss till diskussionen. Jag tänker fortsätta att kalla dig och alla andra mobbare för vad ni är, och du får förslagsvis finna dig i det.

Visst, du kanske tycker att det är berättigat att håna och göra sig lustig över människor som har avvikande och "konstiga" åsikter, men det tycker inte jag.
Citera
2026-08-10, 17:15
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Polaris ligger direkt ovanför Nordpolen. Vi vet detta eftersom stjärnhimlen roterar moturs runt den punkten. När vi rör oss söderut ser vi Polaris rakt norrut, men närmare och närmare horisonten ju längre söderut vi kommer. Det betyder att cirklarna (latituderna) runt jorden med Nordpolen som centrum blir större och större ju längre söderut vi kommer. Vid ekvatorn försvinner Polaris under horisonten, och då är cirkeln som störst.

Sedan reser vi längre söderut, och då ser vi stjärnhimlen rotera runt en ny punkt, Sigma Octantis, och den här gången medurs. Ju längre söderut vi kommer, desto högre upp på himlen är Sigma Octantis. Det betyder att cirklarna blir mindre och mindre ju längre söderut vi kommer, på samma sätt som norr om ekvatorn, tills vi når en punkt där Sigma Octantis är direkt ovanför. Då är vi vid Sydpolen, vilket är en punkt precis som Nordpolen.

Staden Ushuaia, längst söderut i Sydamerika, ligger på cirka 55 grader sydlig breddgrad. Köpenhamn ligger på 55 grader nord. Dessa städer har samma dagslängd, men med ett sex månaders mellanrum. Runt jul är det cirka 17 soltimmar i Ushuaia. Naturligtvis blir dagarna längre och längre ju längre söderut vi reser från Ushuaia, precis som de blir längre och längre ju längre norrut vi reser från Köpenhamn runt Sankt Hans. När vi når den södra polcirkeln är det midnattssol. Precis som i norr sex månader tidigare.

Avstånden runt jorden blir alltså kortare och kortare ju längre söderut vi reser, och detta kan inte hända om jorden inte är en sfär. Detta kan också bekräftas av det faktum att restiderna runt jorden söder om ekvatorn är kortare än de skulle behöva vara på en platt jord.

Allt detta kan bekräftas av människor som bor söder om ekvatorn, och av människor som har varit och rest där.

Tack kompis, uppskattar att du berättade 👍
Citera
2026-08-10, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Visst kan man tycka olika om saker. Och jag vill visa vad jag baserar min åsikt på, nämligen ett dokument från självaste NASA: "NASA Reference Publication 1207 - Derivation and Definition of a Linear Aircraft Model", som kan laddas ner gratis från denna länk:https://www.academia.edu/44260768/NASA_Reference_Publication_1207_Derivation_and_Def inition_of_a_Linear_Aircraft_Model

Det är en publikation från 1988 där man presenterar en uppdaterad linjär modell för flygplansnavigation, och
här är en bild från första sidan i den rapporten (sid 7/108 i min pdf-läsare): https://imgur.com/a/nmIK0xY

Från ovansåtående publikation:
Nu må jag väl erkänna att jag inte är fackmässigt bevandrad i flygplansnavigation, men frågan är väl vilken nytta NASA skulle ha av en modell baserad på "en platt och icke-roterande jord", om den inte gick att navigera efter, i verkligheten? ...

För det första handlar texten inte om navigation utan snarare manövrering. Och skälet till att man räknar på en platt jord är att förenkla matematiken, man gör en aproximering. Det är mycket enklare att räkna på en stationär och platt jord och skillnaden mot verkligheten är helt försumbar.

Det och allt annat du yrar om har redan varit uppe i tråden hundratals gånger. Läs tråden så slipper vi diskutera samma sak om och om igen.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-10 kl. 17:22.
Citera
2026-08-10, 17:40
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Nu har vi pratat i flera dagar, och ni har inte lyft er från era dumma lilla mobbarperspektiv en enda gång. Ni har fått alla möjliga chanser att höja nivån, och ändå fortsätter ni bara att spotta luft som om ingenting hade hänt.
[...]

Ungefär som jag gjorde med mina påståenden, dvs att en gasatmosfär inte kan existera intill ett vakuum (det behövs en barriär som innesluter gasen), och att vetenskapen aldrig har bevisat ett ett klots gravitation förmår att hålla kvar en gasatmosfär, i den yttre rymdens vakuum.
[...]

Okej. Vi börjar så här:
Har du varit på hög höjd någon gång? Alltså högre upp än (låt oss säga) 2 500 m?
Citera
2026-08-10, 17:50
Medlem
Citat:
Tack kompis, uppskattar att du berättade 👍
Ja, och vadå?? Det här var ett försök att starta en diskussion om ämnet, men du var inte intresserad av det. Det är lite roligt och frustrerande att alla plattjordingar aldrig vågar ta upp ämnet, utan försvinner så fort de kan. Egentligen är det förståeligt,
Citera
2026-08-10, 17:50
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
[...]
Tänk dig bara att solen är en lite klenare lampa som inte räcker till för att lysa upp hela solsystemet? Den har helt enkelt inte tillräckligt mycket klös för att lysa upp hela plattan på en gång.

Nu snackar du i nattmössan.

Vi tar en analogi med en jätte- jättehangar. Det är mörkt, rent av beckmörkt, därinne och det är dessutom mitt i natten ute. Så har du ett tänt stearinljus längst bort i motsatta kortändan. Det stearinljuset klarar självfallet inte av att lysa upp hela hangaren. (Dålig jämförelse med solen som är braaa mycket starkare).. MEN.. Du kan likförbenat se ljuset, och jag skulle tro att du måste befinna flera mil ifrån ljuset för att det inte ska synas längre.

