Citat:
Ursprungligen postat av
TheLucky
Vänstern drar till sig akademiker med examen i historia, som lärare, journalistik, socionom med mera. Alltså ämnen som inte kräver begåvning mer än andra. Har aldrig mött någon som är vänsterpartist och jobbar som ingenjör, polisintendent eller stabschef inom kommunen. V och S har flest väljare med låg inkomst, exempelvis undersköterskor och vårdbiträden. Och får vi förmoda, bidragstagare.
Vet ej vad min farfar som var ingenjör röstade på men farmor är sosse enligt egen utsago. Hon må ha börjat som hemmafru och sedan arbetande ensamstående men tog sig igenom skolan som äldre och blev ekonom.
Känner även en annan person som är något ingenjörliknande (minns ej exakt) och medlem i Mensa och vänster samt feminist. Man dessutom.
Sedan så har brorsan gått från högerideer (ekonomiska, han har alltid varit extrem-antirasist) till kraftigt röda åsikter. Han var medlem i Mensa med maxpoäng men gick ur pga åsikter om det som elitism eller något sådant och är högskoleutbildad också.
https://www.svd.se/a/b96c0a10-c4c4-333d-94aa-f5df4a0c5a69/medelklassen-mobiliserar-med-vanstern
Citat:
Arbetarklassen sluter upp i de socialdemokratiska 1 maj-tågen – medan den välutbildade medelklassen sällar sig i V-leden. Det visar en ny studie från Göteborgs universitet.
Citat:
Den 1 maj samlas arbetarrörelsen traditionellt över hela Sverige för demonstrationståg och för att höra politikernas tal – men i dag skiljer sig de olika tågens profiler. I studien från Göteborgs universitet är de som tågar i Socialdemokraterna och LO:s regi i högre utsträckning arbetarklass, män och äldre. I Vänsterpartiets tåg går fler yngre, ofta ur en akademisk medelklass.
– S- och LO-demonstranterna ligger lite närmare snittet ur befolkningen. Demonstrerande är i regel något som en välutbildad, vänsterinriktad medelklass ägnar sig åt, säger Magnus Wennerhag, en av sociologerna bakom studien.
Citat:
Vänsterpartiets utveckling är en annan: Från de kommunistiska rötterna i VPK, via ett ungdomligt demonstrerande 60-tal till ett parti som tilltalar en urban och välutbildad medelklass, inte sällan med starka fästen i studentorter.
Vänstern är i mycket utbildad medelklass och även ibland en del överklass. Det återspeglas kring vilka invandrare som varit vänster. Att påstå att vi inte haft mängder av invandring under 70 och 80-talen av akademiker eller studenter som varit politiskt aktiva i hemländerna för att sedan bli vänster här är skrattretande.
Citat:
Ursprungligen postat av
NgnJohn
Vi är smarta och ni är dumma, vi är goda och ni är onda, vi står på rätt sida av historien och ni står på fel, osv. är barnsliga argument som vänstern upprepar om och om igen tills ni själva börjar tror på det. Faktum är att folk som röstar för vänsterpolitik är bland dom mest lågintelligenta, ideologiska fångna, lättlurade idioter på den här planeten. Typexempel är att ni har låtit västfientliga islam invadera Europa trots att dom står rakt emot det ni vurmar för. Jag kan lova dig att ingen i vänstern har läst koranen eller haditherna men trots det har ni vanföreställningar om att ni är experter på området för ni läste en vänsterblaska eller tittade på nån tatuerad feministkärring på SVT som sa muslimer bra och SD dåligt. Idén om att ni är högutbildade och smarta är skrattretande, ni kan ju inte ens vinna ett demokratiskt rättvist folkval utan att importera valboskap som utnyttjar ert godhetsknarkande för att snylta, våldta och sprida islam.
Nej jag är väldigt begåvad faktiskt och har alltid varit.
Jag har förövrigt en tråd, min andra, om att jag ska rösta på SD i det här valet.
Jag kan inte bli medlem då jag är röd, stämmer bra det. Det funkar inte för SD med att jag går in och säger: Jag håller
delvis med. Tror inte att de skulle uppskatta det men de välkomnar nog min röst
Jag upplever att rasism är äckligt men det innebär inte att jag inte klarar av att kritisera invandrare som gör fel inom olika grupper precis som jag som feminist lika skarpt kritiserar kvinnor i olika grupper och specifikt de akademiska vilka då också kan bli vänsterkvinnor. Särskilt när jag höjer rösten mot deras sinnessjuka antirasism och vägrar kalla mig antirasist baserat på att jag inte håller med deras övergripande argument. Det är däremot inte samma sak som att jag anser att rasism är fräscht och nyskapande. Rasistisla strukturer är liksom alla förtryckande strukturer, djupt förkastligt.
Till och med Åkesson själv har kallat sina egna väljare för saker jag just nu inte kan hitta eller dra mig exakt till minnes men detta hittade jag iallafall gällande någon stabchefs ord. Jag kanske blandar ihop det. Åkesson är oftast någon som försöker hålla igen åsikter som kan stöta sig mycket med de röda men jag har något avlägset minne av att han faktiskt sagt något om en del av sina egna väljare
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bondlappar-och-rasister-kanske-tror-de-hor-hemma-har
Citat:
-Vi har dels en brokig historia som vi i vissa skeden inte är så stolta över. Men det är också så att ett budskap som förmedlas om att de här dumma bondläpparna, rasisterna och idioterna är SD. Då är det klart att om man är idiot, bondläpp och rasist så kanske man tror att man hör hemma hos SD.
Sverige är byggt av de röda. Sverige är byggt av
röda arbetare. Att borgare mm backade berodde på rädsla för revolution och därför gav de med sig och gav de mest bråkiga organisationer rätt och lagar samt socialförsäkringar och bättre arbetsvillkor kom till.
Är du så dum så du tror att arbetare förr gärna arbetsde ihjäl sig, saknade allmän rösträtt, inte hade förmåner eller trygga arbetsvillkor så är du precis så dum som du tror de röda är.