2026-08-09, 07:40
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeOfSomething
Modellbytet är redan struket, nämnde det förra inlägget. Onödigt att gräva upp en grav som redan är igenfylld.

Dina egna ord spränger hela ditt eget case:
"Den visar inte verkligheten som den är, men siffror går inte att förfalska."

Läs den igen. Första halvan är exakt min tes: mätningen visar inte verkligheten som den är. Andra halvan byter ämne - från "visar den verkligheten" till "kan siffran förfalskas" - och du använder ämnesbytet som om det räddade slutsatsen. Det gör det inte. Att en representation är svår att fejka säger ingenting om huruvida representationen är verkligheten själv. En bra karta är fortfarande en karta. Skarp och pålitlig, men papper, inte berg.

Förresten - kul detalj: Modellbytet är redan utrett och struket, jag erkände det öppet förra inlägget. Jag guick händelserna i förväg och sa "nu gör du säkert så här" (alltså byter modell för att få rätt). Ändå envisas du med att gnaga på samma ben.
Poängen: Medan du återigen påpekar det som relevant för samtalet gör du precis det modell-bytet jag sa att du skulle göra.

Du sa:
"den visar inte verkligheten som den är, men siffror går inte att förfalska"

Alltså - du hoppar från "det är bara en representation" till "representationen är verkligheten" utan ens en kommatecken-paus för att andas. Jag drog slutsatsen att du skulle göra det i förväg och erkände det - som du sedan använde som argument (som att det har med saken att göra).
Men - nu gör du exakt det du är arg över att jag förutspådde att du skulle göra - och kallar det logik.

Är det inte märkligt att jag förutspådde framtiden?

Illusionsfrågan: jag har aldrig påstått att allt är en illusion. Kolla vem som skriver den meningen och lägger den i min mun. Ledtråd: inte jag. Jag säger att det finns två sätt att belysa verkligheten - det yttre och det inre - och att vart och ett är ofullständigt utan det andra. Inget av dem är det slutgiltiga svaret; de pekar tillbaka på varandra. Det är den biten du vägrar fatta, fastän du kallar mig "helt totalt borta" i samma inlägg som du själv skriver saker som motsäger varandra. Bevisligen inte du som ser klarast här.

Och angående djupseendet du la anspråk på: att förklara djupseende för någon som insisterar på att ett öga räcker är svårt rent tekniskt. Det andra ögat finns kvar och väntar. Ingen tvingar dig att öppna det.

Drömmen: du separerar dröm och vaka genom att peka på råmaterialet - sinnesdata i det ena fallet, inget i det andra. Helt korrekt, och helt vid sidan av poängen. Poängen gällde aldrig råmaterialet. Den gällde processen som bygger upplevelsen av båda. Sinnesdata är input. Konstruktionen som gör input till en upplevd värld är samma mekanism, oavsett om input kommer utifrån eller inifrån. Du svarade på en fråga jag inte ställt, vilket händer varje gång du möter ett resonemang du inte vill ta i.

Och du levererar det igen, rakt i sista stycket: temperaturen "ger oss en bild... utifrån erfarenhet." En bild utifrån erfarenhet är per definition en upplevelse, tolkad. Du bygger min poäng åt mig varje gång du försöker slå ner den. Tredje gången nu.

Halmgubbe-anklagelsen: gå tillbaka till trådstarten. Frågan där var aldrig om man får läsa döda tänkare - den var varför folk slänger sig med citat och namn de inte själva begripit, i stället för att undersöka sitt eget medvetande. Du argumenterar mot trådstarten. Det är allt. Och uppenbarligen förstår du inte så mycket som du tycks tro, bevisligen, med tanke på dina svar.

Och ett mönster värt att notera, för din egen skull om inte för mitt: varje gång argumentet tryter dyker "idiot" eller "helt totalt borta" upp i nästa mening. Det är vad som händer när prestige väger tyngre än sammanhang - man hinner inte längre hålla koll på vad man själv skrev två stycken upp, och då fyller tonen tomrummet där argumentet borde varit. Du har skrivit tesen att mätningen inte visar verkligheten som den är, och försvarat att den gör det, i samma inlägg. Det är inte jag som motsäger dig. Det är du.

En sista fråga:
Du skrev att mätningen "inte visar verkligheten som den är". Om den inte visar verkligheten som den är - vad är det då den visar?

P.S. Det är mycket enklare om du öppnar båda ögonen. D.S
Vilket orerande över ingenting.

Mätningen visar den verkliga temperaturen, inte verkligheten som den är. Vilket vi inte vet helt än och kanske aldrig gör. Men temperaturen är förstås verklig och går att visa genom att mäta den. Den värd vi upplever ser vi fortfarande genom våra sinnen när vi går utanför dörren. Men mätningarna ger oss en bild av verkligheten.

