2026-08-09, 17:04
Medlem
puterealbas avatar
Varför ska jag göra det?

Citat:
Ursprungligen postat av danieldahlstrom369
Sök Jesus, be med hela din själ och hjärta. Det ska vara en ärlig vilja att ta emot Jesus. Om du har det så kan du få en fantastisk upplevelse. Det handlar inte så mycket om att läsa bibeln pärm till pärm. Utan kärlek, välvilja och andlighet. Det finns dom som får starka upplevare; det i sin tur gör att de kallar sig kristna. Det handlar mycket om att vilja och känna.
Citera
2026-08-09, 17:13
Medlem
puterealbas avatar
Och om jag säger: Nej tack, det räcker med det här livet och sedan graven?

Citat:
Ursprungligen postat av attack-titan
Därför att den här världen är ändå fyllt med död och elände, och oavsett vad du har när du dör (status, pengar, prylar) är det ändå förgängligt (Predikaren). Genom att bli kristen tar du "det första steget" mot det eviga livet som är bättre än det vi har här.
Citera
2026-08-09, 17:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej varför skulle du bli det? Finns ingen anledning. Om du inte behöver en snuttefilt när mörkret tränger på.

Här har du Amerikanen Alexeis berättelse.
Stenhård slugger, våld, sex droger, livet i 180 för att sedan få uppleva helvetet och återvända.
Som omvänd berättar han om varför han behöver Kristus och det behövs långt mer än en filt

https://youtu.be/wT2YlZORFFI
Citera
2026-08-09, 17:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Varför ska jag göra det?

Det berättar Alexei i videolänken i mitt inlägg , ett par steg ner
Citera
2026-08-09, 17:28
Medlem
Citat:
Varför ska jag göra det?

Det måste du inte. Det är bara det många gör och mår bra av den upplevelsen.
Citera
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Jag fascineras av kristendomen och har läst Bibeln från pärm till pärm en gång, läst i den återkommande av och till under åren och även läst böcker av olika kristna författare samt ett antal böcker som varit kritiskt inställda mot läran.

Men varför ska jag bli kristen? Är det bara för att få evigt liv för mig själv?

Det undrar jag också, att börja tro på sagor i vuxen ålder är ju patetiskt!
Citera
Avstängd
Citat:
Jag fascineras av kristendomen och har läst Bibeln från pärm till pärm en gång, läst i den återkommande av och till under åren och även läst böcker av olika kristna författare samt ett antal böcker som varit kritiskt inställda mot läran.

Detta gedigna material, ger dig all info du behöver för att få insikt och öppna ditt hjärta för Rättfärdighetens Konung
Citera
2026-08-09, 17:30
Medlem
oyegies avatar
Citat:

Målet är evigt liv, helvetet är verkligt och ingen kul plats.
Citera
2026-08-09, 17:38
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Att det finns en Gud, dvs Skapare, anser jag alls inte vara orimligt - tvärtom. Vid läsning av Bibeln drabbas jag dock alltid av skepsis. Jag får liksom inte hela berättelsen att gå ihop. Så nej, jag kommer antagligen inte in genom pärleporten.

Men det handlar alltså bara om det?

Kråksången är ju att ingen av oss vet. Men just för religion är ju det ett krav. Du måste tro. På gott eller ont. Du måste för att vara riktigt kristen tro på detta. Att ingen annat i hela världen egentligen betyder något. Du är Guds barn och din tid på jorden är liksom bara ett ögonblick.
Citera
2026-08-09, 17:45
Medlem
Balisers avatar
Citat:

Jag vet inte riktigt vad du menar med att bli kristen. Menar du gå med i en kyrka och delta i gudstjänster? I så fall behöver du inte det. Om du tror på Gud och också tror att han har uppenbarat sig i Jesus för att förlösa oss från våra synder, då är du kristen. Frälsningslöftet gavs till rövaren på korset som absolut inte var med i någon kyrka.
Citera
2026-08-09, 17:53
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Jag vet inte riktigt vad du menar med att bli kristen. Menar du gå med i en kyrka och delta i gudstjänster? I så fall behöver du inte det. Om du tror på Gud och också tror att han har uppenbarat sig i Jesus för att förlösa oss från våra synder, då är du kristen. Frälsningslöftet gavs till rövaren på korset som absolut inte var med i någon kyrka.
Fast rövarhistorien är ingen bra argument, kanske om du är i sista sekunden av ditt liv och bekänner att Jesus är frälsaren.
Citera
2026-08-09, 17:56
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:

Om du tror på Gud och tror att du kan bli räddad genom att följa Jesus Kristus bör du blir kristen. Jag döpte mig som 27-åring och det har hjälpt mig enormt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in