2026-08-09, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Går inte att missförstå att du inte länkade till källa
Wallincus vill inte riktigt hålla sig till att han inte klarar av att läsa 6 ord och ha de i minnet. Utan försöker smita undan genom att storgråta över att det inte fanns med en länk.
Men i den här tråden behöver man inte länka till Mäklarstatistik. Klarar man inte av att hitta det datat är man inte kvalificerad att diskutera.

Citat:
Rätt skall vara att svenskar är tredje mest skuldsatta inom EU
Någon som tror Wallincus förstår vilken typ av skuld som avhandlas?

Nej det vore chockerande i fall han förstod det.

Citat:
Ekbo har fel och erbjuder ingen källa
Total skuld får man räkna ut själv. Vet ingen som tillhandahåller det. Men för alla utom Wallincus är det trivialt. Det är två additioner.

Citat:
Det skall också tilläggas att ekbo inte vet vad BNP är och tror att det är påhittat av ChatGPT
Ser ut som Wallincus har hört en förkortning nämnas och nu provar att använda den.

Citat:
Ekbo klarar inte av att hålla sig uppdaterad om vad som sker i omvärlden eller att faktakolla saker, vilket är känt sedan länge.
Mja, data från Fred på reala bostadspriser för Australien kallar Wallincus inte fakta.
Och det säger mycket om hur han ser på fakta. Fakta är istället en bisats av någon på webben han kan misstolka å det grövsta.

Citat:
Då hade det fan blivit liv i luckan om att bostadspriser måste ner
Låter inte som Wallincus behöver betala någon fastighetsskatt. Utan det är bara andra som skall betala. Och det är väl vad alla misstänkt. Han har ingen bostad och klarar antagligen inte av att ta ansvar för en. Inget fel i den men det förklarar lite.
Citera
2026-08-09, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Haha, men jösses Ekbo... Att se din intellektuella panik i den här tråden
Ser att slemmet utgår från sig själv här.

Citat:
statliga räntebidrag
För alla som har den minsta lilla koll så togs sossarnas räntebidrag bort av Carl Bildt Regeringen i början på 90-talet.

Att slemmet skulle känna till det efter att ha fått det förklarat för sig en så där 37 ggr är dock inte att vänta sig. Här har vi grabbarna som lever i sina egna fantasivärldar.

Citat:
där du fantiserar om att jag ska bli 'hysterisk' över att hyrorna åker upp för en 10-procentig skatt.
Givet hur hysterisk du blivit tidigare när du skulle åka på att betala något så är det inga fantasier.

Citat:
Med tanke på att jag nyss sågade 10-procentförslaget vid fotknölarna
Gjorde du inte. Utan bara entusiastisk förklarade att det skulle bli uppståndelse.

Citat:
pragmatiska förslag om en balanserad skatt på 0,5–1,5 % infasad under 5–10 år samt avskaffande av rot, ränte bidrag och normal amorteringstakt
Att du vill att andra skall betala bidrag till dig är ju något som avhandlats 50-11 ggr i forumet. Det är välkänt.

Citat:
Dessutom sätter du krokben på din egen skrämseltaktik – i de flesta europeiska modeller är hyresfastigheter undantagna från den tunga fastighetsskatten för att skydda just hyresgäster. Det drabbar bara sådana villaägare som dig. Så lägg ner din fåniga skrämselpropaganda om Hyresnämnden, den biter inte här.
Ser ut som slemmet blir lite nervös här.

Citat:
Och sen ditt nästa genidrag om Singapore. Att du drar upp en asiatisk stadsstat som ditt nyliberala drömland visar att din ekonomiska kompetens är lika med noll. Låt oss titta på hur ditt älskade Singapore faktiskt har löst den bostadsmarknad som du vaktar med näbbar och klor:
Jag pekade på att dom har en skattekvot på 13%. Vilket kan sägas falsifiera dina påståenden.

Citat:
Total statlig planekonomi: I Singapore bor över 80 % av befolkningen i statligt byggda och ägda lägenheter (HDB). Staten äger nästan all mark och kontrollerar priserna med järnhand.
Är du redo att förstatliga din egen villa och låta staten bestämma vem som får bo där, Ekbo? Det var ju det systemet du precis hyllade!
HDB bygger men säljer sedan lgh till folk. 80% bor i bostäder som HDB byggt.

(Jag förstår i sig hur slemmet blev lurad här så det är inget jag klagar över).

