2026-08-10, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Nu handlade inte vår lilla diskussion om vad "progressiv skatt" var, utan om det var det vanliga/normala/naturliga.

Folk brukar ofta svamla om att det är "rättvist" att rika får betala mer, vilket naturligtvis är lika befängt, som att snabba löpare skulle krävas hava tyngre skor.
"Naturligt" är väl ett ganska märkligt mått på hur ett skattesystem ska se ut. Skatt är inte särskilt naturligt från början, utan något vi bestämmer politiskt.

Och löparliknelsen haltar. Poängen med progressiv skatt är inte att den som är "duktigare" ska straffas, utan att 10 000 kr betyder väldigt olika mycket för någon som tjänar 30 000 jämfört med någon som tjänar 3 miljoner.

Man kan absolut tycka att samma procentsats är rättvisare, men då är det ett värderingsargument. Det följer inte automatiskt av att det skulle vara mer "naturligt".
Citera
2026-08-10, 14:24
Medlem
Ja det är horribelt att inte vilja beskatta dom riktigt rika. Verkligen girigt att först berika sig på samhället och sedan inte vilja betala tillbaka lite i form av skatt. Mycket vill ha mer som alltid, pådrivet av högerns egotänkande.
Citera
2026-08-10, 14:29
Medlem
bioaccs avatar
Miljardärer är vansinnigt överflödiga och de utgör dessutom en direkt säkerhetsrisk. Inom något år (eller möjligen redan i år) kan denna grupp få tillgång till teknik med kapacitet att permanent förtrycka resten av mänskligheten.

Varför inser inte fler inom högern att de i praktiken fungerar som nyttiga idioter för enprocentarna? Vad tror ni att dessa blodsugare erbjuder er som en vänlig landsman och granne - utrustad med AI - inte kan?
Citera
2026-08-10, 14:32
Medlem
Hela premissen för diskussionen är fel ute från början. Det vi i stället borde diskutera är hur vi gör det enklare för miljardärer att verka här och på så sätt lockar hit fler... Det är så vi skapar en miljö med MER pengar i omlopp, inte mindre.
Citera
2026-08-10, 14:38
Medlem
bioaccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nessoz
Ja det är horribelt att inte vilja beskatta dom riktigt rika. Verkligen girigt att först berika sig på samhället och sedan inte vilja betala tillbaka lite i form av skatt. Mycket vill ha mer som alltid, pådrivet av högerns egotänkande.
Det är egentligen mycket värre än att bara skatteintäkter försvinner. Epsteinskandalen gjorde det tydligt för alla att man som ultrarik i princip får göra vad som helst. Situationen är därför sannolikt ännu värre i länder och platser där insynen är sämre än i Peter Thiels Amerika. Med ny, smart teknik och toppmoderna våtlabb inblandad i bilden vill man inte ens tänka på hur illa det kan bli.
Citera
2026-08-10, 14:44
Medlem
Fejkits avatar
Det kommer inte bli ”de rikaste”.
Det kommer bli medelklassen som får ökade skattekostnade, som vanligt.

De rikaste kommer göra som i England och Norge - flytta pengarna.

Detsamma gälller påhitt som bankskatt, varför är man emot den? Jo, för att banken kommer skicka den vidare till kunden.
Citera
2026-08-10, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terminalkaffe
Du kan kalla det en "vara" om du vill, men det fungerar fortfarande inte som en sådan. Jag köper inte X kronor vård och Y kronor polis för min skatt.

Progressiv skatt bygger på betalningsförmåga, inte på att staten säljer samma paket till alla.

Nej, jag kallar det inte en vara normalt, det är mer en produkt, eller ett avtal mellan dom betalande(folket) och den styrande eliten(politikerna)

Om man inte får vad man förväntar sig(trygghet etc), eller får betala orimligt mycket(dålig förvaltning), så drar snart dom med medel, dvs röstar med fötterna. Kvar blir bara dom medellösa(vilka det är synd om), samt parasiterande, kriminella och annat pack.
Citera
2026-08-10, 14:53
Medlem
Det som enkelt glöms bort är att många rika har inte fyra miljarder i ett kassaskrin eller på ett bankkonto.

Tag Daniel Ek. Större delen av hans förmögenhet utgörs av aktier i Spotify. Eftersom han fortfarande äger dem har han alltså inte gjort någon formell vinst. Därför är det svårt att beskatta dem.

Vad gör en person med sitt aktieinnehav om det blir för hårt beskattat? Sannolikt en utlandsflytt eller skatteplanering.

