2026-08-09, 19:07
Medlem
Är det bekräftat att det handlar om en flicka och en farfar, eller är det bara en trådsanning?
Citera
2026-08-09, 20:24
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Är det bekräftat att det handlar om en flicka och en farfar, eller är det bara en trådsanning?

Inte bekräftat. Litet barn är det som går att läsa sig till.
Citera
2026-08-09, 20:36
Medlem
DennisOlofs avatar
Nu vet vi inte vad som hänt men jag tänkte ändå jag spekulerar lite.

1. Antingen så har barnet blivit påkört på något sätt, döda vinkeln eller på något annat sätt. Det finns många olika typer av faror på bondgårdar. Stora maskiner och annat som ofta inte har kameror, säkerhetsutrustning och annat. Just för att det är en bondgård och på de flesta platser så är det just de som bor där eller lokalt folk som kan röra sig på platsen. Det är inte en arbetsplats som man tänker på i vanliga fall med en massa krav på det ena och andra vilket innebär att säkerhet, övervakning etc är upp till individerna som antingen driver bondgården eller befinner sig där.

2. Jag ser då och då SUPER korkade föräldrar som kör motorcykel, traktor och annat farligt med småbarn i famnen eller som ska åka med. Ofta har barnet ingen säkerhet som hjälm eller annat. De senare åren har jag sett detta fenomen på elsparkcyklar där vuxna åker med barnet i famnen. Jag blir inte upprörd utan bara suckar, tyvärr kommer det alltid finnas mindre begåvade föräldrar (alternativt folk som inte bryr sig) och det kan vi inte göra något åt. Det bara är så.

Nu är det inte säkert något av det jag skrev gäller i detta fall men det är en attityd fråga samt man lätt blir "hemma" blind för faror etc. Sedan är det bara en tidsfråga när en incident kommer inträffa.
Citera
2026-08-09, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sallad1212
Tyvärr händer det med jämna mellanrum att små barn förolyckas på just bondgårdar.
Om jag får gissa lite, så kan det finnas paralleller med åtminstone ett par olyckor som jag känner till som hänt på min ort genom åren.

Det är att förälder eller annan nära familjemedlem ger sej ut för att utföra arbete med maskin/traktor.
Barnet i familjen vill åka traktor och ger sej ut efter.
När sedan maskinen rullar iväg så befinner sej barnet intill maskinen och är helt utom synhåll för föraren som kör iväg.
Detta är riktigt otäckt och händer lite då och då.
Oftast är ju barnen i sej vana att åka med och därmed ser inte faran med att smyga sej fram.

Lätt att vara efterklok, men man bör lära barnen med modersmjölken att aldrig gå nära en maskin utan att ge sej till känna med föraren.
Dock funkar ju detta främst på vuxna och äldre barn, men samtidigt syns man ju bättre när man fått lite längd.
Barn är impulsiva och lever i nuet, plötsligt glömmer de att vara försiktiga. Vet en olycka där barnet från början blivit lärd att alltid ställa sig mot en vägg när en traktor är igång. Det funkade väldigt bra tills den dagen det plötsligt inte gjorde det längre..
Också en annan olycka där en familj bodde nära en järnvägsövergång, barnet hade stor respekt för den, och var rädd för tågen. Tills en dag han fick syn på en kompis på andra sidan, och helt plötsligt glömt allt som har med tåg att göra, och sprang rakt över spåret för att komma till sin kompis.
Vi har lärt våra barn att aldrig gå bakom en bil som har ljusen tända, de vet, men de glömmer bort det om något viktigare upptar deras tankar.
Citera
2026-08-09, 23:11
Medlem
israelisinnocents avatar
Förra året var det väl nån youtubefamilj som var med om exakt samma, antar att man inte kollar bakåt när man jobbar ensam

Och sen nån barnarbetare som välte och dog

Hittar ingen av trådarna
Citera
2026-08-09, 23:33
Medlem
Det är en tragisk olycka och jag avundas inte den som körde traktorn. Det måste vara hemskt att leva med detta på sitt samvete. Hoppas att personen har allt stöd!
R.I.P. lilla barn.
Citera
2026-08-09, 23:38
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Det är en tragisk olycka och jag avundas inte den som körde traktorn. Det måste vara hemskt att leva med detta på sitt samvete. Hoppas att personen har allt stöd!
R.I.P. lilla barn.

Livet för föraren är nog fullständigt förstört efter en sådan sak, ett levande helvete utan slut antagligen. Fyfan😢
Citera
2026-08-09, 23:41
Medlem
Vad jag förstått så har det skett en traktorolycka där ett barn dött.

Det är all info jag har än så länge.
Citera
2026-08-09, 23:52
Medlem
exoticspices avatar
Traktorn kan ha parkerats i en sluttning /slänt. Handbromsen glöms och personen som kört går iväg. Barnet leker nära traktorn som börjar rulla och kör över barnet.
Citera
2026-08-10, 07:28
Medlem
DennisOlofs avatar
@Apanluktardiesel nja.

Om det var du som förare som gjort fel, då är det ett helvete eftersom du kunde förhindrat olyckan. Om det är så att du gjort allt du kan rätt osv, då är det inte samma sak. Hemskt självklart men du kommer inte dras med den hemskheten hela livet och på samma sätt.

@exoticspice det låter ju riktigt hemskt om det är så, då blir det till att leva med att det var ditt fel resten av livet. Psykisk terror som man inte kan förtränga. Ett fordon som lämnas ska alltid vara säkrat, dessutom tillkommer även att just traktorer i sig är extra intressant för småbarn. Man ser dessa rulla runt och köra på åkrar etc. Jag skulle säga det är mer intressant än bilar med entreprenadmaskiner under en viss period i ett barns liv.
Citera
2026-08-10, 10:06
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkyStock4764
Vit eller neger?
Neger känns osannolikt. Det är få mörkhyade som äger bondgårdar i Sverige och det är sannolikt att barnet som dog hade en släktrelation till den som äger gården där olyckan inträffade, särskilt eftersom det var ett litet barn och inte en sommararbetande ungdom.
Citera
2026-08-10, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Traktorn kan ha parkerats i en sluttning /slänt. Handbromsen glöms och personen som kört går iväg. Barnet leker nära traktorn som börjar rulla och kör över barnet.

Med tanke på att traktorer inte behöver besiktigas så händer det att allt inte fungerar som det ska. Handbroms klarar man sig normalt utan så det är ganska vanligt att den inte tar, eller än värre bara tar lite, så när man parkerar i en lite brantare backe håller inte handbromsen.
En annan variant är att bromsarna är lite halvdanna. Inget problem, jag bromsar bara lite tidigare. Tyvärr tänkte jag inte på att jag den här gången hade ett släp med 10 ton vete bakom traktorn...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in