Vidare så är hyran fri. Arbetsmarknaden fri. Folk får avtala löner hur dom vill. Staten betalar ingen akassa. Därmed är också arbetslösheten på min nivå. Folk arbetar.
Ett helvete för bidragsparasiter i Sverige.

Citat:
Ja, inkomstskatten är låg, men staten finansierar sig genom drakoniska avgifter. Ett tillstånd för att ens få köpa en bil kostar över en miljon kronor. Det är inte liberalism, det är en stenhård diktatur med spöstraff och dödsstraff för småsaker.
Givet att slemmet hamnar i häkte då och då för att han agerar lite väl kriminellt förstår jag att han reagerar starkt negativt på den lag och ordning som upprätthålls där.

Citat:
Slavarbete: Singapores tillväxt bygger på en enorm underklass av hundratals tusen gästarbetare som lever under vidriga förhållanden helt utan minimilöner, a-kassa eller mänskliga rättigheter. Det bekräftar exakt min poäng från mitt förra inlägg: du vill ha 1700-talsvillkor där fattiga dör på gatan utan dialys, så länge du får räkna dina gratisvinster.
Givet att slemmet saknar arbetsvilja och berättar att han sover på arbetstid och gör privatärenden så förstår jag att han reagerar starkt negativt på den arbetsmoral som upprätthålls där.

Sedan är det så att de arbetskraftsinvandrare som arbetar där gör det i allra högsta grad frivilligt. Det är tvärtom många som vill komma dit och arbeta. Att slemmet kallar det slaveri har nog mer att göra att slemmet vill få betalt utan att behöva arbeta. Och behöver man arbeta för betalningen så är det slaveri i hans värld.

Citat:
fega personangreppet man tar till när man blivit intellektuellt klädd naken och fått slut på riktiga argument.
Dvs business as usual för dig.
Citera
2026-08-09, 01:59
Medlem
Citat:
Går inte att missförstå att du inte länkade till källa, korrekt.
En person som läser dina påståenden skall inte behöva googla upp vilken källa du använder, det borde finnas med länk där du postar ditt nonsens.
Sedan väljer du att lyfta fram irrelevanta delar likaså, vilket blir tydligt när du väl pressas till att erbjuda källa.
Bostadspriserna går ner i juli, inte upp som du påstår. Här är kommentar från Robert Boije, chefsekonom på SBAB:
"Robert Boije, chefsekonom på SBAB, är själv förvånad och har ingen given förklaring till vad som driver prisfallet.

”Prisnedgången i Storstockholm sticker verkligen ut”, säger han, men konstaterar att prisnedgången inte kan förklaras med något prisfall på lägenheter i Stockholms centrala delar, utan berör länet i stort."
Vi kan väl ta och motbevisa andra påståenden du kommer med samtidigt, när vi ändå är igång.

Rätt skall vara att svenskar är tredje mest skuldsatta inom EU:
"– Av EU-länderna var det endast hushållen i Luxemburg och Danmark som hade högre lån per capita än de svenska vid utgången av 2022, säger Johannes Holmberg."
Tittar vi hur det ser ut globalt är Sverige på nionde plats bland högst skuldsatta i hela världen:
Världens mest skuldsatta hushåll (per capita)
1. Schweiz – 149 500 USD
2. Luxemburg – 96 000 USD
3. Norge – 87 900 USD
4. Australien – 83 100 USD
5. Danmark – 71 400 USD
6. Nederländerna – 68 600 USD
7. USA – 60 600 USD
8. Kanada – 58 800 USD
9. Sverige – 56 000 USD

Ekbo har fel och erbjuder ingen källa till vart han hämtar sitt nonsens ifrån, troligtvis för det är bara hans väldigt felaktiga uppfattning som erbjuds.
Det skall också tilläggas att ekbo inte vet vad BNP är och tror att det är påhittat av ChatGPT

Ekbo klarar inte av att hålla sig uppdaterad om vad som sker i omvärlden eller att faktakolla saker, vilket är känt sedan länge.
Kan man detta enkla knep däremot går det lätt att hitta att priserna faller brett i Australien:
""There's been a really rapid deterioration in conditions in Brisbane, which I think has probably been the most surprising trend that we've seen over the last couple of months," Cotality's head of research, Gerard Burg, told The Business.

"The shift is really evident in the total stock available for sale [in Brisbane]. Going back to February, it was around 25 per cent below the five-year average. It's now sitting up around 6 per cent above that average level."

In other words, the amount of available housing supply in Brisbane has accelerated, giving buyers more choice."

