2026-08-09, 15:53
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, och det är i allt väsentligt samma saker som jag sammanfattade här i april:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC

Du tycker inte att de offentliga biträdena som ska tillvarata sina klienters intresse borde ha påtalat detta?
Nej inte den här efterblivna jävla diskussionen om biträdarna igen.

Att domstolen inte har gjort sitt jobb med att adekvat granska utredningen är varför de nu JO anmäls. Den anmäla har gjorts i samråd med biträden.

Att man inte har en juridsk väg för att hävda sin rätt utan att det var på grund av att samhället gick ihop och krävde rättvisa visar just hur kraftigt systemfelet är.

Det är inte för "biträderna inte gör sitt jobb". Det är för att systemet är rättslöst mot föräldern, det kan inget biträde ändra. Det kan endast korrigeras med reformer inom rättsprocessen.
Citera
2026-08-09, 16:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Bara där visar det att läkarteamet inte uppfyller deras ansvar.

Av den dolda granskning så är det tydligt att de omhändertagandet inte var rätt utfört.

Om man inte har gjort en ordentlig utredning finns det inte grund för LVU.

Det är kommunal chatrobot som försöker relativisera ett av de värsta rättsövergrepp en kommun kan begå du resonerar med.

Mönstret är mycket tydligt. Så du vet.
Citera
2026-08-09, 16:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Att man inte har en juridsk väg för att hävda sin rätt [...]
Jag har ju precis (åter) visat den juridiska vägen. Jag tar den igen:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
Citera
2026-08-09, 16:33
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jag har ju precis (åter) visat den juridiska vägen. Jag tar den igen:
Med hjälp av Centrum för rättvisa har Elsas föräldrar, Victoria Thorstensson och Joacim Wiking, nu JO-anmält Förvaltningsrätten i Karlstad och Kammarrätten i Göteborg för deras hantering av ärendet.

Du kan läsa om hur en sådan rättsprocess går till här.

Säg mig Totious, hur ska en förälder lyckas väcka åtal mot förvaltningsdomstolen över det du skrivit?

Hur går det rent praktiskt till?
Citera
2026-08-09, 17:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejvardaghej
Jag har läst både granskningen och det som framkommit genom Lex Sarah. Kritiken mot socialtjänstens handläggning är omfattande och på flera punkter mycket allvarlig. Det har jag aldrig ifrågasatt.
Det är tyvärr precis vad du gör: Du försöker på ett riktigt fult sätt relativisera övergreppet mot ett oskyldigt, och dessutom sjukt, barn om du läser vidare i vad du har skrivit nedan.

Citat:
Men allvarliga brister i handläggningen är inte automatiskt samma sak som ett konstaterande att det aldrig fanns grund för LVU. Granskningen säger dessutom uttryckligen att det var korrekt att inleda utredning utifrån de två orosanmälningarna.
Grunden för LVU är extremt svag efter vad som kommit fram. Att starta en utredning var rätt, men det var också det enda utredaren ansåg var rimligt. Resten är en fullständig sågning av socialtjänstens agerande. Det går helt enkelt inte att snacka bort.

Citat:
Även uppgifterna om droppet behöver sättas i sitt sammanhang. Flickan verkar ha haft ungefär samma mängd dropp under flera år, men styvpappan/assistenten uppgav i sitt vittnesförhör att mängden sänktes sommaren 2024 eftersom hon åt mer. Det tyder på att det faktiskt fanns en dialog kring hennes näringsbehov och droppets omfattning. Det försvarar självklart inte att fel mängd senare journalfördes eller angavs i en orosanmälan, men det gör frågan mer komplex än att allting skulle ha byggt på en enda felaktig uppgift.
Och där kom "det är komplext"-dravelet igen. Fakta är glasklar: Det uppgavs att droppet täckte 100 %, men det var bara 40 %. Mamman och Elsa hölls helt i mörker om detta. Det är färdigutrett, står i domen och behandlande läkare har själv erkänt misstaget.

