2026-08-10, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Ja, och det är det riktiga priserna som SCB mäter.

Nej, staten mäter påhittade priser de kommer fram till genom kvalitetsjusteringar.

Enorma prisfall finns bara i varukategorier där staten gått in med kraftiga justeringar i beräkningen av pris, som hemelektronik. För varor där man inte gör sådana kraftiga justeringar, typ smör eller ägg, ser vi ej några enorma prisfall.

Citat:
Det är ju bara tillfälligt då. Och sedan kompenseras detta när det går tillbaka.

Alla systematiska fel försvinner när man beräknar inflation. Iom att det är ett delta.

Och icke-systematiska fel lär ha väntevärdet 0. Så de rör sig upp och ned lika mycket. Över tiden är felet ungefär 0.

Om alla systematiska fel försvinner hade alla kommit fram till exakt samma KPI, oavsett metod, kompenseringar, antaganden, med mera.

Att statens förmåga att göra ekonomiska beräkningar är så fenomenal att till och med systematiska fel ändå ger korrekt resultat vet jag inte om ens Sovjets centralplanerare vågade påstå.

Citat:
Var har du fått det ifrån??
Det är olika varor. De hanteras olika.

Det är snarare så att den nya iPhone viktas upp iom att fler köper den, och då slår prisförändringar på den igenom mer.

En iPhone och en Nokia 3310 är också olika varor. När konsumenterna byter ut sina 3310:r mot iPhones räknar staten på att produkterna är olika bra och justerar prisskillnaden. När konsumenterna ersätter entrecote med fläskkarré tas inte denna hänsyn.
Citera
2026-08-10, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Staff memo från RB, lite gammalt kanske 2020.

https://www.riksbank.se/globalassets/media/rapporter/staff-memo/svenska/2020/kvalitetsjusteringar-och-internationella-prisjamforelser.pdf

Men där var avvikelsen 0.5pe lägre KPI årligen i snitt för t.ex. Sverige.

Tack så mycket.
Citera
2026-08-10, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gameboymannen
Nej, staten mäter påhittade priser de kommer fram till genom kvalitetsjusteringar.
Nej. Det enda SCB kan mäta är just priserna.
Det är den samplingen i verkligheten som kan göras.

Att SCB skulle sitta och hitta på priser istället för att mäta är helt verklighetsfrånvänt.

Citat:
Enorma prisfall finns bara i varukategorier där staten gått in med kraftiga justeringar i beräkningen av pris, som hemelektronik.
Det är fel. Där använder SCB månadskedjing. Som jag nämnde lite ovan. Man bara mäter pris för de olika t ex smartphone och viktar efter volym. Om när en gammal slutas säljas så viktas den ned till 0.
Där görs ingen kvalitetsjustering.

Det är det vettiga sättet. Men det ger ju för högt KPI. Man får inte med prisreduktionen fullt ut.

Citat:
Om alla systematiska fel försvinner hade alla kommit fram till exakt samma KPI, oavsett metod, kompenseringar, antaganden, med mera.
Nej du läser in för mycket i systematiska fel där.

T ex är ett antagande inte ett systematiskt fel.

Citat:
Att statens förmåga att göra ekonomiska beräkningar är så fenomenal att till och med systematiska fel ändå ger korrekt resultat vet jag inte om ens Sovjets centralplanerare vågade påstå.
Att systematiska fel försvinner när du tar ett delta är ganska trivialt och någon man bör kunna för att ens kunna delta i en diskussion.
Om du inte kan det minsta lilla om statistik (eller ens matematik) så är du i fel diskussion.

Sedan är du borta när det gäller sovjet också. Där mättes inte priser, utan kommenderades.

Citat:
En iPhone och en Nokia 3310 är också olika varor. När konsumenterna byter ut sina 3310:r mot iPhones räknar staten på att produkterna är olika bra och justerar prisskillnaden.
Nej, det är fel.
Dom mäter prisförändringarna och väger ihop de efter volym.

https://www.riksbank.se/globalassets/media/rapporter/staff-memo/svenska/2020/kvalitetsjusteringar-och-internationella-prisjamforelser.pdf
Och tittar man då i det länkade dokumentet så ser man:

I Sverige används hedoniska regressioner framförallt vid beräkningen av delindexet för kläder och skor.

Och där händer det väl inte så fantastiskt mycket heller.

