2026-08-10, 18:23
Medlem
Kleiners avatar
Då håller jag med dig 100 % . Jag kanske bara missuppfattar dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Ingen fara alls, Kleiner! Jag har själv tyckt som du en gång i tiden: att islam är en trevlig och helt oproblematisk religion. Faktum är att jag blev troende när jag läste Koranen, för jag gillar islam som "tro" om du förstår vad jag menar... det är bara som organiserad religion den blir riktigt jävla problematisk. Men i grund och botten kan jag känna att jag fortfarande är muslim, på ett sätt. Jag undviker dock att säga det öppet, eftersom man lätt bli stämplad som extremist.

(F.ö. kan jag nämna att jag haft ett samtal med en av Sveriges mest kända högerextrema profiler, och han erkäne för mig att han också var muslim, men det var givetvis inget jag fick berätta öppet.)

Men jag har gjort en mental resa som nog få kan förstå, där jag har omvärderat mina åsikter genom att prata med högerextrema, muslimer och alla möjliga. Jag har verkligen utmanat mig själv genom åren, och tillåtit mig att byta åsikt.

Det är helt OK om du tror att mina åsikter är baserade på okunskap.

Ja, islamism är ett ett vedertaget uttryck. Det betyder "muslimsk extremist". Kristna extremister kallas bara för kristna extremister. Har debatterat med en kristen extremist från syrien en gång (på den tiden då jag fortfarande kallade mig för muslim), han vara en riktig jävla rövhatt.... Han ansåg att jag hade "läst för många böcker" då vände jag mig till hans fru och sa: "Vet du vad, jag tycker du ska ta och koppla din lilla chihuahua nu, för den skäller för mycket."
Citera
2026-08-10, 18:23
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Blir ju lite olyckligt om invandrarna själva är extremister, då importerar man hit problemet.

Eller är det så att invandrare alltså inte kan vara dessa saker? Inte heller verkar dem kunna vara rasister. Mycket märkligt.

Jag håller med. Det är en märklig och synnerligen skadlig uppfattning, att invandrare skulle vara fria från både rasism och extremism.

De flesta araber jag träffar har varit helt öppna med att de ser ner på svarta människor, det är liksom inga konstigheter i deras kultur. Jag träffade en kille från Afghanistan, en hyfsat intellektuell individ, som sa att han och hans kompisar brukar kalla somalier för "busschaufförer"
Citera
2026-08-10, 18:25
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Då håller jag med dig 100 % . Jag kanske bara missuppfattar dig.

Du är inte den första

Många missuppfattar mig pga att mina åsikter är nyanserade. Man är van vid att folk har polariserade, "enkla", svartvita åsikter - då blir det ofta att folk tycker att jag är helt sjuk i huvudet, eller tror att jag skojar, för att jag inte tänker svartvitt.
Senast redigerad av Berit85 2026-08-10 kl. 18:28.
Citera
2026-08-10, 18:27
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Nej och du minns nog heller inte att vi inte röstade om att förbjuda mord. Majoriteten av alla lagar röstar man inte om eller har inte röstat om. För övrigt råder inte direkt demokrati i Sverige. Om du vill rösta om lagar så är det Schweiz du ska flytta till.

Jag vill absolut inte ha direktdemokrati.

Det jag menar är, att om man på hög nivå beslutar att alla ska ha en viss åsikt - eller att en viss åsikt ska utplånas - då behöver man ha ett starkt folkligt stöd för det beslutet.
Citera
2026-08-10, 18:29
Medlem
Finns väl en massa saker Sverige ska vara som inte folkomröstats om.
Citera
2026-08-10, 18:45
Medlem
Kleiners avatar
Citat:
Du är inte den första

Många missuppfattar mig pga att mina åsikter är nyanserade. Man är van vid att folk har polariserade, "enkla", svartvita åsikter - då blir det ofta att folk tycker att jag är helt sjuk i huvudet, eller tror att jag skojar, för att jag inte tänker svartvitt.

Ogillar du alla somalier och judar?

Och vad kallar du dig själv då om inte muslim? Muslim betyder underkastelse/undergivenhet.
Senast redigerad av Kleiner 2026-08-10 kl. 18:53.
Citera
2026-08-10, 18:47
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Nej och du minns nog heller inte att vi inte röstade om att förbjuda mord. Majoriteten av alla lagar röstar man inte om eller har inte röstat om. För övrigt råder inte direkt demokrati i Sverige. Om du vill rösta om lagar så är det Schweiz du ska flytta till.
Vad fan yrar du om?

