2026-08-08, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Ok. Ingen info jag hittar, men litar på dig.

Hur som helst tragiskt. Så får vi invänta mer info för att se om det finns något att lära av olyckan.
Glömde länken https://www.expressen.se/nyheter/sverige/barn-dott-efter-olycka-med-traktor-svenljunga/
Citera
2026-08-09, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Händer gång på gång. Bongård...farfar som inte ser barnbarnet...
Det är väl det minsta problemet. Du glömmer bort att hon dog. Där är problemet... Eller?. Du fattar nog inte ändå.
Så synd om farfar ... Mon dieu.
Citera
2026-08-09, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Det är väl det minsta problemet. Du glömmer bort att hon dog. Där är problemet... Eller?. Du fattar nog inte ändå.
Så synd om farfar ... Mon dieu.

Nu vet vi väl inte hur det gick till, och vilka som är inblandade, förutom den lilla flickan då? Eller har det framkommit något något jag missat?
Citera
2026-08-09, 08:02
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Hur som helst tragiskt. Så får vi invänta mer info för att se om det finns något att lära av olyckan.
Lär väl vara en av dessa olyckor där man gjort någonting tusen gånger om utan problem men just igår gick det jävligt snett.
Citera
2026-08-09, 08:19
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Låter som det inträffade nere i närheten av Kalv eller Mårdaklev.

Postorten är Mårdaklev, knappt tio minuter söder om byn.
Citera
2026-08-09, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Du har ju redan händelseförloppet.
Vad mer behöver du veta?
Är du en pervers jävel som tänder på att läsa hur barn dör?

Nej, vi har inte hela händelseförloppet.
Vad var det för traktor?
Var det en van förare?
Blev hon överkörd? Och om så: backade traktorn över henne?
Åkte hon med i traktorn och ramlade av?
Åkte hon i en skopa på frontlastaren?
Fastnade hon i en kraftuttagsaxel?
Finns ytterligare ett antal möjligheter och för att minska risken för nya olyckor är det bra att få veta vad det var som hände.
Citera
2026-08-09, 13:30
Medlem
Citat:
Försök inte rama in det som att ni vill veta detaljerna för att "kunna minimera" framtida olyckor.
Polismyndigheten utför redan en utredning.
Eftersom det rör ett barn och ärendet är klassat som en olycka så kommer ni aldrig få veta några smaskiga detaljer, det är hög sekretess nämligen.

Så tyvärr..
Du får ta handen runt roten och fortsätta fantisera med TS..

Jag jobbar med utbildning inom lantbruk så det finns faktiskt en chans att om jag får veta exakt hur det gick till så kan jag lära mina elever ytterligare något att se upp med.
Lantbruk är tyvärr jävligt farligt.
Citera
2026-08-09, 15:24
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Försök inte rama in det som att ni vill veta detaljerna för att "kunna minimera" framtida olyckor.
Polismyndigheten utför redan en utredning.
Eftersom det rör ett barn och ärendet är klassat som en olycka så kommer ni aldrig få veta några smaskiga detaljer, det är hög sekretess nämligen.

Så tyvärr..
Du får ta handen runt roten och fortsätta fantisera med TS..

Försök att förstå:
Sett ifrån mitt perspektiv skyller jag på farfars dåliga uppsikt och projektplanering gällande "om jag kör här med min traktor, hinner/kommer jag märka om barnet springer, av någon anledning, ut i vägen för traktorn".
Att barnet dog, krossats till döds, stångats till döds av kofångare, klämts tills döds, saxats till döds genom vassa skärknivar är ju ingenting som vi egentligen behöver sitta å gissa på, vi vet ju redan att traktorn är ett stort fordon utrustat/bestyckat med ordentliga accessoarer för åkerbruk.

Och än en gång för att förtydliga mitt perspektiv, gjorde verkligen farfar tillräckligt med att informera barnet om risken att gå framför en traktor i rörelse, förklara för barnet om vad som kan ske ifall barnet kommer för nära traktorn när traktorn rullar ute på åkern osv, etc. Det är ju sådant som blir lärdomen för oss, allmänheten.

Och jag är även införstådd att det finns äldre traktorer i mindre modell som mest kanske bara används för transport runt på markerna,.
Citera
2026-08-09, 15:39
Medlem
pestloppans avatar
Jag har mer än en gång läst att den farligaste miljön för ett barn att växa upp i är just på lantbruk och bondgårdar. Någon som vet om det stämmer, rent statistiskt?
Citera
2026-08-09, 15:59
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jag har mer än en gång läst att den farligaste miljön för ett barn att växa upp i är just på lantbruk och bondgårdar. Någon som vet om det stämmer, rent statistiskt?
Inte statistiskt men kan tänka mig massor av situationer runt en traktor och dess redskap som kan vara farliga om man inte är medveten och har koll på allt. Såg serien jon blir bonde-hur hans framgaffel i uppställt läge plötsligt slog i marken okontrollerat då han försiktigt skulle sänka den. Han hade parkerat den i uppställt läge först förresten vilket tydligen är aja baja.

Sen om barn springer rundt och leker komplicerar det situatioen ytterligare. Och nu tänker vi bara på traktorn.
Citera
2026-08-09, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan

Många gårdar är byggda innan man hade traktorer, på den tiden man använde hästar. För att spara mark till odling ligger alla byggnader nära varann, både bostadshus och ekonomibyggnader. Helt livsfarligt med dagens maskiner. Ingen hade ju flyttat in bredvid ett grustag eller byggarbetsplats med tunga maskiner och låtit barnen leka fritt.
Jag hoppas gårdar byggs annorlunda i framtiden, med boningshuset rejält skilt från övriga gården.
Nu vet vi ju inte vad som hänt här, men lantbruk är mycket farligt för barn.
Citera
2026-08-09, 16:41
Medlem
Tyvärr händer det med jämna mellanrum att små barn förolyckas på just bondgårdar.
Om jag får gissa lite, så kan det finnas paralleller med åtminstone ett par olyckor som jag känner till som hänt på min ort genom åren.

Det är att förälder eller annan nära familjemedlem ger sej ut för att utföra arbete med maskin/traktor.
Barnet i familjen vill åka traktor och ger sej ut efter.
När sedan maskinen rullar iväg så befinner sej barnet intill maskinen och är helt utom synhåll för föraren som kör iväg.
Detta är riktigt otäckt och händer lite då och då.
Oftast är ju barnen i sej vana att åka med och därmed ser inte faran med att smyga sej fram.

Lätt att vara efterklok, men man bör lära barnen med modersmjölken att aldrig gå nära en maskin utan att ge sej till känna med föraren.
Dock funkar ju detta främst på vuxna och äldre barn, men samtidigt syns man ju bättre när man fått lite längd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in