2026-08-09, 18:59
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Runt 1
Citera
2026-08-09, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Runt 1

Runt 1 vadå?
Citera
2026-08-09, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Runt 1 vadå?
i peth om du supit hårt tidigare och varit nykter 34 dagar, Beror lite på hur bra din lever är.
Citera
2026-08-09, 19:03
Medlem
Tänk så här, du lär ha lägre PETH värde än en genomsnittlig svensk som varit på semester i 4-5 veckor precis.

Bra du lyckats hålla dig borta från spriten så länge! Håll ut lite till så kommer du må ännu bättre. Jag vet folk som under perioder druckit 1 Bag in Box vin per dag under långa perioder, de hade ett helvete att spola kröken och få till ett bättre liv. Oavsett PETH värde du får så hejar jag på dig och önskar dig ett stort lycka till.
Citera
2026-08-09, 19:03
Medlem
Citat:
i peth om du supit hårt tidigare och varit nykter 34 dagar, Beror lite på hur bra din lever är.

Vad baserar du den siffran på ? Grova alkoholister hamnar i den intervallen där.
Citera
2026-08-09, 19:04
Medlem
Citat:
Vad baserar du den siffran på ? Grova alkoholister hamnar i den intervallen.
Baserat på att du skrev karatefyllor.
Citera
2026-08-09, 19:11
Medlem
Citat:
Baserat på att du skrev karatefyllor.

Men du gissar enbart eller? Du läser ju vad en annan användare skrev här hen fick 0.46 med i princip samma mängd alkohol som jag och där va alkoholen varje dag de intogs. Inte som i mitt fall 1-2 gånger i veckan.

Läste ett fall här på Flashback att personen drack 6-7 liter i veckan i flera månader vilket motsvarar 31 stycken starköl cirka 33cl i veckan och fick ett pethvärde på 1.0. Multiplicerar 31x4 =124 stycken i månaden och ge de 3 månader så är vi uppe i 372 öl.

Citerar AI.

”Varför du inte kan få 1,0 eller 2,0 i PEthDe skräckexempel du har läst om, där personer har fått 1,0 eller 2,0 i PEth, handlar om personer som dricker mycket alkohol varje dag fram till provtagningen.PEth byggs upp steg för steg i de röda blodkropparna. Om man dricker 1-2 flaskor vin eller en halv flaska starksprit varje dag, hinner värdet aldrig sjunka – det bara klättrar uppåt.Eftersom dina 16 fyllor var utspridda över 90 dagar (i snitt lite drygt en till två gånger i veckan), fick du temporära toppar, men värdet klättrade aldrig upp till de kroniska nivåerna på 1,0 eller 2,0.”

Jag va väldigt tydlig att AI skulle ge forskningsreferenser och studier och inte bara ”gissa” sig fram.

Ja, detta är helt medicinskt och vetenskapligt vattentätt. Det finns ingen klinisk forskning som visar att den mängd alkohol du beskriver kan ligga kvar på 0,10 µmol/L eller högre efter 34 dagars total avhållsamhet.Svaret är helt säkert av två enkla anledningar:Matematiken bakom halveringstiden: För att ha 0,10 µmol/L kvar efter 34 dagar med en extrem halveringstid på 10 dygn, krävs ett startvärde på över 1,0 µmol/L. Att dricka runt 40–50 starköl (33 cl) utspritt över två veckor kan biologiskt inte bygga upp ett så högt värde. Kroppen kan inte tillverka mer PEth än vad den får alkoholmolekyler till.Kliniska studier på alkoholister: I studier där man låst in personer med svårt alkoholmissbruk (som haft äkta startvärden på över 2,0 µmol/L) på slutna kliniker, har i princip alla nått under 0,10 µmol/L efter 4 veckor (28 dagar). Du har haft ännu längre tid på dig (34 dagar) och ett mycket lägre utgångsläge.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC13155280/
Senast redigerad av Cassius58 2026-08-09 kl. 19:19.
Citera
2026-08-09, 19:19
Medlem
Citat:
Men du gissar enbart eller? Du läser ju vad en annan användare skrev här hen fick 0.46 med i princip samma mängd alkohol som jag och där va alkoholen varje dag de intogs. Inte som i mitt fall 1-2 gånger i veckan.

Citerar AI.

