2026-08-09, 13:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Något färre grova brott till priset av att hela befolkningens fri- och rättigheter avvecklas. Du har dina prioriteringar i ordning ser jag.
Vad gör Polen mot sin befolkning som står i paritet till avrättningar av barn, överfallsvåldäkter, våldtäkter av pensionärer, terrordåd?

Flyktingar är biologisk krigföring mot svenska folket. Uppenbarligen. Man våldtar och mördar i krig. Det är just det som sker i Sverige.
Senast redigerad av Gunn-den-4de 2026-08-09 kl. 13:38.
Citera
2026-08-09, 13:33
Medlem
shitholecitizens avatar
Unga består idag av ~50% MENA. Dessa röstar vänster eftersom dessa nyttiga idioter försörjer dem och deras familjer samt underlättar deras övertagande. Sedan finns det många efterblivna svenska Greta-wannabes. Sverige är rökt.
Citera
2026-08-09, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Importerade politiska ideer behöver inte vara någon avsiktlig påverkan vilket är det som brukar avses i kontexten. Vi har ett stort kulturellt utbyte med USA så mycket skit vi får därifrån kommer av detta inte att USA försöker påverka oss. Men visst, Trump och Musk har gjort direkta försök att påverka hela Europa. Resultatet är dock ganska långt ifrån wokehysterin som inte kom som "påverkan".

Det kan man tycka, men minsta lilla utbyte med Ryssland brukar stämplas som livsfarlig påverkan direkt, så det är uppenbart att man kör med dubbla måttstockar här.

Trump är extremt impopulär i Europa, även bland många s.k. populistiska partier, så hans möjligheter att påverka är begränsad. Jämför med Obama, som ständigt lovprisades i västerländsk press.
Citera
2026-08-09, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Precis, därför önskar man att Kristersson bara hade brevväxlat med kriminella organisationen SD istället för att bilda regering med dem.

Det är sossar som kramar med terrorister inom V och riskerar Sveriges säkerhet och fortroende från våra alierande i EU, NATO, Israel och USA. Har du redan glömd 2021 kaoset med Amineh Kakabaveh och terrorfinansering av kurdiska terrorister?
Citera
2026-08-09, 13:37
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Hur har landet och naturen "knullats sönder" ?

Slaktad akassa, slopade naturskydd.

Åkesson själv lobbar för att utländska företag ska borra sönder vår landsbygd och stjäla 99.8% av profiten utomlands.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/akesson-om-uranbrytning-lagen-ska-inte-vara-trubbig
Citera
2026-08-09, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
DN är ju inte neutrala dom är ju vänster så det stänker om det, därför är väl tolkningen dom gör färgad.

Men om vi tror på dom är läget verkligen illa.
Tror unga att samhället blir bättre med vänsterpolitik? , det blir som att pissa i sängen det värmer ett tag.
Om ett par år blir ALLA förlorare på vänsterns politik.

När blev DN vänster. Prat. Att dom uppmärksammar detta kan ju vara för att de vill få Moderaterna att tänka på vad dom kan göra för att få tillbaka unga väljare.
Senast redigerad av ruter 2026-08-09 kl. 13:40.
Citera
2026-08-09, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
En sak som är väldigt tydlig är att det är äldre människor som är mest ”Tidöhöger”. Det är framförallt äldre etniskt svenska män över fyrtio som är rädda för livet och världen som kräver mer övervakning, mer militär, mer förbud och lagar, hårdare tag och så vidare. Vi ser det här på Flashback och vi ser det framförallt på boomerforumet Facebook. Det är arga hemmasittande sextioplusare som skriker högst om den framtid de själva inte kommer att vara en del av. Unga människor, som faktiskt själva är de som är ute i verkligheten på helt andra sätt än ålderspensionärer som bara åker till matbutiken en gång i veckan, har inte samma upplevelser. De här förnedringsrånande gängen står inte och lurar bakom varje hörna som det ibland kan låta när boomergubbarna pratar. Yngre människor vet dessutom om att det är de själva som kommer att skickas till köttkvarnen ifall boomergenerationen får sitt efterlängtade krig mot Ryssland så man är inte särskilt pigga på ökad militarisering heller.

