2026-08-10, 00:36
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det låter som en utmärkt idé! Jag tycker vi ska kolla upp om det går behovspröva barnbidraget också finns ingen anledning att de ska gå till alla med barn!

Där är jag lite kluven.
Jag förstår din poäng och kan egentligen hålla med, men samtidigt kan det bli både fel och komplicerat att behovspröva barnbidraget.
Vilka kriterier ska man pröva det efter?

Inkomst, utgifter, levnadsomkostnader eller annat.
En viss inkomst på ett ställe i landet räcker längre än på ett annat.
Citera
2026-08-10, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty1691
Jag försöker bli mer politiskt insatt hela tiden och känner hur jag är vänster i vissa frågor och höger i vissa frågor. En fråga som jag däremot fastnat lite på är huruvida det är bra för Sverige att ha miljardärer eller ej.

Man kan prata om detta båda när det gäller världen och när det gäller nationen, det kanske är mer relevant när det gäller världen egentligen. Vi säger att det finns ett visst ”antal pengar” i Sverige, jag förstår att pengar går ut och in i ett land men det är någorlunda jämnt i alla fall hur mycket pengar som finns i Sverige. Om 30 personer har över en miljard var så skulle dom kunna hjälpa den vanliga befolkningen så SJUKT mycket. Vi säger att dom haft 1,3 miljarder var men blir beskattade så dom har 1,1 miljard var (hypotetiskt, men för att göra ett exempel), det hade gett 6 miljarder som hade kunnat hjälpa folk som har det tufft.

Man pratar om att det ska lönas att jobba hårt men det är fan inte dom som jobbat hårdast som är dessa miljardärer och OM du nu tror att det är dom som jobbat hårdast så kan du va trygg i att dom kommer ha EXTREMA mängder pengar även om det skulle införas en miljardärsskatt.

Ekvationen är enkel, ju mer pengar de rikaste har, desto mindre pengar har alla andra. Hur kan man tycka att det är ”viktigt” för Sverige att dom här rikaste ska bli ännu rikare?
Dom betalar ju redan mer än 10 gånger så mycket som övriga personer....

Beskatta dom hårdare och dom gör som i Norge och flyr landet! Vilket innebär en massa tappade arbetstillfällen....

Ni kommunister har ofta väldigt otur när ni tänker....
Citera
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Där är jag lite kluven.
Jag förstår din poäng och kan egentligen hålla med, men samtidigt kan det bli både fel och komplicerat att behovspröva barnbidraget.
Vilka kriterier ska man pröva det efter?

Inkomst, utgifter, levnadsomkostnader eller annat.
En viss inkomst på ett ställe i landet räcker längre än på ett annat.

Jo lite så tänker jag också, de kan väl göra en utredning som regeringar älskar att göra och komma fram med ett vettigt förslag!
Citera
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nej, att betala skatt efter förmåga är inte slaveri, det är det där missförstådda ordet solidaritet.
Du vet, av var och en efter förmåga till var och en efter behov.
Jag har vad jag behöver och mer, så det är högst rimligt att jag bidrar till att de som är mindre lyckligt lottade får en rimlig tillvaro.

Jag skänker en del till "välgörenhet" också, men det har inte med denna tråd att göra.

Solidaritet i all ära, det behövs det mer av. Men om samhället tvingar människor att vara solidariska så blir det ju inte solidariskt.

Det är väl som sagt bättre att rika människor själva får styra hur de ska hjälpa andra. Jag tror många, kanske majoriteten, vill hjälpa på nåt sätt. Du är ju ett exempel på det. Att somna gott om kvällarna, med det där samvetet tillfredsställt, är nog något som folk är villiga att betala för så att säga.
Citera
2026-08-10, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty1691
Jag försöker bli mer politiskt insatt hela tiden och känner hur jag är vänster i vissa frågor och höger i vissa frågor. En fråga som jag däremot fastnat lite på är huruvida det är bra för Sverige att ha miljardärer eller ej.

Man kan prata om detta båda när det gäller världen och när det gäller nationen, det kanske är mer relevant när det gäller världen egentligen. Vi säger att det finns ett visst ”antal pengar” i Sverige, jag förstår att pengar går ut och in i ett land men det är någorlunda jämnt i alla fall hur mycket pengar som finns i Sverige. Om 30 personer har över en miljard var så skulle dom kunna hjälpa den vanliga befolkningen så SJUKT mycket. Vi säger att dom haft 1,3 miljarder var men blir beskattade så dom har 1,1 miljard var (hypotetiskt, men för att göra ett exempel), det hade gett 6 miljarder som hade kunnat hjälpa folk som har det tufft.