Är du berusad eller bara full av bajs/skit?
Citera
2026-08-10, 18:53
Medlem
Citat:
"Sverige ska vara ett land fritt från rasism och hatbrott." deklareras stolt på regeringens hemsida:

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/ett-land-fritt-fran-rasism-och-hatbrott/

Vidare:

Men att vara rasist ingår väl rimligen i min lagstadgade yttrande- och åsiktsfrihet? Det finns många folkgrupper jag inte gillar, t ex somalier och judar. Men nu har regeringen alltså bestämt att jag inte får tycka så längre..?

(Rätta mig gärna om jag har fel.)

Kort sagt: jag kan inte minnas att vi haft någon folkomröstning i den här frågan, och även om vi hade haft det:

Sedan när får regeringen bestämma vad svenskar ska tycka och tänka? Sådan detaljstyrning hör väl inte hemma i en demokrati?

Vad säger ni andra här på Flashback? Är ni OK med att staten bestämmer vilka åsikter ni som medborgare får ha och inte?

Edit: OBS! Jag talar givetvis inte om hatbrott och hets mot folkgrupp, vilka är allvarliga lagbrott. Jag talar om din och min rätt att vara rasister, dvs att känna avsky och äckel inför vissa folkgrupper; eller inför vissa individer pga att de tillhör en viss grupp. Man kanske tycker att Özz Nujen är för hårig osv - det tycker han även själv enligt egen utsago; det är därför han väljer att vara singel.

Hela rasistbegreppet är ju märkligt och missbrukas. Men det finns ju data på signifikanta skillnader på olika raser inom t.ex. IQ. Man behöver nog inte titta på särskilt många löplopp i VM/OS för att dra en och en annan slutsats.

Att konstatera detta, eller tycka detta kan fanimej inte vara rasistiskt. Däremot tycker jag inte att man skall diskriminera pga ras, varken positivt eller negativt.
Citera
2026-08-10, 18:59
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Ogillar du alla somalier och judar?

Och vad kallar du dig själv då om inte muslim? Muslim betyder underkastelse.

Svår fråga faktiskt. Jag har ju inte träffat dem alla. Men kategoriskt sett: ja. Det är inte folk jag vill umgås med.

Men ändå... jag har inga tvivel om att jag hade kunnat träffa en somalier eller en jude dom jag hade älskat att umgåtts med!!! Dvs tyckt att människan - individen - var helt fantastisk, smart, kreativ etc.

Det är dock inte så rasism funkar. Rasism handlar om att döma folk i grupp (utifrån hur den gruppen ser ut eller beter sig) inte som individer.

Jag kallar mig själv en människa. Jag tror inte att man kan vara en åsikt, eller en tro: man kan bara ha den. Det är ju inget jobb, så varför ska man ha en titel? Och jag tror på flera religioner, vilket många idag gör.

Underkastelse: så fint. Att underkasta sig Guds vilja tycker jag låter helt OK. OBS! Guds vilja menar jag då - inte religiösa ledares vilja.

Men nu är vi offtopic.
Senast redigerad av Berit85 2026-08-10 kl. 19:05.
Citera
2026-08-10, 18:59
Avstängd
engammalfisks avatar
"Sverige ska vara fritt från rasism" - jag minns ingen folkomröstning

Som Yoda den vise lilla yoghurt bögen sade, "försök inte applicera logik i ett hönshus, du bör."
Citera
2026-08-10, 19:00
Medlem
Terrorstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Vänsterpartisterna Lorena Delgado Varas, Ali Hadrou, Orwa Kadoura, Ilona Szatmári Waldau och minst 25 andra i partiet
https://www.dn.se/sverige/drar-inte-till-oss-dem-som-sympatiserar-med-hamas/
har utnyttjat sin rätt att utöva rasism. Så helt klart är det tillåtet.

Men som alltid har det förstås även konsekvenser. Ibland i form av hyllningar, ibland får man stå över en valomgång (och då bli avlönad av partiet på annat sätt).

Att folk fortfarande ej ser det direkt samhällsfarliga i att tillåta svartskallar att deltaga politiskt är för mig en gåta, men å andra sidan så är de flesta människor för dumma för sitt eget bästa.
Citera
2026-08-10, 19:01
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Hela rasistbegreppet är ju märkligt och missbrukas. Men det finns ju data på signifikanta skillnader på olika raser inom t.ex. IQ. Man behöver nog inte titta på särskilt många löplopp i VM/OS för att dra en och en annan slutsats.

Att konstatera detta, eller tycka detta kan fanimej inte vara rasistiskt. Däremot tycker jag inte att man skall diskriminera pga ras, varken positivt eller negativt.

Klok tankegång.

Personligen anser jag inte att svarta och vita bör tävla tillsammans, eftersom svarta är så fysiskt överlägsna.

Man delar ju upp män och kvinnor i sport av den anledningen, så varför inte låta svarta tävla för sig i en egen grupp?

Black soccer world cup, det vore väl något för alla BLM:are där ute?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in