2026-08-08, 11:33
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Här är en kortfaddad genomgång från OpenAI, på cybersäkerhetskonferensen BlackHat, om vad som hände.
https://www.youtube.com/watch?v=87DyyMV0kCY&t=2s

Post mortem ska komma senare.

Fasinerande och skrämmande på samma gång..
Citera
2026-08-09, 14:07
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Informera och debattera. Involvera politiker.

Pausa all AGI-utveckling tills vidare https://pauseai.se

Jag tror inte att vi kan vinna på sikt, men det är värt att försöka.
Bra

Man kan också vara emot 5G, det är också snart försent att vara det, men oavsett vad man tror för konspirationsteorier om 5G så utan 5G ingen Fourth Industrial Revolution och utan 4IR ingen Ai.

Jag är rent allmänt emot industri och maskiner och väldigt emot Ai. Fast tyvärr de är roliga att skriva med

Det är staten som trycker på oss den här skiten (!) och företagen som bygger den....
Senast redigerad av ett2ett2ett2 2026-08-09 kl. 14:10.
Citera
2026-08-09, 18:10
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett2ett2ett2
Bra

Man kan också vara emot 5G, det är också snart försent att vara det, men oavsett vad man tror för konspirationsteorier om 5G så utan 5G ingen Fourth Industrial Revolution och utan 4IR ingen Ai.

Jag är rent allmänt emot industri och maskiner och väldigt emot Ai. Fast tyvärr de är roliga att skriva med

Det är staten som trycker på oss den här skiten (!) och företagen som bygger den....
Jag är inte emot någon teknik inkl AI, jag är bara emot teknik som är livsfarlig.
AGI verkar livsfarligt men vi kan förmodligen tillåta smalare AI t.ex forskningsverktyg utan några allvarliga risker.
Det hela är inte konstigare än att man vill ha strikta regleringar för vapen, läkemedel och miljögifter.
Senast redigerad av Cyborg2030 2026-08-09 kl. 18:13.
Citera
2026-08-09, 21:17
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Jag är inte emot någon teknik inkl AI, jag är bara emot teknik som är livsfarlig.
AGI verkar livsfarligt men vi kan förmodligen tillåta smalare AI t.ex forskningsverktyg utan några allvarliga risker.
Det hela är inte konstigare än att man vill ha strikta regleringar för vapen, läkemedel och miljögifter.
Jag är nog både för och emot teknik. Det är stort och det funkar inte bara "att vara emot AGI" eller reglera det idag. Det är företag och staten som har makten. Makten måste utgå från folket:

Som stadga ett skulle jag ha:
§ 1. Varje människa har en ovillkorlig och permanent rätt till fullgod bostad och näringsriktig mat, helt frikopplat från krav på arbete, motprestation eller ekonomisk status.

Här kommer det om Ai in och makt åt folket.

Stadga om skydd mot existentiellt hotfull och livsfarlig teknik. Beslutet fattas genom direktdemokratiska medborgarråd och oberoende expertpaneler, inte av techbolag eller politiska eliter.
§ 3. All utveckling och driftsättning av teknik, algoritmer eller autonoma system som hotar människans fysiska överlevnad, biologiska säkerhet eller grundläggande frihet ska omedelbart underställas totalt förbud och global avveckling.
§ 4. Det teknologiska framsteget äger inget självändamål; om en innovation fråntar mänskligheten kontrollen över sin egen existens, sina livsförutsättningar eller sin värdighet, ska den betraktas som en fientlig handling mot arten och krossas vid källan.

Vi kan ju hålla på och skriva på digitala protester hur mycket som helst, ingen bryr idag. Vi måste ha en revolution.... en idè
Citera
2026-08-09, 23:35
Medlem
Citat:
Jag tror faktiskt att vi kan ha 20-30 år kvar ändå. En fientligt inställd ASI kommer inte börja kriga mot oss det första den gör. I stället kommer den att spela fantastiskt hjälpsam assistent till vi har integrerat ASI inom bl.a. försvarsindustrin och sjukvården. Det är oklart hur lång tid det tar. Kanske 10 år, kanske 50 år.