Detta är inte isolerat till Australien heller, USA har upplevt förbättring på sin bostadsmarknad med ett rejält pristapp på 2,4% i maj.
"The national median listing price has been falling for seven consecutive months, and in May it plunged 2.4% year over year to $429,500, representing the sharpest annual decline in Realtor.com® data going back to 2017, according to the latest monthly housing market trends report."

Kanada har upplevt en förbättring på hela 28,4% sedan mardrömsåret 2022 i sina huspriser
"Canadian real (inflation-adjusted) home prices fell 2.1% in Q4 2025, bringing the decline from their 2022 peak to 28.4%. The correction is the sharpest among G7 countries"

Sedan håller jag delvis med, jämfört med den rent ut sagt astronomiska övervärderingen som svenska bostäder har så är även en potentiell nedgång på 28% en droppe i havet och inte direkt någon stor smäll. Däremot finns ljus på horisonten för bostadspriserna, äntligen, nu när priserna faller i alla stora länder och drömmen om att övervärderingen skall utjämnas lever ännu.

Jag är egentligen mot skatter men en fastighetsskatt är en god idé, dock är siffran på tok för låg.
Fastighetsskatten bör ordnas så att de som köpte billiga bostäder på 80-90 talet nu behöver betala ikapp så mer rimlig summa är 5-10% på aktuellt marknadsvärde per år.
Då hade det fan blivit liv i luckan om att bostadspriser måste ner

Bara undrar, är siffrorna över skuld inkl statsskuld, eller är det bara hushållens skuld?
Citera
2026-08-09, 03:00
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Ser att slemmet utgår från sig själv här.

För alla som har den minsta lilla koll så togs sossarnas räntebidrag bort av Carl Bildt Regeringen i början på 90-talet.

Att slemmet skulle känna till det efter att ha fått det förklarat för sig en så där 37 ggr är dock inte att vänta sig. Här har vi grabbarna som lever i sina egna fantasivärldar.

Givet hur hysterisk du blivit tidigare när du skulle åka på att betala något så är det inga fantasier.

Gjorde du inte. Utan bara entusiastisk förklarade att det skulle bli uppståndelse.

Att du vill att andra skall betala bidrag till dig är ju något som avhandlats 50-11 ggr i forumet. Det är välkänt.

Ser ut som slemmet blir lite nervös här.

Jag pekade på att dom har en skattekvot på 13%. Vilket kan sägas falsifiera dina påståenden.

HDB bygger men säljer sedan lgh till folk. 80% bor i bostäder som HDB byggt.

(Jag förstår i sig hur slemmet blev lurad här så det är inget jag klagar över).

Vidare så är hyran fri. Arbetsmarknaden fri. Folk får avtala löner hur dom vill. Staten betalar ingen akassa. Därmed är också arbetslösheten på min nivå. Folk arbetar.
Ett helvete för bidragsparasiter i Sverige.

Givet att slemmet hamnar i häkte då och då för att han agerar lite väl kriminellt förstår jag att han reagerar starkt negativt på den lag och ordning som upprätthålls där.

Givet att slemmet saknar arbetsvilja och berättar att han sover på arbetstid och gör privatärenden så förstår jag att han reagerar starkt negativt på den arbetsmoral som upprätthålls där.

Sedan är det så att de arbetskraftsinvandrare som arbetar där gör det i allra högsta grad frivilligt. Det är tvärtom många som vill komma dit och arbeta. Att slemmet kallar det slaveri har nog mer att göra att slemmet vill få betalt utan att behöva arbeta. Och behöver man arbeta för betalningen så är det slaveri i hans värld.

Dvs business as usual för dig.

Tack för ett fantastiskt underhållande sammanbrott, Ekbo. Att se din totala kognitiva kluster b kortslutning och ditt desperata behov av att klippa sönder mitt inlägg i ca 15 microsvar är det absoluta kvittot på att min ekonomiska jujutsu träffade mitt i prick

När du tvingas stycka upp en sammanhängande text för att bygga oärliga halmgubbar, märka ord och kasta rabiata lögner om häktningar, då vet alla som läser här att du är fullständigt slaktad.
Du har helt enkelt inte den intellektuella kapaciteten att möta ett logiskt argument i sin helhet, utan måste gömma dig bakom ett rökridå av text för att trötta ut läsarna.
Dessutom är dina desperata försök att bortförklara Singapore-haveriet rena lögner. Att påstå att HDB 'bara bygger men säljer' är en patetisk rökridå.
HDB säljer inte bostäderna på en fri marknad – de säljer dem på 99-åriga statliga arrenden med stenhård prisreglering, inkomsttak och statliga kvoter för vem som får bo var. Att du kallar ett system där staten äger marken och kontrollerar 80 % av bostadsbeståndet för 'liberalism' bevisar bara din totala ekonomiska analfabetism.

