Citat:
Ursprungligen postat av
qwerty1691
Jag försöker bli mer politiskt insatt hela tiden och känner hur jag är vänster i vissa frågor och höger i vissa frågor. En fråga som jag däremot fastnat lite på är huruvida det är bra för Sverige att ha miljardärer eller ej.
Man kan prata om detta båda när det gäller världen och när det gäller nationen, det kanske är mer relevant när det gäller världen egentligen. Vi säger att det finns ett visst ”antal pengar” i Sverige, jag förstår att pengar går ut och in i ett land men det är någorlunda jämnt i alla fall hur mycket pengar som finns i Sverige. Om 30 personer har över en miljard var så skulle dom kunna hjälpa den vanliga befolkningen så SJUKT mycket. Vi säger att dom haft 1,3 miljarder var men blir beskattade så dom har 1,1 miljard var (hypotetiskt, men för att göra ett exempel), det hade gett 6 miljarder som hade kunnat hjälpa folk som har det tufft.
Man pratar om att det ska lönas att jobba hårt men det är fan inte dom som jobbat hårdast som är dessa miljardärer och OM du nu tror att det är dom som jobbat hårdast så kan du va trygg i att dom kommer ha EXTREMA mängder pengar även om det skulle införas en miljardärsskatt.
Ekvationen är enkel, ju mer pengar de rikaste har, desto mindre pengar har alla andra. Hur kan man tycka att det är ”viktigt” för Sverige att dom här rikaste ska bli ännu rikare?
Om en miljardär flyttar utomlands med sitt företag, så skattar de såklart utomlands där de vistas.
Ett företag skapar arbete för mindre företag, för anställda och för hela staden som kokar av liv. Därför sitter ett företag ofta ihop med ett helt ekosystem under.
Straffbeskattar vi rikedom så är det mer attraktivt att bo i länder där man inte gör så.
Därför är varje förlorad miljardär till andra länder ett hål i våran ekonomi.
Sen är det rimligt med någon typ av förmögenhetsskatt kan jag hålla med om, om inte annat än för att balansera upp samhällsklasserna så inte fattiga behöver hjälpa fattiga, men det går inte att ett land sticker ut huvudet för långt, man blir bara bestraffad själv av det. Ändring måste göras på global skala genom sammarbete och i små upptrappningar.
Nu är problemet eg mer av den naturen att de är väldigt dålig på att betala skatt, de skattefifflar och duckar den skatt vi andra betalar genom avancerade upplägg som inte låg- och medelklass har tillgång till på samma sätt. Men det är mer ett skatte-flytkts problem, som EU och andra länder har börjat stänga igen. Med hårdare lagstiftning och global sammarbete så kommer även de göra rätt för sig och tillföra samhället som de är tänkt att göra.