2026-08-09, 18:09
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Du ljuger igen. Statskulden med Tidö ligger på endast 35% av BNP - en av den lägsta i västvärlden. Med sosseriet I makten hade vi 37% statskuld eftersom sossarna höjde biståndet till korrupta diktaturer och finansierade illegala invandrare som har inte rätt att vistas i Sverige.

Vi kommer aldrig glömma att illegala invandrare betalade endast 50kr vid tandläkarebesök med sosseriet. Helpris nu med Tidö. Tack Tidö som ni gör Sverige må bra igen

Läs här den okända orättvisa: https://www.aftonbladet.se/debatt/a/n1Lk5m/sd-orattvist-nu-skrotar-vi-den-okanda-50-lappen

Tidö ärvde ett överskott i statsfinanserna med 190 miljarder och har nu orsakat ett underskott med 364 miljarder. Källa: Finansdepartementet. Om det är nån som ljuger som en häst travar, så är det verkligen du - både i det här inlägget och de flesta jag har sett.

Om sossarna haft makten de senaste åren hade vi haft en grön industriboom, 3% arbetslöshet, bland EU:s högsta tillväxt och kunnat finansiera välfärdssatsningar och rusta upp försvaret - och samtidigt ha en statsbudget i balans. Istället har vi en finansminister som först plundrat statskassan och delat ut miljarder till sina rika vänner, och sen fortsatt låna 200'000 kr i minuten. Vansinnet kan inte upphöra snabbt nog.
Citera
2026-08-09, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
en till Hamaskramare som vill se Hamaskramare vänsterpartister i Rosenbad
Trådens ämne är varför ”unga väljare har rört sig vänsterut”. Ämnet är inte att plastpåsarna är lika dyra nu som 2024.
Citera
2026-08-09, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Om det är nån som ljuger som en häst travar, så är det verkligen du - både i det här inlägget och de flesta jag har sett.

Vi har en statsskuld på 35 %, vilket är en av de lägsta i västvärlden. Med sossarna hade vi 37 %. Sluta ljug och erkänn sanningen.

Citat:
Om sossarna haft makten

Du ljuger igen. Sossarna har haft makten 80 av de senaste 100 år.
Citera
2026-08-09, 18:13
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunn-den-4de
Vad är värst?
Att Sverige blir som Polen är idag eller att Sverige blir som Mexiko/Haiti är idag???

Eller så kan man fråga sig när Sverige var världens bästa land att leva i - och svaret är att det var under sossarnas storhetstid. Det är de senaste 20 åren med högermajoritet som det gått utför. Dags för sunt förnuft att göra comeback alltså!
Citera
2026-08-09, 18:18
Medlem
Jag arbetar med ungdomar på ett gymnasium. Och jag delar inte alls den bilden. Jag skulle säga att jag har märkt en stor ökning av stödet till SD. Iallafall tycks det så av det man hör.
Citera
2026-08-09, 18:19
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Man ser ju på bilden är det är unga tjejer som stöder S. Kvinnor röstar som bekant efter vad som känns rätt snarare än vad som är rätt. Det känns rätt att ta hit flyktingar, införa miljardärsskatt och rädda klimatet - sen skiter man fullständigt i och det faktiskt fungerar i verkligheten. Ännu en anledning varför diskussionen i modern tid bör handla om rösträtt för kvinnor var en bra idé.

Ingen skillnad mellan kvinnor och män där. Samtliga som röstar gör det av irrationella skäl. Tror du den som röstar på M gör det för att den har gjort en djuplodande analys av moderaternas vallöften och kollat vad forskningen säger?
Citera
2026-08-09, 18:20
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Varför tror ni att unga väljare hellre verka rösta vänsterut det här valet? Vad kan ha ändrat på det?

Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Tror unga att samhället blir bättre med vänsterpolitik? , det blir som att pissa i sängen det värmer ett tag. Om ett par år blir ALLA förlorare på vänsterns politik.

Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Unga har förstått att de är på väg ut i ett arbetsliv och trygghet som allt mer liknar borgarnas våta dröm om skithålet USA där vanligt folk får ha 2-3 jobb för att överleva och riskerar att hamna på gatan om de någonsin blev sjuka. Det medan den lilla klicken rika trampar på vanligt folks ryggar för att göda sig själva.

Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Allting blev sämre för arbetslösa-ungdomar under S styre så inte riktigt säker på var du menar? Vad syftar du på exakt?

Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Jag tror att högern fick ett lyft pga önskan om fler jobb. Inte så mycket pga försvar och flyktingpolitik
Unga har det ganska kärvt på arbetsmarknaden och ekonomin är inte mycket bättre än tidigare
Dessutom har man sänkt a-kassa och gjort hårdare krav för bidrag, som många unga ofta har

Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det är väl första gången GenZ fullt ut får rösta. Ni vet: Den uppkopplade generationen vars liv består av sociala media, vars åsikter skapas av influencers och som (därför?) mår dåligt rent psykiskt.
De vill inte göra vanlig karriär, utan vill gå direkt från skolan till att bli chef (eller influencer, eller något annat "viktigt"). De anser inte att 9-5 är en bra livsstil, utan vill ha frihet och valfrihet. Men om man frågar vad dom vill göra med detta så vet dom inte. Bara att suga i sig. Det är dom som skall betala din pension. Och nu skall dom sätta agendan för framtiden: Miljardärsskatt, medborgarlön, cykelbanor och Gaza skall ta oss in i framtiden.

