Citat:
Du glider iväg och pratar om Ryssland. Efter andra inlägget blev det tjatigt (därav att jag påpekat OT)
Citat:
Mer realist än emotionell. Allt jag skrivit i tråden följer nämligen av principen om
Citat:
. Palestinierna ledamöterna skrev brev till ska (enligt Israel då) tillhört al-Aqsabrigaderna som var en del av Fatah-rörelsen. Det har inte ett skit med Hamas att göra.
alla folks rätt till väpnat försvar mot väpnat anfall
Vi skiter i den lilla detaljen att jag blandade ihop Fatah & Hamas. Människor som (utan att förneka det) dödat civila medvetet (inklusive barn) utan ånger gör inte "väpnat motstånd". Det är inte rätt till väpnat försvar mot väpnat anfall, utan terrorism. De bryter mot krigets lagar (typ som Ryssland gör)
Du försvarar de här typerna som dödat spädbarn, alltså stödjer du terrorism. Att stödja mord på barn (eller vifta bort det) är det "rätt till väpnat försvar"? Det är inte realistiskt skulle jag säga (och säkert många fler)
Som jag redan påpekat för dig är gerilla-krigföring en sak. Att ge sig på IDF-soldater är en sak. Min ilska (den skulle uppstå på samma sätt om du försvarade israeliska soldater eller bosättare som dödade minderåriga arabiska barn och som anser sig vara bättre än "dumma goyims"*) uppstod därför att du cyniskt viftade bort det här som en icke-grej och kallade de "civila" och att det är Israels (inte självmordsbombarens) fel. Då har du ingen moralisk rätt att ge mig en historie-lektion om mänsklig värdighet eller liknande
*
Så nej, jag "cuckar" inte för sionism
Var väl nån annan som påpekade detta för dig i ett inlägg
Och som sagt: Det finns självmordsbombare i väst (tex Sverige) som menar att de bara "försvarat Islam mot korsfarare" och dylikt. De kör med exakt samma bortförklaring som typerna du försvarar
Citat:
Precisionen på andra världskrigets flygbombningar var låg. Det var inte möjligt att bomba en fabrik utan att samtidigt riskera träffa bostadshus flera kilometer bort. Om din princip är att militärt våld som skadar barn är otillåtet i krig borde de allierade inte flygbombat tyska städer.
Min poäng var dels att jag tvivlar på att många av de kände sig moraliskt överlägsna (eller stolta) när de bombade kvinnor och barn. Det var en också en global konflikt där man försökte få slut på ett världskrig. Går inte att jämföra med en regional konflikt som Israel/Palestina.
På vilket sätt ska en enskild självmordsbombare (som anfaller ett kalas med barn) få slut på en konflikt (det leder ju snarare till värre repressioner)? Vilken logik de (eller du?) har liksom...
Du sa ju också att allting är "tillåtet" (när det gällde att försvara sig mot "ryssjävlarna") Nej, civiliserade länder håller sig till krigets regler. Ryssland gör inte det i Ukraina, det betyder inte att vi ska göra som de (tex bomba skolor, teatrar etc) På samma sätt är det inte försvarbart det som folk från Fatah, Hamas, Palestinska Islamiska Jihad, Folkfronten för Palestinas Befrielse etc gör
Citat:
Korrekt. De allierade kunde försvara sig mot nazisternas våld, palestinierna kan inte försvara sig mot sionazisternas våld.
Fråga genomsnittlige palestiniern om han tycker det är OK att leva granne med en jude (och du ska se att det är intressant hur du jämför allierade med palestinier)
Citat:
Återigen, fångarna tillhör Fatah - inte Hamas.
En pyttedetalj i det här sammanhanget, inga av de är några duvungar när det gäller militant våld
Citat:
Och du medgav själv för ett par inlägg sedan att det kan vara legitimit att angripa "civila":
"Den svenska motståndsrörelsen skulle hellre tillfångata [...] ryska kvinnor och barn som placerats ut"
"Den svenska motståndsrörelsen skulle hellre tillfångata [...] ryska kvinnor och barn som placerats ut"
Jag skrev att jag in i det sista skulle undvika fysiskt våld (dvs hellre tvinga de verbalt) Förhoppningsvis har du fattat det nu? Inte slänga in en bomb och döda de åtminstone
Citat:
Självklart inte, för då lyser hyckleriet igenom! Det är nämligen busenkelt att fördöma andra om man inte behöver fundera på vad man själv hade gjort i deras skor.
Jag är inte uppväxt med att "älska döden". Så jag skulle inte klara det (jag skulle känna svåra moraliska kval som skulle plåga mig) Så hycklare? Det vet jag inte (dina idoler känner väl knappast ångest över att döda barn?)
Jag skulle inte klarat det som dina idoler gör. Som var "tvungna" (notera sarkasmen) att bomba en marknad med civila som köper mat, samt ett kalas med barn (inklusive nyfödda) Det är man inte "tvungen" till. Är man tvingad att göra motstånd slår man upp, istället för att slå nedåt
Citat:
Jag tycker vi sätter punkt här. Du kommer bara med en massa invektiv och vägrar förklara vilka moraliska principer som ska gälla i krig. Du vill inte tänka och du slipper.
Vi sätter punkt, för det går inte att nå fram till dig. Jag har förklarat för dig (vad som är moraliska principer i krig) men du lyssnar inte: Du kan inte jämföra islamister som Fatah (eller Hamas, för den delen) med de Allierades kamp mot Nazi-Tyskland: De två första slåss inte på slagfältet (mot soldater) utan ger sig på civila (inte civila män, utan kvinnor och barn) De allierade slogs på slagfältet, till skillnad från dina hjältar.
Jag har också (vid flera tillfällen) nämnt krigets lagar, typ Geneve-konventionen. Du har inte inte en enda gång hörsammat det
Jag har kallat dig "kommunist" lite cyniskt vid ett tillfälle. Det här är Flashback liksom. Att du är en extremist? Ja, jag tycker det (med tanke på hur du resonerar kring civila förluster) Och jag tycker att du ljuger (eller böjer på sanningen?) när du förnekar det
Moraliskt sätt finns det mycket som är värre än att du fått ett invektiv uppkört i nyllet. Men vi lägger ned här, du är som du är (du tycker Ilona som person är helskön tydligen)
Adjökens adjö!
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2026-08-07 kl. 00:16.
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2026-08-07 kl. 00:16.
Jag trodde vi båda var av åsikten att vi kunde lägga ned diskussionen?