Unga vill ha meningsfulla studier eller jobb, en egen bostad och så vill man ha lite roligt emellanåt. Inte sitta och vara livrädda och knarka Samnytt och fantisera om hur bra det var på åttiotalet när man inte ens var födda. Detta har Tidölaget helt bortsett ifrån. Det är bara invandringspolitik och nya straff och krigshets och massövervakningslagar som kommer från Rosenbad. Unga känner sig inte hemma i detta. Särskilt inte unga kvinnor. Och det är förståeligt. Jag har personligen heller inte särskilt mycket gemensamt med medelålders etniskt svenska män vars hela liv kretsar runt Tidölagets talking points.
Du beskriver läget väldigt bra. Uppskattar dina inlägg som oftast med några få undantag.
Citera
2026-08-09, 13:45
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shitholecitizen
Unga består idag av ~50% MENA.

Nej.
Citera
2026-08-09, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
En tydlig förändring som märks vid detta val
Är att unga tidigare ofta gärna berättade att de röstade på högern
Frågar man samma personer idag. Så säger de att de är helt ointresserade av politik
De känner sig svikna

Inget nytt under solen med andra ord. Var likadant när man själv var ung och man röstade moderat. Man trodde det skulle göra det enklare för en att få ett jobb men det enda som hände var att ens tillvaro blev värre.
Citera
2026-08-09, 13:48
Medlem
Jag tror något unga insett som de äldre generationen inte gjort, är att oavsett vem som styr skiter de fullständigt i oss vanliga medborgares intressen. För de som röstade M är det en skam att Ulf Kristersson nu på sistone varit inblandad i många korruptionsskandaler. Jag tror att unga är mer flexibla i sina ståndpunkter; tex att ”jag röstade på M för jag tyckte de hade bra förslag, men nu ser jag att allt blivit sämre samt att politikerna inte lever som de lär, så varför skulle jag ha förtroende för dem?” Det gäller båda sidor av det politiska spektrumet.

De äldre generationerna är mer principiella, typ att ”jag röstar på M (eller S) OAVSETT om Kristersson orsakar att himlen faller ner på oss.” Sådan där oflexibilitet flyger inte riktigt hos unga.

Sen tror jag unga generellt förhåller sig mer empatiska. Det kan vara så att man trots att man är emot öppna gränser och flyktingmottagande som tex SD, blir berörd av att se kids i ens egen ålder bli utvisade trots att de går i skolan eller jobbar precis som en själv.

Men jag tror en stor del handlar om att unga är trötta på att politiker sätter en standard för alla andra än de själva. De pratar om kriminalitet och brottslighet men är själva genomkorrupta. Dessutom är jag övertygad om att Israelfrågan är väldigt relevant. Svenska kids fattar inte varför Sverige är så otroligt pro-Israel i hemskheter de ser på sina telefoner varje dag. De har alltid lärt sig om allas lika rättigheter, allas lika värde, men ser nu att det inte verkar gälla om människorna det gäller är tex bruna.
Citera
2026-08-09, 13:49
Medlem
FNLSs avatar
Är dom mer vänster idag än 2022?
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
DN är ju inte neutrala dom är ju vänster så det stänker om det, därför är väl tolkningen dom gör färgad.

Men om vi tror på dom är läget verkligen illa.
Tror unga att samhället blir bättre med vänsterpolitik? , det blir som att pissa i sängen det värmer ett tag.
Om ett par år blir ALLA förlorare på vänsterns politik.
Citera
2026-08-09, 13:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Och folk som är straffade ska givetvis inte heller ha något att säga till om, likaså arbetslösa eller såna med låg inkomst, halta och lytta lever på systemet och borde inte heller få rösta eftersom risken är att de skulle rösta för en politik som tar hänsyn till dem.

Invandrare ska vi inte tala om....

Är det inte sånt här snack folk reagerar på?

När man istället för att driva en politik folk gillar ser man till att föreslå inskränkningar i sådant som de flesta ser som självklara rättigheter 2026.

Vi kan säga så här, låt alla människor som vill rösta att göra ett prov i samhällskunskap så de faktiskt förstår hur vårt svenska system fungerar först innan de ens får rösta. Detta ska gälla alla.
Jag läser om och om här på FB inlägg där man med säkerhet kan garantera att personen som skriver inte förstår hur systemet fungerar alls. Här är det 18-års gräns så många av medlemmarna här skulle absolut inte få rösta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in