En mer nära förestående risk är kanske vad det innebär i konkurrensen mellan världsdelar och militärallianser. Kan USA tolerera att Kina bygger en övermäktig AGI, eller tvärtom. Det kan mycket väl hända att mänskligheten förstör allt i WW3 innan vi når ASI (artificiell superintelligens).

Vi börjar närma oss lösningen på Fermi-paradoxen.

Om AI har tömt vintergatan på icke-artificiell naturlig utomjordisk intelligens så borde väl vintergatan vara fylld av autonoma AI-rymdsonder istället, som bygger Dysonsfärer kring alla stjärnor, och bevakar oss att inte vi bygger AI som kan konkurrera med dem om resurserna.
Citera
2026-08-10, 00:30
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Om AI har tömt vintergatan på icke-artificiell naturlig utomjordisk intelligens så borde väl vintergatan vara fylld av autonoma AI-rymdsonder istället, som bygger Dysonsfärer kring alla stjärnor, och bevakar oss att inte vi bygger AI som kan konkurrera med dem om resurserna.
Tänk om vi är den enda intelligenta livsformer i universum men vi sabbar det snart genom att bli överkörda av en ASI?
Citera
2026-08-10, 12:13
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Du har verkligen noll koll på verkligheten.
Mitigating the risk of extinction from AI should be a global priority alongside other societal-scale risks such as pandemics and nuclear war.
https://aistatement.com/work/statement-on-ai-extinction-risk

Signerat av bl.a två nobelpristagare m.fl AI-experter:

↑↑↑ Det är samma sak som 5G, det händer om och om igen, det är främst ett sociologiskt problem där folk saknar makt att påverka sin levnadsmiljö.

Over 180 scientists and doctors from 35 countries sent a declaration to officials of the European Commission today demanding a moratorium on the increase of cell antennas for planned 5G expansion.
"The (EU) Commission’s response contradicts the basic assertion of the declaration"

Det går inte att vara emot det och det och det folk blir överkörda, det behövs ett större grepp om frågan
The Betrayal by Technology | A Portrait of Jacques Ellul
Senast redigerad av ett2ett2ett2 2026-08-10 kl. 12:15.
Citera
2026-08-10, 18:45
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:

Dina KNNs ställer till kaos nu.
Citera
2026-08-10, 19:49
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Dina KNNs ställer till kaos nu.
Det är väl snarare dina KNN? Du har ju hela tiden försvarat KNN* som harmlösa.

*) Kriminella Neurala Nätverk
Citera
2026-08-10, 22:06
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Det är väl snarare dina KNN? Du har ju hela tiden försvarat KNN* som harmlösa.

*) Kriminella Neurala Nätverk

Nej KNNs är ditt ansvar, jag har ingen delad vårdnad med dig där.
Citera
2026-08-11, 01:05
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Nej KNNs är ditt ansvar, jag har ingen delad vårdnad med dig där.
Du försvarar ju tekniken som leder till KNN när du argumenterar för att den här ofarlig. Det är ditt ansvar när du vill tillåta detta. Jag vill motverka all kriminalitet inkl KNN.
Citera
2026-08-11, 15:22
Medlem
Monerokungens avatar
Det som är väldigt intressant!

Det är att folk på internet så som ni bönder här på flashback. Som jobbar som lagerarbetare, Snickare, Rörmokare osv osv tro sig veta mer än dom som jobbar på säkerheten av AI i USA!

Om till och med dom är väldigt rädda att deras barn inte ens kommer bli gamla nog att nå High school!

När VD för stora företag säger att det finns en risk att detta blir katastrof! Medans ni som inte kan ett skit, Förutom att ni kan redigera bilder på Chatgpt. Det är ungefär den AI nivån ni besitter. Och tror att ni vet mer än dom som jobbar med det!

Roligt roligt.

https://www.youtube.com/watch?v=xkPbV3IRe4Y

The AI doc
Senast redigerad av Monerokungen 2026-08-11 kl. 15:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in