2026-08-09, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Polisutredare tittar alltid på offerprofiler. Särskilt när det gäller spaningsmord eftersom detta kan förklara hur ett offer eventuellt kommit i kontakt med farliga människor. I detta fall är det dock mindre intressant eftersom man redan häktat en misstänkt GM.

Enligt mitt förmenande är sannolikheten för att någon som BO skulle sluta på det sätt hon gjort väldigt liten med tanke på att hon verkar haft ett ordnat liv utan missbruksproblem etc.
Hur får du ihop att sannolikheten för att BO skulle råkat ut för detta med tanke på ordnat liv utan missbruksproblem?
Män som begår dödligt partnervåld speglar befolkningen i stort och återfinns inom alla samhällsklasser och yrken. Så även i detta fall. Forskning visar att förövare av dödligt partnervåld ofta framstår som socialt väletablerade, med arbete och ordnad ekonomi, och de saknar ofta tidigare historik av grövre våldsbrott.
Vi hade ju även föräldrarna i Skåne som mördade sina två barn, mamman var skattejurist och pappan var docent och forskare i handelsrätt. Det var förvisso planerade mord, när det gäller detta mord tänker jag att det var utfört i affekt.
Han som mördade sina barn på Dalarö som hämnd för avslutad relation var snickare och egenföretagare och jag tvivlar på att mamman hade något missbruk eller oordnat liv, vad jag minns i alla fall. Det var bara några exempel.
Eftersom män i alla samhällsklasser är förekommande när det gäller dödligt partnervåld gäller förstås detsamma kvinnan.

Sedan kan jag förstå att det kommer mer som en överraskning för omgivningen när det verkar finnas sådana fördomar när det gäller dödligt partnervåld. Vi har ju givetvis de kvinnor som blir ihop med män som är lågutbildade och redan tidigare är dömda för våld mot kvinnor, men det är viktigt att se våldet mot kvinnor som ett utbrett samhällsproblem.

Jag tror att BO var fullkomligt oförberedd på vad han kunde göra. Jag ser fram emot vad deras närmaste omgivning säger. Har BO nämnt för någon om hans eventuella våldstendenser? Har MGM:s omgivning på något sätt anat oråd?
Citera
2026-08-09, 11:08
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Men hör du. Den procent som mördar sina män, det skulle kunna vara så att de gör det efter år av annan typ av misshandel. Typ våldtäckter osv. Jag känner exakt en sån kvinna, som mördade en man efter år av våldtäkter och misshandel.
Bakomliggande orsaker till våld och mord är ganska intressant om man ska dra upp statistik.
Mäns våld och kontrollbehov av kvinnor är inte någon hemlighet direkt. Det är ett välkänt problem och vi behöver inte negligera det med att komma med ”jo men det händer att män blir mördade också”.
Ja det händer och i vissa fall så är det säkert en kontrollerande galen kvinna som är extremt fysiskt överlägsen sin man. Men i de allra flesta fall inte.

Vilken fantastisk victimblaiming!

20% av mordoffren som mördas av en partner varje år är män. Mördade av en kvinna.
Nej det är inte en mördad makes fel om hans maka mördar honom!

Eftersom du tar upp denna victimblaiming av mordoffer i partnervåld - tänker du dig att det kanske förekommit att det är mordoffrets fel även i detta fall?
Eller gäller det enbart när mordoffret är en man mördad av sin kvinnliga partner, att det hela egentligen ändå är mannens fel?

Reflekterar nu ens över vad du själv skrivit?
Citera
2026-08-09, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barnabyhimself
Den enklaste är oftast mest rätt. Håller fullständigt med om detta!

Det finns en bytesannons om en identisk lika lgh som MGM har, på adressen, finns även fler fyror på samma våningsplan men tycker det är ett speciellt sammanträffande.👀

Har inte reg mig på den sidan så inga detaljer syns om önskemål 👀

MGM kommer dit för att befästa och visa hur ivrig och ’seriös’ han är…. med att gå vidare i relationen/dejtandet.
Nej, den bytesannonsen gäller en annan lägenhet på samma våningsplan som MGM, märkligt nog. Har avhandlats i går i tråden.
Citera
2026-08-09, 11:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Men de hade ju visst planerat en fest tillsammans där.

Det är inte vidimerat.
Det var något som han hade sagt

enligt en skribent i tråden som citerade en intervju med bekant till mannen.

Det kan troligare vara något han önskade

tills det styrks.

Håller med de inlägg som lyfter att 8 månader är bara dejting,

då man fortfarande utvärderar en fortsättning.

Troligare att hon analyserade honom fortfarande
och, om ryktet om festen stämmer, skulle se hur han är tillsammans med vännerna.
Senast redigerad av Think-If-You-Can 2026-08-09 kl. 11:23.
Citera
2026-08-09, 11:10
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Den enklaste är oftast mest rätt. Håller fullständigt med om detta!

Det finns en bytesannons om en identisk lika lgh som MGM har, på adressen, finns även fler fyror på samma våningsplan men tycker det är ett speciellt sammanträffande.👀

Har inte reg mig på den sidan så inga detaljer syns om önskemål 👀

MGM kommer dit för att befästa och visa hur ivrig och ’seriös’ han är…. med att gå vidare i relationen/dejtandet.

