2026-08-09, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
https://tinyurl.com/5d3br754
tack som fan du
Citera
2026-08-09, 23:30
Medlem
VickeHallons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardway
Fast det stämmer inte. Han har bott på franska rivieran kring Monaco och även i Monaco samt Italien de senaste 20 åren.

Stämmer inte. Bodde han där när han satt inne några år för våldtäkt och bedrägeri 2019 oxå? Han har hållit till mycket i Göteborg.
Citera
2026-08-09, 23:32
Medlem
Hardways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VickeHallon
Stämmer inte. Bodde han där när han satt inne några år för våldtäkt och bedrägeri 2019 oxå? Han har hållit till mycket i Göteborg.

Han var hela tiden skriven i utlandet, svar ja. Du har ingen aning om vad du pratar om, och han har knappt satt fot där utöver besök till farsan (som nästan alltid besöker honom o Patrick utomlands). Efter att kafé-storyn tynade bort så försvann han för gott från Gbg.
Citera
2026-08-09, 23:36
Medlem
VickeHallons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Thomas framställer sig som värsta stekaren som har gott om pengar, har han fortfarande det?

Jisander som heter Johansson numera, har pengar väldigt ojämnt. Efter sina bedrägerier så har han kulor ett tag. Senaste är väl Intergiro blåsningen 2025.
Citera
2026-08-09, 23:47
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Jag har varit fascinerad av Trustor-fallet sedan jag hörde dokumentären i P3 för en massa år sedan, och jag läst FUP, Gunnar Lindstedts böcker osv. Jag tycker att filmen var bra och intressant helt klart. Men det jag tycker är synd är att man inte gav en djupare inblick i själva spelet bakom försäljningen av Trustor, som t.ex. framkommer i Gunnar Lindstedts bok "Trustorhärvan". Och jag tycker fortfarande inte att det är klarlagt varför Per-Olov Norberg gick med på att erhålla köpeskillingen först 5 bankdagar efter closing. Det är ju detta som överhuvudtaget gjorde det möjligt att betala för Trustor med pengar från Trustors kassa. I P3s dokumentär menade Jisander att det var en tillfällighet att det i aktieöverlåtelseavtalet stod kvar respittiden om 5 bankdagar för köpeskillingen. Att detta var något som låg kvar i avtalet sedan en tidigare förhandlingsrunda där affären aldrig gick i lås. Jag vet inte om det stämmer, men som sagt, jag undrar varför PO Norberg gick med på det?

En sak jag också undrar över, som filmen inte tar upp (vad jag minns i alla fall) är om Jisander faktiskt visste att de pengar som kom in på hans klientmedelskonto på Barclays Bank kom från Trustors kassa. i P3s dokumentär pratade han om att de diskuterat olika sätt att finansiera köpet via ett bridge-lån som Lindsey Smallbone skulle fixa, men att det uppenbarligen slutade med att man tog pengar ur Trustors kassa istället. Man kan säga mycket om Jisander, men dum i huvudet tror jag inte att han är. Om han där och då visste att man fört över pengar från Trustors kassa till ett konto i hans namn, som han sedan förde över till PO så borde han ju direkt inse att han satt med skägget i brevlådan.

En annan sak som jag tycker att filmen missar är hela soppan kring Trustor som skedde innan försäljningen. PO Norberg hade ju under lång tid gått ut med information om hur dåligt de olika bolagen som Trustor ägde gick. Investerarna ansåg att aktien handlades med runt 50% i rabatt vilket inte riktigt gick att förklara (inte att rabatten var så stor i alla fall). Men det var ju för att bolagen i Trustor var undervärderade. Inte minst Kanthal (som jag minns det i alla fall), och anledningen till det var att Norberg medvetet undervärderat det för att han ville kunna köpa ut det efter en försäljning av Trustor. Att Posener, Jisander osv. var bedragare råder det inget tvivel om, och att det försvann väldigt mycket pengar ut ur Trustor ner i deras fickor. Samtidigt tjänade aktieägarna ändå på hela härvan i slutändan när Trustor likviderades eftersom de underliggande tillgångarna var undervärderade. MEN, jag tror samtidigt att aktieägarna hade tjänat ÄNNU mer om inte Norberg så kraftigt sett till att bolagen i Trustor varit så kraftigt undervärderande. Om Trustor likviderats, istället för att säljas, så förutsätter jag att aktieägarna hade tjänat ännu mer än som det nu blev. Så, Posener och Jisander i alla ära, men PO Norberg verkat också ha varit en riktigt ful fisk.

Jag undrar verkligen hur det där uttaget på 241 miljoner till PO Norberg såg ut i bokföringen?

Kredit: Kassa -241 000 000
Debet: ” Konsultarvoden” (luftfaktura) +241 000 000 eller vad?

Sedan undrar man ju fortsättningsvis hur detta hål i ekonomin skulle hanteras på sikt? Posener uppgav att han var ”seriös” i att bygga upp ett nytt bolagsimperium och inte tänkte lämna ett plundrat Trustor att dö. Han nämnde också att han kände sig stressad inför årsbokslutet 31/12 redan i september. Revisionen skulle såklart upptäcka och be styrelsen om en förklaring vad kassan tagit vägen.

