Citat:
Ursprungligen postat av
Sallad1212
Tyvärr händer det med jämna mellanrum att små barn förolyckas på just bondgårdar.
Om jag får gissa lite, så kan det finnas paralleller med åtminstone ett par olyckor som jag känner till som hänt på min ort genom åren.
Det är att förälder eller annan nära familjemedlem ger sej ut för att utföra arbete med maskin/traktor.
Barnet i familjen vill åka traktor och ger sej ut efter.
När sedan maskinen rullar iväg så befinner sej barnet intill maskinen och är helt utom synhåll för föraren som kör iväg.
Detta är riktigt otäckt och händer lite då och då.
Oftast är ju barnen i sej vana att åka med och därmed ser inte faran med att smyga sej fram.
Lätt att vara efterklok, men man bör lära barnen med modersmjölken att aldrig gå nära en maskin utan att ge sej till känna med föraren.
Dock funkar ju detta främst på vuxna och äldre barn, men samtidigt syns man ju bättre när man fått lite längd.
Barn är impulsiva och lever i nuet, plötsligt glömmer de att vara försiktiga. Vet en olycka där barnet från början blivit lärd att alltid ställa sig mot en vägg när en traktor är igång. Det funkade väldigt bra tills den dagen det plötsligt inte gjorde det längre..
Också en annan olycka där en familj bodde nära en järnvägsövergång, barnet hade stor respekt för den, och var rädd för tågen. Tills en dag han fick syn på en kompis på andra sidan, och helt plötsligt glömt allt som har med tåg att göra, och sprang rakt över spåret för att komma till sin kompis.
Vi har lärt våra barn att aldrig gå bakom en bil som har ljusen tända, de vet, men de glömmer bort det om något viktigare upptar deras tankar.