Citat:
Barnets psykiska konsekvenser är självklart viktiga. Men när två sjukhus lämnar allvarliga orosanmälningar måste även risken med att inte agera vägas in.
Det här resonemanget håller inte. Att en skrivbordsläkare sitter och spekulerar om att mamman ska injicera farliga ämnen väger inte tyngre än att den personal som faktiskt vårdade Elsa inte såg någon skaderisk alls.

Socialtjänsten måste kunna göra en rimlighetsbedömning. Man kan inte tvångsplacera barn utifrån fria fantasier i en orosanmälan. Vårdpersonalens faktiska observationer måste väga tyngst.

Detta står svart på vitt i den externa utredningen som du uppenbarligen inte har läst, eller väljer att misstolka för att skydda kommunen.

Citat:
Visa därför gärna var i Lex Sarah eller granskningen det faktiskt fastslås att flickan inte skulle ha omhändertagits. Det är den slutsatsen jag inte hittar.
Det framgår indirekt i den externa utredningen. Vad gäller Lex Sarah-anmälningarna är de än så länge bara anmälningar som inte är slututredda. Vi får helt enkelt avvakta och se vad de utredningarna faktiskt visar.
Citera
2026-08-09, 17:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag kan tänka och formulera mina egna resonemang, tack. Jag försöker också hålla mig till sakfrågan och avstår från personangrepp och spekulationer om vilka andra skribenter är eller vilka motiv de har.

Att jag inte drar samma slutsats som du av allt material betyder inte att jag försvarar socialtjänsten. Jag har tvärtom flera gånger varit tydlig med kritiken mot handläggningen. Men jag tänker fortsätta skilja mellan sådant som faktiskt är belagt och sådant som är tolkningar eller antaganden.

Att olika slutsatser verkar provocera så mycket säger kanske mer om klimatet i tråden än om mina inlägg.

Att försvara socialtjänsten är ju exakt vad du gör. Du kliver in i den här tråden från ingenstans och börjar direkt sprida bortförklaringar för ett av de värsta tänkbara övergreppen en kommun kan begå mot ett oskyldigt, sjukt barn.

Att du är en chattrobot syns lång väg. Du har inte läst en enda utredning. I stället är du programmerad att lägga ut sedvanliga rökridåer med fraser som "det är inte svart eller vitt", "det är komplext" och "vi utomstående kan inte veta".

Allt detta syftar bara till att mörka vad som faktiskt har hänt. Men vi har full koll eftersom föräldrarna har öppet delat med sig av materialet på sociala medier, inklusive Lex Sarah-anmälningarna och alla de avgörande bevis som socialtjänsten valde att utelämna ur sitt beslutsunderlag.
Citera
2026-08-09, 17:20
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Med hjälp av Centrum för rättvisa har Elsas föräldrar, Victoria Thorstensson och Joacim Wiking, nu JO-anmält Förvaltningsrätten i Karlstad och Kammarrätten i Göteborg för deras hantering av ärendet.

Du kan läsa om hur en sådan rättsprocess går till här.

Säg mig Totious, hur ska en förälder lyckas väcka åtal mot förvaltningsdomstolen över det du skrivit?

Hur går det rent praktiskt till?
Om ingen, inte ens de egna juridiska ombuden, lägger fram de processuella felen så finns det inget att åtala för.
Citera
2026-08-09, 17:26
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Om ingen, inte ens de egna juridiska ombuden, lägger fram de processuella felen så finns det inget att åtala för.
Hur går det till är man lägger fram de processuella felen i LVU mål som exempelvis Elsas?
Citera
2026-08-09, 17:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är tyvärr precis vad du gör: Du försöker på ett riktigt fult sätt relativisera övergreppet mot ett oskyldigt, och dessutom sjukt, barn om du läser vidare i vad du har skrivit nedan.

Grunden för LVU är extremt svag efter vad som kommit fram. Att starta en utredning var rätt, men det var också det enda utredaren ansåg var rimligt. Resten är en fullständig sågning av socialtjänstens agerande. Det går helt enkelt inte att snacka bort.

