2026-08-10, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taklist
Att han flyr får nog inte anses särskilt konstigt, jag tror inte man handlar så genomtänkt och logiskt efter en så dramatisk händelse.

Dessvärre behandlas kvinnomördare ganska väl på fängelserna. Personalen har i uppdrag att både skydda dom samt behandla dom med en respekt som dom inte förtjänar.
Att fly på det sättet får anses vara tämligen ömkligt och patetiskt. En tanig, kulturell, tidigare ostraffad man som hamnar på högsäkerhets anstalt har garanterat några jobbiga år framför sig. De som skyddas är alpha hanar, TN är en beta.
Citera
2026-08-10, 12:59
Medlem
Taggads avatar
Märkligt våldsamt misstänkt mord.
Citat:
Polisen känner inte till tidigare våld i relationen
Av Helena Sällström
Publicerad: I dag 12.49
Den man i 50-årsåldern som misstänks för att ha mördat sin flickvän på en ö i Värmdö kommun är inte känd av polisen sedan tidigare, rapporterar Aftonbladet.

Åklagaren Emma Olsson uppger för tidningen att man inte känner till att något våld tidigare har förekommit i relationen.

– Vi vet inte varför det här sker eller hur det sker. Det är vad vi verkligen skulle behöva få svar på, säger Olsson.

Enligt henne har kvinnans kropp visat spår av omfattande våld.
https://omni.se/polisen-kanner-inte-till-tidigare-vald-i-relationen/a/zOVEo5
Citera
2026-08-10, 13:01
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstBannow83
Nu är det iof hemskt att spekulera i ett dåd innan klarhet har bragts, för det fyller väl ingen annan funktion än att tillfredsställa morbid nyfikenhet. Men TN verkar vara ett sorgligt mediokert litet kräk. En medelmåtta till man som berikar sig på andra och tagit sig friheten över en annan människas liv. Att han sedan inte har stake nog att ta ansvar utan flyr med svansen mellan benen och till och med försöker simma ifrån polisen, är närmast parodiskt om det inte hade varit för den tragiska kontexten. En omanlig man som jag hoppas kommer behandlas därefter under återståden av sitt liv på anstalt.
Jag tror inte att TN passar in under ordet "medelmåtta". Han bor i en stor våning på Södermalm, tjänar 63 000:/månad, har ett (typ) akademikerjobb, barn och em fästmö som är/var chefsjurist vid en storbank. I övrigt håller jag med: han är ett svin, uppenbarligen...
Citera
2026-08-10, 13:01
Medlem
Religiös undrar man ju om han bott i bibelBältet ✝️

Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Uppvuxen i Lidköping. Tre äldre systrar födda 1958, 1962 och 1964. TN är född 1969, så lite av ett sladdbarn.

Föräldrarna skiljer sig 1982 när TN är 13 år. Han flyttar senare till Jönköping med sin mamma. Ingen av föräldrarna är i livet idag.

Källa: Uppgifter från myndigheter
Citera
2026-08-10, 13:05
Medlem
Dykt upp lite fler uppgifter om TN. I bodelningstvisten mellan TN och X (2021-2022) framkommer i partsinlaga från X att TN ska ha sagt kränkande saker samt ha uppträtt hotfullt (t ex tillkallades polis - tidpunkt: tidig kväll, maj 2021. Inget fysiskt våld men hot, verbalt högljudd m.m.)

Tar inte upp alla detaljer om detta, från bodelningstvisten. Försöker balansera mellan att beskriva uppgifter om TN som är intressanta men även begränsa uppgifter om X som inte har med nu aktuellt mord att göra).

Använder mitt tidigare inlägg som person-text:

Om MGM, personlighet och relationer mm.

