2026-08-10, 14:58
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Får uppdatera lite, då jag hittat uppgifter om beteende från tidigare relation, där den partern beskrivit att TN efter att separationen låg på bordet ska ha uppträtt elakt, sagt kränkande saker samt uttalat hot.

Tror du är något på spåren.

Skulle kunna vara så. Utifrån det som vad tidigare partner X beskrivit TNs beteende 2021

Skrev lite nyss om dettta här:
Tack. Bra info.

Det är ju litet varningssignaler. Kanske har någon liknande situation uppstått i stugan, och sedan eskalerat katastrofalt. Några spärrar måste ju ha brustit fullständigt.
Citera
2026-08-10, 15:01
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master63
De fristående dukar som ingick i installationen Infinite Logic Conference på Magasin III 2004 var 9 till 12 meter långa. Det producerades inga fristående dukar i det specifika formatet 7 x 3 meter för den utställningen. Dom dukar som plockades ner efter utställningen ägs av instutionen.
Min förra länk var fel. Denna är 3 gånger 7 meter

https://magasin3.com/en/artwork/untitled-6/
Untitled
2004
Acrylic on linen canvas
300 x 701 cm
Nyfiken på om TN lyckats dupera Katharina Grosse eller om TN inte äger verket.
Citera
2026-08-10, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Kan du länka där han skriver att verket är hans?

Detta verk?
https://magasin3.com/en/artwork/untitled-6/multimedia-17331-img-2-2/
TN har skrivit ett inägg som svar på en anhörigs facebookpost om Katharina Grosses jättekonstverk i Göteborg. Posten skrevs 6 juli 2025 och TN borde ha skrivit inlägget i samband med det, står att det skrevs för 1 år sedan. För cirka 30 år sedan - som TN skrev att tavlan var ifrån - borde ju vara omkring år 1996.
Citera
2026-08-10, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Vad grundar du detta påstående på?

Bägge parter stod på lägenhetskontraktet.

Innan bodelningsförrättaren fattade beslut om vem som skulle få lägenheten fanns det inga beslut om vem som skulle bo där.
Bodelningsförrättaren tilldelade X lägenheten (okt 2021). TN överklagade detta (nov 201).
Du har så rätt. Jag pudlar här:

(FB) Kvinna i 50-årsåldern misstänkt mördad på ö i Värmdö kommun (2026-08-04)
Citera
2026-08-10, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Tillhör TN månne den delen av människor som utövat dödligt partnervåld som aldrig kommer att närvara vid en huvudförhandling då åtalet läggs ner då ingen misstänkt längre finns?
Misstänker att han tillhör den fega sorten.

Det är nog inte särskilt osannolikt. Om han ändå inställer sig så ska vi nog inte överraskas om försvaret hävdar att det rört sig om en psykos som startat redan innan resan till ön. Vitnessmål kan ju hävda att MGM inte varit sig själv den senaste tiden och uppträtt på ett oroande sätt/svajigt. Jag vågar nog ändå tro att tre detaljer i slutändan kommer att väga över till ett långt fängelsestraff:
1. Han har inte själv tillkallat hjälp/ringt 112 utan i stället gått och gömt sig
2. Han har redan tidigare uppträtt såpass hotfullt att polis fått tillkallas.
3. Han berättar inte ens vid gripandet vad som har inträffat utan bekräftar bara helt uppenbara detaljer (vissa medgivanden)
Citera
2026-08-10, 15:10
Medlem
Master63s avatar
Citat:

Untitled
2004
Acrylic on linen canvas
300 x 701 cm
Han är ju i och för sig chefstekniker, har han "tjuv" lånat den ? Och mörkat för Galleriet ?
Citera
2026-08-10, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Krognotor.
Bor själv pä Södermalm. 20 000 i krognotor låter mycket.
Parkering är dyrt, ca 3000/mån.
MGM verkar inte ha den utgiften.
Citera
2026-08-10, 15:14
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonnyKennyLenny
Det är nog inte särskilt osannolikt. Om han ändå inställer sig så ska vi nog inte överraskas om försvaret hävdar att det rört sig om en psykos som startat redan innan resan till ön. Vitnessmål kan ju hävda att MGM inte varit sig själv den senaste tiden och uppträtt på ett oroande sätt/svajigt. Jag vågar nog ändå tro att tre detaljer i slutändan kommer att väga över till ett långt fängelsestraff:
1. Han har inte själv tillkallat hjälp/ringt 112 utan i stället gått och gömt sig
2. Han har redan tidigare uppträtt såpass hotfullt att polis fått tillkallas.
3. Han berättar inte ens vid gripandet vad som har inträffat utan bekräftar bara helt uppenbara detaljer (vissa medgivanden)
Han kommer garanterat fortsätta tiga och hoppas på det bästa.
Är ganska säker på att han är en kontrollerande man och det hela handlade om något svartsjukedrama och hon inte är en sån som viker sig. Han kommer aldrig erkänna att han är en svartsjuk galning. Så då är det bättre att hålla tyst.
Citera
2026-08-10, 15:15
Medlem
Citat:

