2026-08-10, 07:44
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linosa
Jag bor i Oslo och ja det är dyrt och ingen gillar det. Man tjänar mer generellt - men jag har mindre kvar i plånboken varje månad här. Det är ju inte bara matvaror som är dyrare utan även försäkring, internet, parkering, frisör, bio... och så vidare.

Berätta mer om priserna.
Vad kostar vad?
Citera
2026-08-10, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Vad tycker norrmännen om deras priser i butikerna?
Jag har aldrig varit i norge, men jag har hört att priset på mat med mera kan skilja sig allt från 200-300% uppåt.

Har dom verkligen råd med att äta ute?
Tror att du får åka till Norge istället för att starta en tråd som bygger på dina fantasier. Finns inga varor som skiljer 2-300% mellan Sverige och Norge. Det som skiljer absolut mest är tobak, godis och alkohol och vissa typer av kött. Å andra sidan är räkor väldigt billigt där i Norge
Citera
2026-08-11, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
Jag undrar hur priserna hade sett ut utan olja och gas. Kanske då Norge ville ha Nordens lägsta priser på allt.

Norge var urfattigt innan naturresurserna. Flera historiska saker i bland annat Oslo är halvfärdiga projekt från tiden innan oljan.
Citera
2026-08-11, 23:05
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergensia
Når jeg ser på bolig og matpriser i Sverige ville det nok vært fordelaktig å bo i Sverige. En ting jeg virkelig ikke liker med Sverige er dagis ordningen deres
BTW auto oversetteren her er tragisk til tider

Det är ju lägre löner i Sverige, så jag tror inte att det är bättre att bo här. Det idealiska är väl om man kan jobba i Norge med norsk lön och bo i Sverige där saker inte kostar så mycket. Det har dock blivit sämre på senare år när den svenska kronan har stigit i värde. Man får inte lika mycket för sin norska lön i Sverige som man fick förr.

Men visst, bor man i t.ex Strömstad och jobbar i Halden så tar det väl inte mer än en halvtimme till jobbet, och man får mer betalt än om man jobbar med samma sak i Sverige. Sedan finns det väl fler jobb närmare Oslo, men det blir betydligt längre att åka.
Citera
2026-08-12, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det är ju lägre löner i Sverige, så jag tror inte att det är bättre att bo här. Det idealiska är väl om man kan jobba i Norge med norsk lön och bo i Sverige där saker inte kostar så mycket. Det har dock blivit sämre på senare år när den svenska kronan har stigit i värde. Man får inte lika mycket för sin norska lön i Sverige som man fick förr.

Men visst, bor man i t.ex Strömstad och jobbar i Halden så tar det väl inte mer än en halvtimme till jobbet, och man får mer betalt än om man jobbar med samma sak i Sverige. Sedan finns det väl fler jobb närmare Oslo, men det blir betydligt längre att åka.
Både jeg og min mann har jobbet som gjør at vi kan ha hjemmekontor, antar pga skatteregler at vi kun vil skatte til Norge.
Det som holder oss her vi bor nå er at siste barnet skal bli ferdig utredet (barnet har ADHD) + oppstart på medisiner
Citera
2026-08-12, 07:43
Medlem
Citat:
Berätta mer om priserna.
Vad kostar vad?

Varför åker du inte bara dit om du är så intresserad?
Citera
2026-08-12, 07:50
Medlem
Fettsugnings avatar
Frågan är väl varför det är så jävla dyrt i Norge? Med all olja borde skattetrycket vara lågt och nettoinkomsten hög nog för att den genomsnittliga hushållsekonomin skulla vara vida bättre än den svenska.

Det är också en jävla polisstat där staten förtrycker folket med bl a helt orimliga fortkörningsböter mm.

Intressant är också att det är så jävla mycket elbilar reggade i Norge. Känner norrmännen någon form av 'klimatskam' för all olja de pumpar upp och försöker minska skuldkänslorna med att köpa en Tesla?

Det är ett märkligt land...
Citera
2026-08-12, 11:16
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varför åker du inte bara dit om du är så intresserad?

Vill inte.
Norge är väldigt likt Sverige naturligt.
Citera
2026-08-12, 11:17
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Frågan är väl varför det är så jävla dyrt i Norge? Med all olja borde skattetrycket vara lågt och nettoinkomsten hög nog för att den genomsnittliga hushållsekonomin skulla vara vida bättre än den svenska.

Det är också en jävla polisstat där staten förtrycker folket med bl a helt orimliga fortkörningsböter mm.

Intressant är också att det är så jävla mycket elbilar reggade i Norge. Känner norrmännen någon form av 'klimatskam' för all olja de pumpar upp och försöker minska skuldkänslorna med att köpa en Tesla?

Det är ett märkligt land...

Oljefonden drev upp inflationen.
Citera
2026-08-12, 11:43
Medlem
Citat:
Vill inte.
Norge är väldigt likt Sverige naturligt.

Inte direkt, det är rätt annorlunda faktiskt. Om du lämnar Oslo.
Citera
2026-08-12, 11:48
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Oljefonden drev upp inflationen.
Jojo men fortfarande borde landets rikedomar leda till ett lågt skattetryck. Väldigt lågt t o m.
Citera
2026-08-12, 15:12
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergensia
Både jeg og min mann har jobbet som gjør at vi kan ha hjemmekontor, antar pga skatteregler at vi kun vil skatte til Norge.
Det som holder oss her vi bor nå er at siste barnet skal bli ferdig utredet (barnet har ADHD) + oppstart på medisiner

Det tror jag inte. Om du utför arbetet i Sverige så skall väl din norska arbetsgivare betala arbetsgivaravgifter till svenska staten, och du skall betala skatt i Sverige. Det är förstås svårt att kontrollera om du arbetar på distans, så det kanske går att fortsätta att betala skatt i Norge om du tycker att det är bättre.

Det är väl ganska lika nivå på skatten i båda länderna. Något lägre skatt i Sverige kanske, men också sämre villkor om man t.ex blir sjuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in