2026-08-09, 16:41
Medlem
That's me,
Likaså människor som skapar något med fordon.

Men tyvärr så nederväderar samhället oss karlar som klarar sig själva.
Citera
2026-08-09, 16:58
Medlem
Beskriver min farsa på pricken. Nu när han är pensionär har han dessutom all tid i världen att köra med släpvagnen och bygga om på huset.
Citera
2026-08-09, 16:59
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skn88
That's me,

Samhället vill inte ha självgående människor. Hjälplös ska man vara så att man är lättare att tygla.
Citera
2026-08-09, 17:04
Medlem
Avundsjukan är den enda sanna svenska sjukan.

Du är lat vill dricka chaitee och titta på Paradise hotel. Medans din granne målar huset så det inte ruttnar. Så barnen inte fryser ihjäl, , bygger ett vinterförråd likt en ekorre samt kan sälja det när den tiden kommer, tillfaller barnen...

Ja det är din granne det är fel på...

Sosse eller kommunist, vem får din röst?
-Om dom svälter!? Varför har dom inte tacofredag och tittar på Schagerbög-SM på TVn?

Vad har du ARBETAT med här i livet.
Senast redigerad av Mordbrennarn 2026-08-09 kl. 17:11.
Citera
2026-08-09, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Samhället vill inte ha självgående människor. Hjälplös ska man vara så att man är lättare att tygla.
Ligger nog mycket I det,
Hade några ungdomar ute som gjorde någon sommarlovs aktivitet där barnen fick pyssla, dem visste inte ens namnet på en avbitartång...
Håller vi på att utbildar en hel generation med hyresrätt-slavar som kan allt om hbtq och inte ens kan göra upp en eld?

Vi pratar om civilberedskap man var är det till för nytta om ingen klarar av dem mest basala sakerna.
Senast redigerad av skn88 2026-08-09 kl. 17:10.
Citera
2026-08-09, 17:07
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
"Gubbe med släpkärra" verkar finnas i varenda villaområde. Livet är ett enda stort renoveringsprojekt. Ena månaden är det solpaneler som ska sättas upp på taket, nästa månad ska det snickras på ett nytt staket. Finns det inget att göra runt huset uppfinner Gubbe med släpkärra nåt nytt projekt att göra. Fritiden tillbringar dessa gubbar helst på Byggmax, Bauhaus, handelsträdgårdar, Blomsterlandet, Plantagen och liknande ställen. Finns alltid nåt nytt skoj man kan köpa till huset och köra hem på släpkärran. Dom helger där det inte ska köpa eller fraktas nåt nytt till huset ägnar sig Gubbe med släpkärra åt att åka till kommunens återvinningscentral med släpkärran full av skräp och gamla prylar.

Vet inte om tråden platsar i detta forum men jag tycker i alla fall att Gubbe med släpkärra är en subkultur i folkhemmet som inte uppmärksammats. Finns han även i ert bostadsområde?

Jag är väl insatt i denna subkultur då jag har både vänner och släktingar som är släpvagns-gubbar. Svenne-Rubins tar upp fenomenet i låten ”Dom gör så rysligt fint på tomten”.
Citera
2026-08-09, 17:08
Medlem
HeHe, kul tråd, önskar jag var en Gubbe med släpkärra. Men jag bor i lägenhet och har inte så mkt prylar. Hatar att renovera. Men jag åker ändå till tippen nu och då, målet är att kasta allt jag inte använt på några år. Och byta all elektronik & köksprylar till senaste modell !
Citera
2026-08-09, 17:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skn88
That's me,

Ja det är verkligen synd om er! Aldrig får ni nån cred för era hemmabyggda verandor, fontäner, friggebodar, garage, potatisland och fan hans moster.
Citera
2026-08-09, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har väninnor som har varit gifta med sådana - med betoning på HAR varit. Grejen är att dessa karlar hittar på en massa projekt i och runt huset som egentligen är onödiga, och som frun inte vill ha. När han sysslar med dessa anser han ändå själv att han gör nytta för familjen, medan frun får sköta barnen och hushållsarbetet ensam. Hon skulle uppskatta lite barnfri egentid någon gång mer än en ny veranda...

Och finns det ingenting som går att göra på huset eller gården, kan de gärna ta släpvagnen och fara iväg en hel dag till någon släkting/bekant som visst behövde hjälp med att köra bort lite bråte, eller hämta tegelpannor från något byggvaruhus. Någon vidare framförhållning finns dock inte, utan dessa planer delger de sin fru vid morgonkaffet Lördag morgon.

"Jo juste, Bengt behövde lite hjälp med taket idag så far iväg en sväng"

Sedan kommer han hem typ 17.30 och är helt paff över att frun är tvär.
Citera
2026-08-09, 17:22
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heidelbergensis
Och finns det ingenting som går att göra på huset eller gården, kan de gärna ta släpvagnen och fara iväg en hel dag till någon släkting/bekant som visst behövde hjälp med att köra bort lite bråte, eller hämta tegelpannor från något byggvaruhus. Någon vidare framförhållning finns dock inte, utan dessa planer delger de sin fru vid morgonkaffet Lördag morgon.

"Jo juste, Bengt behövde lite hjälp med taket idag så far iväg en sväng"

Sedan kommer han hem typ 17.30 och är helt paff över att frun är tvär.

Precis så.

Men för att nyansera det: man vill inte ha en karl som är helt ohändig heller, så att man måste leja till minsta sak. Eller göra det själv...
Citera
2026-08-09, 17:35
Medlem
Samhällsbärare. Ofta hjälpsamma och kör bort grannarnas skräp också. Om någon inte kan backa släp så är det fysiskt omöjligt att inte erbjuda hjälp, i synnerhet om personen i förarsätet är en kvinna.
Citera
2026-08-09, 17:35
Medlem
HerrKralls avatar
Jag trivs bra med att vara gubbe med släpkärra. Behövs när man har stor familj, villa och trädgård.

Det finns alltid något att fixa med när man är husägare.

”Gubbe med släpkärra” är den ultimata level-upen för oss män. Metrosexuella tummen-mitt-i-handen storstadspojkar ser på oss med avund och rädsla i blick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in