Huset har bytt förvaltning och ska renoveras.

Kan ha stressat honom iofs
Citera
2026-08-09, 11:10
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can
Det är inte vidimerat.

enligt en skribent i tråden.

tills det styrks.

Det är en vän till TN som uttalat sig om den planerade festen i media. Om den var planerad på riktigt eller om det var något han hade sagt är dock oklart.

Från Expressen

– Det var meningen att de skulle ha en gemensam fest så småningom så därför känns det här extra konstigt, säger vännen om mannen och den nu döda kvinnan.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/misstankte-mannen-planerade-fest-med-kvinnan/
Senast redigerad av slemhinder 2026-08-09 kl. 11:35.
Citera
2026-08-09, 11:12
Medlem
Kärlek över gränser?
Det är inte första eller sista gången?
Arbetare och tjänstemän.
Chefer och medarbetare.
Söder- och Östermalmstorg.
Svarta och vita.
Lantisar och storstadsbor.
Osv…
Som sagt kärlek är både härligt och gränslöst

Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Både och skulle jag säga.

Det är ju en enorm skillnad i hur arbetsdagen ser ut. Det jag mer är inne på är att i vissa delar av medelklassen (övre medelklass ska kanske tilläggas) så är yrkesvalen inte långt från varandra när personerna är i typ 20-årsåldern. Ska man följa sitt hjärta eller sin hjärna typ. Det finns ju hyfsat många exempel på folk som lite kombinerat en högre akademisk utbildning med ett lite flummigare jobb inom kulturen. Liksom det finns många som gått från att ströjobba inom kulturen till att sadla om och bli läkare, chefer osv. Tror det handlar om människor med ett stort driv helt enkelt, människor som inte nöjer sig med ett Svenssonjobb.

Jag skrev förut att jag är förvånad att de två inte har fler gemensamma bekanta med mig på Facebook (MGM har en, BO ingen). En annan sak som förvånar mig lite är att deras vänlistor inte verkar innehålla några ”kändisar”. Jag hade inte blivit förvånad om deras listor varit späckade med regissörer, filmkritiker, författare osv. Kanske är det så enkelt att Facebook aldrig varit så viktigt för dem.
Citera
2026-08-09, 11:13
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Högre tjänstemän och diplomater?

Det är två rätt ordinära höginkomsttagare i Stockholm bara. Inget som sticker ut på något sätt.

Högre tjänstemän och diplomater är också rätt ordinära i den här kretsen. Ville bara tydliggöra att hög inkomst som sådant inte är vad som sticker ut i den här gruppen utan att det förutom det finns annat kapital. Där av min kommentar om att du inte hittar så många ingenjörer eller programmerare i gruppen som ju annars är en stor del av Stockholms höginkomsttagare.
Citera
2026-08-09, 11:13
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Det är en vän till TN som uttalat sig om den planerade festen i media. Om den var planerad på riktigt eller om det var något han hade sagt är dock oklart.

Hur och när?
Citera
2026-08-09, 11:16
Medlem
slemhinders avatar
Angående skadorna på TN, åklagare Emma Olsson intervjuades i Expressen:

Det har rapporterats att han hade skador när han greps. Kan du berätta om skadorna?
– Vi har ännu inte fått någon rapport från rättsläkaren som har genomfört kroppsundersökningen av honom. Men det verkar vara förhållandevis ytliga skador.

– Och som sagt, de skadorna behöver inte ha någonting med den här gärningen att göra. De kan likväl ha uppkommit innan gärningen och också efter.

– Vi ska alltså ha i åtanke att den här mannen har befunnit sig utomhus i ett och ett halvt dygn och försökt undkomma polisen. Så det är inte uteslutet att man då också får vissa skråmor på kroppen. Men det får ju den fortsatta utredningen visa vilka skador som är relevanta för just den här gärningen.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/aklagare-i-skargardsmordet-spar-av-omfattande-skador/
Citera
2026-08-09, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can
Det är inte vidimerat.

enligt en skribent i tråden som citerade en intervju med bekant till mannen.

tills det styrks.

Troligare att hon analyserade honom fortfarande
och, om ryktet om festen stämmer, skulle se hur han är tillsammans med vännerna.
Det där om den planerade festen stod det om i media, Ab eller Expressen.
Citera
2026-08-09, 11:24
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Nej, den bytesannonsen gäller en annan lägenhet på samma våningsplan som MGM, märkligt nog. Har avhandlats i går i tråden.
TNs lägenhet ligger på våning 6.
Har sett två bytesannonser för 4 r ok (110 kvm), Sankt Paulsgatan 2 på Lägenhetsbyte, men ingen av de jag sett ligger på våning 6 - utan på våning 3 respetive våning 4.
Kanske finns det en tredje 4a på adressen som jag har missat i så fall?
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Huset har bytt förvaltning och ska renoveras.
Har det? Fastigheten renoverades 2019, i vart fall invändigt. Men är det en annan renovering nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in