Man pratar om att det ska lönas att jobba hårt men det är fan inte dom som jobbat hårdast som är dessa miljardärer och OM du nu tror att det är dom som jobbat hårdast så kan du va trygg i att dom kommer ha EXTREMA mängder pengar även om det skulle införas en miljardärsskatt.

Ekvationen är enkel, ju mer pengar de rikaste har, desto mindre pengar har alla andra. Hur kan man tycka att det är ”viktigt” för Sverige att dom här rikaste ska bli ännu rikare?

Förklara hur du vill att beskattning ska gå till, så ska jag berätta varför det kommer att misslyckas.
Citera
2026-08-10, 00:46
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Om S och MP skrämmer bort miljadärerna från Sverige så kommer det sluta som den här historien.

Varje dag gick tio vänner ut för att äta middag tillsammans på en restaurang. Notan landade alltid på exakt 1 000 kronor.
Eftersom vännerna tjänade olika mycket pengar bestämde de sig för att dela upp betalningen på samma sätt som man betalar skatt i ett samhälle. Det innebar följande fördelning:
De första fyra (de fattigaste) betalade 0 kronor.
Den femte betalade 10 kronor.
Den sjätte betalade 30 kronor.
Den sjunde betalade 70 kronor.
Den åttonde betalade 120 kronor.
Den nionde betalade 180 kronor.
Den tionde (den rikaste) betalade 590 kronor.
Alla tio var nöjda med arrangemanget och åt middag ihop varje kväll.
En dag sa restaurangägaren: "Ni är så trogna kunder, så jag ska ge er 200 kronor i rabatt på varje middag från och med nu." Middagen kostade alltså bara 800 kronor totalt.
Gruppen ville fortfarande dela på räkningen på ett rättvist sätt. Att dela rabatten på 200 kronor rakt av på tio personer (20 kronor var) fungerade inte, eftersom de fyra första då skulle få betalt för att äta. Ägaren föreslog istället att de skulle sänka allas nota procentuellt, baserat på vad de redan betalade.
Det nya systemet blev så här:
De första fyra fick fortsätta äta gratis (0 kronor).
Den femte fick också äta gratis (sparade 10 kr).
Den sjätte betalade 20 kronor (sparade 10 kr).
Den sjunde betalade 50 kronor (sparade 20 kr).
Den åttonde betalade 90 kronor (sparade 30 kr).
Den nionde betalade 140 kronor (sparade 40 kr).
Den tionde betalade 500 kronor (sparade 90 kr).
Alla fick det billigare än innan, och de sex sista sparade pengar. Men utanför restaurangen började vännerna jämföra sina rabatter.
"Jag fick bara 10 kronor av de 200," sa den sjätte mannen och pekade på den tionde. "Men han fick hela 90 kronor!"
"Det är sant!" utbrast den femte mannen. "Jag sparade också bara en tia. Det är orättvist att han som har mest får den största rabatten!"
"Vänta lite!" skrek de fyra fattigaste i kör. "Vi fick inte en enda krona i rabatt! Det är alltid de rika som gynnas och de fattiga som blir lurade!"
De nio vännerna blev så arga att de omringade den tionde mannen och gav honom stryk.
Nästa kväll kom den tionde mannen inte till restaurangen. Han kände sig inte välkommen längre. De nio andra satte sig ner för att äta som vanligt. Men när notan kom upptäckte de ett enormt problem.
När de lade ihop alla sina pengar – de som de nio personerna nu var vana att betala enligt det nya systemet – fick de bara ihop 210 kronor (0+0+0+0+0+20+50+90+140).

De saknade 590 kronor för att kunna betala för maten. Det var precis den summa som den rikaste mannen brukade stå för.
Senast redigerad av Hallbarhetnolla 2026-08-10 kl. 00:48.
Citera
2026-08-10, 00:48
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
För att det är mycket orättvist att beskatta rika människor mer, som straff för att dom gjort sig rika. Vad tror du händer med ett samhälle som har orättvisa villkor för människor? Det går åt helvete. Det ser vi ju redan idag. Mer sånt behövs ej.

Frågan är hur man ens kan beskatta människors inkomster procentuellt överhuvudtaget, istället för en fast summa som är samma för alla. Jag köper inte ”för att man måste för att vi ska ha råd med vägar och sjukhus”. Varför skulle man inte kunna tänka ut nya lösningar, från grunden, där staten inte är beroende av bidrag från privatpersoner? Men sådana lösningar tänks ju inte ut, eftersom ingen vågar ifrågasätta nuvarande system (matrix)...

