2026-08-09, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Inte alls någon dum fråga.

Hycover är normalt ett pneumatiskt system, trots förledet i namnet.
Det är alltså bilens tryckluft som driver upp tornet. Jag vet inte om just denna bilen varit utrustad med en specialvariant av systemet, men jag tvivlar på det.

Har killen tagit den vägen och frivilligt lagt sig på slaktbänken så har det troligen varit för att fylla något annat än just kapellliften.

Vi går mot en amerikansk situation där man behöver varna för de mest bisarra skeenden.
Men, inte pga risk för stämningar och mångmiljonskadestånd - utan för att folk blir allt dummare och verkar ha förlorat allt mått av självbevarelsedrift.

"att folk blir allt dummare" stämmer inte i detta fall om du syftar på chauffören. Om du som chaufför inte får informationen att en automation finns så är det inte chauffören som är "dum". Så var det i detta fall - utebliven information.
Citera
2026-08-09, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Jag läste om det här i går i media och det var väl mamman som sa nåt om slentrianmässigt nedlagt av åklagare och jag tyckte nog att jag höll med henne om det. Det här är ju en olycka som absolut inte borde kunna hända och eftersom det tas upp igen så kan man lätt tolka det som att det var slentrianmässigt nedlagt.
Vilken fruktansvärd död att sakta klämmas till döds:-(
Är det bristfällig utbildning det beror på?

Nej det är inte bristfällig urbildning utan AVSAKNAD av utbildning det beror på. Han fick bilen levererad till parkeringen och nycklarna överräckta med orden "Du kan ju ringa XX (en kollega) om det är något"
Citera
2026-08-09, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
"Fjärrmanövrerad" står det. Men finns det ingen säkerhetsfunktion,
typ att om man släpper kontrollen, så stannat den.?

All maskiner har ju inbyggda säkerhetsfunktioner, tex tvättmanglar, gräsklippare och motorsågar. Släpper man så stannar dom

I detta fall var det en automation som löstes ut efter X antal minuters inaktivitet och bågen sänktes. Kraften är tillräcklig för atr klämma/kväva en människa till döds. Bågen stannar 9 cm från den undre balken. Den automationen hade chauffören inte fått någon information om.
Citera
2026-08-09, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bea-Li
"att folk blir allt dummare" stämmer inte i detta fall om du syftar på chauffören. Om du som chaufför inte får informationen att en automation finns så är det inte chauffören som är "dum". Så var det i detta fall - utebliven information.

Rent allmän kommentar kring att folks självbevarelsedrift verkar blekas bort i allt högre grad.
Citera
2026-08-09, 12:21
Medlem
Citat:
I detta fall var tidsinställningen satt på några minuter mer MEN att det fanns en tidsinställning som "overridade" kopplingen till handbromsen var en information som inte gavs till chauffören. Han var alltså helt ovetande om den.

Tacksam för informationen - men vad gjorde han där uppe i själva klämytan?
Citera
2026-08-09, 15:27
Medlem
Citat:
Tacksam för informationen - men vad gjorde han där uppe i själva klämytan?

Skulle fylla på hydraulolja som han fått hämta ut på remiss från företaget trots att företaget säger att inga chaufförer ska fylla på själva. Han jobbade ensam på orten annars brukar cheferna åka ut och fylla på.
Citera
2026-08-09, 16:51
Medlem
Citat:
Skulle fylla på hydraulolja som han fått hämta ut på remiss från företaget trots att företaget säger att inga chaufförer ska fylla på själva. Han jobbade ensam på orten annars brukar cheferna åka ut och fylla på.

Flera saker slår mig:

1. Hycover skall vara ett pneumatiskt system - alltså tryckluftsstyrt. Var det till detta systemet som det skulle fyllas på hydraulolja, eller till någon annan utrustning på bilen?

2. Rimligen borde det funnits en bättre/säkrare väg att nå påfyllningen?
Men - då lär man ha behövt tippa hytten... ?

3. Hydraulolja förbrukas normalt sett inte.
Finns det läckage skall dessa åtgärdas - av en hel radda skäl. Här låter det som åkeriet tvingades toppa upp med hydraulolja med viss regelbundenhet.
Slarv / bristande rutiner hos åkeriet?
Citera
2026-08-09, 17:14
Medlem
Citat:
Flera saker slår mig:

1. Hycover skall vara ett pneumatiskt system - alltså tryckluftsstyrt. Var det till detta systemet som det skulle fyllas på hydraulolja, eller till någon annan utrustning på bilen?

2. Rimligen borde det funnits en bättre/säkrare väg att nå påfyllningen?
Men - då lär man ha behövt tippa hytten... ?

3. Hydraulolja förbrukas normalt sett inte.
Finns det läckage skall dessa åtgärdas - av en hel radda skäl. Här låter det som åkeriet tvingades toppa upp med hydraulolja med viss regelbundenhet.
Slarv / bristande rutiner hos åkeriet?

Hydrauloljan var till aggregatet, inte HyCovern.
Naturligtvis finns det ett bättre/säkrare sätt - verkstad!
Bilen var inne på verkstad för åtgärd av läckage ca 2 v tidigare.
Citera
2026-08-09, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
rekvisition... inte remiss.
Även ordförrådet blir glesare för varje generation.

Tyvärr fel det också. Jag vet inte om det var remiss, rekvisition, kort, lista hos försäljningsstället eller något annat alternativ. Men jag ifrågasätter starkt att ett företag som till Arbetsmiljöverket uppger att chaufförerna inte ska fylla på hydraulolja själva ändå tillåter/godkänner/uppmanar/tipsar/ser mellan fingrarna (välj vilket som passar) en chaufför att fylla på själv!
Fokus! Det är ett dödsfall vi pratar om - inte en rättstavnings/rätt ord-tävling.
Citera
2026-08-10, 07:12
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
I detta fall var det en automation som löstes ut efter X antal minuters inaktivitet och bågen sänktes. Kraften är tillräcklig för atr klämma/kväva en människa till döds. Bågen stannar 9 cm från den undre balken. Den automationen hade chauffören inte fått någon information om.

Inte bra! Låter som de här traktorolyckorna som var på järnvägarna för några år sen. Unga traktorförare som förolyckades.
Citera
2026-08-12, 20:43
Medlem
Hade han aldrig kört lastbilen i fråga innan?
Hade han gjort det så borde han vetat att hycovern går ner automatiskt efter ett par minuter. I mitt fall även när jag lägger i växel/kör iväg.
Sen så fyller man på olja från sidan, samt klossar upp bågen (om man måste gå upp på flaket).
Lättare att fylla på uppifrån men vi såg ju hur det slutade.
Snabbast/lättast är sällan säkrast.

Vet en kille som klämde ihjäl sig mellan utskjut och container för att han gick mellan och kom åt knapparna.
Kunde gått runt men det hade ju tagit 6 sekunder längre, dumt men snabbast.
Citera
2026-08-19, 16:36
Medlem
[quote=Greger001|95662680]
Hade han aldrig kört lastbilen i fråga innan?
Hade han gjort det så borde han vetat att hycovern går ner automatiskt efter ett par minuter. I mitt fall även när jag lägger i växel/kör iväg.

På den bilen, som var skapligt ny för honom, gick HyCovern ner när man släppte handbromsen ELLER automatiskt efter ett antal minuter. Enligt förundersökningen, bild i artikeln i Expressen, saknades uppgift om att automation var installerad, av vem, när och vilken tidsinställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in