2026-08-09, 11:59
Medlem
norther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Du är ju konstig om du skäms för något sånt litet. Det är ju normalt ändå med well Done. 👍

Att gå på finrestaurang och beställa en fin köttbit well done när det finns gott om andra alternativ tyder på att ens sällskap är av låg börd. Man beter sig liksom inte på det sättet i ett sådant sammanhang. Det är lite som att ösa i sig ärtor med en sked eller dyka upp med mjukisbrallor. Var dock redan beskjuten av Eros, så detta slog jag snabbt bort.
/norther1
Citera
2026-08-09, 12:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om man är på annat än macken, så är det så.

Att vilja äta det man tycker om är inte ett fuck-up.
Isåfall tycker jag att det är ett fuck-up att servera pepparkakor till ädelost, även om det är vedertaget.
Citera
2026-08-09, 12:19
Medlem
Ketchup på fisk är sinnessjukt och fel, finns inga undantag.

Tänker också sticka ut hakan och säga kokt potatis till kött. Ge mig stekt potatis, pommes, potatismos, potatisklyftor, potatisgratäng, vad som helst förutom kokt potatis till kött, tack.
Citera
2026-08-09, 12:47
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Att gå på finrestaurang och beställa en fin köttbit well done när det finns gott om andra alternativ tyder på att ens sällskap är av låg börd. Man beter sig liksom inte på det sättet i ett sådant sammanhang. Det är lite som att ösa i sig ärtor med en sked eller dyka upp med mjukisbrallor. Var dock redan beskjuten av Eros, så detta slog jag snabbt bort.
/norther1
Jag tycker att det känns ganska konstigt att behöva lägga sig i hur maten ska vara tillagad. Kocken har förhoppningsvis koll på vad hen gör och har en plan för att rätten ska bli perfekt.
Citera
2026-08-09, 14:04
Medlem
Dumdrygs avatar
Bodde en gång på ett ställe där det fanns en lokal pizzeria med ganska vidriga pizzor. De vräkte på med alla ingredienser, vilket man skulle kunna tro är lyxigt och frikostigt. Men istället så badade de i flott och det gick inte att lyfta en slice med händerna utan att allt rasade av.

Beställde en gång en lite starkare kryddad pizza med jalapeño på. Men den var helt oätbar. Det var så vansinnigt mycket jalapeño så man fick skrapa av merparten. Då klagade personalen på mig när de såg det att jag hade ju beställt en starkt kryddad pizza.
Citera
2026-08-09, 14:04
Medlem
norther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag tycker att det känns ganska konstigt att behöva lägga sig i hur maten ska vara tillagad. Kocken har förhoppningsvis koll på vad hen gör och har en plan för att rätten ska bli perfekt.

Du förstår visst inte motsättningen med att ha en bra kötträtt och att det samtidigt ska vara well done. Det här beteendet duger absolut på kvarterskrogen o ställen som Jensens Bøfhaus, men på finare ställen är det att betrakta köttbiten som helt bortslösad. Som att hälla ner en fin Barolo i en bolognese. Du förstår kanske inte detta, och det är okej.
/norther1
Citera
2026-08-09, 14:31
Medlem
Dumdrygs avatar
Det äckligaste jag ätit är hemmagjorda vegetariska rödbetsbiffar. Smakade precis som spya. Verkligen som att tugga i sig det man nyss kräkts upp. Är nog enda maträtten som jag inte kunnat äta upp utan slutat efter ett par tuggor bara.
Citera
2026-08-09, 15:22
Medlem
Smekarn87s avatar
Jag har en vän som anser att fläsk kan grillas lika kort som nötkött. Han har noll respekt för riskerna med fläsk och kyckling.
Citera
2026-08-09, 15:40
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Det har hänt mig flera gånger att jag blivit bjuden på otillräckligt tillagad kyckling hemma hos folk. Jag håller god min och äter och hoppas att jag inte blir sjuk. De stunderna har jag god lust att steka på kycklingen.

Det är ju skillnad mellan kyckling och oxfilé. Otillräckligt tillagad kyckling kan du få salmonella eller något annat otrevligt av (och otillräckligt tillagat fläsk kan du få trikiner av); biff är säkert bara ytan (som någon kan ha rört vid med smutsiga händer) har blivit stekt. Att genomsteka oxfilé är att ta bort den goda smaken och den fina, möra konsistensen; det är slöseri på en styckdel som är så dyr.
Citera
2026-08-09, 15:44
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Att någon vill ha cola eller ketchup kan väl knappast kallas ett ’fuck-up’?
Det handlar ju bara om vad man tycker om att äta och dricka.

