2026-08-09, 09:20
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ok. Det vinns givetvis olika "lönegrader" i det norska samhället, det finns det i hela världen.
Men det finns bättre möjligheter i Norge om man sköter sina kort väl, att tjäna pengar.
Men tyvärr har Arbeiderpartiet tagit fram sitt fula tryne. -Att ta norrmännens pengar, vilket de inte behöver det minsta.

Jobbpendlar man så är det mycket fördelaktigt. Jobb i Norge och bor i Sverige. Det är samma som att bo i Malmö och jobba i Köpenhamn. Lönerna är mycket högre som dessutom betalas ut i dkr.
Citera
2026-08-09, 09:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Jobbpendlar man så är det mycket fördelaktigt. Jobb i Norge och bor i Sverige. Det är samma som att bo i Malmö och jobba i Köpenhamn. Lönerna är mycket högre som dessutom betalas ut i dkr.

Ja, 25% norsk skatt. Men tyvärr så finns det skatteavtal mellan S/N så svensk skatt betalar man ändå.
Citera
2026-08-09, 09:34
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ja, 25% norsk skatt. Men tyvärr så finns det skatteavtal mellan S/N så svensk skatt betalar man ändå.

Yes. Fast totalt så blir det mindre. Jag har för mig att pensionssystemet fungerar inte som i Sverige.
Citera
2026-08-09, 09:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Yes. Fast totalt så blir det mindre. Jag har för mig att pensionssystemet fungerar inte som i Sverige.

Det står här på nynorsk:
https://www.regjeringen.no/no/tema/pensjon-trygd-og-sosiale-tjenester/pensjonsreform/det-norske-alderspensjonssystemet-kva-du-treng-a-vite/id3080293/
Citera
2026-08-09, 10:42
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergensia
Den såkalte skattefri mnd er ikke skattefri den er finansiert av de andre mnd.
30% skatt er og feil
Jeg har lav lønn 300-350k i året og har 25% skatt
Min mann har høy så han har 47% på grunnlønn og 50/52% på bonuser. Eneste grunnen til at han har så ,,lavt'' er at jeg har gitt han alle fradrag og meg alle verdier i skattesystemet

Villet land har högst reallön? Norge eller Sverige?

Jag tänkte att om priserna är 200% dyrare och lönen 50% högre så är det dyrare att bo i Norge än i Sverige ?
Citera
2026-08-09, 10:56
Medlem
Så dyrt är det inte. Däremot mer prisvärt när man rör sig mot 350-400 kr. Man får bättre kvalitet och mer för pengarna på restaurang.

Vardagsmat är lite dyrare men inga problem om man är en riktig människa och kan laga mat själv.

Bara patrask och idioter som köper färdigmat och energidrycker hela tiden.
Citera
2026-08-09, 11:28
Medlem
Jag bor i Oslo och ja det är dyrt och ingen gillar det. Man tjänar mer generellt - men jag har mindre kvar i plånboken varje månad här. Det är ju inte bara matvaror som är dyrare utan även försäkring, internet, parkering, frisör, bio... och så vidare.
Citera
2026-08-09, 11:43
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergensia
Vi har og alt for mange butikker pr innbygger+ de er ofte små.
Jeg bor i utkanten av en større by og jeg har i gangavstand Meny: 1, Rema1000: 4, Kiwi: 3, Spar: 3, Bunnpris: 1, Extra: 1
Sier seg selv at med så mange butikker så blir det kunden som blir skadelidende med høyere priser
Ja, det kostar naturligtvis. I Sverige har ju jättemånga små butiker lagts ned. Tex i samhället jag växte upp i, med ca 500 invånare, fanns hela tiden en mindre butik. Det var praktiskt för äldre och för de som inte hade bil, men nu är den nedlagd.

Men sen har ju Norge lite annorlunda geografi också, med berg och fjordar, som gör det lite svårare att ta sig till större städer/byar. Så ni får betala lite för hur landet ser ut också, men det är det väl värt, med tanke på vilka andra fördelar det för med sig?
Citera
2026-08-09, 12:37
Medlem
Citat:
Ok. Det vinns givetvis olika "lönegrader" i det norska samhället, det finns det i hela världen.
Men det finns bättre möjligheter i Norge om man sköter sina kort väl, att tjäna pengar.
Men tyvärr har Arbeiderpartiet tagit fram sitt fula tryne. -Att ta norrmännens pengar, vilket de inte behöver det minsta.

Så är det säkert. Men faktum kvarstår: Norrmän har det inte tuffare än svenskar. De högre priserna kompenseras för mer än väl med högre lön.

Om det är värt att leva med norsk mat för detta är en annan fråga...
Citera
2026-08-09, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, det kostar naturligtvis. I Sverige har ju jättemånga små butiker lagts ned. Tex i samhället jag växte upp i, med ca 500 invånare, fanns hela tiden en mindre butik. Det var praktiskt för äldre och för de som inte hade bil, men nu är den nedlagd.

Men sen har ju Norge lite annorlunda geografi också, med berg och fjordar, som gör det lite svårare att ta sig till större städer/byar. Så ni får betala lite för hur landet ser ut också, men det är det väl värt, med tanke på vilka andra fördelar det för med sig?
Vel så mange butikker jeg har i gangavstand vil nødvendigvis presse prisen opp, ingen jobber gratis.
Skal og si at jeg bor 10-15 min fra sentrum (forutsatt ingen kø)
I Norge har sånne steder som du beskriver stort sett selvbetjente døgnåpne butikker med det mest nødvendige
Citera
2026-08-09, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Villet land har högst reallön? Norge eller Sverige?

Jag tänkte att om priserna är 200% dyrare och lönen 50% högre så är det dyrare att bo i Norge än i Sverige ?
Når jeg ser på bolig og matpriser i Sverige ville det nok vært fordelaktig å bo i Sverige. En ting jeg virkelig ikke liker med Sverige er dagis ordningen deres
BTW auto oversetteren her er tragisk til tider
Citera
2026-08-09, 19:18
Medlem
Jag undrar hur priserna hade sett ut utan olja och gas. Kanske då Norge ville ha Nordens lägsta priser på allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in