2026-08-09, 16:44
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Jag hävdar att hos män 18 - 29 år har sympatierna för SD ökat markant sedan 2022. Har jag fel?

Du menar att det har ökat hos män men minskat hos kvinnor? Är du hög?

I senaste undersökningen från Verian (juni 2026), så har SD 22.9 procent hos unga män, och 10.2 procent hos unga kvinnor. Skillnaden mellan könen är LÄGRE än det var år 2023!

https://www.svt.se/special/valjarbarometern/
Citera
2026-08-09, 16:45
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
ALLA verkar ha rört sig vänsterut sedan förra valet. Om inte opinionsundersökningarna ljuger. Vad är det med den här regeringen svenskarna hatar? Jag förstår inte?
Gräset är grönare på andra sidan kanske? Alldeles för många är korttänkta och ganska dumma. Oupplysta? Lata? Ont om tid att faktiskt läsa på och tänka? Tror att pengar växer på träd? Avundsjuka? Vill ha det som andra kämpat för och byggt upp? Löften om högre bidrag?

Eller också så gillar de verkligen kaos, massinvandring, hämning av tillväxt och allt som kommer med de inkapabla lögnarsossarna, miljötalibanerna, vänsterpartigalningarna och centerfjantarna.
Citera
2026-08-09, 16:47
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Unga är inte så sugna på att deras vatten blir privatiserat och att deras vägar blir privatiserade.

Dom har sett hur det har blivit med sjukvården och skolorna. Unga vill behålla det allmänna gemensamma istället för att betala till rika riskkapitalister utomlands eller vänner till politiker för att få överleva.
Det är i och för sig inga bra saker du räknar upp, är nog många som kan hålla med dem i så fall.
Citera
2026-08-09, 16:48
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Studenter har vanligtvis inte villa, volvo och vovve när de blir arbetslösa. Tycker du på allvar att vuxna medelklassen som mister jobbet till följd av högerregeringens bristfälliga tillväxtpolitik och nedskärningar i offentlig sektor, ska förlora allt de äger och har för att ställa sig i kö till socialen?

Har man villa Volvo och vovve bör man kanske skaffa en inkomstförsäkring
Citera
2026-08-09, 16:52
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Har man villa Volvo och vovve bör man kanske skaffa en inkomstförsäkring

Hela a-kassan ska föreställa en inkomstförsäkring, men dessvärre har högerregeringen demolerat den till under socialbidragsnivå.
Citera
2026-08-09, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Men unga tycker om när Abdullah knullar mormor så att hon skriker högt och brösten svänger åt alla håll medan han drar henne i håret och vrålar "här får du kuk svennehora!"?

Förrädarna först. Sen inkräktarna.

Citat:
Hela a-kassan ska föreställa en inkomstförsäkring, men dessvärre har högerregeringen demolerat den till under socialbidragsnivå.

Framförallt DU ska inte få fler skattekronor av bland annat mig, än när jag arbetar..
Skitenkelt. Gå och häng dig jävla hippie. Då slipper vi jobba så mycket.
Senast redigerad av Mordbrennarn 2026-08-09 kl. 16:58.
Citera
2026-08-09, 16:55
Medlem
Du har möjligen en poäng där, måste erkänna jag inte är kunnig/påläst om det. Ska undersöka saken vidare. Vad gäller min negativa inställning till vården bygger den mest på att jag upplever det inte blivit bättre. Men det kan förstås bero på andra saker, som krig i världen och inflation.

Vad gäller utbildningsväsendet är jag mer påläst. Rena vansinnet att tro att elever ska kunna avgöra vad som är en bra skola eller undervisning, ens på gymnasienivå. Ungdomar idag är knappt torr bakom öronen, de flesta anser bra utbildning är så liten ansträngning som möjligt till så höga betyg som möjligt är viktigast.
Förövrigt är det snudd på korruption med politiker som varit med och rösta igenom lagar nu tjänar pengar på bolagen som driver skolorna. Löjligt att det är så stort intresse från utländskt kapital att äga skolor i Sverige. Inte är det för att de intresset eller kunskapen att erbjuda en bättre utbildning.
Förövrigt har reformen med fritt val bara ökat segregationen i samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vad tycker du om vinster i andra verksamheter som offentlig sektor lägger ut på entreprenad? Om du tycker det är ok att Skanska får kontrakt att bygga vägar, varför är det inte ok att privata vårdbolag anlitas av regionerna? Vad är den principiella skillnaden? I båda fallen köps tjänster med skattepengar av privata bolag.

Om man vill att INGET sånt ska få drivas på entreprenad utan tycker att staten ska göra det i egen regi så är det mer ärligt. Helt ok att tycka så. Men det är inte det sossarna pratar om. De populistar sig med att specifikt bara tala om VÄLFÄRDEN. "Sjuka Elsas pengar ska inte gå till giriga kapitalistgubbar i cylinderhatt som äter spädbarn"
Citera
2026-08-09, 16:57
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:

Men sluta, det stämmer ju inte.
Det är samma nivåer första 100 dagarna. Sen är det NÄSTAN samma resten av året
Citera
2026-08-09, 16:58
Medlem
Precis så tror jag också det är.
Vore jävligt konstigt om allt drivs bäst av utländska riskkapitalister.

Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Unga är inte så sugna på att deras vatten blir privatiserat och att deras vägar blir privatiserade.

Dom har sett hur det har blivit med sjukvården och skolorna. Unga vill behålla det allmänna gemensamma istället för att betala till rika riskkapitalister utomlands eller vänner till politiker för att få överleva.
Citera
2026-08-09, 16:58
Medlem
Syrons avatar
Man kan ju hoppas att detta är sant, så klart. Flörten med SD etc har ju gjort Sverige märkbart värre på flertalet sätt.

Däremot så varierar det ganska skarpt per stad. I platsen jag bor för tillfället har SD skarpt vuxit, då rasismen vuxit sig starkare här på sista åren.
Citera
2026-08-09, 17:02
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Men sluta, det stämmer ju inte.
Det är samma nivåer första 100 dagarna. Sen är det NÄSTAN samma resten av året

Vi har haft fyra år med tillväxthämmande politik, nedskärningar och obefintlig arbetsmarknadspolitik, så det räcker inte med några 100 dagar. Arbetslöshetsförsäkringen ska förstås gälla tills det att den drabbade har kommit i arbete igen.
Citera
2026-08-09, 17:05
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkamidage
Förövrigt har reformen med fritt val bara ökat segregationen i samhället.

Friskolesystemet lämnar en del att önska. Men detta med "segregation" är ju det som folk tycker är BRA med det systemet. Enda chansen att ungarna får en utbildning som inte präglas av mångkulturell otrygghet.

Det som är helt jävla galet är att konkurrensen, som du antyder, leder till att att det är slappt och att det blir betygsinflation. Fokus blir på att "kunderna"=eleverna ska vara nöjda kortsiktigt istället för på en bra utbildning.

Stora centralt rättade nationella prov ska vara DET ENDA som bestämmer betygen. Så är det i många länder i världen men inte i Sverige av nån sjuk anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in