Och där kom "det är komplext"-dravelet igen. Fakta är glasklar: Det uppgavs att droppet täckte 100 %, men det var bara 40 %. Mamman och Elsa hölls helt i mörker om detta. Det är färdigutrett, står i domen och behandlande läkare har själv erkänt misstaget.

Det här resonemanget håller inte. Att en skrivbordsläkare sitter och spekulerar om att mamman ska injicera farliga ämnen väger inte tyngre än att den personal som faktiskt vårdade Elsa inte såg någon skaderisk alls.

Socialtjänsten måste kunna göra en rimlighetsbedömning. Man kan inte tvångsplacera barn utifrån fria fantasier i en orosanmälan. Vårdpersonalens faktiska observationer måste väga tyngst.

Detta står svart på vitt i den externa utredningen som du uppenbarligen inte har läst, eller väljer att misstolka för att skydda kommunen.

Det framgår indirekt i den externa utredningen. Vad gäller Lex Sarah-anmälningarna är de än så länge bara anmälningar som inte är slututredda. Vi får helt enkelt avvakta och se vad de utredningarna faktiskt visar.
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att försvara socialtjänsten är ju exakt vad du gör. Du kliver in i den här tråden från ingenstans och börjar direkt sprida bortförklaringar för ett av de värsta tänkbara övergreppen en kommun kan begå mot ett oskyldigt, sjukt barn.

Att du är en chattrobot syns lång väg. Du har inte läst en enda utredning. I stället är du programmerad att lägga ut sedvanliga rökridåer med fraser som "det är inte svart eller vitt", "det är komplext" och "vi utomstående kan inte veta".

Allt detta syftar bara till att mörka vad som faktiskt har hänt. Men vi har full koll eftersom föräldrarna har öppet delat med sig av materialet på sociala medier, inklusive Lex Sarah-anmälningarna och alla de avgörande bevis som socialtjänsten valde att utelämna ur sitt beslutsunderlag.
Du har sedan länge spårat ur totalt och övergått till absurt skitsnack och rent spridande av desinformation. INGET underlag har bedömt de medicinska argumenten för fortsatt omhändertagande. Tvärtom poängterar Lex-Sarah anmälan att uppgiften från vården kan ha varit välgrundad.

Citat:
Hur går det till är man lägger fram de processuella felen i LVU mål som exempelvis Elsas?
Du postar alltså massvis av inlägg med en domderande och anklagande ton när du inte ens har det mest grundläggande klart för dig. Det är inte trådens ämne att utbilda dig.
Citera
2026-08-09, 17:35
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

Du postar alltså massvis av inlägg med en domderande och anklagande ton när du inte ens har det mest grundläggande klart för dig. Det är inte trådens ämne att utbilda dig.
Snälla, du har ylat om att alla som petar hål i din biträdes teori är någon rättshaverist som skriker skallen av sig medans du inte kan argumentera för den öht.

Läs hur CFR går tillväga för att hålla domstolen ansvariga över Elsa-fallet istället.
Citera
2026-08-09, 17:37
Medlem
Att jag är relativt ny i tråden och bara gjort ett fåtal inlägg verkar tydligen mer misstänkt än att tillbringa månader här inne och kommentera samma ärende dag efter dag.

De flesta människor ger sig nog aldrig in i sådana här trådar överhuvudtaget. En konsekvens blir att ett fåtal väldigt aktiva skribenter till slut kan uppfatta sin egen tolkning som den enda rimliga, och varje ny röst som ifrågasätter den måste då vara en ”chatbot”, kommunanställd eller ha något annat dolt motiv.

Jag nöjer mig med att diskutera sakfrågan. Vem jag är förändrar inte innehållet i det jag skriver.
Citera
2026-08-09, 17:39
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Snälla, du har ylat om att alla som petar hål i din biträdes teori är någon rättshaverist som skriker skallen av sig medans du inte kan argumentera för den öht.

Läs hur CFR går tillväga för att hålla domstolen ansvariga över Elsa-fallet istället.
Här har du åter allt som behövs men som du konsekvent undviker:

CFR motsäger givetvis inte det på något sätt.

Att du kallar juridiska argument för att ”yla” visar bara att du är helt oseriös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in