2026-08-10, 09:54
Medlem
YP4XQs avatar
Är vi så fattiga så valen ska styras av tusen kronor per år i plånboken?

Har Sverige blivit ett u-land eller vad är det frågan om. Känns som svenska politiker behöva gå på val att förbättra det fundamentala i Sverige istället. Långsiktighet. Ta fram hela process planer och presentera för folket och inte bara lova saker muntligt.
Citera
Medlem
Ännu mera pengar till stora invandrarfamiljer som lever på bidrag, och som på sommaren reser till hemlandet.
Citera
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
Jag tror att det dessutom är så litet belopp och så sällan det utbetalas så att de med inkomst struntar i det och de vilka lever med bidrag sedan tidigare upplever det som att "pissa i byxorna" för att bli varm.

Grejen med bidrag till de som verkligen behöver det är att pengarna går rakt ut i konsumtion och ökar tillväxten. Att ge bidrag åt redan välbeställda påverkar inte deras konsumtion och har därför inga samhällsekonomiska fördelar.
Citera
2026-08-10, 09:57
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Svag förslag. Tidös 10 000kr skatteavdrag per år och per barn är mer lönsam för oss arbetande barnfamiljer.

Inte direkt. Skattesänkningar gynnar bara eliten. Tidös avdrag innebär 10'000 mindre skatteintänkter, vilket tvingar fram nedskärningar och att du måste gå ner i arbetstid till 50% för att ta hand om dina gamla föräldrar när äldreomsorgens resurser inte räcker till och då har du ett inkomstbortfall som överstiger de där 10'000 med råge. Du måste se helheten och längre perspektiv.
Citera
2026-08-10, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Håller med om att bidrag ska vara behovsprövade. Förmögna och höginkomsttagare behöver förstås inga bidrag från staten till sin försörjning. Nu har ju inte barn någon inkomst så jag förstår resonemanget med att ge det till alla, men det blir ändå fel.

Bidragsparasiter från Somalia osv som bara skaffar barn och aldrig bidrar genom att arbeta, ska inte heller ha bidrag.

Bidrag ska endast gå till svenskfödda. Invandrare som ej försörjer sig själva och parasiterar ska fråntas sina uppehållstillstånd.
Citera
2026-08-10, 10:02
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunn-den-4de
Bidragsparasiter från Somalia osv som bara skaffar barn och aldrig bidrar genom att arbeta, ska inte heller ha bidrag.

Bidrag ska endast gå till svenskfödda. Invandrare som ej försörjer sig själva och parasiterar ska fråntas sina uppehållstillstånd.

Då är det ju bättre att de blir insläppta på arbetsmarknaden och får arbeta för sin försörjning, vilket kräver ett regeringsskifte och riktig integrationspolitik. Med din regering tvingas de in i kriminalitet istället. Varför vill du ha mer kriminalitet och misär?
Citera
2026-08-10, 10:05
Medlem
Citat:
Då är det ju bättre att de blir insläppta på arbetsmarknaden och får arbeta för sin försörjning, vilket kräver ett regeringsskifte och riktig integrationspolitik. Med din regering tvingas de in i kriminalitet istället. Varför vill du ha mer kriminalitet och misär?

Det kräver att de själva är intresserade. De har gratis sfi(där de knappt dykt upp), de har gratis bibliotek, de har möjlighet till studielån, högskoleprovet, yh osv.

Men de lågutbildade muslimerna prioriterar att gå på bidrag och skaffa massa barn.

Enda lösningen till mindre kriminalitet är att frånta deras uppehållstillstånd, göra de bostadslösa. Då drar de självmant. Det är ofta dessa bidragstagares barn som blir gängkriminella och våldtäktsmän.

SD 2026
Senast redigerad av Gunn-den-4de 2026-08-10 kl. 10:12.
Citera
2026-08-10, 10:06
Medlem
Citat:
Grejen med bidrag till de som verkligen behöver det är att pengarna går rakt ut i konsumtion och ökar tillväxten. Att ge bidrag åt redan välbeställda påverkar inte deras konsumtion och har därför inga samhällsekonomiska fördelar.

Citat:
Inte direkt. Skattesänkningar gynnar bara eliten.

Kallar du välbeställda och eliten de unga sysselsatta som vill skaffa barn och har svag ekonomi?
Det är helt sjukt att i sossarnas värld kallas unga folk som jobbar och har små marginaler för "den välbestälda eliten".
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-10 kl. 10:10.
Citera
2026-08-10, 10:15
Medlem
Citat:

Var dessa muslimer ute på arbetsmarknaden under Löfven, Perssons totala 16 år vid makten??

Det var ju under Persson, Löfven och Reinfeldt som grunden för dagens horribla gängkriminalitet las.

Då förde man den politiken du nu förespråkar
Speciellt när S hade makten.
Citera
2026-08-10, 10:16
Medlem
Citat:
Stämmer men 2026 är inte ett vanlig år. Sverige har under 2026 den lägsta barnafödande någonsin.
Statistiken visar att de allra flesta unga sysselsatta vill inte ha barn pga av svag ekonomi.
Att stöta de unga sysselsatta som vill ha barn genom 10 000kr skatteavdrag per barn och per år tycker jag är ett kanonbra förslag som ger incitament för flera barn.
Förstår hur du resonerar men vi har redan:
En av världens bäst ersatta och längsta föräldraledighet
Avgiftsfria förlossningar
Maxtaxa på förskola
Möjlighet att vara hemma med sjukt barn och få ersättning

Jag tror att när unga personer säger att de inte vill ha barn pga ekonomi menar de att de vill vänta tills de har bättre ekonomi, inte att ett barn skulle ställa dem på ruinens brant. Dessutom tror jag att folk inte skaffat fler barn än de gör är för att de helt enkelt inte vill. Det finns en global koppling mellan högt välstånd och vikande barnafödande.
Citera
2026-08-10, 10:17
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Kallar du välbeställda och eliten de unga sysselsatta som vill skaffa barn och har svag ekonomi? Det är helt sjukt att i sossarnas värld kallas unga folk som jobbar och har små marginaler för "den välbestälda eliten".

Det gjorde jag inte - du gjorde det nu, så lägg inte ord i min mun. Min övertygelse är att den svenska principen om Skatt efter bärkraft och välfärd efter behov är den enda sunda samhällsmodellen.

Unga borde rösta bort Tidö-regeringen för att de dragit ner på högre utbildning med 10'000 platser och krossat deras drömmar och ambitioner.
Citera
2026-08-10, 10:20
Medlem
Citat:
Det gjorde jag inte - du gjorde det nu, så lägg inte ord i min mun. Min övertygelse är att den svenska principen om Skatt efter bärkraft och välfärd efter behov är den enda sunda samhällsmodellen.

Ja, du gör det. Du kallar en ung par av sysselsatta med svag ekonomi som gynnas av Tidösförslag på 10 000kr skatteavdrag per år och per barn den välbeställda eliten.
Ni sossar är inte längre ett arbetarparti.
Ni är arbetarnas värsta fiende.
Det är vår unga sysselsatta som bygger och kommer bygga Sverige i framtiden.
Jag tycker vi måste stötta de.
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-10 kl. 10:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in