2026-08-09, 21:36
Medlem
Familjefar boende i Göteborg. Skulle tippa om man vill ha hus kan man inte bo kvar i Göteborg. Svågern köpte nyss litet hus i Göteborg för 11miljoner. Lika stort i Kungsbacka kostar 6 miljoner. Så jag tror det har med huspris och inte något annat att göra.

Men har inte läst artikeln. Får göra det..
Citera
2026-08-09, 21:44
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MREnzoWrange
Det har väl snarare att gör med svindyra bostadspriser/hyror, svårt att få arbete

Förklaringen är nog betydligt enklare än så. Ont om lägenheter med rätt storlek för en barnfamilj. Man kan liksom inte tränga ihop sig i en tvåa, behövs STÖRRE lägenhet och det finns begränsat med större lägenheter.

När det inte går, ja då är det väl klart man flyttar från stan.
Citera
2026-08-09, 21:50
Medlem
Creaturs avatar
Kan vara att de flyr från den där Valter Nilsson.
Citera
2026-08-09, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Har du sparade tweets på det? Eller något... Höll på att leta upp lite dyl om det där idag, namn på alla NGOs osv men fastnade i annat med Ai...Diskussion om just det, toppstyrda NGOs, den ologiska migrationskrisen som vi påtvingas, olika intressegrupper m.m. inblandade i allt, vilka som driver på det mest och så vidare.. är inte tillräckligt insatt.....
Nä sparade det inte tyvärr, har letat lite lätt förut men annat kom ivägen.

Men det var NGO:erna som fixade båtarna och körde skytteltrafiken med "flyktingarna" så hittar man lite namn där så kan man nog goigla eller waybackmachine:a lite. Minns tyvärr inte namnet på kontot :/ Var rätt länge sen.. Och llm:erna har de garanterat tagit bort den infon ifrån. Såvida man inte kan få tag i en gammal ai och jailbreaka den. Brukar finnas en hel del smaskig info i dessa.

Gissar dock att mycket är skrubbat från X nu. Musk är ju lite rädd för Israel dessa dagar och har rensat ut mycket smaskigt Israeler gjort och gör.
Citera
2026-08-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Förklaringen är nog betydligt enklare än så. Ont om lägenheter med rätt storlek för en barnfamilj. Man kan liksom inte tränga ihop sig i en tvåa, behövs STÖRRE lägenhet och det finns begränsat med större lägenheter.

Finns det så stora lgh utanför då?
Citera
2026-08-09, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka

Precis, utbud och efterfrågan - då behöver man agera.
Citera
2026-08-09, 22:31
Medlem
SoulOfSophias avatar
Pga flyktingar? Nej, primärt är det väl pga att folk inte har råd att bo inne i storstäderna?
Citera
2026-08-09, 22:33
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Frölunda nu är ungefär som Angered för några år sedan. Ingen skillnad. Finns så klart områden som är lite bättre men de är små och krympande och med kaoz alldeles i närheten.

Mölndal är väl fortfarande OK även om problemen är uppenbara även där.

Mölndal är okej (typ) på östra sidan leden, men bara först när man kommer upp i bergen en bit. Sen kanske det är ok nere i Kållered och Lindome* - jag är aldrig där.
Resten av Mölndal har störtdykt senaste åren. Följer samma mönster som, ja, precis alla andra områden i Sverige där invandrare flyttar in.

Frölunda är för f@n en j@vla håla. Stadsdelen var på väg åt skogen redan när min familj flyttade därifrån. I början av 90-talet...

*De är del av Mölndal kommun.
Senast redigerad av alternativtkonto11 2026-08-09 kl. 22:36.
Citera
2026-08-09, 22:37
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunn-den-4de
Följande områden i Göteborg är ghetton idag:

Angered, Bergsjön, Kortedala, Kviberg, Lundby, Biskopsgården, Hjällbo, Hammarkullen, Frölunda, Tynnered, Mölndal.

Sedan har du många områden som tidigare hade enbart svenskar, men där man nu börjar trycka n fler och fler hucklefamiljer:

Majorna, Kallebäck, Örgryte.

Kviberg är verkligen inget ghetto, men 1. Det ligger för nära Bergsjön och Kortedala. 2. Marknader 3. en moske vid Bellevue samt 4. Det huserar invandrarverksamhet i Kvibergs fastigheter. Dessa fyra punkter bidrar till att babbar rör sig i området främst kvällstid

Mölndal är inte heller så illa som du låter påskina.

Men visst. I kranskommunerna så är det färre blattar, där känns det fortfarande som Sverige. Dessutom är invandrarna inte alls lika nedgångna och sunkiga som i Göteborg. Den värsta skiten drar sig till storstäderna. Du ser inte den typen av invandrare som rör sig runt Centralen/Nordstan/Brunnsparken i Kungsmässan (Kungsbacka) och Kongahälla Center (Kungälv).

Och andra sidan så antalet svenska pundare/alkisar
mycket lägre i kranskommunerna med. Bögar/missbrukare/babbar av kategori ren skit drar sig till storstäderna. I storstäderna finns så många av dem. I kranskommunerna skulle de sticka ut en massa
Citera
2026-08-09, 22:43
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Är Göteborg stad eller kommun som många andra kommuner skuldsatta till typ maxgräns nu?

Göteborgs låneskuld är astronomisk. Minns jag rätt beräknas den överstiga 100 miljarder kronor innan 2030. Enligt kommunens egna beräkningar, alltså. Samtidigt som kommunens totala årliga intäkter är typ 55 miljarder. Man lånar för att kunna låtsas gå plus, typ.
Citera
2026-08-09, 22:45
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Mölndal är okej (typ) på östra sidan leden, men bara först när man kommer upp i bergen en bit. Sen kanske det är ok nere i Kållered och Lindome* - jag är aldrig där.
Resten av Mölndal har störtdykt senaste åren. Följer samma mönster som, ja, precis alla andra områden i Sverige där invandrare flyttar in.

Frölunda är för f@n en j@vla håla. Stadsdelen var på väg åt skogen redan när min familj flyttade därifrån. I början av 90-talet...

*De är del av Mölndal kommun.

Viktigt kanske att du talar om stadsdelen Frölunda runt Frölunda torg. Det ser förjävligt ut runt Frölunda torg efter klockan 7 på kvällarna. 80% babbar. Sen är det Topas/Briljant samt områdena runt Opal som är skit med. Resten av Västra Frölunda är ok. Postnumret Västra Frölunda är ju pga av sin storlek otroligt segregerat. Tyvärr dyker ju babbarna upp på badplatserna i de bättre områdena sommartid.
Citera
2026-08-09, 22:50
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApotekarFia
Jag var nyligen i Göteborg. Vi var med bil vid Heden, skulle till Grönsakstorget. Det var avstängningar överallt och när vi frågade en polis fick vi svaret att ta vägen om Mölndal.

Precis och jag bor i Göteborg. Körde in i ett parkeringshus vid Liseberg. Det tog mig 40 min att komma ut igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in