Denna metod använder SCB för produkter med särskilt snabb teknisk utveckling så som datorer och smarta telefoner.

Dvs Månadskedjning.

Men detta gör då att man kommer underskatta prisreduktionerna. Och hålla ett för högt KPI.
En ny modell som har en bättre processor som levererar mer kapacitet till gammalt pris kommer inte komma med i KPI som en prissänkning.

Just för mikroelektronik är det extrema prissänkningar på kapacitet och funktionalitet som skett de senaste decennierna. Och i KPI kommer bara en liten del av de prissänkningarna med.

Vidare:
Sammantaget har utvecklingen av KPIF och HIKP varit relativ likartad under de senaste 20 åren

Och då hör det ändå till saken att HIKP inte mäter boendeutgift propert.
HIKP skiljer sig från de övriga genom att ha en annan indexkonstruktion samt att det exkluderar stora delar av kostnaden för boende i egna hem.

Men trots denna skillnad så blir det på totalen inga nämnvärda skillnader. Enligt ovan.
Senast redigerad av ekbo251 2026-08-10 kl. 13:56.
Citera
2026-08-10, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nej. Det enda SCB kan mäta är just priserna.
Det är den samplingen i verkligheten som kan göras.

Att SCB skulle sitta och hitta på priser istället för att mäta är helt verklighetsfrånvänt.

Det är fel. Där använder SCB månadskedjing. Som jag nämnde lite ovan. Man bara mäter pris för de olika t ex smartphone och viktar efter volym. Om när en gammal slutas säljas så viktas den ned till 0.
Där görs ingen kvalitetsjustering.

Det är det vettiga sättet. Men det ger ju för högt KPI. Man får inte med prisreduktionen fullt ut.

Stämmer ej. SCB använde ej månadskedjning för all hemelektronik. Endast datorer och mobiltelefoner. Och även där har man övergivit månadskedjning sedan 4-5 år tillbaka.

Vid produktbyten i SCB:s månadskedjning räknade de med att kvalitetsförbättringar motsvarade prisökningen och justerade baspriset.

Så fick man extrema prisfall på mobiltelefoner i statistiken. Faktiskt mycket mer än i övriga EU. Samtidigt som de riktiga priserna ökade mer än i övriga EU.

Citat:
Att systematiska fel försvinner när du tar ett delta är ganska trivialt och någon man bör kunna för att ens kunna delta i en diskussion.
Om du inte kan det minsta lilla om statistik (eller ens matematik) så är du i fel diskussion.

Sedan är du borta när det gäller sovjet också. Där mättes inte priser, utan kommenderades.

För korrekt delta krävs en konstant avvikelse. Om du år efter år räknar på för stora prisfall så blir avvikelsen i index större och större. Avvikelsen är heller inte konstant mellan olika datapunkter eftersom samma fel ej finns för exempelvis ägg.

Citat:
Nej, det är fel.
Dom mäter prisförändringarna och väger ihop de efter volym.

Och tittar man då i det länkade dokumentet så ser man:

I Sverige används hedoniska regressioner framförallt vid beräkningen av delindexet för kläder och skor.

Och där händer det väl inte så fantastiskt mycket heller.

Denna metod använder SCB för produkter med särskilt snabb teknisk utveckling så som datorer och smarta telefoner.

Dvs Månadskedjning.

Men detta gör då att man kommer underskatta prisreduktionerna. Och hålla ett för högt KPI.
En ny modell som har en bättre processor som levererar mer kapacitet till gammalt pris kommer inte komma med i KPI som en prissänkning.

Just för mikroelektronik är det extrema prissänkningar på kapacitet och funktionalitet som skett de senaste decennierna. Och i KPI kommer bara en liten del av de prissänkningarna med.

Vidare:
Sammantaget har utvecklingen av KPIF och HIKP varit relativ likartad under de senaste 20 åren

Och då hör det ändå till saken att HIKP inte mäter boendeutgift propert.
HIKP skiljer sig från de övriga genom att ha en annan indexkonstruktion samt att det exkluderar stora delar av kostnaden för boende i egna hem.

Men trots denna skillnad så blir det på totalen inga nämnvärda skillnader. Enligt ovan.

