Citat:
Ursprungligen postat av
TramsPostaren
Ja jag vet att det finns mer fundamentalistiska människor som drar åt vänstern men generellt är de inte huvudgruppen av invandrare.
Det är väl bra isåfall. Det som oroar mig är att (utan tydliga signaler) kommer fler av de mest radikala muslimerna (de som försvarar terrorister) att söka sig till V (med terrorister pratar jag om självmordsbombare tex)
Citat:
Det finns väldigt mycket hos vänstern som fundamentalister inte gillar. Men du och jag har måhända olika syn på vad som är religiös fundamentalism såsom bokstavstolkning av religion?
Vad är religiös fundamentalism för dig? För mig är det att flickor ska börja bära slöja innan de ens är i tonåren, att de inte får bada med pojkar. Att de blir förföljda och dödade om de har "fel partner" och liknande.
Låt mig slå fast att jag har svårt för religiös fundamentalism i all form. Spelar ingen roll om det är islamister (
Al-Qaida eller
Islamiska Staten) kristna grupperingar som
Jehovas Vittnen eller
Plymouth-bröderna. Eller udda religioner som
Scientologerna.
Det här är renodlade sekter skulle nog många hålla med om. Men min grundsyn på livet gör att jag är emot dessa beteenden (oavsett om vi pratar om enskilda föräldrar eller religiösa sekter)
Citat:
Här kan du se några exempel nedan på varför Vänsterpartiet snarare attraherar högutbildade invandrare som fört politisk aktivism i hemländerna emot fundamentalister och/eller diktatorer.
Vänsterpartiet är i mångt och mycket ett parti för intellektuella och människor med tillräckligt mycket pengar för att ha råd att ställa sig emot grupper med starkare gruppkänsla. Fundamentalism bygger på stark gruppidentitet, det gör inte vänsterpartiets politik som snarare är djupt individorienterad.
Det finns mycket som jag kan hålla med om/skriva under på (kanske inte föräldrapenningdagarna. Jag anser att föräldrarna själva är tillräckligt vuxna för att kunna lösa det på egen hand)
Omvändelseterapi? Beror väl på (om våld och/eller tvång förekommer) Men jag är inte alltför insatt i just den frågan
Jag har läst om hur
Feministiskt Initiativ men även
Vänsterpartiet inte alltid vågar sätta ned foten mot hederskultur (och starkare religiösa inslag) Iallafall är det så min bild har formats under lång tid
Så även om flera av de här punkterna du nämner låter fina på pappret känner jag en tveksamhet: Vågar
Vänsterpartiet sätta ned foten mot religiöst förtryck (när det inte kommer från vita heterosexuella män)? Eller spjärnar man emot och säger "vi ska inte slå nedåt, mot förtryckta minoriteter!"?