Kvinnor och blattar är de stora grupper som röstar rött. MENA-blattar röstar inte rött för att de är vänster, de är extremt patriarkala och konservativa, de röstar rött för att få makt att förändra samhället till att bli mer patriarkalt, konservativt och religiöst. De kan inte lura till sig makt via höger, men med vänstern går det utmärkt.

De unga som röstar rött i tron om att deras arbetsliv ska underlättas bedrar sig kraftfullt. Rent generellt så kan inte politiker skapa arbeten, de kan däremot fatta politiska beslut som stimulerar företagande. Detta kan högern men inte vänstern. Vänstern har ALLTID gått all in för låtsasjobb för att få ned arbetslöshetsstatistiken, och det har skett under så lång tid att mönstret idag är tydligt.

Detta är de arbetsmarknadsmanipulativa insatser arbetslösa fått när S fått bestämma:

Beredskapsarbeten
Arbetslivsutveckling ALU
Kommunala ungdomsprogram
Utvecklingsgaranti för unga
Offentliga tillfälliga arbeten OTA
Aktivitetsgaranting
Plusjobb
Utbildningsvikariat
Traineejobb
Extratjänster
Citera
2026-08-09, 18:20
Medlem
Citat:
Eller så kan man fråga sig när Sverige var världens bästa land att leva i - och svaret är att det var under sossarnas storhetstid. Det är de senaste 20 åren med högermajoritet som det gått utför. Dags för sunt förnuft att göra comeback alltså!

Nej. Att det gått utför med alla de problem jag nämnde beror enbart på massinvandring av afrikaner, araber, muslimer, kurder.

Det är därför det blivit som de blivit.

Det spelar ingen roll vilka som har makten eller styr när man tar in 1 miljon såna i ett land med mindre än 10 miljoner invånare.

Partier som står för stopp och återvändande är de som är värda att rösta på.

Problemet var aldrig politiken utan de man tog in här.

Förstår du??
Massinvandringen kommer fortsätta med vänstern.
Citera
2026-08-09, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Kvinnor och blattar är de stora grupper som röstar rött. MENA-blattar röstar inte rött för att de är vänster, de är extremt patriarkala och konservativa, de röstar rött för att få makt att förändra samhället till att bli mer patriarkalt, konservativt och religiöst.

100% rätt.
Citera
2026-08-09, 18:22
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det verkar som att unga väljare mellan 18 och 29 år rört sig vänsterut sedan förra valet. Det visar en analys av DN/Ipsos opinionsdata.
[indent]"I den yngsta åldersgruppen, 18–29 år, syns en klar uppgång för Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Tidöpartierna har backat i samma mån. Särskilt stark utveckling har V och MP haft i den här gruppen."[/INDENT

https://www.dn.se/sverige/unga-valjare-har-rort-sig-vansterut/

Unga var tidigare en av Moderaternas starkaste väljargrupper, men man förlorade det stödet väldigt snabbt efter att Tidöavtalet presenterades. Moderaterna har nu 19 procent av unga väljares stöd jämfört med 28 procent 2022. Vänsterpartiet har däremot ökat sitt stöd från 10 till 17 procent.

Varför tror ni att unga väljare hellre verka rösta vänsterut det här valet? Vad kan ha ändrat på det?
Vi har en hög ungdomsarbetslöshet just nu, det är väl ca 25% risk för arbetslöshet efter skolan. Då drar nog många slutsatsen att de blir beroende av bidrag och subventioner. Om det ska gå ihop krävs det mer omfördelning.
Citera
2026-08-09, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trickybricky
Jag arbetar med ungdomar på ett gymnasium. Och jag delar inte alls den bilden. Jag skulle säga att jag har märkt en stor ökning av stödet till SD. Iallafall tycks det så av det man hör.

Rätt. DN är vänstersidan som de naturligt gör vänsterpropaganda.
De unga ska rösta i majoritet på Tidö i det kommande valet.
Citera
2026-08-09, 18:25
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunn-den-4de
Nej. Att det gått utför med alla de problem jag nämnde beror enbart på massinvandring av afrikaner, araber, muslimer, kurder.

Det är därför det blivit som de blivit.

Det spelar ingen roll vilka som har makten eller styr när man tar in 1 miljon såna i ett land med mindre än 10 miljoner invånare.

Partier som står för stopp och återvändande är de som är värda att rösta på.

Problemet var aldrig politiken utan de man tog in här.

Förstår du??
Massinvandringen kommer fortsätta med vänstern.

Hade vi inte den här diskussionen nyss? Invandringen styrs av EU:s nya asyl- och migrationspakt och kommer vara densamma oavsett vilken regering vi har. Integrationen kan vi däremot styra över själva och där är det som vanligt bara sossarna som har en politik för att göra invandrare till produktiva skattebetalare, medan högerns apartheid gör dem till kriminella våldsbejakare. Jag vet vad jag föredrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in