2026-08-10, 15:00
Medlem
1. De allra rikaste flyttar bara till annat land och tar med sig företagshögkvarteret, vilket innebär att de stora intäkterna från ett fåtal försvinner till Sveriges nackdel.

2. Vad S och V gör då är att de beskattar alla svenska medel- och välbetalda arbetarklass människor till döds och sedan ger pengarna till blattar som de köper röster med.

3. Summa summarum, de som har mycket pengar är få, men ger inte så mycket inkomster på totalen. Ska man få in stora summor pengar så är det flertalet svenskar som en regering blir tvungna att klämma åt.

4. Ta t.ex. bankskatten, S försöker få det att låta som att det blir bankerna ENBART som förlorar. Men, så är inte fallet. Banken sänker bara inlåningsräntan och höjer utlåningsräntan för att kompensera vilket innebär att en bankskatt indirekt blir en skatt på den som har ett bankkonto. Sådana saker verkar sympatisörer med S och V aldrig begripa, men det kan ju bero på svag ryggrad alternativt bristande utbildning.

5. En skatts införande har stor betydelse för vilken motivation man använder. Om det finns ett gott syfte och det gör en god insats kan den svårligen, men med viss förståelse accepteras. Om syftet bara är att berika muslimska blatteparasiter och ge feta S-drägg mer pengar på kontot så....
Citera
2026-08-10, 15:05
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du har fel, under lejonparten av 60-talet så hade Sverige bara 1 kanal, "Sveriges Radio och TV". Är du obildbar, förutom kommunist?

Jag skrev 1969 kan du inte läsa? "Den 5 december 1969 startade TV2 och den första TV-kanalen fick därför namnet TV1. Dessa två kanaler skulle konkurrera även om de tillhörde samma företag. TV2 fick omgående stämpeln "vänstervriden", vilket inte heller dementerades"! https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_TV-historia
Citera
2026-08-10, 15:18
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
1. De allra rikaste flyttar bara till annat land och tar med sig företagshögkvarteret, vilket innebär att de stora intäkterna från ett fåtal försvinner till Sveriges nackdel.

2. Vad S och V gör då är att de beskattar alla svenska medel- och välbetalda arbetarklass människor till döds och sedan ger pengarna till blattar som de köper röster med.

3. Summa summarum, de som har mycket pengar är få, men ger inte så mycket inkomster på totalen. Ska man få in stora summor pengar så är det flertalet svenskar som en regering blir tvungna att klämma åt.

4. Ta t.ex. bankskatten, S försöker få det att låta som att det blir bankerna ENBART som förlorar. Men, så är inte fallet. Banken sänker bara inlåningsräntan och höjer utlåningsräntan för att kompensera vilket innebär att en bankskatt indirekt blir en skatt på den som har ett bankkonto. Sådana saker verkar sympatisörer med S och V aldrig begripa, men det kan ju bero på svag ryggrad alternativt bristande utbildning.

5. En skatts införande har stor betydelse för vilken motivation man använder. Om det finns ett gott syfte och det gör en god insats kan den svårligen, men med viss förståelse accepteras. Om syftet bara är att berika muslimska blatteparasiter och ge feta S-drägg mer pengar på kontot så....

Det är helt rätt, att vänstern och vänsterns sympatisörer genomgående bortser från negativa konsekvenser av skattehöjningar t.ex. kapitalflykt, svartarbete eller att en bankskatt indirekt blir en skatt på den som har ett bankkonto.

