2026-08-06, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Jag har i många diskussioner såväl på sociala medier som IRL ofta ställt frågan till de som så kraftigt förordar en S regering om varför, tyvärr har jag aldrig, jag betoner aldrig fått ett svar på den frågan utöver något luddigt "alla ska ha råd att leva" eller likande. Utöver det är det ofta komplett felaktiga grunder till att de är emot dagens tidö och de upprepar påståenden de hört/läst i ljugande media.

Tänker därför att jag gör ett försök här, kan någon ge en adekvat anledning till varför man bör lägga sin röst på S (eller för den delen MP, C eller V vilket allt blir samma).

De har inte presenterat ett enda argument som på riktigt gör det mer fördelaktigt för mig som arbetande, tidö har ändå:
- minskat skjutvåldet kraftigt samt tar upp kampen emot gängen
- kortat vårdköer
- gett arbetare mer pengar i plånboken
- klarat av en tuff inflation som nu är på hanterbara nivåer
- säkerställt att folk har en chans att ta sig till jobbet med bil
- minskat invandringen för att kunna klara ut det vi redan tagit på oss
m.m

Kan man då tro att Noshi och Magda med Daniel och Amanda ivrigt påhejande hade klarat av detta bättre. De går alltså till val på:
- Högre skatt på arbete
- bankskatt - vilket oavkortat kommer drabba oss konsumenter
- höjda bränslepriser som utöver att göra en redan hög kostnad ännu högre och som resulterar i högre matpriser eller ja kort sagt högre priser på ALLT då allt transporteras
- man vill inte ha hårdare tag emot gängen/kriminella
- man tror sig kunna driva ett land på vindkraft och sol (vilka båda två släpper ut mer Co2 per producerad el än kärnkraft men det låtsas man inte om för vinden och solen är förnybara, hur de byggs är dessvärre inte intressant

Man kan ju fortsätta hur länge som helst om detta men min poäng är, att även för Er som inte vill jobba utan leva på bidrag eller ni som tror att folk inte vill leva på bidrag men tvingas till det, inser ni inte att det oavsett högre bidrag kommer bli dyrare för er på sista raden pga av alla prisökningar och inflation?

Diskuterade med en pensionär och Sosse sedan 50 år tillbaka som var mycket upprörd över att man höjt högkostnadsskyddet med 800 kr/år, vilket var främsta anledningen till att tidö varit värdelösa under mandatperioden. Att samma person hade fått en skattesänkning på 120 kr/mån var ju skrattretande tyckte denne. Men att detta var ett plusresultat totalt sett hade personen inte insett/fattat. Sådant gör mig ju totalt mörkrädd att folk gått igenom vårt skolväsende och inte ens begriper sådan enkel logik.

Så snälla kan någon ge relevanta och sakliga argument som stöder att över 50% av dagens väljare hellre ser detta gäng vid makten i september?
Det röda alternativet är ju mer spännande. Det enda man med säkerhet vet är att Maggan haggan blir statsminister och tvingas agera dörrmatta åt det cvmp kommer överens om. Klart svenska folket vill köpa grisen i säcken.

Uffes regering är trista då de redan kommit överens i alla viktiga frågor, de har visat att de kan leverera på alla områden, ministrarna är rätt kompetenta för att vara politiker. Man vet vad man får och man vet att man kommer få det bättre under de kommande 4 åren.
Citera
2026-08-06, 16:29
Medlem
LeifD2s avatar
1: Mer bidrag.
2: Mindre krav och kontroller.
3: Mer islam och islamsk inrikting på samhället.
4: Mindre/inget intresse av att minska/motarbeta kriminalitet.

Kort sagt; gillar man att löka, ägnar sig åt kriminalitet och/eller vill ha mer islamskt inflytande, så är S partiet man skall rösta på.

För hederligt, arbetsamt folk finns inga skäl alls att rösta på S.
Citera
2026-08-06, 16:40
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymguy
1. Tidö innehållet ett parti grundat av nazister/nynazister. Redan där är det avgjort för många.