När SCB själva testade att räkna på datorer så blev KPI högre när de räknade på faktiska specs som RAM, CPU etc. istället för månadskedjning.
Citera
2026-08-10, 18:15
Medlem
Citat:
Stämmer ej. SCB använde ej månadskedjning för all hemelektronik. Endast datorer och mobiltelefoner. Och även där har man övergivit månadskedjning sedan 4-5 år tillbaka.
Vad har dom då bytt till???

Citat:
För korrekt delta krävs en konstant avvikelse. Om du år efter år räknar på för stora prisfall så blir avvikelsen i index större och större. Avvikelsen är heller inte konstant mellan olika datapunkter eftersom samma fel ej finns för exempelvis ägg.
Ja, antingen är ett fel systematiskt. Och då försvinner det. (Eller om man säger att det finns en liten slumpmässig del där så finns ju den kvar då, men då den är slumpmässig så försvinner den också med tiden.

Citat:
Så fick man extrema prisfall på mobiltelefoner i statistiken. Faktiskt mycket mer än i övriga EU. Samtidigt som de riktiga priserna ökade mer än i övriga EU.
Citat:
När SCB själva testade att räkna på datorer så blev KPI högre när de räknade på faktiska specs som RAM, CPU etc. istället för månadskedjning.
Då kan man undra hur dom gjorde det. Borde vara helt omöjligt.
En nalle idag som är lite high end har en processor i sig som hade kostat 10 tals miljoner för 30 år sedan.
Lika så med minne. (Trots att det tillfälligt hoppat upp pga kapacitetstak i produktionen).

Bara kapaciteten i en nalle hade man fått betala enorma belopp för för 30 år sedan om det ens hade gått att komma över för pengar. (Storlekskrympningen hade inte gått att betala för med all världens pengar). Skulle SCB ha tagit proper hänsön till detta hade KPI varit mycket lägre.

Så det SCB gör (utan uppsåt) är att fuska upp KPI.
Citera
2026-08-10, 18:18
Medlem
Om jag inte missminner mig räknas fastigheter på rullande 30-års period vilket drar ner KPI en hel del.
Nu har jag inte dubbelkollat min aning utan sitter här och slötrollar ...
Citera
2026-08-10, 18:19
Medlem
När en vanlig hamburgare i korvkiosken kostar 140 spänn och en vanlig enkel varmkorv på OK 40 kronor, och färjebiljetten till Gotland 4000:- är det rejäl inflation i min bok iallafall..
Citera
2026-08-10, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har länge grubblat över det här. Men jag har ständigt en känsla av att den officiella inflationen underskattas systematiskt. Finns närmast hur många exempel som helst. Mitt lokala lunchhak har höjt priserna med 20% senaste året. Vad säger officiella siffrorna? 3%

En helt annan sak. Kollade på skoj upp årsmedeltalet för KPI år 1990. Det var ganska exakt 50% av dagens siffror. Eller om man så vill - 100 kronor för 35 år sedan ska motsvara 200 kr idag.

Problemet är bara att jag har ingen som helst minnesbild över att det stämmer. Det som kostade 100 kr för 35 år sedan kostar inte alls 200 kr idag utan snarare 400 kr i snitt. Visst finns variationer, men jag upplever att inflationen underskattas i och med KPI begreppet.

En förklaring är väl att SCB justerar för den tekniska utvecklingen. En PC från 1990 är inte jämförbar med en från 2025, men bygger inte det synsättet på en stor lögn?

Visst en Tesla från 2025 är säkert mer tekniskt högstående än en Volvo 740 från år 1990, men det är samtidigt bara en bil. En bil som kostar 500% mer i nominella termer.

Men även sådana basvaror som mjölk och potatis har ökat betydligt mer än 100% i pris senaste 35 åren.

Problemet uppstår ju när olika ersättningar, löner m.m. ska justeras upp med inflationen och inflationen översätts till KPI.
Det är något jävligt skevt med måttet. Eller hur känner ni andra?

Man kan såklart argumentera i evigheter om hur och när och på vilket sätt och vad man än föreslår så går det att hitta skäl för det ena sätter eller det andra sättet.

För att ta din pizzeria, hur mycket höjde han priset året innan? Och året före det? Kan du redogöra för vad en pizza kostade varje år tillbaka i tiden?

Sannolikt inte för att näringsidkare justerar inte nödvändigtvis priserna varje år, ibland så möts prisuppgångar med produktivitets ökningar. Pizzerian kanske behöver lägga mindre tid på administration/bokföring nu jämfört på 90 talet.

