2026-08-08, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Nu har de stora barnkullarna som föddes på 80- och 90-talen flyttat hemifrån.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/befolkningspyramid-for-sverige/#Senaste_aret
I nästa generation, dom som skall flytta hemifrån nu, är det 20% färre personer.
Och i generationen efter är det ytterligare 15% färre unga som kommer behöva en bostad.

Om man nu inte bygger för en ökad invandring, vad bygger man då för?
Behovet av bostäder tycks ju gå ner.

Visst. En del bostäder ligger på "fel ställe". Så i Boden kanske man behöver bygga nytt.

Och vissa bostadsområden har passerat "bäst före" datum och ersätts med nybyggnation.

Men på många ställen varnar man istället för bostadsöverskott.

Storstadskärnorna kommer säkert fortfarande locka barnlösa och singelhushåll, de som har tid och råd att konsumera krogliv och kultur. Fast i city-lägen finns det inte så mycket plats för nybyggnation. Där blir det till att konkurrera om de befintliga bestånden.
Men för "normalfamiljen" är mervärdet i att bo centralt svår att motivera. I och med distansarbetets utbredning kommer förhoppningsvis ekonomiska incitament förmå folk att flytta från dyra områden till billigare, där livspusslet är lättare att få ihop. Särskilt som man får bättre barnomsorg, bättre klasskamrater och mindre kriminalitet på köpet.

Så hur ser kalkylen ut för byggbarnchen, stadsplanerarna och trendsättarna ut?
Finns det utrymme för projekt som Älvsjödalen?
https://vaxer.stockholm/omraden/stadsutvecklingsomraden/stadsutvecklingsomrade-alvsjo-orby/

Kommer storstäder som Malmö till och med få en minskande befolkning?
https://www.sydsvenskan.se/malmo/malmos-bebisbrist-fortsatter-langt-till-400-000-malmobor/

Alltså: Behövs det verkligen fler bostäder? (Sverige har redan 200.000 fler bostäder än det finns hushåll i landet; vem bor i dem?)
Eller är det färdigbyggt, och eventuell nybyggnation ersätter bara det som inte längre håller måttet eller korrigerar regionala snedfördelningar?

Bra trådstart. Ytterligare en demografisk aspekt är antalet avlidna. Som just nu är drygt 90 000 per år.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/

Men ser man till historisk födelsehistorik så kommer det öka kraftigt:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/fodda-i-sverige/

Från ca 1942 började antalet födda öka kraftigt, och var sedan väldigt högt hela 40-talet. På 50-talet minskade det visserligen, men var fortfarande klart högre än på 30-talet. Antalet döda lär alltså öka rejält de närmaste tio åren. Dessutom finns betydligt fler invandrare födda ungefär från 40-talet och framåt, än det funnits tidigare generationer, vilket kommer spä på denna effekt ytterligare.

Vissa områden, som Stockholms innerstad, har så många som vill bo, så där kommer det nog fortsatt finnas en viss brist. Men nästan hela resten av landet kan problemet bli det motsatta, att det blir svårt att få bostäder sålda eller uthyrda.
Citera
2026-08-08, 19:50
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Nu går jag väl lite Off-Topic här, men såhär ser siffrorna ut idag:
- Det totala marknadsvärdet på alla privatägda bostäder (bostadsrätter och småhus) är 6-6,5 tusen miljarder.
- Den totala belåningen för dessa bostäder ligger på 4,2 tusen miljarder.

Vi hör att många äldre sitter på obelånade fastigheter. Andelen av alla som äger sin lägenhet men är obelånade är 21%.
De flesta kvarvarande är högt belånade (i genomsnitt 55-60%)

Varför rabblar jag dessa siffror? Jo, om du skickar hem 2 miljoner människor så kommer det plötsligt finnas nästan oändligt med lediga hyreslägenheter. De artificiellt uppskruvade bostadspriserna kommer sjunka till den grad att de flesta BR- och husägare kommer att ha skulder som överstiger marknadsvärdet på deras bostad.
Oavsett vad något parti säger så kommer dom aldrig låta det ske!