Det handlar om vilken typ av mat det passar till, och vilken stilnivå det är på middagen. Ketchup och cola passar till hamburgare och pommes frites, det passar inte till en fin middag med oxfilé, klyftpotatis, hemlagad sås, grönsaker och garnityr, ett gott vin till (alternativt finare alkoholfritt alternativ) med vit duk, silverbestick, levande ljus i en kalendaber, blommor i vas... Frågar någon efter det ändå, så förstörs hela stämningen.

Förstår du inte det här så är du White Trash, sorry. Påminner mig om när vi var tre par för länge sedan som skulle fira nyår ihop. Min man och jag och det andra paret la massor av pengar och arbete på förrätten och huvudrätten - medan det tredje paret som skulle stå för desserten anlände med en GB big box direkt från affären med glass i tre olika färger. Alltså som skulle ha passat på ett barnkalas. Man visste inte om man skulle skratta eller gråta...
Senast redigerad av Merwinna 2026-08-09 kl. 15:49.
Citera
2026-08-09, 16:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det handlar om vilken typ av mat det passar till, och vilken stilnivå det är på middagen. Ketchup och cola passar till hamburgare och pommes frites, det passar inte till en fin middag med oxfilé, klyftpotatis, hemlagad sås, grönsaker och garnityr, ett gott vin till (alternativt finare alkoholfritt alternativ) med vit duk, silverbestick, levande ljus i en kalendaber, blommor i vas... Frågar någon efter det ändå, så förstörs hela stämningen.

Förstår du inte det här så är du White Trash, sorry. Påminner mig om när vi var tre par för länge sedan som skulle fira nyår ihop. Min man och jag och det andra paret la massor av pengar och arbete på förrätten och huvudrätten - medan det tredje paret som skulle stå för desserten anlände med en GB big box direkt från affären med glass i tre olika färger. Alltså som skulle ha passat på ett barnkalas. Man visste inte om man skulle skratta eller gråta...

Jag förstår det om någon. Jag har varit väldigt mycket på stjärnkrogar och andra krogar i absolut toppklass.
Om någon ber om att få dricka Coca Cola till maten så kommer servitören/sommelieren inte tycka det förstör stämningen utan med glädje servera cola till någon som har betalat 3000kr+ för menyn.

Exakt likadant ska det fungera hemma, om någon tycker att Cola är det som är godast att dricka till maten så ska personen naturligtvis få göra det utan att du ska kalla din gäst fuckup.
Du kan tänka likadant om ketchup, även du (högst personligen) tycker att det förstör din mat.
Vissa kan tycka att din mat blir ännu godare med lite ketchup.

Med det sagt så tycker jag inte om smaken av ketchup så jag skulle aldrig be om det, men Coca Cola tycker jag ibland är mycket godare än dom alkoholfria ’finare’ alternativ som vissa tror ska passa till maten.

Och om du tycker att oxfilé med klyftpotatis är en ’fin middag’ så är det tyvärr Du som är white trash.
Citera
2026-08-09, 16:16
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Jag förstår det om någon. Jag har varit väldigt mycket på stjärnkrogar och andra krogar i absolut toppklass.
Om någon ber om att få dricka Coca Cola till maten så kommer servitören/sommelieren inte tycka det förstör stämningen utan med glädje servera cola till någon som har betalat 3000kr+ för menyn.

Exakt likadant ska det fungera hemma, om någon tycker att Cola är det som är godast att dricka till maten så ska personen naturligtvis få göra det utan att du ska kalla din gäst fuckup.
Du kan tänka likadant om ketchup, även du (högst personligen) tycker att det förstör din mat.
Vissa kan tycka att din mat blir ännu godare med lite ketchup.

Med det sagt så tycker jag inte om smaken av ketchup så jag skulle aldrig be om det, men Coca Cola tycker jag ibland är mycket godare än dom alkoholfria ’finare’ alternativ som vissa tror ska passa till maten.

Och om du tycker att oxfilé med klyftpotatis är en ’fin middag’ så är det tyvärr Du som är white trash.

Nu blev jag nyfiken. Vad är en "fin middag" för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in