Jag säger inte att rika inte ska bidra, bara att kapital dels skapar möjligheter till nya investeringar. Har man mer än 50 miljoner så är det inte så att pengarna konsumeras upp. Ofta består förmögenheten av byggnader och produktionsutrustning som möjliggör värdeskapande.
Tvingar du bonden att slakta kossan för att kunna betala sin skatt kommer mjölken sina.
Citera
2026-08-10, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty1691
Jag försöker bli mer politiskt insatt hela tiden och känner hur jag är vänster i vissa frågor och höger i vissa frågor. En fråga som jag däremot fastnat lite på är huruvida det är bra för Sverige att ha miljardärer eller ej.

Man kan prata om detta båda när det gäller världen och när det gäller nationen, det kanske är mer relevant när det gäller världen egentligen. Vi säger att det finns ett visst ”antal pengar” i Sverige, jag förstår att pengar går ut och in i ett land men det är någorlunda jämnt i alla fall hur mycket pengar som finns i Sverige. Om 30 personer har över en miljard var så skulle dom kunna hjälpa den vanliga befolkningen så SJUKT mycket. Vi säger att dom haft 1,3 miljarder var men blir beskattade så dom har 1,1 miljard var (hypotetiskt, men för att göra ett exempel), det hade gett 6 miljarder som hade kunnat hjälpa folk som har det tufft.

Man pratar om att det ska lönas att jobba hårt men det är fan inte dom som jobbat hårdast som är dessa miljardärer och OM du nu tror att det är dom som jobbat hårdast så kan du va trygg i att dom kommer ha EXTREMA mängder pengar även om det skulle införas en miljardärsskatt.

Ekvationen är enkel, ju mer pengar de rikaste har, desto mindre pengar har alla andra. Hur kan man tycka att det är ”viktigt” för Sverige att dom här rikaste ska bli ännu rikare?

För att det är idioti,
Grundfelet är att du ser ekonomin som en fast hög pengar där mer till en person automatiskt betyder mindre till någon annan. Så fungerar det inte. Miljardärers förmögenheter är dessutom oftast ägande i företag och investeringar, inte miljarder i kontanter på banken.

Att börja beskatta själva ägandet år efter år är i praktiken en återinförd förmögenhetsskatt. Resonemanget att staten bör ta kapital bara för att någon ”har för mycket” är dessutom en slippery slope mot kommunism. Det viktiga är att människor får det bättre – inte att de rikaste måste bli fattigare.
Citera
2026-08-10, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nessoz

Vänsterdrägg attityden lyser igenom. Ständigt präglad av avundsjuka, offermentalitet blandat med förakt i all sin lilla ynklighet.

Hur ser du på rika människor, som blivit det genom iderikedom, entreprenörskap och hårt arbete?
Citera
2026-08-10, 14:59
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty1691
Jag försöker bli mer politiskt insatt hela tiden och känner hur jag är vänster i vissa frågor och höger i vissa frågor. En fråga som jag däremot fastnat lite på är huruvida det är bra för Sverige att ha miljardärer eller ej.

Man kan prata om detta båda när det gäller världen och när det gäller nationen, det kanske är mer relevant när det gäller världen egentligen. Vi säger att det finns ett visst ”antal pengar” i Sverige, jag förstår att pengar går ut och in i ett land men det är någorlunda jämnt i alla fall hur mycket pengar som finns i Sverige. Om 30 personer har över en miljard var så skulle dom kunna hjälpa den vanliga befolkningen så SJUKT mycket. Vi säger att dom haft 1,3 miljarder var men blir beskattade så dom har 1,1 miljard var (hypotetiskt, men för att göra ett exempel), det hade gett 6 miljarder som hade kunnat hjälpa folk som har det tufft.

Man pratar om att det ska lönas att jobba hårt men det är fan inte dom som jobbat hårdast som är dessa miljardärer och OM du nu tror att det är dom som jobbat hårdast så kan du va trygg i att dom kommer ha EXTREMA mängder pengar även om det skulle införas en miljardärsskatt.

Ekvationen är enkel, ju mer pengar de rikaste har, desto mindre pengar har alla andra. Hur kan man tycka att det är ”viktigt” för Sverige att dom här rikaste ska bli ännu rikare?

Förklaringen till varför man (högersinnade) vill undvika skattehöjningar är, att man fruktar negativa s.k. dynamiska effekter dvs att folk ändrar sitt beteende.

Miljardärsskatt leder till att de, som berörs, flyttar och tar med sig sin verksamhet och det startas färre företag i Sverige.

I vänsterns kalkyl saknas ngr negativa, dynamiska effekter av vänsterns politik. Vänstern förnekar antingen sådana effekter eller anser, att det inte har ngn större betydelse.
Citera
2026-08-10, 14:59
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Att inte ha en egna tankar är bara patetiskt som en lite hundvalp följer han Sd hela tiden!

Med den logiken kan man applicera din replik på ALLA.. men det kanske du är för dum för att förstå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in