+1

Pengar ska cirkulera fritt i samhällsekonomin - inte konfiskeras.
Citera
2026-08-10, 00:54
Medlem
Hoppas den rödgröna ekonomiska politiken rövknullar det här landet så jävla hårt att varenda svenne känner av det. Hoppas tillväxten sjunker och att företag sticker. Hoppas bensinpriserna och andra skatter höjs. Hoppas allting blir dyrare för den genomsnittliga svensken. Skadeglädje är den sanna glädjen
Citera
2026-08-10, 00:54
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup

Men det finns även argument för att inte beskatta miljardärer för hårt; exempelvis att de flyttar från landet, och kanske tar huvudkontoret för sitt företag med sig - vilket skulle kunna innebära lägre skatteintäkter än om de stannade men var lägre beskattade.

Ja - och inte bara minskade nettoskatteintäkter - utan också färre svenska arbetstillfällen för nya civilingenjörer, biomedicinare och andra. Dom kan inte flytta utomlands.
Citera
2026-08-10, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Solidaritet i all ära, det behövs det mer av. Men om samhället tvingar människor att vara solidariska så blir det ju inte solidariskt.

Det är väl som sagt bättre att rika människor själva får styra hur de ska hjälpa andra. Jag tror många, kanske majoriteten, vill hjälpa på nåt sätt. Du är ju ett exempel på det. Att somna gott om kvällarna, med det där samvetet tillfredsställt, är nog något som folk är villiga att betala för så att säga.
Bättre att ha "avdragsrätt" på gåvor till olika organisationer/föreningar på så sätt hjälper dom till att bekosta vissa verksamheter.
Citera
2026-08-10, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Om S och MP skrämmer bort miljadärerna från Sverige så kommer det sluta som den här historien.

Varje dag gick tio vänner ut för att äta middag tillsammans på en restaurang. Notan landade alltid på exakt 1 000 kronor.
Eftersom vännerna tjänade olika mycket pengar bestämde de sig för att dela upp betalningen på samma sätt som man betalar skatt i ett samhälle. Det innebar följande fördelning:
De första fyra (de fattigaste) betalade 0 kronor.
Den femte betalade 10 kronor.
Den sjätte betalade 30 kronor.
Den sjunde betalade 70 kronor.
Den åttonde betalade 120 kronor.
Den nionde betalade 180 kronor.
Den tionde (den rikaste) betalade 590 kronor.
Alla tio var nöjda med arrangemanget och åt middag ihop varje kväll.
En dag sa restaurangägaren: "Ni är så trogna kunder, så jag ska ge er 200 kronor i rabatt på varje middag från och med nu." Middagen kostade alltså bara 800 kronor totalt.
Gruppen ville fortfarande dela på räkningen på ett rättvist sätt. Att dela rabatten på 200 kronor rakt av på tio personer (20 kronor var) fungerade inte, eftersom de fyra första då skulle få betalt för att äta. Ägaren föreslog istället att de skulle sänka allas nota procentuellt, baserat på vad de redan betalade.
Det nya systemet blev så här:
De första fyra fick fortsätta äta gratis (0 kronor).
Den femte fick också äta gratis (sparade 10 kr).
Den sjätte betalade 20 kronor (sparade 10 kr).
Den sjunde betalade 50 kronor (sparade 20 kr).
Den åttonde betalade 90 kronor (sparade 30 kr).
Den nionde betalade 140 kronor (sparade 40 kr).
Den tionde betalade 500 kronor (sparade 90 kr).
Alla fick det billigare än innan, och de sex sista sparade pengar. Men utanför restaurangen började vännerna jämföra sina rabatter.
"Jag fick bara 10 kronor av de 200," sa den sjätte mannen och pekade på den tionde. "Men han fick hela 90 kronor!"
"Det är sant!" utbrast den femte mannen. "Jag sparade också bara en tia. Det är orättvist att han som har mest får den största rabatten!"
"Vänta lite!" skrek de fyra fattigaste i kör. "Vi fick inte en enda krona i rabatt! Det är alltid de rika som gynnas och de fattiga som blir lurade!"
De nio vännerna blev så arga att de omringade den tionde mannen och gav honom stryk.
Nästa kväll kom den tionde mannen inte till restaurangen. Han kände sig inte välkommen längre. De nio andra satte sig ner för att äta som vanligt. Men när notan kom upptäckte de ett enormt problem.
När de lade ihop alla sina pengar – de som de nio personerna nu var vana att betala enligt det nya systemet – fick de bara ihop 210 kronor (0+0+0+0+0+20+50+90+140).

De saknade 590 kronor för att kunna betala för maten. Det var precis den summa som den rikaste mannen brukade stå för.
Mycket bra beskrivning...
Citera
2026-08-10, 01:28
Medlem
Tar du deras pengar så kan dom inte ge oss lön.

Vill du ha lön? Eller tycker du att Magda med vänner ska festa upp pengarna du kunde fått?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in