Citat:
Ursprungligen postat av
qwerty1691
Jag försöker bli mer politiskt insatt hela tiden och känner hur jag är vänster i vissa frågor och höger i vissa frågor. En fråga som jag däremot fastnat lite på är huruvida det är bra för Sverige att ha miljardärer eller ej.
Man kan prata om detta båda när det gäller världen och när det gäller nationen, det kanske är mer relevant när det gäller världen egentligen. Vi säger att det finns ett visst ”antal pengar” i Sverige, jag förstår att pengar går ut och in i ett land men det är någorlunda jämnt i alla fall hur mycket pengar som finns i Sverige. Om 30 personer har över en miljard var så skulle dom kunna hjälpa den vanliga befolkningen så SJUKT mycket. Vi säger att dom haft 1,3 miljarder var men blir beskattade så dom har 1,1 miljard var (hypotetiskt, men för att göra ett exempel), det hade gett 6 miljarder som hade kunnat hjälpa folk som har det tufft.
Man pratar om att det ska lönas att jobba hårt men det är fan inte dom som jobbat hårdast som är dessa miljardärer och OM du nu tror att det är dom som jobbat hårdast så kan du va trygg i att dom kommer ha EXTREMA mängder pengar även om det skulle införas en miljardärsskatt.
Ekvationen är enkel, ju mer pengar de rikaste har, desto mindre pengar har alla andra. Hur kan man tycka att det är ”viktigt” för Sverige att dom här rikaste ska bli ännu rikare?
Kapitalism är att de rikas kapital ska styra samhällets utveckling. De som är bäst på att öka sitt ägande ska styra hur framtiden ska bli. Det är borgerlig ideologi och det går mot kollaps.
I djävulens värld måste många leva på gränsen och tvingas ta dåligt betalda jobb som ingen vill ha. Många lever från dag till dag och månad till månad och har inga andra ambitioner och vi röstar på partier som inte ytterligare vill sänka vår standard.
Gören eder alltså icke bekymmer för morgondagen, ty morgondagen skall själv bära sitt bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga.» — Matteus 6:34
Men en dag fick jag ambitionen att bli skuldfri. Genom att sluta röka, bli mer sparsam och inte låna mer pengar förbättrades min ekonomi mycket. Genom att inte kasta bort pengar och inte ta nya lån blev det hälften så dyrt att leva.
Man ska unna sig att befria sig från slaveri.