Citat:
Hur får du ihop att sannolikheten för att BO skulle råkat ut för detta med tanke på ordnat liv utan missbruksproblem?
Polisutredare tittar alltid på offerprofiler. Särskilt när det gäller spaningsmord eftersom detta kan förklara hur ett offer eventuellt kommit i kontakt med farliga människor. I detta fall är det dock mindre intressant eftersom man redan häktat en misstänkt GM.
Enligt mitt förmenande är sannolikheten för att någon som BO skulle sluta på det sätt hon gjort väldigt liten med tanke på att hon verkar haft ett ordnat liv utan missbruksproblem etc.
Enligt mitt förmenande är sannolikheten för att någon som BO skulle sluta på det sätt hon gjort väldigt liten med tanke på att hon verkar haft ett ordnat liv utan missbruksproblem etc.
Män som begår dödligt partnervåld speglar befolkningen i stort och återfinns inom alla samhällsklasser och yrken. Så även i detta fall. Forskning visar att förövare av dödligt partnervåld ofta framstår som socialt väletablerade, med arbete och ordnad ekonomi, och de saknar ofta tidigare historik av grövre våldsbrott.
Vi hade ju även föräldrarna i Skåne som mördade sina två barn, mamman var skattejurist och pappan var docent och forskare i handelsrätt. Det var förvisso planerade mord, när det gäller detta mord tänker jag att det var utfört i affekt.
Han som mördade sina barn på Dalarö som hämnd för avslutad relation var snickare och egenföretagare och jag tvivlar på att mamman hade något missbruk eller oordnat liv, vad jag minns i alla fall. Det var bara några exempel.
Eftersom män i alla samhällsklasser är förekommande när det gäller dödligt partnervåld gäller förstås detsamma kvinnan.
Sedan kan jag förstå att det kommer mer som en överraskning för omgivningen när det verkar finnas sådana fördomar när det gäller dödligt partnervåld. Vi har ju givetvis de kvinnor som blir ihop med män som är lågutbildade och redan tidigare är dömda för våld mot kvinnor, men det är viktigt att se våldet mot kvinnor som ett utbrett samhällsproblem.
Jag tror att BO var fullkomligt oförberedd på vad han kunde göra. Jag ser fram emot vad deras närmaste omgivning säger. Har BO nämnt för någon om hans eventuella våldstendenser? Har MGM:s omgivning på något sätt anat oråd?