Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Det verkar som att unga väljare mellan 18 och 29 år rört sig vänsterut sedan förra valet. Det visar en analys av DN/Ipsos opinionsdata.
[indent]
"I den yngsta åldersgruppen, 18–29 år, syns en klar uppgång för Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Tidöpartierna har backat i samma mån. Särskilt stark utveckling har V och MP haft i den här gruppen."[/INDENT
https://www.dn.se/sverige/unga-valjare-har-rort-sig-vansterut/
Unga var tidigare en av Moderaternas starkaste väljargrupper, men man förlorade det stödet väldigt snabbt efter att Tidöavtalet presenterades. Moderaterna har nu 19 procent av unga väljares stöd jämfört med 28 procent 2022. Vänsterpartiet har däremot ökat sitt stöd från 10 till 17 procent.
Varför tror ni att unga väljare hellre verka rösta vänsterut det här valet? Vad kan ha ändrat på det?
När jag läser att "I den yngsta åldersgruppen, 18–29 år, syns en klar uppgång för Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet" så riktigt känner jag att det handlar om ungdomar som inte vet vad de gör. "Förlåt dem ty de veta icke vad de göra".
Jag antar att de vänstervridna medierna har satt ett s.k narrativ i den offentliga s.k. diskursen som innebär att allt handlar om de frågor som vänstern gillar att prata om. Och då känns det naturligt för ungdomarna att rösta på de partier som de uppfattar fokuserar på de viktiga frågorna som miljön o.s.v.
'Det TIDÖ-partierna pratar om är inte sådana frågor som ungdomarna tänder på typ tillväxtfrågor, lägre skatter, ett starkr försvar och en tuffare kriminalpolitik. Det är ju sådant som deras föräldrar och far- och morföräldrar pratar om. En ansvarsfull politik som handlar om
samhällsbygget.
Jag tror helt enkelt att ungdomarna dras till
frågor som inbjudit till aktivism som miljöaktivism o.s.v. Mer action liksom.
Massinvandringen är inget problem för ungdomarna för de har vuxit upp med att det är normalt och självklart och inget knstigt alls med muslimer, negrer och blattar överallt. De är ju deras kompisar!