Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det handlar om vilken typ av mat det passar till, och vilken stilnivå det är på middagen. Ketchup och cola passar till hamburgare och pommes frites, det passar inte till en fin middag med oxfilé, klyftpotatis, hemlagad sås, grönsaker och garnityr, ett gott vin till (alternativt finare alkoholfritt alternativ) med vit duk, silverbestick, levande ljus i en kalendaber, blommor i vas... Frågar någon efter det ändå, så förstörs hela stämningen.
Förstår du inte det här så är du White Trash, sorry. Påminner mig om när vi var tre par för länge sedan som skulle fira nyår ihop. Min man och jag och det andra paret la massor av pengar och arbete på förrätten och huvudrätten - medan det tredje paret som skulle stå för desserten anlände med en GB big box direkt från affären med glass i tre olika färger. Alltså som skulle ha passat på ett barnkalas. Man visste inte om man skulle skratta eller gråta...
Jag förstår det om någon. Jag har varit väldigt mycket på stjärnkrogar och andra krogar i absolut toppklass.
Om någon ber om att få dricka Coca Cola till maten så kommer servitören/sommelieren inte tycka det förstör stämningen utan med glädje servera cola till någon som har betalat 3000kr+ för menyn.
Exakt likadant ska det fungera hemma, om någon tycker att Cola är det som är godast att dricka till maten så ska personen naturligtvis få göra det utan att du ska kalla din gäst fuckup.
Du kan tänka likadant om ketchup, även du (högst personligen) tycker att det förstör din mat.
Vissa kan tycka att din mat blir ännu godare med lite ketchup.
Med det sagt så tycker jag inte om smaken av ketchup så jag skulle aldrig be om det, men Coca Cola tycker jag ibland är mycket godare än dom alkoholfria ’finare’ alternativ som vissa tror ska passa till maten.
Och om du tycker att oxfilé med klyftpotatis är en ’fin middag’ så är det tyvärr Du som är white trash.