2026-08-10, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuratornfördig
Det var Dompa-flaskor i a f.

Ja, dock det…..

Troligen ligger priset på Dompan och sängkläder, kuddar osv totalt på max 50 000:- förutsatt att det är äkta.
Men så stolt han var när han visade upp det…. 🙈
Citera
2026-08-10, 08:58
Medlem
Joschim om du läser detta, Du kommer ångra dig djupt att du visade upp ditt ansikte i denna dokumentär. Du var den enda smarta av alla dessa, och du har varit ett mysterium under alla dessa år. Nu är du inte det längre, du skulle bara ta ditt egna råd….. att inte synas….

Självklart är det bra att få höra din sida av storyn, men du skulle aldrig visat dig. Du skulle bara fortsatt leva ditt hemliga liv .

Kusinen Jisander verkar totalt slut. Vad är det för dåre?!
Citera
2026-08-10, 09:14
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Jisander, haha vilken galning! Ruggigt skön lirare, skiter i vad folk tycker och tänker och kör sin grej!

Samtidigt är väl "skiter i vad folk tycker" på ett sätt det sista han verkar göra.

("Champagne o'clock", förresten, med tanke på en kommentar för ett par sidor sedan.)
Senast redigerad av Guz 2026-08-10 kl. 09:16.
Citera
2026-08-10, 10:05
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo Pratt
Näsan ser rakare ut och med något mindre nästipp. Annars tycker jag att han ser ut som samma person utan babyhull och glasögon. Men visst, det är inte ett typiskt sätt att åldras. Tycker han såg rätt löjlig ut som ung medan han är snyggare än de flesta i sin ålder nu.
Ögonen avslöjar honom, med solglasögon hade iaf jag inte känt igen honom...
Citera
2026-08-10, 10:51
Medlem
slemhinders avatar
Välgjord och snyggt filmad dokumentär.

Visst har Joachim Posener ett väldigt autistiskt sätt att prata på? Han påminner om någon jag hört i en rättegångspodd eller liknande men jag kan inte sätta fingret på vem det skulle vara. Någon annan som tänkt samma? Förstår inte heller vad han har för incitament till att försvinna igen? Någon som har spekulationer? Tror inte på att han ”bara” fick med sig 10 miljoner och att de sen tog slut.

Djursén blev jag ledsen av att se. Det har nog tagit hårt på honom att inse att han blev utnyttjad från två håll. Både från Team Moyne och senare från Björnsson. Samtidigt var det självklart att han inte kunde vara kvar i bolaget. Tyckte Björn Björnsson framställde sig själv som hård och empatilös.

Jisander är den mest tragiska av dom alla. Platt, ytlig och fortfarande med behovet att hävda sig själv. Vid hans ålder hade man förväntat sig att någon vuxit upp från att tycka att alla ens ungdoms bedrifter är häftiga.
Senast redigerad av slemhinder 2026-08-10 kl. 10:53.
Citera
2026-08-10, 11:07
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Välgjord och snyggt filmad dokumentär.

Visst har Joachim Posener ett väldigt autistiskt sätt att prata på? Han påminner om någon jag hört i en rättegångspodd eller liknande men jag kan inte sätta fingret på vem det skulle vara. Någon annan som tänkt samma? Förstår inte heller vad han har för incitament till att försvinna igen? Någon som har spekulationer? Tror inte på att han ”bara” fick med sig 10 miljoner och att de sen tog slut.

Djursén blev jag ledsen av att se. Det har nog tagit hårt på honom att inse att han blev utnyttjad från två håll. Både från Team Moyne och senare från Björnsson. Samtidigt var det självklart att han inte kunde vara kvar i bolaget. Tyckte Björn Björnsson framställde sig själv som hård och empatilös.

Jisander är den mest tragiska av dom alla. Platt, ytlig och fortfarande med behovet att hävda sig själv. Vid hans ålder hade man förväntat sig att någon vuxit upp från att tycka att alla ens ungdoms bedrifter är häftiga.
Ja, entonigt och ljust. Det finns helt klart markörer för autism, det som förut hette Aspergers syndrom.
Citera
2026-08-10, 11:14
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, entonigt och ljust. Det finns helt klart markörer för autism, det som förut hette Aspergers syndrom.

Nu kom jag på vem jag tänkte på! Posener låter som personen som var ”hjärnan” bakom kidnappningen av en student i Uppsala! Var tvungen spola genom ett avsnitt och tonfallet och den självgoda berättarstilen är slående lik https://podme.com/se/avsnitt/2523010/
Citera
2026-08-10, 11:17
Medlem
MittMalmoes avatar
Ej förvånad.. var inte Posener Muslim?
Citera
2026-08-10, 11:18
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jag undrar verkligen hur det där uttaget på 241 miljoner till PO Norberg såg ut i bokföringen?

Kredit: Kassa -241 000 000
Debet: ” Konsultarvoden” (luftfaktura) +241 000 000 eller vad?

Sedan undrar man ju fortsättningsvis hur detta hål i ekonomin skulle hanteras på sikt? Posener uppgav att han var ”seriös” i att bygga upp ett nytt bolagsimperium och inte tänkte lämna ett plundrat Trustor att dö. Han nämnde också att han kände sig stressad inför årsbokslutet 31/12 redan i september. Revisionen skulle såklart upptäcka och be styrelsen om en förklaring vad kassan tagit vägen.

Sedan bygger denna rudimentära scam på att de på något sätt undvek ”payment vs delivery” på aktierna. 5 dagars gratis makt - hur kunde någon vilja erbjuda det??!