Sedan bygger denna rudimentära scam på att de på något sätt undvek ”payment vs delivery” på aktierna. 5 dagars gratis makt - hur kunde någon vilja erbjuda det??!
Citera
2026-08-10, 00:11
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
intressant att dom gjorde en sån stor grej att han skulle va hemlig, när han visar sig just här i expressen https://www.expressen.se/nyheter/sverige/trustorharvans-joachim-posener-gripen/

måste ju vara han som skickat dem bilden ?
"Foto: Polisen"
Dvs från fup eller nåt
Citera
2026-08-10, 00:16
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
"Foto: Polisen"
Dvs från fup eller nåt
ja ok, men det är ju från hans film dom har ju inte tagit en bild på honom med en selfiekamera

men tack för klargörandet!
Citera
2026-08-10, 03:37
Medlem
Hugo Pratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabka
Kan vi diskutera Poseners åldrade utseende och potentiella plastikkirurgi?
Det ser ju ut som en helt annan karl!!
Han har iaf gjort ett nosejob..
facelift? Det är något med ögon och ögonbrynen?

Näsan ser rakare ut och med något mindre nästipp. Annars tycker jag att han ser ut som samma person utan babyhull och glasögon. Men visst, det är inte ett typiskt sätt att åldras. Tycker han såg rätt löjlig ut som ung medan han är snyggare än de flesta i sin ålder nu.
Citera
2026-08-10, 06:34
Medlem
Haha Thomas ändå, 60+ år och är lika om inte mer impad av moetchampagne och fula Versace-sängkläder. Hur rik han än må eller inte må vara så utstrålade han en oerhörd fattigdom, och det säger jag inte överhuvudtaget av avund eller liknande. Han är precis likadan som för 30 år sen när de blåste alla pengar på att vara kung i baren för en sommar. Glömma bort Ferraris, köpa 400 flaskor Christal, köpa en hel butik? Hahahah

Och givetvis är samtliga parter 30 långa år djupt insyltade i sin egen version av sanningen. Jag tror att de alla efter så lång tid intalat sig själva att ”jo men så var det”. Inga krokodiltårar i världen eller videoklipp från favelan kan få mig att tro annorlunda.
Citera
2026-08-10, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatTren
Haha Thomas ändå, 60+ år och är lika om inte mer impad av moetchampagne och fula Versace-sängkläder. Hur rik han än må eller inte må vara så utstrålade han en oerhörd fattigdom, och det säger jag inte överhuvudtaget av avund eller liknande. Han är precis likadan som för 30 år sen när de blåste alla pengar på att vara kung i baren för en sommar. Glömma bort Ferraris, köpa 400 flaskor Christal, köpa en hel butik? Hahahah

Och givetvis är samtliga parter 30 långa år djupt insyltade i sin egen version av sanningen. Jag tror att de alla efter så lång tid intalat sig själva att ”jo men så var det”. Inga krokodiltårar i världen eller videoklipp från favelan kan få mig att tro annorlunda.

Ja, lite så är det ju. Thomas som uppenbarligen vill visa upp hur mycket lyx hans liv ännu består av verkar ju vara helt verklighetsfrånvänd.
Agerar ju som han skulle vara 15år ännu. Han dumförklarar sej ju inför hela tittarskaran som ser dokumentären.
Skulle han vilja ha någon värdighet och mystik om sitt ”rika” liv borde han nog stannat vid att låtas intervjuas på något lyxigare hotell eller liknande.
Visade upp ett märkestäcke lite kuddar och några champagneflaskor!! Sedan en ”otrolig” utsikt från en sunkig balkong med en vy som även skulle slås av dom flesta förortsbalkonger här hemma i Sverige.
Vilken otrolig lyx…….
Citera
2026-08-10, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sallad1212
Ja, lite så är det ju. Thomas som uppenbarligen vill visa upp hur mycket lyx hans liv ännu består av verkar ju vara helt verklighetsfrånvänd.
Agerar ju som han skulle vara 15år ännu. Han dumförklarar sej ju inför hela tittarskaran som ser dokumentären.
Skulle han vilja ha någon värdighet och mystik om sitt ”rika” liv borde han nog stannat vid att låtas intervjuas på något lyxigare hotell eller liknande.
Visade upp ett märkestäcke lite kuddar och några champagneflaskor!! Sedan en ”otrolig” utsikt från en sunkig balkong med en vy som även skulle slås av dom flesta förortsbalkonger här hemma i Sverige.
Vilken otrolig lyx…….

Haha exakt, gå och busvissla nere vid hamnen och fråga diverse ägare av båtar hur många meter eller vilken modell det är. Hela hans liv har varit en enda lång lek. ”Oj nu ringer klockan, nu är det dags för lite champagne”.
Citera
2026-08-10, 07:54
Medlem
Det var Dompa-flaskor i a f.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här