Men min trådstart sprang ur funderingen på hur Sveriges välstånd kommer att påverkas av om det faktiskt inte behövs fler bostäder: Både vad gäller byggaktivitet (vilket är viktigt för fortsatt "tillväxt") och svenskarnas förmögenhetsutveckling (som ju till ca 50% består av bostäder).
---
*) Att 60% av Sveriges hushåll saknar bolån beror på att så många bor i hyresrätt (30-33%).
Skickar vi hem 2 miljoner utlänningar tror jag knappast svenskarna som bor i BR, radhus eller småhus vill flytta in i en betongbunker. Däremot kommer de i högre grad bo kvar i sina BR osv.

Skulle själv inte få för mig att flytta till någon förort oavsett vad mitt hus är värt, visst är det ibland knöligt att bo en bit från staden, men det är värt det.
Citera
2026-08-09, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Skickar vi hem 2 miljoner utlänningar tror jag knappast svenskarna som bor i BR, radhus eller småhus vill flytta in i en betongbunker. Däremot kommer de i högre grad bo kvar i sina BR osv.

Skulle själv inte få för mig att flytta till någon förort oavsett vad mitt hus är värt, visst är det ibland knöligt att bo en bit från staden, men det är värt det.

Vad jag ville säga är att du skulle få problem med banken (ifall du har bolån).
Ditt hus skulle vara värt max 50% av vad "marknaden" värderar den till idag. Inte för att du vill flytta, ytan därför att den som vill flytta har så väldigt mycket mer att välja på.
Jag tror nog de flesta unga skulle vilja börja sin bostadskarriär i en hyreslägenhet, hellre än att gå ut i arbetslivet belånade till strupen. Så därför skulle marknaden för mindre BR krascha.
Och då skulle inte folk med små BR ha råd att betala vad de med större BR och radhus hoppas få.
Vilket skulle innebära att när dom får barn skulle dom inte betala 5-10 mille för en begagnad villa från 70-talet. Nej, kanske 2 eller 3 mille, om ens det. Som sagt: I övre Norrland får man en sådan för en halv mille. Det är väl riktmärket. Ungefär som för en bättre begagnad bil.

Så nej, du skulle inte flytta, för du skulle inte kunna betala av dina lån. Och banken skulle vilja att du ökar amorteringstakten. Drastiskt.
Citera
2026-08-09, 10:40
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Vad jag ville säga är att du skulle få problem med banken (ifall du har bolån).
Ditt hus skulle vara värt max 50% av vad "marknaden" värderar den till idag. Inte för att du vill flytta, ytan därför att den som vill flytta har så väldigt mycket mer att välja på.
Jag tror nog de flesta unga skulle vilja börja sin bostadskarriär i en hyreslägenhet, hellre än att gå ut i arbetslivet belånade till strupen. Så därför skulle marknaden för mindre BR krascha.
Och då skulle inte folk med små BR ha råd att betala vad de med större BR och radhus hoppas få.
Vilket skulle innebära att när dom får barn skulle dom inte betala 5-10 mille för en begagnad villa från 70-talet. Nej, kanske 2 eller 3 mille, om ens det. Som sagt: I övre Norrland får man en sådan för en halv mille. Det är väl riktmärket. Ungefär som för en bättre begagnad bil.

Så nej, du skulle inte flytta, för du skulle inte kunna betala av dina lån. Och banken skulle vilja att du ökar amorteringstakten. Drastiskt.
Har inga lån eller krediter, aldrig haft annat än ett litet studielån som är bortbetalat för länge sedan. (Bor inte i övre Norrland heller för den delen)
Citera
2026-08-09, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Nigeria kommer ju snart att ha över en miljard invånare. Om vi börjar bygga stora städer åt dem i Norrlands skogar redan nu, som Reinfeldt föreslog, så kan vi ta emot dem med pompa och ståt om femtio år!
Det var 20 år sedan han var statsminister ni måste släppa det där och gå vidare.
Citera
2026-08-09, 16:42
Medlem
puterealbas avatar
Så vi ska inte ta emot negrer?

Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Det var 20 år sedan han var statsminister ni måste släppa det där och gå vidare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in