Vänsterns sympatisörer VILL tro, att det är lätt som en plätt att skapa jämlikhet. Medan vänsterns politiker anser, att då privat företagande bör ersättas med statliga företag, så har privat kapitalflykt inte ngn avgörande betydelse.
Citera
2026-08-10, 15:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Jag skrev 1969 kan du inte läsa? "Den 5 december 1969 startade TV2 och den första TV-kanalen fick därför namnet TV1. Dessa två kanaler skulle konkurrera även om de tillhörde samma företag. TV2 fick omgående stämpeln "vänstervriden", vilket inte heller dementerades"! https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_TV-historia

9 år och 11 månader under 1960-talet så hade vi bara en kanal, SR TV, så du har fel.
Citera
2026-08-10, 15:36
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är helt rätt, att vänstern och vänsterns sympatisörer genomgående bortser från negativa konsekvenser av skattehöjningar t.ex. kapitalflykt, svartarbete eller att en bankskatt indirekt blir en skatt på den som har ett bankkonto.

Vänsterns sympatisörer VILL tro, att det är lätt som en plätt att skapa jämlikhet. Medan vänsterns politiker anser, att då privat företagande bör ersättas med statliga företag, så har privat kapitalflykt inte ngn avgörande betydelse.
Kan hålla med om risken för ökat svartarbete och annan typ av metoder för att hålla sig borta från skatt kommer öka.

Jag har lite extrajobb som egen företagare. För varje fakturerad 1000 kr exkl. moms så får jag behålla 400 kr. Tack vare jag är pensionär så är egenavgifterna bara 10,21% istället för över 31,42% om man inte är pensionär.

Den tiden före jag var pensionär blev det ca 300 kr kvar på 1000 kr fakturerat exklusive moms.
OBS jag varken kan eller vill jobba svart.
Jo jag borde bildat aktiebolag men orkar inte med allt som då ingår.

Detta är enbart ett exempel som vänsterfolk inte fattar.
Citera
2026-08-10, 15:44
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Progressiv skatt är egentligen jättekonstigt. Varför skall någon betala mer för en vara, än någon annan?
Skatt är inte en vara. Om nån fått allt gratis och dessutom stampar sig fram och kväver alla som står i vägen så kan dom gott betala en del skatt också.
Citera
2026-08-10, 15:46
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Vilka är de "rikaste"? Var drar du denna subjektiva gräns? Det mest rättvisa är att alla beskattas lika procentuellt. Man får därefter ta eget ansvar - vuxna individer som vi är.

/AI

Alla beskattas lika procentuellt. Kan du förklara vad det innebär för IKEA:s eller H&M:s ägare rent konkret? Vad är det som de ska skatta för? Ska de betala 40-50 %? På vad? Knappast inkomst av tjänst. Du fattar inte den komplicerade bilden.
Senast redigerad av Comitium 2026-08-10 kl. 15:49.
Citera
2026-08-10, 15:47
Medlem
bioaccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Vänsterdrägg attityden lyser igenom. Ständigt präglad av avundsjuka, offermentalitet blandat med förakt i all sin lilla ynklighet.

Hur ser du på rika människor, som blivit det genom iderikedom, entreprenörskap och hårt arbete?
Jag hör sällan vanliga arbetare starta krig, orsaka finanskrascher (som vi dessutom måste betala för) eller genom sitt vårdslösa företagande förorena naturen till den grad att allt i stort sett dör. Det enda jag egentligen hör från den "begåvade" högern i frågor som dessa är hur rädda vi ska vara för att miljardärerna lämnar oss om de inte längre får Epsteina loss på oss.

Svärmeriet för miljardärerna framstår för mig som ett jävligt märkligt beteende. Det är faktiskt svårt att tro att personer som du är på riktigt. Särskilt när intelligenta system kan ersätta dem och pissluffare som du vilken sekund som helst.
Citera
2026-08-10, 15:52
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bioacc
Jag hör sällan vanliga arbetare starta krig, orsaka finanskrascher (som vi dessutom måste betala för) eller genom sitt vårdslösa företagande förorena naturen till den grad att allt i stort sett dör. Det enda jag egentligen hör från den "begåvade" högern i frågor som dessa är hur rädda vi ska vara för att miljardärerna lämnar oss om de inte längre får Epsteina loss på oss.