Så genom att mäta t.ex. ljusets våglängd, skapar vi en bild av det. Men det är inte verkligheten "som den är", utan en bild vi skapar som ger oss en förståelse av verkligheten.

Att det skulle gå att "se verkligheten som den är", är ett gammalt filosofiskt idé som du verkar ha fastnat i genom att läst "döda tänkare" som du inte verkar klarat att kritisera, utan enögt fastnat i. För om man ska kunna se verkligheten som den är, måste man först säga hur verkligheten faktiskt är, innan man kan säga att vi inte kan det. Försök tänka själv.

Så du fixerade helt enögt på en sak utan att kunna se djupare. För du trodde du hade något där.

Egentligen har du ingenting. Bara en falsk bild av verkligheten utifrån ditt "tänka själv" . Massa flummiga tankar som jag redan läst och debatterat med andra, men de har varit mer konkreta. Man läser något om kvantfysiken och tror man kan applicera det på världen. Men vad är det du läst, är det "entangelment", dubbelspaltexperimentet, mätning av position eller energi? Eller vad är det du syftar på? Har du nån djupare kunskap om kvantfysik från "döda tänkare"?
Citera
2026-08-09, 11:54
Medlem
Många verkar tänka att verkligheten är svår att urskilja. Är det inte ganska enkelt att genomskåda? Om verkligheten är det som existerar, och det inte finns något overkligt, hur är det möjligt att missa den? Vad gömmer sig verkligheten bakom?

Okej att man vill fantisera om en massa saker, som materialism och allt vad det kan vara, men varför skulle det vara något mer än fantasi?

Nä, låt oss hålla det enkelt. Om inget overkligt finns, då upplever vi inget overkligt, och allt som säger nåt annat är ren förvirring.
Citera
2026-08-09, 13:21
Medlem
Ja, det är ett argumentationsfel som många som argumenterar utifrån önsketänkande snarare än rationalitet tenderar att ta till. Då de saknar egna argument så försöker de ge tyngd åt sina idéer genom att hänvisa till att folk i allmänhet och stora tänkare i synnerhet ansåg likadant, vilket förstås bara är att smita från sin argumentationsbörda.
Citera
2026-08-10, 08:40
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Ja, det är ett argumentationsfel som många som argumenterar utifrån önsketänkande snarare än rationalitet tenderar att ta till. Då de saknar egna argument så försöker de ge tyngd åt sina idéer genom att hänvisa till att folk i allmänhet och stora tänkare i synnerhet ansåg likadant, vilket förstås bara är att smita från sin argumentationsbörda.
Jag vet inte? Om någon använder andras argument, så är det väl bara att argumentera emot tänkarnas och folk i allmänhets åsikter, om de är fel. Men att tro att man bara kan tänka själv, utan tidigare kunskaper och komma fram till något som är vettigt, är väl det som är fel i debatten här.

Det kan förstås vara så att döda tänkare och folk i allmänhet har rätt också. Det handlar inte om vem som säger något, utan vad de säger och att kunna kritisera det oavsett. Att kunna fråga sig, "Är det här sant?".

Men som sagt tidigare, många åsikter som människor tar till sig, gör de känslomässigt, oavsett om det är sant eller inte. Problemet är när man vägrar lyssna eller lära av andra, döda eller levande och tror man har den enda sanningen.
Citera
2026-08-10, 21:42
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan EdgeOfSomething

Jag undrar om det inte är så enkelt som att vi söker legitimitet åt det vi själva påstår genom att hänvisa till någon annan. Vi åberopar ett slag sanningsvittne. Det är som när politiker hänvisar till "vanliga människors hårda arbete" eller "ensamstående kvinnor".

Genom att hänvisa till Descartes, Platon, Nietzsche eller jag "träffade på vårt partis valturnén Olle Olsson i Jämtland som lider av Tidöregeringens beslut" så ska vi tro mer på dig och det du påstår, än om du inte hade gjort den hänvisningen. Så likande i filosofin. Samt förstås att vetenskapliga argument bygger alltid på vad andra forskare har gjort före dig så man har alltid en stor referenslista för att som forskare kunna påstå saker och ting.

Det är kanske inte fel att göra så? Man använder kända begrepp som man vet människor redan har insikt i. Betydligt effektivare än att förklara sin ståndpunkt helt från början. Det kan såklart betraktas som oorginellt men många idéer har redan människor lagt fram tidigare.
Citera
2026-08-13, 10:34
Medlem
a-mortals avatar
Huvudsakligen är de bättre att formulera sig då filosoferna oftast reflekterat mer kring ordval och begreppet än vad man själv har tid att tänka. Tankar går inte riktigt ur tiden så de fortsätter vara relevanta efter deras död. Det är också bra att folk inte uppfinner hjulet på nytt, vilket händer. Vissa filosofer gör ett dåligt jobb och återuppfinner vetenskapens fundament som är äldre än atomläran. De skulle haft nytta av några citat med författare så de slapp kasta bort sina liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in