2026-08-09, 23:41
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Gjorde ett inlägg igår eftermiddag i ett försök att fånga upp det som framkommit hittills (kanske inte så mycket). Efter det inlägget skrev användaren L att hen hade kollat med gemensam bekant och fått lite mer information. L själv var bekant med TN för ca tio år sen.

Om MGM, personlighet och relationer mm.

Några egenskaper enligt två användares beskrivningar:
1.
- snäll, ödmjuk, omtänksam och professionell
- möjligen ett kontrollfreak vad gällde det praktiska
2.
- lugn, vänlig och lite tillbakadragen
- lite ”stel” eller ”off" på något sätt.
- MGM ska tidigare ha uppvisat problem med att hantera aggressioner (inlägg 9/8)
Vän i intervju Expressen:
- bra person, med många vänner
- ingen historik med våld vad vännern känner till
- (MGM) haft några förhållanden men vännen har "aldrig hört om något åt det här hållet" (våld).
X i bodelningstvisten (partsinlaga):
- "extremt låst" i önskemål om storlek på boende (enligt X, parts-uppgift)
- "fräscht" och "stort" som specifika krav på lägenhet (enlgt X, partsuppgift).
- samboförhållandet varade 1,5 år - bodelningsvisten tog nästan två år
Användare slemhinders iakttagelser om TNs facebook-konto/n:

- Möjliga fejkkonton, enligt det här inlägget.
- TN är inte vän med sina barns mamma på Facebook:

Högskoleutbildning ( i tre exempel) eller ej:
- Tre relationsexempel, : alla tre kvinnorna hade högskoleutbilning
- Har inte framkommit att TN har högskoleutbilning, verkar vara gymnasienivå.
Vill minnas att slemhinder har skrivit mer intressanta uppgifter om Facebook-relationer men hittar inte.

Inte så mycket än:
Inte särskilt mycket som är anmärkningsvärt - men lite kanske:
En person som uppfattas å ena sidan som vänlig och snäll. Kanske "lite stel".
Och en användare som är bekant (men ej träffat TN på tio år), samt har gemensam bekant som känner till lite mer om TN: TN ska tidigare ha uppvisat aggressionsproblem.
TN har även beskrivits att i vissa sammanhang kunna uppfattas t ex som "extremt låst".
Där det har verkat viktigt att bo stort (radhuset efter separationen 2014 + att ha 4 r o k efter separationen 2021, med lång förhandlingsprocess).

När det gäller att hitta byteslägenheter är det i sig, en process som kan ta tid. Och är man dessutom inte överens så underlättar det nog inte. Det jag vill säga är att den långa tvistetiden kan ha orsakas av bytes-faktorer som förekommer i nästan alla triangelbyten. Men värt ändå att notera att tvistetiden pågick längre än sambotiden.

Fejkkonton i sociala medier är kanske något (vanligt?) som kan vara praktiskt i ett tidig dejtingskede. Men fejkkonton kan användas på olika vis. Om något eller bägge av dessa möjliga fejkkonton tillhör TN så kan det vara intressant tycker jag.

Att i en relation ha olika utbildningsnivåer behöver inte vara något problem. Men det kan väl vara värt att lägga på minnet.

Det är sannerligen ett oerhört stort steg ja.

Det borde kunna läcka ut lite mer uppgifter kan man tycka, om det är så, som viss information pekat på (inlägg i tråden): att det kan ha förekommit tidigare aggressionsproblem. Det borde finnas någon som vet mer om detta. Men det kan ju bli en förundersökning som håller tätt och där få vänner till TN vill prata med medierna.
Tack för kompletterande info.

En lantydan om problem med att hantera aggressioner. Men det verkar inte finnas någon dom eller ens polisanmälan(?) och ingen tydlig historik av att ge sig på folk fysiskt. Och även om det skulle finnas någon misshandel i bagaget så är det fortfarande ett väldigt stort steg till att ha ihjäl någon, även om det skett i tumult.
Citera
2026-08-09, 23:41
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Vad jag vet så finns ingen info om när hon kan ha dött. Larmet inkom tisd em strax efter 16 tiden. Och det var när någon av barnen kom dit. Hon skulle ju kunna ha dött redan sön kväll eller månd kväll ?? Någon granne hade observerat aktivitet vid huset månd kväll. Vad aktivitet innebar är dock oklart. Det kan ju lika gärna bara vara TN som rört sig utanför.
Fan vad absolut horribelt att hitta sin mamma mördad! Det barnet kommer ha den bilden på sina näthinnor resten av sitt liv. Förmodligen behöva terapi. Och länge. Tragiskt verkligen!
Citera
2026-08-09, 23:44
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Ingen aning. Min kontakt(er) kände väl i princip till kvinnan men inte mer.

Exmannen har varit på plats samtidigt som den nya killen dagarna innan. Så det borde inte ha slagit ner som en bomb.

Jag får känslan att T har mindervärdeskomplex.
Inte av ekonomiska grunder eller bostäder hit eller dit utan mer på det personliga planet.
Något har kanske grott. Att hon inte är så angelägen om deras relation och kanske bara tröttnat och vill ta relationen några steg bakåt för att hinna reflektera över vad hon vill med denna relationens vara eller icke vara.
Han kanske haft massa kompensationsbeteenden och märker att det inte riktigt landar som han vill.
Han märker att hon är på väg från honom och han vill mer. Efter några sommarglas så flippar han.
Något sådant gissar jag på.
Citera
2026-08-09, 23:45
Medlem
Citat:

Exmannen har varit på plats samtidigt som den nya killen dagarna innan. Så det borde inte ha slagit ner som en bomb.

