2026-08-09, 11:27
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
TNs lägenhet ligger på våning 6.
Har sett två bytesannonser för 4 r ok (110 kvm), Sankt Paulsgatan 2 på Lägenhetsbyte, men ingen av de jag sett ligger på våning 6 - utan på våning 3 respetive våning 4.
Kanske finns det en tredje 4a på adressen som jag har missat i så fall?

Har det? Fastigheten renoverades 2019, i vart fall invändigt. Men är det en annan renovering nu?

Någon typ av kulturklassning. Med Einar…. vet ej årtal.

Han kunde betala hyra oavsett. Skrev för att några lade ut annonser.

Hade fel! Verkar vara klart 2019
Senast redigerad av vichy6 2026-08-09 kl. 11:29.
Citera
2026-08-09, 11:31
Medlem
slemhinders avatar
Angående var ÅÅ anträffades, om det var inomhus eller utomhus, så är min tolkning att man hittat henne inuti huset.

Från SVT Nyheter:

Åklagare Emma Olsson berättar om de medgivanden som mannen gjort i inledande förhör.

– Han har placerat sig själv på platsen vid tiden för gärningen men har inte kunnat lämna så mycket mer information om hur eller varför det här sker.

Vid platsen, menar du då skärgårdsön eller huset?

– Vi menar huset, säger hon.

Under fredagseftermiddagen häktades mannen av Nacka tingsrätt på sannolika skäl misstänkt för mord.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kvinna-hittad-skadad-pa-skargardso-misstanke-om-brott

Citat:
Ursprungligen postat av Losningen1
Hittade en sida där detta brottet sammanfattat med platser.

https://mordplats.se/fall/mordet-i-skargarden

Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Hon påträffades alltså utomhus en liten bit från huset, i riktning mot vägen (som det ser ut på kartan). Kan hon ha försökt söka skydd hos någon granne tvärs över vägen men blivit ifattsprungen av MGM?

Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Ok, utomhus alltså, det var nytt. Undra om allt stämmer som står där, det det att polisen hittade henne men det var väl en anhörig vad jag förstått.

Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig

Kartmarkeringen på mordplats.se ser riktig ut. Den markerar ett hus (som ligger på fastigheten som ägs av BO+delägaren) med rödaktig takfärg, syns kanske inte helt tydligt på en satellitbild.

Däremot skiljer sig mordplats påstående i mordplats-texten om "utomhus" från vad alla andra har uppgett i medier mm:
mordplats.se "När polis och räddningstjänst kom till platsen påträffades kvinnan avliden utomhus.”
I etablerade medier anges att kvinnan hittades i huset, exempel:
TV4 "En kvinna har hittas avliden i en bostad på en ö i Stockholms skärgård i Värmdö kommun."
Men det kanske finns utrymme för feltolkningar av antingen mordplats.se-sajten eller gammelmedia. Polisen kanske t ex har formulerat det som "påträffat död på fastigheten" (där fastighet kan handla om både hus och tillhörande tomt). eller så har mordplats.se helt enkelt fel.

SVT, Expressen, TV4.

Lägger in de tidigare kartbilderna som jag skrev om vid lunch:
Citera
2026-08-09, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Vet ej men det känns ju troligt. Kräftskiva? Sades det inte något i media om festen?
Kanske ville hon bjuda exet som hon samäger huset med?
Inte ovanligt med goda relationer med ex där man har middagar tillsammans och festar ihop osv. Många i min umgängeskrets gör så. Han tålde kanske inte tanken på att ha en fest med henne för hennes ex var med. Om han dessutom ville samäga huset med henne i framtiden.
Äsch, vad vet jag.
Ja han kanske fick frispel när han fick veta att JEB skulle komma på festen ? Fast nej, när man tänker efter så borde han väl inte blivit inbjuden till det ? De delade ju liksom på veckorna. Eller så var det så att JEB hade ordnat festen och hade bjudit in ÅÅ ? Spekulation såklart!
Citera
2026-08-09, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Jag vet, jag var sarkastisk över hans fina titel.
Vad fan för chefstekniker var han?
Packade upp konstverk och ställde upp dem?
Satt och kollade att termometern och fuktmätaren höll sig på rätt intervall?

Vad gjorde hans underordnade tekniker?
Helt jävla otroligt att han fick den lönen för så lite jobb. Weil är frikostig.

Kommer bli rusning på den rollen nu!
Förvisso en gissning men ändå. Jag tänker mig att han är konstvetare. Tre år på högskola m a o.

https://www.su.se/utbildning/utbildningskatalog/utbildningsamnen/kultur-och-historia/konstvetenskap
Citera
2026-08-09, 11:38
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ja han kanske fick frispel när han fick veta att JEB skulle komma på festen ? Fast nej, när man tänker efter så borde han väl inte blivit inbjuden till det ? De delade ju liksom på veckorna. Eller så var det så att JEB hade ordnat festen och hade bjudit in ÅÅ ? Spekulation såklart!