Jag grävde lite djupare i det nu. I det första affärsupplägget var tanken att låna 241 MSEK från Ingemar Pettersson. I det läget fanns inte (som jag tolkar det) likvida medel nog i Trustors kassa för att betala tillbaka lånet med Trustors egna pengar. Istället var tanken att frigöra likvida medel genom att sälja en eller flera av Trustors underliggande tillgångar. Planen var sedan att köpa ett skräpbolag för en skitsumma (Posener hade redan köpt bolaget som hette Lo Scogliotto Ltd, LOS) och ta upp det i balansen i Trustor till ett värde på 241 MSEK eller mer. Det låter inte helt olikt det som Posener gjorde i Thul-härvan om jag minns rätt. Tricket med bolaget LOS var att det var registrerat på Bahamas och Posener betalade till extra pengar (10.000:- eller något sådant) för att kunna ange storleken på bolagets registrerade aktiekapital. Nu hade det iof bara räddat balansräkningen tillfälligt. Problemet skulle ganska snabbt bli att det bolaget inte skulle leverera vinst, vilket såklart borde komma att ifrågasättas av diverse personer. Inte minst övriga ägare och analytiker.

Men, eftersom Trustor sedan sålde Kanthal till Sandvik behövdes inte bridge-lånet från Ingemar Pettersson. För när Posener och de andra övertog kontrollen över Trustor fanns det gott om likvida medel i kassan. Problemet var bara att Björn Björnsson plötsligt blivit invald i styrelsen (representant för minoritetsägarna har jag för mig) vilket ingen räknat med. Då tror jag inte att man vågade göra lösningen med LOS för att få ordning på böckerna. Istället täckte man tillfälligt upp de 241 MSEK med ett lån (window dressing). Hur man skulle täcka över det på lång sikt vet jag inte. Men Posener hade ju en ambition att bygga en koncernstuktur kring Trustor (planen var att köpa bland annat en finsk bank, Amer, och några andra bolag). Kanske var tanken att om man kunde bygga en större koncern, kanske värderad 10 gånger högre än vad Trustor var värderat till vid övertaget, och att tillgångarna i koncernen levererade bra siffror, så kunde man successivt skriva ner/av LOS utan att det väckte så stora frågetecken. Men, det är bara spekulationer från min sida.

Att Per-Olov Norberg gick med på 5 bankdagars respit antar jag var för att aktierna (som Lord Moyne formellt ägde efter closing) lades i pant hos Erik Penser tills den dag köpeskillingen satt på Norbergs konto.
Citera
2026-08-10, 11:33
Medlem
Märkligt att man kan fascineras ännu en gång, trots att inget nytt egentligen framkommer. Åtminstone inget verifierat eller kioskvältande.

Några tankar.

• Posener ger ett ganska sympatiskt intryck, uppiggande att han talar ur skägget och medger sim brottsplan. Även om han såklart ljuger som en häst travar kring en del. Hade nog varit kul att jobba med!
• Jisander är lika muppig som i P3-dokumentären, men gammal och passé. Snacka om nån som stannat i sin prime mentalt. 20åringar som läser handelsprogrammet på gymnasiet är säkert sjukt impade.
• Vilket jävla ufo den där Richard Djursén verkar vara. Karln mår uppenbarligen inte alls bra och skulle nog behöva hjälp att bearbeta saker, även om det verkar gå bra för honom i karriären. Läser garanterat här också, så en reachout: Skicka ett DM om du vill prata.

En fråga till er som är lite äldre och hängde med i svängarna när det här skedde: Vad var Trustor för bolag egentligen? Var det ett bolag som gemene man kände till (t ex som Investor, Kinnevik) eller var det bara tradare som hade koll på företagets existens? Aldrig riktigt fått grepp om detta, tänker att det skvallrar en del om hur stor skandalen upplevdes på sin tid.
Citera
2026-08-10, 11:39
Medlem
Mattsson Jisander o Posener skördade.

Men hur mycket var det net o hur fördelades pengarna mellan dem?

Och hur tog de ut dem - skattade någon - eller fakturerade man från bolag?
Citera
2026-08-10, 11:46
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av RedStrajp
Märkligt att man kan fascineras ännu en gång, trots att inget nytt egentligen framkommer. Åtminstone inget verifierat eller kioskvältande.

Några tankar.

• Posener ger ett ganska sympatiskt intryck, uppiggande att han talar ur skägget och medger sim brottsplan. Även om han såklart ljuger som en häst travar kring en del. Hade nog varit kul att jobba med!
• Jisander är lika muppig som i P3-dokumentären, men gammal och passé. Snacka om nån som stannat i sin prime mentalt. 20åringar som läser handelsprogrammet på gymnasiet är säkert sjukt impade.
• Vilket jävla ufo den där Richard Djursén verkar vara. Karln mår uppenbarligen inte alls bra och skulle nog behöva hjälp att bearbeta saker, även om det verkar gå bra för honom i karriären. Läser garanterat här också, så en reachout: Skicka ett DM om du vill prata.

En fråga till er som är lite äldre och hängde med i svängarna när det här skedde: Vad var Trustor för bolag egentligen? Var det ett bolag som gemene man kände till (t ex som Investor, Kinnevik) eller var det bara tradare som hade koll på företagets existens? Aldrig riktigt fått grepp om detta, tänker att det skvallrar en del om hur stor skandalen upplevdes på sin tid.

Nä, Trustor var inte känt för gemene man. De bedrev ingen verksamhet i egentlig mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in