Din fria arbetsmarknad bygger på hundratals tusen gästarbetare som lever under drakoniska, rättslösa villkor – precis den dystopi jag beskrev och som du precis bekräftade att du hyllar. Att luspanka bangladesher som bor på en soptipp i dakha kanske ser en förbättring i sin livskvalite att jobba som slav i singapore utan mänskliga rättigheter, det ser ekbo som de frivilligt arbetar där.

Det absolut mest patetiska är dock hur du i ren panik helt har ignorerat mitt andra inlägg med Schweiz-kalkylen. Du vågar inte röra den tabellen med tång. Du insåg att fakta raderade ut din världsbild när det visade sig att Schweiz kräver upp till sex gånger mer i ren skatt för en villa än Sverige, och och att ditt ränteavdrag där bara är en sköld mot en påhittad skatt.
Genom att helt fly från de siffrorna och istället sitta och hyperventilera över gamla Singapore-citat har du gett forumet ditt öppna erkännande på att du är schackmatt.
Ditt svar var ovanligt befriat från fakta och argument denna gång, från en man som alltid utger sig för vara den mest logiske och saklige i forumet.
Du sitter på ändan i mattan och fäktar vilt i luften, Ekbo.
Att du spottar, fräser och kallar mig för 'slemmet' förändrar inte det faktum att din nyliberala bubbla har spruckit. Kluster B-masken föll, och kvar finns bara en väldigt arg, avslöjad och avklädd liten gubbe.
Senast redigerad av slemhog 2026-08-09 kl. 03:12.
Citera
2026-08-09, 07:55
Medlem
Tidvinds avatar
Det här med fastighetsskatt...det är väl bara att ta bort taket på 10,074 kr (för småhus, 0.75%) respektive 1,724 kr (0.3% för lägenheter)?

Har du en villa som har ett taxeringsvärde på 5 miljoner så blir det 37,500 kr per år, och en lägenhet med taxeringsvärde på 3 miljoner så blir det 9,000 kr per år.

Det är inte en så märkvärdig utgift, men det är ett sätt att få igång flödet på marknaden eftersom det blir en kostnad att vänta in rätt köpare. Det här hade även drivit ner priserna (och därmed taxeringsvärdet), så det är ju inte så farligt som det låter.

Alternativt så kan vi ta bort skatteavdraget för bolån. Det finns ingen anledning till att folk lån ska finansieras med skattepengar. Speciellt nu när folk har möjlighet att ta enormt stora lån.

Givetvis ska inte båda införas på en gång eftersom det skulle slå hårt mot konsumtionen. Men i resten av världen så har man antigen en fastighetsskatt utan talk eller inget ränteavdrag, och det är ju det vi bör efterlikna.
Senast redigerad av Tidvind 2026-08-09 kl. 07:58.
Citera
2026-08-09, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Det här med fastighetsskatt...det är väl bara att ta bort taket på 10,074 kr (för småhus, 0.75%) respektive 1,724 kr (0.3% för lägenheter)?

Har du en villa som har ett taxeringsvärde på 5 miljoner så blir det 37,500 kr per år, och en lägenhet med taxeringsvärde på 3 miljoner så blir det 9,000 kr per år.

Det är inte en så märkvärdig utgift, men det är ett sätt att få igång flödet på marknaden eftersom det blir en kostnad att vänta in rätt köpare. Det här hade även drivit ner priserna (och därmed taxeringsvärdet), så det är ju inte så farligt som det låter.

Alternativt så kan vi ta bort skatteavdraget för bolån. Det finns ingen anledning till att folk lån ska finansieras med skattepengar. Speciellt nu när folk har möjlighet att ta enormt stora lån.

Givetvis ska inte båda införas på en gång eftersom det skulle slå hårt mot konsumtionen. Men i resten av världen så har man antigen en fastighetsskatt utan talk eller inget ränteavdrag, och det är ju det vi bör efterlikna.
Inför man de ideer som du, slemmet och Wallincus och troligen DViking förfäktar så kommer priserna att falla under produktionskostnad. (Där är dom för övrig i stora delar av landet).
Och är priserna på successionsmarknaden under nyproduktionskostnad så produceras inget.
Varken du, slemmet, Wallincus eller DViking kommer vilja ta av era besparingar och subventionera nyproduktion av bostäder.

