2026-08-09, 14:54
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Är dom mer vänster idag än 2022?
Tja , det syns ju tydligt vilka åsikter du måste ha för att bli anställd på den tidningen.

Jag som är höger får blodstörtning av den pk-dyngan .
SVD och GP är väl de enda dagstidningarna ( papperstidningar)idag i Sverige som kan kallas höger.
Citera
2026-08-09, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Unga har förstått att de är på väg ut i ett arbetsliv och trygghet som allt mer liknar borgarnas våta dröm om skithålet USA där vanligt folk får ha 2-3 jobb för att överleva och riskerar att hamna på gatan om de någonsin blev sjuka. Det medan den lilla klicken rika trampar på vanligt folks ryggar för att göda sig själva.

Gäller att tänka lite här också. Varför skall ung tjej med rötter från Kurdistan som har kommit in på KTH och är uppväxt i Rinkeby rösta på M?

Precis som att ungdomar i mindre kommuner i Norrland inte röstar på MP som man.
Citera
2026-08-09, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Du behöver avradikaliseras och ta en paus från högerextrema trollfabriker ett tag.

Invandringen hanteras nu av EU:s nya asyl- och migrationspakt och är inte en inrikespolitisk fråga längre. Om du vill motverka våldtäkter tycker jag du ska utbilda dig om patriarkala strukturer och söka ideellt arbete hos nån kvinnojour.

Säg det till Polen. Jag gillar varken högern eller vänstern. Skulle vilja rösta på sossarna men har noll förtroende för Maggan och ledningen där. Hade Juholt varit partiledare hade valet varit enkelt för mig.

Men nog om mig, jag läser mycket om påståenden hur TIDÖ kör valfläsk med sänkt bränsleskatt och så vidare men ser du inte samma hos Socialdemokraterna rörande borttagen straffrabatt och integrationsfrågor? Jag vill att du ska ha rätt men förtroendet är brutet. Viktigast är att MP och Vänsterpartiet inte får mer fäste men tyvärr ser valet ut att gå åt andra hållet.

Magdalena Andersson kan inte bemöta en enda sakfråga eller ens motivera sina egna utspel i en enda intervju jag sett, det är enbart halmgubbar och påhopp.

Jag vill inte ha mer privatisering eller att Sverige blir mer som USA men det är svårt att blunda för hur mycket lugnare det har blivit under Tidö. Jag gillar som sagt inte allt, vill inte ha marknadshyror etc men snälla övertala mig varför Tidö inte är det minst sämsta alternativet för Sverige just nu? Jag hoppas att 4 år till med tidö gör att Sossarna tar itu med sina interna problem och byter ut ledningen. Att utropa Maggan som statsminister vore vansinne.
Citera
2026-08-09, 15:00
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Detta är bara en återgång till det normala. Ungdomar är känslosamma och har generellt alltid varit mer vänster. De har ännu inte lärt sig vad som skapar välfärd och tycker att deras pappa som sliter och drar in degen till dem är jättetöntig. Men degen vill de ha.

Det märkliga som stack ut var alltså förra valets udda högervåg bland unga.
Citera
2026-08-09, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Detta är bara en återgång till det normala. Ungdomar är känslosamma och har generellt alltid varit mer vänster. De har ännu inte lärt sig vad som skapar välfärd och tycker att deras pappa som sliter och drar in degen till dem är jättetöntig. Men degen vill de ha.

Det märkliga som stack ut var alltså förra valets udda högervåg bland unga.

Sant, i grundskolan tyckte jag Miljöpartiet var tilltalande. Nu tycker jag de är ungefär lika lämpliga i regeringen som NMR.
Citera
2026-08-09, 15:07
Medlem
importera 400k till demografin där vita svenskar redan är minoritet och undra varför dom inte röstar på att utvisas hmm...
moderatarena har bara som mål att förstöra sig själva
Citera
2026-08-09, 15:15
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det verkar som att unga väljare mellan 18 och 29 år rört sig vänsterut sedan förra valet. Det visar en analys av DN/Ipsos opinionsdata.
[indent]"I den yngsta åldersgruppen, 18–29 år, syns en klar uppgång för Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Tidöpartierna har backat i samma mån. Särskilt stark utveckling har V och MP haft i den här gruppen."[/INDENT

https://www.dn.se/sverige/unga-valjare-har-rort-sig-vansterut/

Unga var tidigare en av Moderaternas starkaste väljargrupper, men man förlorade det stödet väldigt snabbt efter att Tidöavtalet presenterades. Moderaterna har nu 19 procent av unga väljares stöd jämfört med 28 procent 2022. Vänsterpartiet har däremot ökat sitt stöd från 10 till 17 procent.

