2026-08-10, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Beträffande akademikerbiten då så har ju andra grävare inte kunnat hitta att han har några högre studier. Dock är jobbet som han har/hade, inget som delas ut till duktiga vaktisar. Det normala är att folk med den sortens jobb, har iaf 3 år på en högskola.

Jag tycker att det låter konstigt att han saknar akademisk utbildning. Weil har ju en stor samling som behöver förvaras tryggt - på alla möjliga sätt: ljus/mörker, luftfuktighet (åtgärder vid fuktskadan), värme, bärighet, etc. Han har exempelvis en filial i Israel, i ett helt annat klimat än det i Värtahamnen (liksom borde frakt vid utlån vara ett kritiskt moment).

En helt central uppgift för en chefstekniker måste ju vara att bevara/konservera verken. De kanske tar in konsulter när det behövs, men i så fall borde en chef ha ansvar för att kompetenssäkra de processerna.

Det stämmer säkert ändå att han saknar formell utbildning, men jag håller då för sant att han ändå måste besitta en hög grad av erfarenhetsbaserad yrkesskicklighet. Avsett formalia bör Weil ha hyst ett mycket stort förtroende för honom.
Citera
2026-08-10, 14:04
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Låter mest som barnsligt bjäbb vid en konflikt i ett förhållande. Knappast beundransvärt och behärskat men långt från ett mord på en skärgårdsö. Han har tydligen låtit henne bo i bostaden även efter det att han tillskiftats lägenheten till dess att hon kunnat flytta in i sin. En motsvarande beskrivning av hennes beteende hade kanske inte varit någon vacker läsning heller. Stor brist att inte höra hans motsvarande argument. Även intressant om han avstått från beskyllningar. För det har nog sagts och gjorts saker från bägge håll.

Mer intressant är orosanmälningarna. Det är inte alls säkert att det funnits skäl till anmälningarna och i så fall måste han ha känt sig väldigt maktlös och ledsen. I annat fall skamsen och skuldtyngd. Hur som indikerar det en konflikt vid skilsmässan. Det är intressant.

Va? Lägenheten blev ju hennes. Hon tillskiftades den i bodelningen. Det var han som skulle flytta ut och det gjorde han inte, trots att han sagt att han skulle bo i en kompis övernattningslägenhet.

Självklart har de haft ömsesidiga konflikter. Hon har ändå känt sig så pass trängd att hon till slut ringer polisen.
Senast redigerad av slemhinder 2026-08-10 kl. 14:06.
Citera
2026-08-10, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
(kortade ner citaten från partsinlagen lite, T 17061-21)

Ja, det här är onekligen pusselbitar när det gäller TNs personliga beteenden.

Finns det även citat från TNs partsinlagor? Skulle vara intressant.
Citera
2026-08-10, 14:06
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Rik är han väl kanske inte men han har eventuellt en slant kvar efter försäljning av radhus. Hur mycket man fick för sådana i Gustavsberg på den tiden vet jag dock inte.

Visst är hans lön bra -- om medellönen i Sverige skulle ligga på 38 000 kr/månad? Då borde han ha mer än tillräckligt. Väljer han att bo i en stor våning med dyra omkostnader och ändå har 20 000 kr/över är det inte illa. Vad i Stockholms innerstad skulle vara så dyrt att man tycker att 20 000 att röra sig med inte är ganska bra?
Krognotor.
Citera
2026-08-10, 14:09
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taklist
Finns det även citat från TNs partsinlagor? Skulle vara intressant.

Absolut. Ofta väldigt ”juridiska” svar, mer fokus på striden och att få det att verka som att X flyttat ut ur lägenheten medan bråkandet pågår och att hon därför inte har behov av lägenheten.

Citat:
"Parterna har haft konflikter och naturligtvis har det varit svårt att dela bostad trots att relationen upphört. Det är helt missvisande att X anger att det är TN ensam som bidrar till konflikterna. Det gör båda parter och inte minst de av svaranden åberopade ljudinspelningarna visar X delaktighet i de konflikter som förevarit. I tillägg till det kan anföras att ljudinspelningarna definitivt inte utvisar att TN vidgår att det förelegat ett muntligt avtal mellan parterna.

