2026-08-09, 18:03
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Och om jag säger: Nej tack, det räcker med det här livet och sedan graven?
Då bör du göra det bästa du kan av detta livet istället för att hålla på med resterna av prästerliga scamrörelser från bronsåldern.
Citera
2026-08-09, 18:11
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Fast rövarhistorien är ingen bra argument, kanske om du är i sista sekunden av ditt liv och bekänner att Jesus är frälsaren.
Är det du eller Gud som ger frälsning?
Citera
2026-08-09, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Visst, men vad innebär detta nu i praktiken? Förrädare har släppt muslimer in i Sverige, och dessa våldtar i detta nu våra döttrar och mödrar. Skall jag vända andra kinden till?

Kristna har inte ett eget land, utan lever i olika länder och därför måste underordna sig myndigheterna i det landet:

"Varje människa skall underordna sig all den överhet hon har över sig... Därför är det nödvändigt att underordna sig, inte bara för vredens skull utan också i insikt om vad som är riktigt. Det är ju därför ni betalar skatt, ty de styrande är Guds tjänare när de vakar över allt sådant. Ge alla vad ni är skyldiga dem, åt var och en det han skall ha: skatt, tullar, respekt, vördnad." (Rom 13:1,5-7 Bibel2000)

Om myndigheterna har beslutat om något, så ska kristna underordna sig det beslutet, så länge det inte innebär att man själv syndar mot Gud. Så ja, om du vill vara kristen så får du vända andra kinden till när det gäller politik. Men man får försvara sig och andra om någon t.ex. våldtar någon.
Citera
2026-08-09, 18:19
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Är det du eller Gud som ger frälsning?
Gud såklart, men det står inget i bibeln att man ska endast skall tro, en tro utan gärningar är en död tro.
Fel att lura folk på fel väg men man ska såklart inte tvinga någon att gå i kyrkan varje vecka utan man själv får söka sig dit.
Citera
2026-08-09, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Därför att du känner att du mår bättre, än om du låtsas vara ateist och låtsas tro att människan bara är tillkommen av en molekylär meningslös slump.
Men människan är väl tillkommen av en molekylär meningslös slump, om det är så vi ska kalla utvecklingen i kosmos?

För du tror väl inte på sagor från Irak som herdarna satt och hittade på vid lägereldarna för 5 tusen år sen?
Citera
2026-08-09, 18:51
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Gud såklart, men det står inget i bibeln att man ska endast skall tro, en tro utan gärningar är en död tro.
Fel att lura folk på fel väg men man ska såklart inte tvinga någon att gå i kyrkan varje vecka utan man själv får söka sig dit.
Är det du eller jag som gör det? Jag läser just bibeln om rövaren på korset, jag har återgett det korrekt. Du skriver att det inte räcker.
För övrigt hade rövaren på korset inga gärningar kvar att utföra i livet, det har heller ingen som ligger totalförlamad, är de då förlorade? Nej!
Jag antar att du är katolik. Jag är lutheran.
Citera
2026-08-09, 19:18
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Är det du eller jag som gör det? Jag läser just bibeln om rövaren på korset, jag har återgett det korrekt. Du skriver att det inte räcker.
För övrigt hade rövaren på korset inga gärningar kvar att utföra i livet, det har heller ingen som ligger totalförlamad, är de då förlorade? Nej!
Jag antar att du är katolik. Jag är lutheran.
Men rövaren på korset avgör ju inte allt, men det är självklart att Jesus är det centrala, vi kan göra mycket praktiska fromma grejer och diskutera teologi i evighet, men Jesus är viktigast, ja tom katolska kyrkan säger det.
Man kan ställa frågan såhär, kan man bli frälst utanför kyrkans väggar?
Ja om du inte känner till kyrkan eller du kanske inte har någon i närheten, du bor på en öde ö, så ja du kan bli frälst om du har en längtan efter Guds rike och tror på Jesus.
Om man erkänner att ingen frälsning utanför kyrkan så finns det inget utanför.
Citera
2026-08-09, 19:18
Medlem
Det är nog bara om man vill ha kontakter och lite rajtan tajtan då .
Som föreningsliv tror samma.
Att få evigt liv är en bonus

Tänk att få evigt liv. Tar aldrig slut inget val längre

Tvingad hehe
Citera
2026-08-09, 19:19
Medlem
Varför skulle du inte vilja vara kristen?
Citera
2026-08-09, 19:31
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Men rövaren på korset avgör ju inte allt, men det är självklart att Jesus är det centrala, vi kan göra mycket praktiska fromma grejer och diskutera teologi i evighet, men Jesus är viktigast, ja tom katolska kyrkan säger det.
Man kan ställa frågan såhär, kan man bli frälst utanför kyrkans väggar?
Ja om du inte känner till kyrkan eller du kanske inte har någon i närheten, du bor på en öde ö, så ja du kan bli frälst om du har en längtan efter Guds rike och tror på Jesus.
Om man erkänner att ingen frälsning utanför kyrkan så finns det inget utanför.
Självklart vill vissa kyrkor utöva denna makt över människor, säkert med goda intentioner. Men frälsning kan aldrig avgöras av medlemskap i en kyrka. Sola fide solus Christus gäller.

https://reformationbiblecollege.org/blog/the-five-solas
Senast redigerad av Baliser 2026-08-09 kl. 19:35.
Citera
2026-08-09, 19:40
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Självklart vill vissa kyrkor utöva denna makt över människor, säkert med goda intentioner. Men frälsning kan aldrig avgöras av medlemskap i en kyrka. Sola fide gäller.

https://reformationbiblecollege.org/blog/the-five-solas
Du som är lutheran, har Luther sagt att man ska ställa sig utanför kyrkan, jag tror nog du har missuppfattat det där med sola fide.
Det där med sola scriptura beyder inte att var och en som tolkar bibeln på egen hand bär på sanningen eftersom det finns bara en sanning.
Citera
2026-08-09, 19:59
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Du som är lutheran, har Luther sagt att man ska ställa sig utanför kyrkan, jag tror nog du har missuppfattat det där med sola fide.
Det där med sola scriptura beyder inte att var och en som tolkar bibeln på egen hand bär på sanningen eftersom det finns bara en sanning.
Vi pratar om olika saker här. Frälsning respektive de liv vi och framtida generationer lever. Det vore förfärligt om medlemskap i en kyrka garanterar frälsning. Men så är det förstås för katoliker. För lutheraner är kyrkan förstås ett redskap, ett vakttorn, en gemenskap, en kontinuitet, bärare av bibel, sakrament och bekännelser; utan den ingen framtid intill domedagen. Till skillnad från rövaren på korset har vi som lever idag ingen Jesus som visar oss vägen direkt. Ordet måste förmedlas, förvaltas, skyddas. Självklart är jag med i en luthersk kyrka (Svenska kyrkan). Men är det nödvändigt för min frälsning? Svar nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in