Svärmeriet för miljardärerna framstår för mig som ett jävligt märkligt beteende. Det är faktiskt svårt att tro att personer som du är på riktigt. Särskilt när intelligenta system kan ersätta dem och pissluffare som du vilken sekund som helst.

Du inser inte att verksamheten som multimiljardärernas bolagskoncerner bedriver genererar enorma skatteinkomster till stat och kommun.
Citera
2026-08-10, 15:53
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty1691
Jag försöker bli mer politiskt insatt hela tiden och känner hur jag är vänster i vissa frågor och höger i vissa frågor. En fråga som jag däremot fastnat lite på är huruvida det är bra för Sverige att ha miljardärer eller ej.

Man kan prata om detta båda när det gäller världen och när det gäller nationen, det kanske är mer relevant när det gäller världen egentligen. Vi säger att det finns ett visst ”antal pengar” i Sverige, jag förstår att pengar går ut och in i ett land men det är någorlunda jämnt i alla fall hur mycket pengar som finns i Sverige. Om 30 personer har över en miljard var så skulle dom kunna hjälpa den vanliga befolkningen så SJUKT mycket. Vi säger att dom haft 1,3 miljarder var men blir beskattade så dom har 1,1 miljard var (hypotetiskt, men för att göra ett exempel), det hade gett 6 miljarder som hade kunnat hjälpa folk som har det tufft.

Man pratar om att det ska lönas att jobba hårt men det är fan inte dom som jobbat hårdast som är dessa miljardärer och OM du nu tror att det är dom som jobbat hårdast så kan du va trygg i att dom kommer ha EXTREMA mängder pengar även om det skulle införas en miljardärsskatt.

Ekvationen är enkel, ju mer pengar de rikaste har, desto mindre pengar har alla andra. Hur kan man tycka att det är ”viktigt” för Sverige att dom här rikaste ska bli ännu rikare?

Om en miljardär flyttar utomlands med sitt företag, så skattar de såklart utomlands där de vistas.
Ett företag skapar arbete för mindre företag, för anställda och för hela staden som kokar av liv. Därför sitter ett företag ofta ihop med ett helt ekosystem under.

Straffbeskattar vi rikedom så är det mer attraktivt att bo i länder där man inte gör så.
Därför är varje förlorad miljardär till andra länder ett hål i våran ekonomi.
Sen är det rimligt med någon typ av förmögenhetsskatt kan jag hålla med om, om inte annat än för att balansera upp samhällsklasserna så inte fattiga behöver hjälpa fattiga, men det går inte att ett land sticker ut huvudet för långt, man blir bara bestraffad själv av det. Ändring måste göras på global skala genom sammarbete och i små upptrappningar.

Nu är problemet eg mer av den naturen att de är väldigt dålig på att betala skatt, de skattefifflar och duckar den skatt vi andra betalar genom avancerade upplägg som inte låg- och medelklass har tillgång till på samma sätt. Men det är mer ett skatte-flytkts problem, som EU och andra länder har börjat stänga igen. Med hårdare lagstiftning och global sammarbete så kommer även de göra rätt för sig och tillföra samhället som de är tänkt att göra.
Citera
2026-08-10, 15:54
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal.Trolldom
Detta är ett så märkligt argument tycker jag. Varför ska man låta de allra rikaste hålla alla andra i strypgrepp? "Om ni beskatta mig så sticker jag" är inte det hotet de tror att det är..
Mja jo, det är det.

Det var dock inte vad jag syftade på. Jag menar incitamentet att driva företag öht sjunker om det ska beskattas ännu hårdare.
Citera
2026-08-10, 15:55
Medlem
Vi har haft förmögenhetsskatt förr och jag anser att vi ska ha det igen. Det ska vara en rimlig %-sats så att rika människor fortfarande vill bo i Sverige.

Mindre skatt för vanliga arbetare, mer skatt på kapital!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in