Om nasizm i historien är ett problem kanske inte sossarna är rätt parti... Inte Bondeförbundet, numera Centern, heller.
Citera
2026-08-06, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Kan du inte berätta hur ditt bättre samhälle ser ut? (Tänk bort allt som sossarna fixat under åren, så semester, vab, föräldraförsäkring, barnbidrag, fri skolgång, i stort sett gratis vård tack vare skatten och mycket mer)

Börja om och bygg ditt bättre samhälle utan de där reformerna.

Gratis? Hur funkar det?
Citera
2026-08-06, 17:51
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag tar klimatet på allvar och vill ha en human flyktingpolitik.

Nu har jag varit en good sport och svarat på dina frågor. Det betyder inte att jag vill ägna resten av dagen åt att tjafsa med dig som säkert tycker jag har fel på alla möjliga sätt. Jag har bara svarat på dina frågor i förhoppning att de var ställda utifrån genuin nyfikenhet och god vilja.

Ja de är just det som är problemet.
Aldrig någon som röstar MP som vill stå upp och ha en diskussion.. jag tolkar det som att ni är medvetna om att politiken som förs är totalt skräp och man röstar endast på MP i nån form av godhetsknarkande anledning.
Citera
2026-08-06, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Ja de är just det som är problemet.
Aldrig någon som röstar MP som vill stå upp och ha en diskussion.. jag tolkar det som att ni är medvetna om att politiken som förs är totalt skräp och man röstar endast på MP i nån form av godhetsknarkande anledning.
Det är din rätt att ha den åsikten.
Citera
2026-08-06, 19:48
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Om man hatar Sverige men älskar MENA så kan man med gott samvete rösta på Sozzarna.
Det är häftigt med tvångsblandning!
Citera
2026-08-06, 20:48
Medlem
En röst på S är en röst för nazister!
Citera
2026-08-06, 21:03
Medlem
shitholecitizens avatar
Rösta S om du vill du ha en kaosregering, saft och bulle-politik, mindre i plånkan och mer invandring.
Citera
2026-08-07, 01:02
Medlem
Det korta svaret. Det finns ingen anledning att rösta på S.

Godnatt
Citera
2026-08-09, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gymguy
1. Tidö innehållet ett parti grundat av nazister/nynazister. Redan där är det avgjort för många.

2. Sedan innehåller Tidö moderaterna som varit emot alla förändringar som varit till det bättre för den lilla vanliga arbetaren de senaste 100 åren. Detta glömmer inte folk även om många lockas av valfläsk om mer pengar i plånboken för stunden.

3. Tidöpolitik är skönt nu men dåligt sen när alla valfläsk ska betalas tillbaka. För folk fattar att det är valfläsk att lova halverat busskort... Men bara året ut...

4. Folk är trötta på vinstjakten i välfärden där blinda gammelmormor tvingas välja mellan 3 privata ålderdomshem som alla tävlar om att göra mest vinst genom att väga blöjor och servera flugportioner med en potatis då välfärden blivit vilda västern med privata bolag som rensar verksamheter på redan minskade skattemedel pga punkt #2.

5. Folk är less på den utsålda skolan där Sverige är enda landet i världen där det är tillåtet med fria vinstuttag från pengar som kommer in från skolpengen. Pengar vi alla varit med att finansiera via skatten för att ha en fungerande skola för våra barn. I friskolor där det är mer obehöriga lärare och man selekterar ut vilka barn som får gå där då barn med till exempel diagnoser eller funktionshinder ses som dyrare i drift och istället får gå i kommunala skolor som tvingas bedriva sin verksamhet med exakt samma skolpeng. Trots att detta egentligen är olagligt hittar friskolor sätt att göra det på ändå.