Dvs ni kommer döda all nyproduktion. (Och så ha beskydd för att klara er från alla uppretade byggjobbare mfl ni gjort arbetslösa).

Så ni säkerställer då att boendestandarden i Sverige sjunker och sjunker. Få om någon kommer vilja anlita hantverkare för att förbättra sin bostad och bara förlora på det. Så mängder av hantverkare gör ni också arbetslösa.

Samtidigt åker ni då på en skattehöjning för att betala akassa till alla som ni gör arbetslösa. Och facken fortsätter ju höja lönekostnaderna. Så då får ni skattehöjningar när facket skapar än mer arbetslöshet.

Ja, så kan ni vilja att det blir. Men nog vore det väl skäligt att ni då också berättar att ni vill ha det så, istället för att låtsas som att det inte kommer sådan konsekvenser.

------------------------------------
Visst pekade jag på att det inte byggts några BR i Piteå sedan år 2000. Det ser man genom att söka på sålda bostäder byggda senare än 2000. Det är 0.

Och det är inget konstigt att det är så. Priserna där är precis som ni vill ha det. Under nyproduktionskostnad. Och bostäderna åldras mer och mer. Men eftersom dom inte har era skatter så kan innehavarna för all del fortsätta underhålla/modernisera de. Till skillnad från hur det blir med era skatter. Då förfaller boendestandarden också.
Citera
2026-08-09, 09:50
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Inför man de ideer som du, slemmet och Wallincus och troligen DViking förfäktar så kommer priserna att falla under produktionskostnad. (Där är dom för övrig i stora delar av landet).
Då får man väl omreglera produktionen. Gör det lättare att få bygglov, subventionera vissa kostnader, osv.

Citat:
Ja, så kan ni vilja att det blir. Men nog vore det väl skäligt att ni då också berättar att ni vill ha det så, istället för att låtsas som att det inte kommer sådan konsekvenser.
Jag litar på att nästa regering kommer konsultera med experter inom området och dra bättre slutsatser än jag gör.
Citera
2026-08-09, 10:08
Medlem
Citat:
Wallincus vill inte riktigt hålla sig till att han inte klarar av att läsa 6 ord och ha de i minnet. Utan försöker smita undan genom att storgråta över att det inte fanns med en länk.
Men i den här tråden behöver man inte länka till Mäklarstatistik. Klarar man inte av att hitta det datat är man inte kvalificerad att diskutera.

Rättelse, du tycker inte du behöver länka till källa. Finns gott om folk som både efterfrågat källa till dina rent ut sagt galna påståenden tidigare och sagt åt dig att det inte är särskilt svårt så varför låter du bli?
Här kom du med en uppenbar lögn att du budade på en villa på 80-talet som kostade 920 000 kr, vilket är långt över vad villor gick för 10 år senare. Du blev ombedd att förse tråden med en källa till ditt påstående och du har inte gjort så. (troligtvis för det är en uppenbar lögn).

Citat:
Någon som tror Wallincus förstår vilken typ av skuld som avhandlas?

Nej det vore chockerande i fall han förstod det.
Samma sak som alltid, ekbo är förvirrad och klarar inte av att ha fel.
Det som avhandlades var skuldsättning, där svenskar är bland de mest skuldsatta i EU och världen. Du försöker bara desperat hitta vägar runt uppenbara fakta så att du slipper ha fel, men det funkar inte så.
Svenskar är bland de mest skuldsatta folket och det är fakta. Sedan att du återigen tar upp väldigt irrelevanta relationstal (skuldsättning av BNP) spelar ingen roll, precis lika lite som när du tog ditt påhittade exempel om boendekostnad mot månadsinkomst för vi diskuterade bostadspriser.

Citat:
Total skuld får man räkna ut själv. Vet ingen som tillhandahåller det. Men för alla utom Wallincus är det trivialt. Det är två additioner.
Räkna själv, säger personen som när han fick frågan vilken bostad som var dyrast mellan en som kostade 58 månadslöner och en som kostade 387 inte kunde avgöra
Tror inte du skall räkna själv, det är nog källan till alla fel du gör.