Har du hört något anmärkningsvärt om MGM? Eller har det inte märkts något kanske, om eventuella problem?
Citera
2026-08-09, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Fan vad absolut horribelt att hitta sin mamma mördad! Det barnet kommer ha den bilden på sina näthinnor resten av sitt liv. Förmodligen behöva terapi. Och länge. Tragiskt verkligen!
Ja det går inte att ta in! Så sjukt hur en hyfsat normal man med ett så ordnat liv kan blir ett galet vilddjur, monster ?? Hur man blir så galen av känslor ?? Fan tugga i dig o gå vidare! Kunde han inte ens tänka på vad sina egna söner kommer att behöva genomlida i framtiden ??
Citera
2026-08-09, 23:46
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Har du hört något anmärkningsvärt om MGM? Eller har det inte märkts något kanske, om eventuella problem?
Nä, utåt sett trevlig och helt normal.
Citera
2026-08-09, 23:51
Medlem
Det som inte stödjer min teori om en plötslig fylla och tokspel/snedtändning är hans flyktbeteende… och den gömda kajaken /kanoten…. Ursäkta om jag missat era diskussioner om det, och har inte hunnit läsa om tidslinjen. Kan mordet vara planerat? Kajaken gömd för att den skulle användas till flykt från början?
Citera
2026-08-09, 23:51
Medlem
Citat:

Väldigt intressant information.

Vet du hur länge ÅÅ/TN/JEB varit där?

Nu är det kanske lite tramsigt (sorry, sent på dygnet), men ponera att TN är otroligt lättkränkt och svartsjuk till sin natur. ÅÅ skämtar med TN inför JEB typ ”hehe, ja, nu har jag ju blivit tillsammans med blott en museitekniker/vaktmästare…”. Alltså bara ”joked around” lite i fyllan och villan. Han får spelet, kan inte sluta tänka på den förnedringen. Under natten eller morgonen efter har han inte sovit en blund, han är rasande. Sen går han till attack.

Troligare, om det skulle finnas nåt svartsjuke-relaterat: han har stört sig enormt på JEB under tiden i stugan. Han och ÅÅ kanske har en viss jargong efter sin lång tidigare relation som han bara inte kan med. Blodet kokar.

Ett tredje scenario: ÅÅ och JEB har varit intima med varandra och TN har tagit dom på bar gärning men sparat sin hämnd till JEB har åkt därifrån.

Det jag egentligen vill säga är att JEBs närvaro i mitt huvud skulle kunna öppna upp svartsjukespåret mer än tidigare. Mina scenarion är förmodligen inte särskilt sannolika.
Citera
2026-08-09, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tack för kompletterande info.

En lantydan om problem med att hantera aggressioner. Men det verkar inte finnas någon dom eller ens polisanmälan(?) och ingen tydlig historik av att ge sig på folk fysiskt. Och även om det skulle finnas någon misshandel i bagaget så är det fortfarande ett väldigt stort steg till att ha ihjäl någon, även om det skett i tumult.

Det har inte framkommit att det finns någon gammal brottmålsdom på mannen.

Och åklagaren har uppgett att polisen inte har någon kännedom om paret sen tidigare:

"- Det här paret är inte kända av polisen sedan tidigare i vart fall. Och vi har heller inga sådana uppgifter att det ska ha varit en våldsam relation. Så det här är en händelse som är lite chockerande, om man nu får uttrycka sig så. Det verkar vara plötsligt" (Expressen).
Citera
2026-08-09, 23:52
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jag får känslan att T har mindervärdeskomplex.
Inte av ekonomiska grunder eller bostäder hit eller dit utan mer på det personliga planet.
Något har kanske grott. Att hon inte är så angelägen om deras relation och kanske bara tröttnat och vill ta relationen några steg bakåt för att hinna reflektera över vad hon vill med denna relationens vara eller icke vara.
Han kanske haft massa kompensationsbeteenden och märker att det inte riktigt landar som han vill.
Han märker att hon är på väg från honom och han vill mer. Efter några sommarglas så flippar han.
Något sådant gissar jag på.
Ja, kort snubbe som dessutom är skallig. Mindervärdeskomplex kommer som ett brev på posten. Inte kul men man kan inte mörda för det! Helvete så sjukt!!! Men nåt har ju definitivt hänt som detorniserat hans självbild och hans tro på deras relation. Hon har satt bakut helt enkelt, av någon anledning. Och han, som känner att han doppat ni vet vad i guldkistan, har fått spelet.
Citera
2026-08-09, 23:54
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Vill kanske egentligen inte spekulera i orsak, men som ett komplement till alla teorier om uppsagt förhållande, alkohol, etc:

Om hon hittat eller upptäckt något som han har, som varit hans hemlighet, och som hon absolut tar avstånd från, och tagit strid om det, så kanske det kan ha fått honom att gå bananas. Finns ju många möjligheter; ett spelkonto där det visar sig att han har stora förluster, litet näsgodis (som hon kanske gömt eller kastat), ett tecken på att han gjort någon slags otillåtna affärer, eller annat.

En chefsjurist på ett större företag får inte på något sätt dras in i oegentligheter, så hade hon upptäckt något sådant hade hon varit mer eller mindre tvungen att säga ifrån direkt. Och för hans del så riskerade hans värld att rasa samman. I så fall en oerhört olycklig och tragisk kombination av omständigheter.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2026-08-09 kl. 23:58.
Citera
2026-08-09, 23:54
Medlem
Citat:
Nä, utåt sett trevlig och helt normal.
Det hela är mycket märkligt. Men visst, sånt händer, att det utåt verkar bra och sen pågår hemska saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in