6. Tidö och högern är fullt med empatilösa individer som inte klarar av se saker ur den lilla människans perspektiv och vägrar ta in att alla människor har olika förutsättningar i livet och därmed behöver olika nivåer av stöd. Alla föds inte stöpta i samma form med samma förutsättningar. Och som tradition i den Svenska folksjälen hjälper vi den svage medans högerns slogan är "Lika för alla" ( - oavsett behov) medans vänsterns slogan historiskt är "Åt var och en efter behov".

7. Högern har mer och mer tagit USAs och MAGAs retorik och har mängder med företrädare som medvetet ljuger om sina motståndare. Detta ser fler och fler igenom och de allra flesta vill inte ha den retoriken i politiken och från sina folkvalda ledare.
Denna retorik har även såklart anammats från en del inom vänsterns för dom tror att det krävs i politiken 2026, men allra mest används retoriken och taktiken inom högern.

8. Tonårsutvisningarna.

9. De allra flesta har ingen problem med rimlig invandring och man har kompisar med annat ursprung, kollegor från andra delar av världen, åker buss som körs av en Somalier och äter sin pizza från en från Syrien etc.

Där har du några punkter.

Det är ju precis sånt här trams trådstartaren syftar på..

Inga riktiga argument, ingen förståelse..

1 - Typiskt hjärntvättat mediadrev. Antal personer som är riktiga nazister eller sympatiserar med nazismen är en extremt liten del jämfört med alla galningar och extremister på vänstersidan. Och vänstervridna idioter brukar generalisera och kalla alla nationalister, främlingsfientliga eller högerkonservativa för antingen rasister eller nazister..SD har inte förnekat sitt ursprung, men rensade upp ordentligt i mitten på 90-talet. Nu är det officiellt nolltolerans inom partiet mot rasism eller extremism. När argumenten inte räcker till brukar nazist eller rasistkortet dyka upp..

En av sex väljare födda utanför EU lägger sin röst på SD.. Det är politiken som avgör.

2 - Romantisering och felaktig bild.

3 - Jämför halverad kostnad för busskort med vurmande för muslimska brödraskapet för att få valstöd.
Och den nya kopieringen när det gäller mängdrabatten för brott är rena clownerierna..
Under de senaste decennierna har sossarna visat sig vara de största hycklarna och kappvändarna vi har sett i politisk historia. Maktgalenhet.

4 - En vanlig missuppfattning om privatiseringen..Finns det brister, såklart. Men valfriheten kan vara livsavgörande och har inte med plånboken att göra för vårdtagaren. IVO har ju visat att väldigt många kommunalt drivna vårdinstanser är rena katastroferna. Men de flyger ofta under medias radar för att de just är kommunala..

5 - Idén bakom friskolor var egentligen inte dålig, men svår att lyckas med då motståndet har varit så kraftigt. Bristen på kontroll av verksamheterna har varit negativt. T.ex. att låta muslimska friskolor med islamistiska inslag härja fritt är en katastrof. Men många barn med speciella behov har varit helt beroende av friskolor för att kunna få en hyfsat normal skolgång. Något kommunala skolor nästan alltid brister i..

6 - Korkat vänsterdravel och en anledning till varför vi har haft så stora problem med bl.a. integration..
Det är snarare empatilöst och själviskt att vilja välkomna varenda våldsbejakande islamist med dåliga värderingar och en skitkultur in i landet..

Nr 7 antar jag syftar på ex. Jomshof uttalande. Om ett parti aktivt samarbetar med muslimska brödraskapet tycker jag det är helt på sin plats att kalla det för landsförräderi.

8 - De juridiska grundreglerna och strategierna som orsakat tonårsutvisningarna var satta av sossarna

9 - Svammel..
Citera
2026-08-09, 11:53
Medlem
Tidelaget har ju misslyckats totalt med arbetslösheten och vården, klart normala människor söker ett bättre alternativ. Självklart vet man att Tidelaget är för överklassen och dom monterar ner det sociala skyddsnätet bit för bit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in