Du har möjligen en poäng där, måste erkänna jag inte är kunnig/påläst om det. Ska undersöka saken vidare. Vad gäller min negativa inställning till vården bygger den mest på att jag upplever det inte blivit bättre. Men det kan förstås bero på andra saker, som krig i världen och inflation.
Vad gäller utbildningsväsendet är jag mer påläst. Rena vansinnet att tro att elever ska kunna avgöra vad som är en bra skola eller undervisning, ens på gymnasienivå. Ungdomar idag är knappt torr bakom öronen, de flesta anser bra utbildning är så liten ansträngning som möjligt till så höga betyg som möjligt är viktigast.
Förövrigt är det snudd på korruption med politiker som varit med och rösta igenom lagar nu tjänar pengar på bolagen som driver skolorna. Löjligt att det är så stort intresse från utländskt kapital att äga skolor i Sverige. Inte är det för att de intresset eller kunskapen att erbjuda en bättre utbildning.
Förövrigt har reformen med fritt val bara ökat segregationen i samhället.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Vad tycker du om vinster i andra verksamheter som offentlig sektor lägger ut på entreprenad? Om du tycker det är ok att Skanska får kontrakt att bygga vägar, varför är det inte ok att privata vårdbolag anlitas av regionerna? Vad är den principiella skillnaden? I båda fallen köps tjänster med skattepengar av privata bolag.
Om man vill att INGET sånt ska få drivas på entreprenad utan tycker att staten ska göra det i egen regi så är det mer ärligt. Helt ok att tycka så. Men det är inte det sossarna pratar om. De populistar sig med att specifikt bara tala om VÄLFÄRDEN. "Sjuka Elsas pengar ska inte gå till giriga kapitalistgubbar i cylinderhatt som äter spädbarn"