”Varför du inte kan få 1,0 eller 2,0 i PEthDe skräckexempel du har läst om, där personer har fått 1,0 eller 2,0 i PEth, handlar om personer som dricker mycket alkohol varje dag fram till provtagningen.PEth byggs upp steg för steg i de röda blodkropparna. Om man dricker 1-2 flaskor vin eller en halv flaska starksprit varje dag, hinner värdet aldrig sjunka – det bara klättrar uppåt.Eftersom dina 16 fyllor var utspridda över 90 dagar (i snitt lite drygt en till två gånger i veckan), fick du temporära toppar, men värdet klättrade aldrig upp till de kroniska nivåerna på 1,0 eller 2,0.”

Jag va väldigt tydlig att AI skulle ge forskningsreferenser och studier och inte bara ”gissa” sig fram.

Ja, detta är helt medicinskt och vetenskapligt vattentätt. Det finns ingen klinisk forskning som visar att den mängd alkohol du beskriver kan ligga kvar på 0,10 µmol/L eller högre efter 34 dagars total avhållsamhet.Svaret är helt säkert av två enkla anledningar:Matematiken bakom halveringstiden: För att ha 0,10 µmol/L kvar efter 34 dagar med en extrem halveringstid på 10 dygn, krävs ett startvärde på över 1,0 µmol/L. Att dricka runt 40–50 starköl (33 cl) utspritt över två veckor kan biologiskt inte bygga upp ett så högt värde. Kroppen kan inte tillverka mer PEth än vad den får alkoholmolekyler till.Kliniska studier på alkoholister: I studier där man låst in personer med svårt alkoholmissbruk (som haft äkta startvärden på över 2,0 µmol/L) på slutna kliniker, har i princip alla nått under 0,10 µmol/L efter 4 veckor (28 dagar). Du har haft ännu längre tid på dig (34 dagar) och ett mycket lägre utgångsläge.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC13155280/
Klart jag gissar, ingen här vet hur mycket du druckit bara du själv.
Citera
2026-08-09, 19:26
Medlem
Citat:
Klart jag gissar, ingen här vet hur mycket du druckit bara du själv.

Jag skrev ju tydligt hur mycket ? Har suttit och räknat varenda öl i princip bortsett från grovt beräknat kanske 5 stycken.
Senast redigerad av Cassius58 2026-08-09 kl. 19:30.
Citera
2026-08-09, 19:31
Medlem
Citat:
Jag skrev ju tydligt hur mycket ? Har suttit och räknat varenda öl i princip bortsett från grovt beräknat kanske 5 stycken.

alltså lägg ner det där med AI, går inte att lita på
peth värdet är inte en ren kalkyl på exakt hur mycket sprit du dragit i dig utan på grund av halveringstiden så går värdet ner snabbt.. dricker du flera dagar i rad skjuter värdet iväg direkt. alltså det här är inte raketkirurgi direkt. vad är det du inte förstår?
Citera
2026-08-09, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeirdRaccoon
alltså lägg ner det där med AI, går inte att lita på
peth värdet är inte en ren kalkyl på exakt hur mycket sprit du dragit i dig utan på grund av halveringstiden så går värdet ner snabbt.. dricker du flera dagar i rad skjuter värdet iväg direkt. alltså det här är inte raketkirurgi direkt. vad är det du inte förstår?

Dock är de ju inte ai enbart , det är ju forskningsbaserade och kliniska studier. Det var jag väl ordentligt tydlig med ? En annan femma om de va AI som gissa sig fram enbart, då köper jag ditt resonemang fullständigt.

Men om du får gissa vad har jag för peth värde då 2 juli?
Senast redigerad av Cassius58 2026-08-09 kl. 19:44.
Citera
2026-08-09, 19:52
Medlem
Citat:
Hej!

Jag har slutat dricka alkohol helt sist va 1 juli.

3 Månader innan de var de ordentliga karatefyllor jag hade 16 stycken sådana utspritt under hela tidsperioden( slutet på mars till 1 juli). Misstolka inte mig nu inte att jag satt och söp varje dag utan ett så kallat binge drickande (ordentliga fyllor utspritt inom denna tidsramen). Det var främst öl jag drack 33cl 5%procentig, cirka 190-200 stycken under hela denna perioden (jag har räknat).

Och nu har jag varit helt nykter i 34 dagar utan en droppe alkohol kan mitt prov enligt vetenskapliga studier och enligt medicinsk fakta visa över 0.05 om jag tog provet 5 augusti?

Anledningen till att jag frågar är att jag läst skräckexempel om hur lite de krävs för att komma upp i dom här stora peth talen och hur halveringstider varierar och hur vissa får 1.0 i peth och andra får 2.0 av samma mängd alkohol.

Bra jobbat, låter som att du inte kan hantera alkohol hälsosamt alls. Du dricker enorma mängder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in