Låter väl rimligt. Så vill veta mer om festen.
Citera
2026-08-09, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qqqqwwwweeee
Förvisso en gissning men ändå. Jag tänker mig att han är konstvetare. Tre år på högskola m a o.

https://www.su.se/utbildning/utbildningskatalog/utbildningsamnen/kultur-och-historia/konstvetenskap
Efter lite grävande: tror inte han har en högskoleutbildning.
Men andra kanske kan kika lite också.
(Har inte gjort någon jättedjup koll.)
Citera
2026-08-09, 11:41
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qqqqwwwweeee

Utbildningshysterin är konstig. Jobbat i hennes bransch +10 år, kan dock ej se gemensamma vänner pga ej FB.
Citera
2026-08-09, 11:46
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:

Hur gamla är BOs och JEBs barn?

Gillar den här teorin, en fest ordnad eller inbjuden av exempelvis gemensamma barn. TN blir arg på att BO inte ser hur ”det känns för honom”. Hon förklarar att hon vill kunna göra det för sina barn osv.
Citera
2026-08-09, 11:49
Avstängd
Har bara en känsla att det var ett "mobilbråk" att hon skulle ringa någon för han varit våldsam/dum/elak
Nånting som involverade något i mobilen
Alternativt hon blev arg på honom sett nåt i mobilen ger en örfil eller liknande och ett trauma väcks i honom
De stod kanske i köket
Citera
2026-08-09, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Rätt och rätt, nja, stämmer inte riktigt, det kan se olika ut, men det finns fall där fängelsekunden förlorat sin lägenhet vid ett mångårigt straff.

Jag skulle säga att det bara är i undantagsfall som någon har kunnat ha kvar hyreskontraktet vid långa fängelsestraff. Det måste vara ett fåtal som har sparade pengar att betala hyran med i över 10 år och Soc betalar inte detta. Dessutom är hyresvärdarna generellt sett inte så pigga på att låta någon som inte kan använda bostaden ha kvar kontraktet.
Citera
2026-08-09, 11:57
Medlem
slemhinders avatar
Jag tror mer och mer att allt handlar om att hon genomskådat ett sol-och-vårar-beteende hos honom.

Det kan t.ex. handlat om att han lite för tidigt försökt avancera i relationen. Det börjar med att han föreslår en gemensam fest. När han skickar ut inbjudningarna är de formulerade som att de två har bjudit in till ”sitt” ställe. Hon reagerar på att han pratar om stället som om det vore hans. Snart tar han samtalet om att han skulle vilja köpa ut hennes ex ur huset på Sollenkroka ö. ”Tänk vad härligt det vore om vi ägde det här stället tillsammans, jag har ju pengar från radhusförsäljningen som jag skulle kunna gå in med”.

Hon är tveksam men han fortsätter ta upp frågan och föreslår att hon ska fråga JEB hur mycket han vill ha för att bli utköpt. Hon säger nej eftersom att de inte känt varandra så länge. Vid tillfället kanske det kommer fram att hon som är jurist och har tillgång till t.ex. JUNO kollat om han förekommer i något mål och då blivit medveten om domstolsärendet med hans exsambo och hyresrätten.

Genomskådandet, att han inser att deras relation inte kommer vara densamma när de kommer hem och att han inser att han är fast på en ö i ett hus där han inte kan äga situationen bidrar till en känsla lik klaustrofobi. Han saknar makt helt och hållet. Hade samtalet skett över telefon hade han kunnat lägga på luren. Hade huset varit hans hade han kunnat kasta ut henne. Hans ego och psyke kollapsar och han tar till våld för att ”komma ur situationen”, för det är det enda han har kvar utöver att skamfyllt backa undan och behöva inse att han gjort bort sig.
Citera
2026-08-09, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Men hör du. Den procent som mördar sina män, det skulle kunna vara så att de gör det efter år av annan typ av misshandel. Typ våldtäckter osv. Jag känner exakt en sån kvinna, som mördade en man efter år av våldtäkter och misshandel.
Bakomliggande orsaker till våld och mord är ganska intressant om man ska dra upp statistik.
Mäns våld och kontrollbehov av kvinnor är inte någon hemlighet direkt. Det är ett välkänt problem och vi behöver inte negligera det med att komma med ”jo men det händer att män blir mördade också”.
Ja det händer och i vissa fall så är det säkert en kontrollerande galen kvinna som är extremt fysiskt överlägsen sin man. Men i de allra flesta fall inte.

Men psykisk misshandel är minst lika vanligt mellan könen. Vad säger du om korrelationen att kvinnor oftare lämnar sina partners än män (även gay-par)?

Kan ju vara så att emotionellt labila människor oavsett kön i kombination med dålig impulskontroll och ev annan problematik är den typiske partnermördaren. Och att mäns överrepresentation beror på att de även är överrepresenterade i att bli lämnad av sin partner.

Även om män som blir mördade av sin kvinnliga partner är färre, betyder de ingenting för dig? Är drt först när offerstatistiken är jämställd som de räknas eller räknas de aldrig?

Syftet är inte att tysta dig eller rycka in till stackars männens försvar utan att stoppa partnervåld genom att förstå hur och varför, då behöver vi inkludera båda könen eller tycker du att 2 mördade män per år är skitsamma av någon anledning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in