2026-08-10, 15:25
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Vill inte spekulera allt för mycket. Men spontant känns det inte som särskilt välplanerat av följande anledningar:

1. Man håller sig inte undan 33 timmar om man är helt tappad i backen.
2. BO har nog haft en del krav på att GM ska inte vara helt tappad i backen.
3. Eftersom han med största sannolikhet är inte tappad i backen så får man utgå att vid ett planerat mord så borde han inte begått brottet där.

”Tappad i backen”, haha. Nej, man kan nog förutsätta att han vet hur man ska föra sig och bete sig bland folk och att han visat upp någon typ av intelligens. Annars hade hon nog inte varit intresserad från början.

Jag tycker också det känns som ett konstigt val av plats om detta skulle vara noga planerat för flyktmöjligheterna verkar ju som sagt vara begränsade och jag antar att det hade märkts om han hade försökt göra sig av med kroppen.
Citera
2026-08-10, 15:26
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Vill inte spekulera allt för mycket. Men spontant känns det inte som särskilt välplanerat av följande anledningar:

1. Man håller sig inte undan 33 timmar om man är helt tappad i backen.
2. BO har nog haft en del krav på att GM ska inte vara helt tappad i backen.
3. Eftersom han med största sannolikhet är inte tappad i backen så får man utgå att vid ett planerat mord så borde han inte begått brottet där.

Sant. Detta är ett mord utfört under affekt.
Säga vad man vill om GM men han verkar till synes vara en hyfsat ”normal” man. Sedan kan jag alltid navelskåda om att han har uppfattats som ”stel” och otrevlig ibland.
Det är jag också. Inte så sällan heller.
Men, jag springer inte runt och knivar folk om jag mot all förmodan skulle känna mig kränkt eller avvisad. Så det är väl den stora skillnaden tänker jag.
Citera
2026-08-10, 15:34
Medlem
Eller så har tavlan halkat ner i väskan hem

Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Det kan vara så att konstnären givit honom konstverket då hon är en av Magasin 3:s konstnärer, alternativt att han fått den extremt billigt.
Citera
2026-08-10, 15:40
Medlem
Boendeparkering ca 1600 på Södermalm
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Bor själv pä Södermalm. 20 000 i krognotor låter mycket.
Parkering är dyrt, ca 3000/mån.
MGM verkar inte ha den utgiften.
Citera
2026-08-10, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Tack! Jag vill rikta enorma mängder uppmärksamhet till To.Ivrig som tidigt luskade fram att det fanns ett lägenhetsdrama över huvud taget.

Precis, man blir bra nyfiken på hur de bådas letande sett ut och hur de över huvud taget kom i kontakt med varandra. Har han varit en seriedejtare?

Det blir ju oavsett svårt att säga att han lät henne bo kvar i lägenheten, om skiftet hade fått laga kraft så var den hennes, om skiftet inte hade vunnit laga kraft så var den fortfarande gemensam och inte bara hans.

Plockar lösa ord ur dokumentet nu: Högljudd, oskön, vägrar låta X vara i fred, förolämpat henne, kallat henne tjock, härskartekniker, kontrollerande beteende.

Detta är åter igen från hennes partsinlaga.

Det skrevs tidigare i tråden här att SEB har en stor konstförening och att de två kanske har kommit i kontakt med varandra på det sättet, genom TN:s arbete på museet Magasin 3. Eventuellt har konstföreningen ordnat studiebesök där samt att de köper in konstverk som lottas ut till medlemmarna och då är det möjligt att besök gjorts på Magasin 3 av den anledningen? Det skulle kunna vara så att de träffats på så sätt.
Citera
2026-08-10, 15:44
Medlem
Ett att skälen till större lgh än exet. ”Måste kunna hänga upp en tavla på sju meter!”
Girig och sliskig!
Citat:
Ursprungligen postat av Master63
Han är ju i och för sig chefstekniker, har han "tjuv" lånat den ? Och mörkat för Galleriet ?

Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Han skrev "...efter en utställning för cirka 30 år sedan." Det borde ju då vara hennes debututställning i Tyskland år 1996 tänker jag? Magasin 3 startade år 1987 så de kanske var inblandade i den? Vet inte, bara gissar. Om han nu har denna målning - som han skrev - får man hoppas att den inte göms undan på något sätt.
Citera
2026-08-10, 15:46
Medlem
Alonens avatar
TN kommer aldrig att kunna neka sig ur detta‼️

Han har lämnat brottsplatsen hals över huvud, paddlat till nästa ö, gömt sig själv och kanoten, hoppat i vattnet när polisen närmade sig, men torskar i värmekameran.

Skulle en ”oskyldig” agera så❓

Sen, när kriminaltekniska undersökningen är färdig, dna, fingeravtryck, blodspår, rättsmedicinska resultaten ifrån honom är klara, så kommer bevisen att hopa sig. Åsså den rättsmedicinska obduktionen.

Skulle bli mäkta förvånad om han lyckas neka sig ur detta.
Citera
2026-08-10, 15:48
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
TN kommer aldrig att kunna neka sig ur detta‼️

Han har lämnat brottsplatsen hals över huvud, paddlat till nästa ö, gömt sig själv och kanoten, hoppat i vattnet när polisen närmade sig, men torskar i värmekameran.

Skulle en ”oskyldig” agera så❓

Sen, när kriminaltekniska undersökningen är färdig, dna, fingeravtryck, blodspår, rättsmedicinska resultaten ifrån honom är klara, så kommer bevisen att hopa sig. Åsså den rättsmedicinska obduktionen.

Skulle bli mäkta förvånad om han lyckas neka sig ur detta.
Han hoppas nog på det iaf. Känner på mig att han aldrig kommer erkänna något om vad som hände den kvällen/natten/dagen.
Citera
2026-08-10, 15:49
Medlem
Lägenhet på 120 kvadrat på Götgatan vid Slussen med utsikt över Riddarfjärden är INTE medelmåttigt. Funkis med exklusiva material. Det är lyx.
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstBannow83
Förstår att det kan kännas deppigt att höra om han tjänade mer än du men för att ta dig ur illusionen är inget av det TN åstadkommit vare sig i löne- eller bostadsväg mer än just ett medelmått i Stockholm. Om du tycker 63k är en hög lön i Stockholm får du nog fundera på livsval mm.
Citera
2026-08-10, 15:53
Medlem
Anillens avatar
Liten man, mycket komplex och hävdelsebehov. Har gömt sig bakom en fin fasad av att vara konstvetare och sen sett till att ordna sig en fin lägenhet på ett rövigt sätt.
Han har aldrig känt att han ändå riktigt platsar i överklass eller i konsteliten heller egentligen. Trodde aldrig han skulle lyckas få en sån framgångsrik kvinna som ÅÅ och komplexen kryper sig på lite mer.
Sedan ÅÅs ex på det och han blir liten och tror att hon inte älskar honom, känner att han inte duger och flippar.
Citera
2026-08-10, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuttiotre
Eller så har tavlan halkat ner i väskan hem
Tror jag läste att M3 har runt 1.200 verk i sin samling. De kanske ska kolla upp chefsteknikerns egen samling? Men det är ju inget han skulle kunna sälja då? Minns en mycket betrodd person inom biblioteksvärlden i Stockholm som hade tillskansat sig väldigt dyrbara böcker, ingen trodde det om honom. Han satte fyr på sin bostad i innerstan och sig själv när det upptäcktes vill jag minnas, nära Odenplan. Vi kanske har att göra med en person som tycker om att ta risker?
Citera
2026-08-10, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Huruvida han hade ett faktiskt arbetsledaransvar med direktrapporterande, det vet jag inte. Men att tro att han var vaktmästare är bara fånigt. Vad gäller tjänstemannabiten kan man diskutera såklart eftersom hans jobb innebar en hel del kroppsarbete. Men att öppna en förseglad låda med en skruvdragara, hänga upp en målning och flytta runt diverse statyer och annat är inte direkt traditionellt arbetarjobb heller.

Han ansvarade för stora, kostsamma utställningar och museets dyra samingar, i form av bl.a. samordning, logistik, frakt, hantering, installering, bevarande etc. Långt från en vaktis med snickarväska.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-10 kl. 16:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in