Varför tror ni att unga väljare hellre verka rösta vänsterut det här valet? Vad kan ha ändrat på det?
Finns det unga i Sverige som inte är invandrad valboskap?
Citera
2026-08-09, 15:19
Medlem
1. Allt som DN publicerar anser jag enbart värt att tolka en MENA:its röv med. Nej, seriöst, jag ger inte deras opinionsmätningar något större värde. Det som HAR märkts i mätningar är att a) unga kvinnor överlag går vänster medan b) unga män övervägande går höger, och nu talar jag om svenskar.

2. Det som däremot spelar roll är att man a) tillåter personer med uppehållstillstånd få rösta i kommun och regionalval och släpper man då in 100 000 personer varje år så säger det sig självt att man ändrar det demografiska underlaget för olika partier. Vilka som gynnas av att muslimska analfabeter med IQ < 80 gärna röstar S, V eller Mp i syfte att få pengar.

3. Palme var FULLT införstådd med invandringens konsekvenser, d.v.s. att det påverkar demografin och det politiska valet. Därför bad han dåvarande GD för Statens Invandrarverk i början av 70-talet att utreda hur migranter röstar. När denne återkom medgav han att de övervägande röstade S. DET var början på dödsstöten för Sverige, för då insåg ju S att här fanns en outsinlig källa av väljare att hämta.

4. Har unga förstått att deras framtid kan bli fullkomligt förstörd p.g.a. invandringen. Jag tror tyvärr inte att alla ännu har den erfarenheten, det politiska intresset eller har läst allt material och bildat sig en mer "realistisk" uppfattningen utan de är mer idealistiskt styrda och tror att allt de har lärt sig på Samhällskunskapen är en realistisk bild av samhället. Fråga samma person igen, 20 år senare, så blir det intressant att se hur svaret förhåller sig till det svar de nu gav!
Citera
2026-08-09, 15:24
Medlem
Ja sen ska man tro på media också. Det gör inte jag. Att presentera en sådan här nyhet har en psykologisk effekt som gör att folk tenderar att följa trenden. Särskilt på unga. Jag vet inte om det är sant eller inte. Men jag ser inte vad DN skriver som sant.
Citera
2026-08-09, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumPulse
importera 400k till demografin där vita svenskar redan är minoritet och undra varför dom inte röstar på att utvisas hmm...
moderatarena har bara som mål att förstöra sig själva

Får man bara till en "lyckad integration" kommer dessa 400k bli högutbildade och välavlönade M-väljare serru.
Citera
2026-08-09, 15:30
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Jag vill inte ha mer privatisering eller att Sverige blir mer som USA men det är svårt att blunda för hur mycket lugnare det har blivit under Tidö. Jag gillar som sagt inte allt, vill inte ha marknadshyror etc men snälla övertala mig varför Tidö inte är det minst sämsta alternativet för Sverige just nu? Jag hoppas att 4 år till med tidö gör att Sossarna tar itu med sina interna problem och byter ut ledningen. Att utropa Maggan som statsminister vore vansinne.

Så mycket mer står på spel än meningsskiljaktigheter i enskilda sakfrågor. Om Tidö-sidan får majoritet i fyra år till, blir SD det största partiet på den sidan och det skulle innebära radikala förändringar i hela vårt statsskick med inskränkta fri- och rättigheter, ett rättsväsende som inte längre är oberoende och en demokrati i fritt fall. Tusentals jurister, forskare och andra experter flaggar redan för att det har börjat: JuToo >> Vi har sett det hända i Polen när deras motsvarighet till SD tog makten 2015-2023 och vi ser hur demokratiska processer nedmonteras i USA. Den typen av systemskiften tar decennier att återhämta sig ifrån.

Vi behöver inte vara överens i alla frågor om skatter, invandring och kriminalpolitik, men fråga dig själv vilken typ av samhälle du vill leva i framöver - det fria Sverige vi känner och älskar, eller en totalitär fasciststat där du inte har några rättigheter eller något människovärde.

Sådär, nu kan du betrakta dig övertalad.
Citera
2026-08-09, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Du glömde citera normala…

Tack för att du påpekar mitt argument.
Så väldigt få är normala nuförtiden? Du behöver nog kolla upp definitionen av "normal".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in