TN vidhåller att X sovit i lägenheten på Hagagatan enligt nedan.

Februari: 7 dagar
Mars: 8 dagar
April: 5 dagar
Senast redigerad av slemhinder 2026-08-10 kl. 14:13.
Citera
2026-08-10, 14:10
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Rik är han väl kanske inte men han har eventuellt en slant kvar efter försäljning av radhus. Hur mycket man fick för sådana i Gustavsberg på den tiden vet jag dock inte.

Visst är hans lön bra -- om medellönen i Sverige skulle ligga på 38 000 kr/månad? Då borde han ha mer än tillräckligt. Väljer han att bo i en stor våning med dyra omkostnader och ändå har 20 000 kr/över är det inte illa. Vad i Stockholms innerstad skulle vara så dyrt att man tycker att 20 000 att röra sig med inte är ganska bra?

TN fick enligt honom själv 2,2 miljoner efter försäljningen av radhuset i Gustavsberg.
Citera
2026-08-10, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Han har tydligen låtit henne bo i bostaden även efter det att han tillskiftats lägenheten till dess att hon kunnat flytta in i sin.
Vad grundar du detta påstående på?

Bägge parter stod på lägenhetskontraktet.

Innan bodelningsförrättaren fattade beslut om vem som skulle få lägenheten fanns det inga beslut om vem som skulle bo där.
Bodelningsförrättaren tilldelade X lägenheten (okt 2021). TN överklagade detta (nov 201).
Citera
2026-08-10, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Absolut. Ofta väldigt ”juridiska” svar, mer fokus på striden och att få det att verka som att X flyttat ut ur lägenheten medan bråkandet pågår och att hon därför inte har behov av lägenheten.
Intressant. Kommer han också med anklagelser om aggressivt beteende eller hot från Xs sida? Man blir också nyfiken på ljudupptagningen i fråga. Är det TN som spelat in denna? Tyder isåfall på att han inte var ensam om att bete sig illa.

Menar inte att X skulle vara en dålig människa, även den bäste kan tappa det och säga saker som man inte är stolt över, det tror jag de flesta kan relatera till.
Citera
2026-08-10, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Det som inte stödjer min teori om en plötslig fylla och tokspel/snedtändning är hans flyktbeteende… och den gömda kajaken /kanoten…. Ursäkta om jag missat era diskussioner om det, och har inte hunnit läsa om tidslinjen. Kan mordet vara planerat? Kajaken gömd för att den skulle användas till flykt från början?

Det finns kajakuthyrning vid Sollenkroka brygga. Om den ligger nära BOs hus känner jag dock inte till.
Citera
2026-08-10, 14:29
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taklist
Intressant. Kommer han också med anklagelser om aggressivt beteende eller hot från Xs sida? Man blir också nyfiken på ljudupptagningen i fråga. Är det TN som spelat in denna? Tyder isåfall på att han inte var ensam om att bete sig illa.

Menar inte att X skulle vara en dålig människa, även den bäste kan tappa det och säga saker som man inte är stolt över, det tror jag de flesta kan relatera till.

Det är X som gjort inspelningen. I hennes sits hade jag tappat det helt och hållet.
Citera
2026-08-10, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Jag skulle tro att han har fått målningen som ersättning för att han utfört arbete åt henne, det var ju ändå 30 år sedan och hon var kanske relativt okänd då. Eller som en extra bonus för utfört arbete?
Det är iofs en ganska rimlig förklaring, inte ovanligt att konstnärer ger bort målningar.
Citera
2026-08-10, 14:36
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Ja märkligt, läste att Magasin 3 hade sin första utställning med henne år 2004. Han skrev FB-inlägget år 2025 i samband med hennes miljonprojekt Blink i Göteborg.
Han skrev att han har en målning av henne, inte att han har köpt. Det kan ju vara en betalning för att han har gjort jobb åt henne?

Målningen kan ju säljas för att betala skadestånd.

Kan du länka där han skriver att verket är hans?

Detta verk?
https://magasin3.com/en/artwork/untitled-6/multimedia-17331-img-2-2/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in