Men du menar kanske att solen har någon sorts lampskärm? Som skärmar av ljuset?
Citera
2026-08-10, 17:51
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Här är ett exempel på en flight mellan Sydney och Johannesburg, som du kan se så flög de utefter en sydlig storcirkel.
https://www.flightaware.com/live/flight/QFA63/history/20260804/2345Z/YSSY/FAOR

Skyvector är ett av många flight-planning verktyg, skapar du en flightplan mellan t.ex YSSY (Sydney) och FAOR (Johannesburg) så ser du att den skapar en rutt som är en storcirkel.
https://skyvector.com/

Att vi hittar på jorden och att vi gör det med hjälp av WGS84 är ett solklart empiriskt bevis för att jorden ser ut som WGS84.

Tack Wille, uppskattar att du bidrog till diskussionen utan att spotta förolämpningar för en gångs skull. Däremot är jag lite osäker på vad du vill säga med din flygrutt, så jag har svårt att kommentera nåt närmare.

Men när vi ändå pratar om flygrutter, låt oss titta på Air France AF 116 som flög från Paris till Shangai, men som tvingades nödlanda i Sibirien. Här är en länk till en bild med flygrutten plottad på både jordgloben och Gleason's karta (FE kartan): https://imgur.com/a/sO5LVsP

Enligt globen så åker man över ukraina/kyrgysystan/kina, och man flyger inte över Sibirien alls. Men på FE-kartan flyger man typ över Helsingfors och Sibirien.

Så FE-kartan förklarar nödstoppet i Sibirien perfekt, medan globkartan inte alls gör det.
Jag tycker nog att en sån här "skum" nödlandning utgör ett relativt starkt bevis för att jorden är platt, samtidigt som den motbevisar klotmodellen lika starkt.

Här är en länk till boken som bilden är saxad från. Där finns ytterligare 15 nödlandningar dokumenterade, som motbevisar jorklotet till förmån för en platt jord:
https://www.slideshare.net/slideshow/16-emergency-landings-proving-flat-earth-246169638/246169638

Kolla gärna och säg vad du tycker om de olika flygrutterna. Vilken karta tycker du verkar stämma bäst med hur planen flyger i verklighet?

Poängen är förstås att man rimligen inte tar några stora omvägar när man måste nödlanda. Man tar nåt som ligger längs vägen.
Därför tycker jag att dessa 16 nödlandningar bevisar att man navigerar flygplan efter FE-kartan, inte jordgloben.
Citera
2026-08-10, 17:56
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
För det första handlar texten inte om navigation utan snarare manövrering. Och skälet till att man räknar på en platt jord är att förenkla matematiken, man gör en aproximering. Det är mycket enklare att räkna på en stationär och platt jord och skillnaden mot verkligheten är helt försumbar.

Det och allt annat du yrar om har redan varit uppe i tråden hundratals gånger. Läs tråden så slipper vi diskutera samma sak om och om igen.

Jaså är vi elaka nu igen?
Men det där tramsiga argumentet ("det där har avhandlats i tråden förr") det kan du köra med nån gröngöling istället för mig. För det är inget argument över huvud taget, och det är dessutom en medveten och uppenbar lögn.
Inte en enda grej du har sagt har nån bäring för diskussionen förresten. Så ta dina löjliga påhopp och elaka ord och spara dom till nåt annat mobbaroffer.
Citera
2026-08-10, 17:57
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Ja, och vadå?? Det här var ett försök att starta en diskussion om ämnet, men du var inte intresserad av det. Det är lite roligt och frustrerande att alla plattjordingar aldrig vågar ta upp ämnet, utan försvinner så fort de kan. Egentligen är det förståeligt,

Det framgick inte vad du ville diskutera, ditt spån. Så jag tackade dig för ditt bidrag, men ok skit i det då
Citera
2026-08-10, 17:58
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
[...]
Men när vi ändå pratar om flygrutter, låt oss titta på Air France AF 116 som flög från Paris till Shangai, men som tvingades nödlanda i Sibirien. Här är en länk till en bild med flygrutten plottad på både jordgloben och Gleason's karta (FE kartan): https://imgur.com/a/sO5LVsP

Enligt globen så åker man över ukraina/kyrgysystan/kina, och man flyger inte över Sibirien alls. Men på FE-kartan flyger man typ över Helsingfors och Sibirien.
[...]

Den där rutten, på globmodellen, är INTE den närmsta flygrutten. Det är bara en linje ditritad av en klåpare!
Citera
2026-08-10, 17:59
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Nu snackar du i nattmössan.

Vi tar en analogi med en jätte- jättehangar. Det är mörkt, rent av beckmörkt, därinne och det är dessutom mitt i natten ute. Så har du ett tänt stearinljus längst bort i motsatta kortändan. Det stearinljuset klarar självfallet inte av att lysa upp hela hangaren. (Dålig jämförelse med solen som är braaa mycket starkare).. MEN.. Du kan likförbenat se ljuset, och jag skulle tro att du måste befinna flera mil ifrån ljuset för att det inte ska synas längre.

Men du menar kanske att solen har någon sorts lampskärm? Som skärmar av ljuset?

Jag har ingen aning om solen har nån reflektor faktiskt. Men jag kan garantera dig att ett lyse inte lyser hur långt som helst.
Citera
2026-08-10, 18:00
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Den där rutten, på globmodellen, är INTE den närmsta flygrutten. Det är bara en linje ditritad av en klåpare!

Tack jag väntar med spänning på din uppdaterade version som korrigerar klåparen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in