Citat:
Mja, data från Fred på reala bostadspriser för Australien kallar Wallincus inte fakta.
Och det säger mycket om hur han ser på fakta. Fakta är istället en bisats av någon på webben han kan misstolka å det grövsta.
Vet du vem Fred är? Troligtvis inte, då hade du inte använt den som källa
Hur som helst, ekbo är som bekant helt inkapabel att ta in verkligheten och trots att ekbo kämpar med grundläggande förmåga att observera verkligheten så faller priserna i Australien.
Här är en artikel från 3/8-2026 om hur nedgången fördjupas i Australien:
"Australia's property downturn gathered sharp momentum in July, with Cotality’s national Home Value Index (HVI) falling 0.7% - the largest single -month decline since December 2022.

The downturn is no longer confined to Sydney and Melbourne, as cumulative demand -side pressures pulled previously resilient mid -sized capitals into negative territory."

ekbo har, i vanlig ordning, fel.

Citat:

Låter inte som Wallincus behöver betala någon fastighetsskatt. Utan det är bara andra som skall betala. Och det är väl vad alla misstänkt. Han har ingen bostad och klarar antagligen inte av att ta ansvar för en. Inget fel i den men det förklarar lite.
Lol, du är medveten om att jag är bostadsägare sedan många månader tillbaka. Eller hur?
Du var faktiskt den som pushade mig till att slå till, jag insåg att även om priserna är helt tokigt övervärderade så kommer inte priserna gå ner för vi har totalt verklighetsfrånvända personer i samhället som du som tror att dessa astronomiska priser är rimliga

Noll koll som alltid, men det är förståeligt att du inte har koll på mitt privatliv. Däremot konstigt att du med flera konstant uttalar er om det, trots att ni inte vet.

Citat:
Och är priserna på successionsmarknaden under nyproduktionskostnad så produceras inget.
Varken du, slemmet, Wallincus eller DViking kommer vilja ta av era besparingar och subventionera nyproduktion av bostäder.

Och då kan man tänka om kring produktionskostnader.
Lättade byggkrav och förenklade bygglovsprocesser gör massor, där kan man spara in massor med kostnader.
Mark är svindyrt och kan absolut säljas billigare, vilket löser sig själv ifall man sänker marknadspriset.
Värst är bristen på konkurrens vad gäller byggmaterial som trycker upp priserna, enligt en rapport från Konkurrensverket

Sedan är det också så att problemet i Sverige är den kraftiga övervärderingen på successionsmarknaden, vi måste få ner de priserna först för att komma till rätta med grundproblemet. Nyproduktionskostnader är nästintill irrelevanta i förhållande till övervärderingen på bostadsmarknaden.
Citera
2026-08-09, 10:11
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Då får man väl omreglera produktionen. Gör det lättare att få bygglov, subventionera vissa kostnader, osv.

Jag litar på att nästa regering kommer konsultera med experter inom området och dra bättre slutsatser än jag gör.

Skit i ekbodioten. Att idin inte fattar att nyproduktion kan efterfrågas oavsett pris på begagnat är ett ypperligt bevis på hens begränsade insikt i hur en marknad fungerar.

Fastighetsskatten och ränteavdrag hänger ihop, är mest i Sverige man gjorde misstaget att slopa den ena och behålla det andra. Fastighetsskatten är en schablonskatt på boendevärdet, ränteavdrag medges då den avkastande tillgången har finansierats till kostnad. Elementär ekonomi för alla med en fungerande hjärna.
Citera
2026-08-09, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Bara undrar, är siffrorna över skuld inkl statsskuld, eller är det bara hushållens skuld?
SCB källan hänvisar till privat skuldsättning
Citera
2026-08-09, 10:45
Medlem
Citat:
SCB källan hänvisar till privat skuldsättning

OK, tack.
Citera
2026-08-09, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, tack.
Och för att få fram total skuld så får man då addera offentlig sektors skuld och näringslivets skuld.
Och sedan normera med BNP.

Och gör man det så ligger Sverige i mittfåran.

Orsaker till det är att:
* Offentlig sektors skuld är relativt låg i Sverige.
* I länder med friare hyra så hyr folk mer och fastighetsbolagen sitter med bostadslånen i stället.

Jag har frågat ibland om folk skulle vilja rekommendera att de som äger bostäderna säljer de för marknadspris till fastighetsbolag, och hyr av dom istället, och köper aktier i Fastighetsbolagen för netto köpeskilling. Det skulle då minska ned den direkta skuldsättningen som hushållen har i Sverige. Men total skuld blir opåverkad.

Föga förvånande är det ingen som räcker upp handen och säger att ja det blir mycket bättre så. Ingen som kan räkna iaf.

De som klagar över skuldsättningen i Sverige är nog mest sådana som inte förstår situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in