2026-08-09, 17:40
Medlem
Vad skulle du själv göra när du går i pension? Sitta hemma och tokrunka och spela dataspel? Det är väl bra att gubbar i keps håller igång.
Citera
2026-08-09, 17:43
Medlem
Borgarbadbolls avatar
Svärfar är en tvättäkta gubbe med släpkärra. Alltid nåt på gång som inkluderar släpkörning och alltid hjälpsam när nån behöver hjälp med en släpkärreinsats. En civil samhällsbärare utan att själv veta om det.
Citera
2026-08-09, 17:47
Medlem
Triremers avatar
De har hamnat där för de gått på myten om att vi är rätt jämställda i dagens samhälle.

De vill också ha en fin trädgård, pool, sommarhus, segelbåt osv.

Problemet är att de har bara råd om de fixar allt själva.

Tror du segelbåt och sommarhus sköttes av adelsmän och borgare? De sk sommarnöjena var lekplatser som sköttes av andra. Idag är de en börda.

Min mardröm är att vara en sån gubbe. Jag anser att endast om jag har råd att anlita andra har jag råd.

Det är alltid bättre att känna någon som bjuder med en än att ”äga” skiten själv idag.
Citera
2026-08-09, 18:03
Medlem
Twitterturkens avatar
Det du beskriver är ängsliga boomers som mentalt lever kvar på 70/80-talet.
Sverige är fortfarande 99% homogent, cykeln kan man lägga olåst lutad mot staketet m.m

Alla deras projekt fungerar som en försvarsmekanism för att inte behöva stanna upp och reflektera över utvecklingen som ger skett sedan deras ungdomsår.
Citera
2026-08-09, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Tyst vår väntar när elbilar utan dragkrok tagit över villaområdena.

Varför skulle elbilar utan dragkrok ta över villaområdena? Elbilar har väl dragkrok i samma utsträckning som andra bilar...?
Citera
2026-08-09, 18:19
Medlem
Oh-be-wans avatar
Gubbar med släpkärra har byggt Sverige. Nu med befolkningsutbytet kommer dessa försvinna, och kvar blir bara patrask och en civilisation som aldrig kommer återhämta sig. Kommer bara gå ner med detta land. Ner ner ner med svenskarna.
Citera
2026-08-09, 18:31
Medlem
Hrass avatar
Det är ju en hobby. Vad ska man annars göra?
Klart det är kul att bygga och skapa saker om man har möjlighet. Jag skulle nog bli nöjd om jag blev gubbe med släpkärra som gammal
Citera
2026-08-09, 18:43
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
"Gubbe med släpkärra" verkar finnas i varenda villaområde. Livet är ett enda stort renoveringsprojekt. Ena månaden är det solpaneler som ska sättas upp på taket, nästa månad ska det snickras på ett nytt staket. Finns det inget att göra runt huset uppfinner Gubbe med släpkärra nåt nytt projekt att göra. Fritiden tillbringar dessa gubbar helst på Byggmax, Bauhaus, handelsträdgårdar, Blomsterlandet, Plantagen och liknande ställen. Finns alltid nåt nytt skoj man kan köpa till huset och köra hem på släpkärran. Dom helger där det inte ska köpa eller fraktas nåt nytt till huset ägnar sig Gubbe med släpkärra åt att åka till kommunens återvinningscentral med släpkärran full av skräp och gamla prylar.

Vet inte om tråden platsar i detta forum men jag tycker i alla fall att Gubbe med släpkärra är en subkultur i folkhemmet som inte uppmärksammats. Finns han även i ert bostadsområde?

ADHD-djävular, har de inte släpkärra att hitta på måstesaker att göra i trädgården, skall ADHD-idioten ändå dygnet runt hitta på måstesaker som man måste göra utomhus i trädgården eftersom ADHD-idioten inte klarar av att sitta still inne i bostaden som utvecklade civilserade människor.
Citera
2026-08-09, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja det är verkligen synd om er! Aldrig får ni nån cred för era hemmabyggda verandor, fontäner, friggebodar, garage, potatisland och fan hans moster.
Det rör mig inte, snarare att staten/samhället ser oss mark/fastighetsägare som en aldrig sinande inkomstkälla.
Det sjuka är att min ekonomi aldrig omsatt så här mycket pengar sen jag skaffade mark/hus.

Det är gubben med släp som får ekonomin att snurra, som dessutom oftast köper inhemska produkter som I sin tur skapar fler arbetstillfällen.

Sen nått jag sörjer är att fler inte får denna möjlighet eller kommer ut på bostadsmarknaden tidigare, för denna livstil är awesome.
Citera
2026-08-09, 18:45
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
"Gubbe med släpkärra" verkar finnas i varenda villaområde. Livet är ett enda stort renoveringsprojekt. Ena månaden är det solpaneler som ska sättas upp på taket, nästa månad ska det snickras på ett nytt staket. Finns det inget att göra runt huset uppfinner Gubbe med släpkärra nåt nytt projekt att göra. Fritiden tillbringar dessa gubbar helst på Byggmax, Bauhaus, handelsträdgårdar, Blomsterlandet, Plantagen och liknande ställen. Finns alltid nåt nytt skoj man kan köpa till huset och köra hem på släpkärran. Dom helger där det inte ska köpa eller fraktas nåt nytt till huset ägnar sig Gubbe med släpkärra åt att åka till kommunens återvinningscentral med släpkärran full av skräp och gamla prylar.

Vet inte om tråden platsar i detta forum men jag tycker i alla fall att Gubbe med släpkärra är en subkultur i folkhemmet som inte uppmärksammats. Finns han även i ert bostadsområde?
Det är jag. Jag tänker att skiten skall ta slut en dag. Det är inte för att ha nåt att göra. Jag försöker skapa nånting åt min familj och sen gå vidare.
Citera
2026-08-09, 18:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skn88
Det rör mig inte, snarare att staten/samhället ser oss mark/fastighetsägare som en aldrig sinande inkomstkälla.
Det sjuka är att min ekonomi aldrig omsatt så här mycket pengar sen jag skaffade mark/hus.

Det är gubben med släp som får ekonomin att snurra, som dessutom oftast köper inhemska produkter som I sin tur skapar fler arbetstillfällen.

Sen nått jag sörjer är att fler inte får denna möjlighet eller kommer ut på bostadsmarknaden tidigare, för denna livstil är awesome.

Du behöver inte övertyga mig. Jag älskar släpvagnsgubbar.
Citera
2026-08-09, 18:47
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Varför skulle elbilar utan dragkrok ta över villaområdena? Elbilar har väl dragkrok i samma utsträckning som andra bilar...?

Japp, elbilar har ju enormt vridmoment, perfekt för dragkrok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in