Untitled
2004
Acrylic on linen canvas
300 x 701 cm
Han skrev "...efter en utställning för cirka 30 år sedan." Det borde ju då vara hennes debututställning i Tyskland år 1996 tänker jag? Magasin 3 startade år 1987 så de kanske var inblandade i den? Vet inte, bara gissar. Om han nu har denna målning - som han skrev - får man hoppas att den inte göms undan på något sätt.
Citera
2026-08-10, 15:17
Medlem
Anillens avatar
Han har ju ett gott anseende inom konstvärlden liksom. Han kommer inte erkänna sig mördare.
Citera
2026-08-10, 15:18
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Utgår också från att de kontaktade Waxholmsbolaget tidigt men då måste det samtidigt varit mycket enkelt för dem att avfärda att han klivit ombord på en båt den dagen. Det kanske inte var så många som gick ombord på någon av avgångarna från Sollenkroka ö den dagen. Brukar det vara många människor som går ombord på avgångarna?

Jag tänker att det bör finnas vittnesuppgifter där någon sett honom i anslutning till att ambulans och polis kom till platsen. Antagligen så tätt inpå att man förstår att han inte kan ha hunnit så långt. Om polisen bara har uppgiften om att han paddlade någon gång mellan 12 och 13 att gå på så skulle han ju kunna ha hunnit jävligt långt larmsamtalet kom.

Även om man måste vänta på en taxi väldigt länge så hade han ju kunnat leka kurragömma men på fastlandet istället. Där är åtminstone ytorna större. Ett ganska märkligt val att stanna i skärgården men han har väl haft sina anledningar, vad de nu än är.

Förstår om du inte vill spekulera men du som ändå har viss kännedom om ön och det som hänt, är din bild att det här varit planerat?
Vill inte spekulera allt för mycket. Men spontant känns det inte som särskilt välplanerat av följande anledningar:

1. Man håller sig inte undan 33 timmar om man är helt tappad i backen.
2. BO har nog haft en del krav på att GM ska inte vara helt tappad i backen.
3. Eftersom han med största sannolikhet är inte tappad i backen så får man utgå att vid ett planerat mord så borde han inte begått brottet där.
Citera
2026-08-10, 15:19
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Många inlägg av värde från dig!
Tänk att det tagit tråden så länge att inse vilken typ TN är.
Men inte lika länge som han kunde dupera sina kvinnor innan fasaden sprack.

Tack! Jag vill rikta enorma mängder uppmärksamhet till To.Ivrig som tidigt luskade fram att det fanns ett lägenhetsdrama över huvud taget.

Citat:
Ja, jag menade singlar. Men det vet vi inget om mellan 2021-2025.
De har inte varit sammanboende med någon partner den perioden. De lär ju ha letat partner före 2025.

Precis, man blir bra nyfiken på hur de bådas letande sett ut och hur de över huvud taget kom i kontakt med varandra. Har han varit en seriedejtare?

Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nja, han överklagade så den skiftningen trädde ju aldrig i laga kraft. Bodelningen skedde ju först när bägge parter skrivit på. Men du har säkert rätt och jag fel. Hennes inlaga måste ju ha kommit i ett tidigare skede. Jag får läsa igen med nya ögon. Tack för rättelsen.

Edit: Det framgår inte på vilket sätt han varit hotfull?

Det blir ju oavsett svårt att säga att han lät henne bo kvar i lägenheten, om skiftet hade fått laga kraft så var den hennes, om skiftet inte hade vunnit laga kraft så var den fortfarande gemensam och inte bara hans.

Plockar lösa ord ur dokumentet nu: Högljudd, oskön, vägrar låta X vara i fred, förolämpat henne, kallat henne tjock, härskartekniker, kontrollerande beteende.

Detta är åter igen från hennes partsinlaga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in