Mjölkpriset ökade från 6 kr till 14 kr mellan 1930 och 2024 och nej det är inga galna prishöjningar de senaste åren. https://jordbruketisiffror.wordpress.com/2013/03/03/konsumentpris-for-mjolk-se-utvecklingen-fran-ar-1930-till-ar-2012/

Uppenbarligen så varierar produktionskostnaderna kraftigt givet el, diesel och konstgödsel.

Jag finner KPI begreppet användbart för att förklara min egen "livsstilsinflation". Min ingångslön 1995 motsvarar i år 28000 kr i månaden och mina minnen av den tiden var att jag levde loppan, men det gjorde jag förmodligen inte jämfört med dagens livsstil. Där väsentligt mer pengar läggs på resor, nöjen, mat och vin. Jag tror inte gemene man ens kan relatera till hur mycket bättre de har fått det de senaste 20-30 åren rent ekonomiskt och vad "det nya normala" är jämfört med förr.

Min första flygbiljett till usa kostade 4500 kr 1997 och idag kan man åka till NYC för 4444 kr så en del saker går upp och en del går ner och en del rör sig i sidled.

Så för att summera, jag tycker KPI är ett helt rimligt sätt att fånga den reella inflationen men det finns mycket mer och vill man så kan man alltid hitta något som har förändrats annorlunda.
Citera
2026-08-10, 20:16
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Man kan såklart argumentera i evigheter om hur och när och på vilket sätt och vad man än föreslår så går det att hitta skäl för det ena sätter eller det andra sättet.

För att ta din pizzeria, hur mycket höjde han priset året innan? Och året före det? Kan du redogöra för vad en pizza kostade varje år tillbaka i tiden?

Sannolikt inte för att näringsidkare justerar inte nödvändigtvis priserna varje år, ibland så möts prisuppgångar med produktivitets ökningar. Pizzerian kanske behöver lägga mindre tid på administration/bokföring nu jämfört på 90 talet.

Mjölkpriset ökade från 6 kr till 14 kr mellan 1930 och 2024 och nej det är inga galna prishöjningar de senaste åren. https://jordbruketisiffror.wordpress.com/2013/03/03/konsumentpris-for-mjolk-se-utvecklingen-fran-ar-1930-till-ar-2012/

Uppenbarligen så varierar produktionskostnaderna kraftigt givet el, diesel och konstgödsel.

Jag finner KPI begreppet användbart för att förklara min egen "livsstilsinflation". Min ingångslön 1995 motsvarar i år 28000 kr i månaden och mina minnen av den tiden var att jag levde loppan, men det gjorde jag förmodligen inte jämfört med dagens livsstil. Där väsentligt mer pengar läggs på resor, nöjen, mat och vin. Jag tror inte gemene man ens kan relatera till hur mycket bättre de har fått det de senaste 20-30 åren rent ekonomiskt och vad "det nya normala" är jämfört med förr.

Min första flygbiljett till usa kostade 4500 kr 1997 och idag kan man åka till NYC för 4444 kr så en del saker går upp och en del går ner och en del rör sig i sidled.

Så för att summera, jag tycker KPI är ett helt rimligt sätt att fånga den reella inflationen men det finns mycket mer och vill man så kan man alltid hitta något som har förändrats annorlunda.

Mjölkpriset du refererar till är alltså justerat för KPI när det gått från "6 kr" till 14...

Sen är väl KPI kanske användbart till något men knappast till att styra pennlngpolitik som man av någon outgrundlig anledning fastnat vid.
Citera
2026-08-10, 20:26
Medlem
Citat:
Mjölkpriset du refererar till är alltså justerat för KPI när det gått från "6 kr" till 14...

Sen är väl KPI kanske användbart till något men knappast till att styra pennlngpolitik som man av någon outgrundlig anledning fastnat vid.

Hur skall man annars jämföra priset om inte penningvärdet justeras?
Citera
2026-08-10, 20:31
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Hur skall man annars jämföra priset om inte penningvärdet justeras?

Ja det finns ju olika sätt men att mjölken "bara" blivit 130% dyrare utöver KPI vet jag inte vad du menar med?

Ditt exempel visar ju snarare på hur dåligt KPI är att fånga prisuppgång på en helt vanlig vara som mjölk.
Citera
2026-08-10, 21:07
Medlem
Citat:

Av ren nyfikenhet vilket mätetal bör styra penningpolitiken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in