Några egenskaper enligt två användares beskrivningar:
1.
- snäll, ödmjuk, omtänksam och professionell
- möjligen ett kontrollfreak vad gällde det praktiska
2.
- lugn, vänlig och lite tillbakadragen
- lite ”stel” eller ”off" på något sätt.
- MGM ska tidigare ha uppvisat problem med att hantera aggressioner (inlägg 9/8)
Vän i intervju Expressen:
- bra person, med många vänner
- ingen historik med våld vad vännern känner till
- (MGM) haft några förhållanden men vännen har "aldrig hört om något åt det här hållet" (våld).
X i bodelningstvisten (partsinlaga):
- Elak, sagt kränkande saker. Uppträtt hotfullt, t ex under maj -21 (partsinlaga)
- "extremt låst" i önskemål om storlek på boende (enligt X, parts-uppgift)
- "fräscht" och "stort" som specifika krav på lägenhet (enlgt X, partsuppgift).
- samboförhållandet varade 1,5 år - bodelningsvisten tog nästan två år
Användare slemhinders iakttagelser om TNs facebook-konto/n:
- Möjliga fejkkonton.
- TN är inte vän med sina barns mamma på Facebook:
Högskoleutbildning ( i tre exempel) eller ej:
- Tre relationsexempel, : alla tre kvinnorna hade högskoleutbilning
- Har inte framkommit att TN har högskoleutbilning, verkar vara gymnasienivå.
Konst:
- Ska ha ägt/äger ett troligen värdefullt konstverk av Katarina Grosse(inlägg t ex 10.44, 10:57, 11:10.
Hastighetsöverträdelse:
- 2025-06-03- uppmätt 43 km/h på väg med hastighetsbegränsning 30 km/h (användare banal).
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-10 kl. 13:42. Anledning: tog bort kartbild
Citera
2026-08-10, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag tror inte att TN passar in under ordet "medelmåtta". Han bor i en stor våning på Södermalm, tjänar 63 000:/månad, har ett (typ) akademikerjobb, barn och em fästmö som är/var chefsjurist vid en storbank. I övrigt håller jag med: han är ett svin, uppenbarligen...
Han hade en hyresrätt, vilket är ett öppet lotteri och säger lite om meritokrati, han hade inget akademiker jobb utan var en glorifierad vaktmästare, mig veterligen var han inte förlovad med BO och vem du gängar dig med säger väl för övrigt inget om ditt egna personliga värde. 63 papp i månaden i Stockholm för en 57 åring är inte en hög lön. Nuff said.
Citera
2026-08-10, 13:07
Medlem
Tänker på att det sammanfaller med att de stackars barnen skulle komma till ön.
Kan han ha behandlat henne illa innan under sommaren ? ÅÅ säger att hon ska berätta för sina barn och ner TN lämna ön.
Kanske extra ”symbolvärde” för TN att ”straffa” även barnen som självklart står högre i kurs än honom. Finns ju de som t.om känner svartsjuka mot den andre barn
Citera
2026-08-10, 13:10
Medlem
Citat:
Att fly på det sättet får anses vara tämligen ömkligt och patetiskt. En tanig, kulturell, tidigare ostraffad man som hamnar på högsäkerhets anstalt har garanterat några jobbiga år framför sig. De som skyddas är alpha hanar, TN är en beta.
Nej det där är en vanlig missuppfattning. Ju mer skydd man är i behov av ju mer skydd får man. Det finns otaliga exempel på pedofiler, våldtäktsmän och mördare som får extremt beskydd inne på anstalterna. Sen händer det absolut att dom får sig en omgång stryk men det händer även med andra tyngre kriminella eller för vanliga privatpersoner ute på stan för den delen. Så tyvärr kan man inte utgå från att dom får vad dom förtjänar i fängelset längre, det är många decennier sedan det var på det viset.
Citera
2026-08-10, 13:14
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Han hade en hyresrätt, vilket är ett öppet lotteri och säger lite om meritokrati, han hade inget akademiker jobb utan var en glorifierad vaktmästare, mig veterligen var han inte förlovad med BO och vem du gängar dig med säger väl för övrigt inget om ditt egna personliga värde. 63 papp i månaden i Stockholm för en 57 åring är inte en hög lön. Nuff said.
Jo https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/medianloner-i-sverige/.

Därmed inte sagt att han på något sätt är rik. Kanske får han ut 38 000:- efter skatt. Hyra: 17 000, tv/internet 11 00, el 2 000 -> 20 000 att leva för. Det är inte mycket, i Stockholms innerstad...
Citera
2026-08-10, 13:14
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Kontrollbehov, avslutande av relation och svartsjuka.
Genomsnittsåldern för dödligt partnervåld är cirka 42 år vill jag minnas. När personerna är över pensionsåldern handlar det ofta om en sjuk partner med vårdbehov och liknande.
Denne MGM är förstås utanför den kategorin.

Samma person vars avhandling refererades till i förra inlägget fortsätter att forska och då just om orsaker.

https://nyheter.ki.se/hon-soker-svar-hos-mordarna

Genom att förstå gärningsmännen bakom dödligt partnervåld hoppas hon att förhindra framtida mord. Hennes forskning visar att en sak förenar dem: Kontrollbehovet.

"Generellt sett är det en spretig skara män som begår den här typen av brott. Deras bakgrund kan variera kraftigt, där vissa kan vara högutbildade och väletablerade medan andra har det svårare ställt." 

Undrar om TN sökt hjälp för sin aggressionsproblematik.

Tack för nyttig information och statistik om detta. Att ha ett kontrollbehov och vara perfektionist låter som egenskaper som skulle kunna varit nycklar för att TN blivit framgångsrik i sitt jobb.

Jag tycker folk ofta missar vad kontroll är i en relation och att det inte alltid behöver vara se så dramatiskt ut på ytan. Har själv upplevt detta när jag var ung. Personer som utvecklar ett kontrollerande beteende har i grunden en syn på sig själv och sina behov som väldigt mycket viktigare än alla andra.

Jag har som sagt läst dokument från domstolen om hans f.d. samboskap och jag tror att både den tidigare sambon och exfrun kommer att bli viktiga karaktärsvittnen om hans beteende i det här fallet.
Senast redigerad av slemhinder 2026-08-10 kl. 13:27.
Citera
2026-08-10, 13:15
Medlem
Citat:
Jo, 63000 i månaden är en hög lön även i Stockholm. Det placerar sig ungefär på 85e percentilen vilket innebär att det bara är 15 procent som tjänar mer än så. Så jo, det är en hög lön.
Citera
2026-08-10, 13:17
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
Jag hittar ingenting i hans sida som ens antyder att han skulle vara sosse. Däremot verkar han vara frireligiös jävlar. Många kända kristna namn i hans bekantskapskrets. Mer åt Livets ord-hållet. Dessutom verkar han ha något slags samarbete med ett galleri i Tel-Aviv. Det verkar inte vara direkt Picasso, snarare någon slags kristet/judiskt välgörenhets-upplägg.
PS På en av bilderna på hans FB står han och poserar utanför en butik som heter Morakniv...

Kan du posta bild med moraknivskylten? Det går inte att se det fotot, kanske du har fler gemensamma bekanta och därför ser mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in